Garnalenbakje van de dochter aan het klaarstomen voor gebruik


S

superted

Guest
Koningsdag 2016....en dag die me altijd bij zou blijven.
Een paar weken eerder vroeg mijn dochter van 6 mij waarom wij eigenlijk geen aquarium met garnaaltjes meer hadden.

Op de rommelmarkt werd ze helemaal enthousiast, trok me aan mijn arm en begon heel enthousiast te roepen "PAPPA KIJK.....EEN AQUARIUM!!"
Het was een leuk bakje van 40x25x25.
Compleet met filtertje, zuurstompompje met bruissteentje (welke nu weer werkt), decoratief schipje en werkende verlichting.

Bij pappa begon zn hart ook weer wat sneller te kloppen en dochterlief gaf direct aan dat zij hem wel wilde kopen van haar "centjes" :) (en zo gaat het van generatie op generatie....heerlijk)
Dus ik zei haar, dat ze dan zelf moest vragen wat deze ging kosten.
Dat liet ze zich geen 2e keer zeggen en ze stapte op de verkoopster af!
Voor 5 euro mag je hem meenemen was het antwoord en mijn dochter had 5 euro van haar gespaarde "centjes" meegenomen.
Toch nog 1x vragen of ze het zeker wist, maar ze wilde hem echt hebben!
Dus kocht zij het bakje en papa sjouwde het mee naar huis. (en trots dat ik was!! :D )

Eenmaal thuis aangekomen eerst checken of hij niet lek was, en dit was niet het geval.

Vorige week even een stukje tuinslang van de vrouw/moeder des huizes geclaimed en een water "stofzuiger" gemaakt.
Ook een zakje aquarium zand, en thermometertje gekocht en weer door naar huis.

Het idee van het schip stond mij net bij het tekenen van de "plattegrond" voor de inrichting (ook al druk kwa plantjes aan het indelen) niet in en dus besloot ik om een paar mooie stukjes steen te zoeken, deze wat op te schuren (zodat de scherpe randen eraf zijn) en ze op kalk te checken.
Nadat ik zeker wist dat deze geen kalk bevatte, ben ik aan het stapelen gegaan en kwam op een zelfbouw "grotje" uit wat de dochter prachtig vond!

Dochterlief denk ook hard mee met de inrichting en had een tweetal keien bij oma uit de tuin mee naar huis gevraagd.
Ook deze bevatten geen kalk (de azijn check doet goed zijn werk), maar 1 ervan besloten we vanavond toch niet te gebruiken.
De ander is wel in de grot verwerkt.

superted2016-01.jpg


superted2016-02.jpg


superted2016-03.jpg


Morgenavond maar even het zand voor de bodem gaan uitspoelen, en dan langzaam aan voorbereidingen gaan treffen voor de aanschaf van planten en het indraaien van het bakje.
Ik moet alleen niet vergeten nog even een sticker op de achterkant te plaatsen.
In het verleden heb ik dit ook all eens met een vuilniszak erachter geplakt gedaan, wat me zeker niet slecht bevallen is.

Het grotje wordt iig nog bekleed door een plukje mos of iets, zodat het er heerlijk omheen kan groeien.

UPDATES VOLGEN :D

[EDIT] En pappa kan het dan toch niet laten als de kleine meid even verderop op een kleedje iets leuks ziet liggen, maar beseft dat het geld wat zij heeft meegenomen op is om het voor haar te kopen :p [/EDIT]
 
Dochterlief heeft een superpapa!
Ik heb de koorts ook van mijn paps gekregen en hielp hem als klein meisje altijd al mee.

Leuk projectje om samen met haar te doen hoor. Waar koningsdag al niet goed voor is :p
Ze zal apetrots zijn dat ze het zelf heeft kunnen kopen. En met behulp van een paar centjes van paps kan ze straks genieten van haar vrolijke garnaaltjes!

Veel plezier samen en de groetjes aan je dochtertje!
 
Hey Sanneke,

Natuurlijk kan pappa dit enkel toejuichen (In het verleden al meermaals een aquarium gehad...1e keer was natuurlijk een ramp....veel te impulsief aan begonnen :p )

Nu staat er een klein bakje, maar pappa mag blijven dromen van zn'n 2 meter bak :p

En de centjes van paps....alles om mn kleine meisje gelukkig te zien he :p
 
Kijk, mooi om te zien. Ziet er al gaaf uit, benieuwd hoe het er ingericht uitziet
 
Bedenk wel dat klaarstomen en garnalen niet samen gaan. Garnalen zijn veel gevoeliger voor slechte waterwaarden dan vissen.Zou zonde zijn om de krokodillentranen te moeten troosten.
 
Mondeo,

De garnalen gaan er uiteraard pas in als de bak ingedraaid is.
Bij mijn eerste garnalen bakje heeft het ook een week of 4 (of 5....weet niet meer) en veel meet momenten geduurd voordat de 1e garnaal erin ging.

Dus het komt helemaal goed.
 
Het aquarium virus gaat bij mij ook een (aantal) generaties terug.

Vond het vroeger altijd geweldig als ik mocht helpen als mijn broer met zn aquarium bezig ging en heb als klein knulletje uren bij mijn om voor zijn 3 meter bak staan gluren (en wat had die beste man (helaas een maand geleden overleden :( ) zijn aquarium altijd mooi op orde.
 
Wat heerlijk om te lezen en wat heerlijk om zo'n kleine meid nu al enthousiast mee te nemen in een klein stukje natuur!

Hier ook regelmatig samen met mijn zoon (8) en dochter (10) aan het kijken in de verschillende bakjes en op zoek naar baby's! Zoveel vragen en interesse, maakt je zelf ook weer helemaal enthousiast.

Heb je al een idee welke garnalen je (of moet ik zeggen "ze") in het bakje wil?
 
In het verleden heb ik de Neocaridina heteropoda (Vuurgarnaal) gehad.
Dit begon met 12 stuks die ik ophaalde bij een medehobby-ist een paar straten verderop, maar dit werden al snel heel veel garnalen.
Het grootste deel verhuisde toen naar mijn grotere bak, en het kleine bakje toen (welke bij mij op de slaapkamer stond) bleef als kweekbakje actief bleef.

Ook nu lokken deze weer bij dochterlief, maar ik ben er nog niet helemaal over uit.
 
Superted, pas je op met de tuinslang? De weekmakers daarin zorgen wel eens voor problemen. Helemaal garnalen zijn gevoelig voor dat soort zaken. Een 'echte' aquariumslang is wat veiliger en een kleine investering.

Verder lijken de plannen helemaal ok!
 
De Vuurgarnaal is een leuke garnaal voor de kids maar let dan wel bij de aankoop dat ze mooi gedekt zijn. er is vrij veel slechte kwaliteit te koop en dat zou jammer zijn voor de kids denk ik.
Een lage gradatie cr is ook leuk en die kunnen ook prima op leidingwater in de regel.
 
Alexej zei:
Superted, pas je op met de tuinslang? De weekmakers daarin zorgen wel eens voor problemen.

Hey Alexe,

kijk dit is voor mij ook weer nieuw.
Zo zie je dat je nooit raakt uit geleerd :)
Gelukkig heb ik er nooit problemen mee gehad in het verleden, maar nu je het zo zegt ga ik toch maar even loeren naar een echt stukje aquarium slang.
 
Vooral met de zogenaamde Xhose moet je uitkijken. Dat heeft een keer mijn hele bestand bijna gekost ondanks ik hem eerst goed had doorgespoeld. Dit type slang dus nooit gebruiken.
 
ok de tinslang is dus een slecht idee....
k heb nog even verder geloerd naar "wat ik op voorraad heb" :p en heb ook eventueel nog een stuk vulslang liggen die je normaal gebruikt om je cv mee bij te vullen.
Is dit wel geschikt of zitten hier ook weekmakers in?

Als dit het geval is dan zal ik toch echt even naar de winkel moeten voor een bodem stofzuigertje (zit een dieren speciaalzaak op nog geen 3 minuten lopen van mn werk, dus kan eventueel straks in de pauze wel ff)
 
Een gewone tuinslang kan prima alleen de Xhose niet.
Met een stuk gewone tuinslang kan je ook prima de bodem afzuigen eventueel kan een stuk filterslang ook prima zijn werk doen, omdat deze wat dunner zijn en dus wat zachter afzuigen.
 
Mondeo zei:
Bedenk wel dat klaarstomen en garnalen niet samen gaan.

Is anders best lekker!
Met wat kruiden erbij...
 
Vooral de Hollandse dacht ik :p
 
Hahaha de garnalen worden niet (door mij in ieder geval) opgegeten :p
 
Ok even kleine update.

Het filter is vandaag voorzien van een nieuwe koolspons en filterwatten.

Vanavond bezig gegaan met het uitmeten hoeveel zand ik op de bodem nodig heb.
Dit doe ik gewoon door het in een lege bak op de bodem te deponeren.

Als ik het zand er dan toch (droog) in heb liggen, gelijk maar even kijken hoe het grotje er dan uit ziet.
superted2016-04.jpg


superted2016-05.jpg


Helemaal niet slecht!
De achterkant wordt nog geblindeerd met een sticker, maar ik ben er nog niet over uit wat voor 1 dat er wordt.

Dan is het tijd om de boel er weer uit te halen, zand in een emmer.....en spoelen maar!!
Dochterlief is intussen even komen kijken, heeft geholpen met het zand weer uit de bak scheppen en wil ook wel even helpen spoelen :)
superted2016-06.jpg


En een lol dat ze erin had!!
superted2016-07.jpg


superted2016-08.jpg


En ze is zo heerlijk enthousiast, maar wordt nu wel ongeduldig.
Het liefst heeft ze er vanavond nog bewoners in zitten :p

Pappa uiteindelijk alleen verder gegaan met spoelen.
En het eind resultaat is best iets om tevreden over te zijn denk ik zo
superted2016-09.jpg


superted2016-10.jpg
 
Gefrituurd zijn ze ook heerlijk :p

Edit: in de tussentijd had je al een update geplaats. Ziet er al gaaf uit hoor!
 
Leuk hoor! Een gewone tuinslang is prima te gebruiken, je moet alleen niet zo'n tuinslang hebben die heel erg flexibel zijn. Zoals John al zei (xhose)
 
Ziet er gezellig uit en dat ongeduldige...dat is HET probleem van de aquarium hobby als je het mij vraagt...GEDULD HEBBEN!!!

Ook dat grotje ziet er leuk uit. Kleurt prima. Nu alles aan het draaien zetten en op zoek naar...GEDULD!!
 
hahaha ach daar is ze tenslotte nog maar 6 voor he :p

Ik weet nog dat een jaar of...8 a 9 geleden dat ik mijn eerste bak vol ongeduld kocht, inrichtte en opstartte....
Alles wat je maar fout kunt doen deed ik fout!

Daar heb ik wel van geleerd.
Ook het geduld hebben bij het opstarten van een aquarium heb ik geleerd toen :)
 
Eind van de middag nog even naar de dieren speciaal gesneld om wt plantjes op te halen.
photo_2016-05-13_19-46-17.jpg


Het is nog een beetje kaal, maar de opstart is begonnen!!
Wat waterpest en cabomba erin en laat hem maar lekker opstarten nu!
Dochter is helemaal enthousiast :D

Er komt sowieso nog javamos op de bovenste steen van t grotje en ik wil sowieso nog een pluk waterpest met de tijd eruit halen en vervangen met wat anders.

Ook wil ik nog een plantje plaatsen wat lekker laag bij de grond blijft....is heel mooi vind ik zelf.

Een verwarming zit er niet in, maar lijkt ook niet nodig voor mijn garnaaltjes (nu in ieder geval nog niet)
 
Pas op met dit soort planten,vaak zijn deze behandeld met slakkengif. Garnalen gaan er ook dood aan,en bij dit soort planten blijft het gif veel langer aanwezig dan bij zogenoemde moerasplanten.
 
hmm heb ik weer :p

Morgen maar eens even aan de man bij de zaak vragen of dit het geval is....
 
Ga er maar vanuit dat die man nee of ik weet het niet zegt en dat het dan wel zo blijkt te zijn. Planten komen van een groothandel/kweker en dan weet de winkel ook niet of het gebruikt is. Planten die bij de garnalen inkomen spoel ik altijd minstens 4 dagen in een emmer, planten als cabomba en waterpest liever nog wat langer.
 
tja, ben ik nu beetje laat mee denk ik.
Nu duurt het (weer) langer...arme dochter....

Indraaien zal nu wat langer duren, maar ach zal het haar zo positief mogelijk brengen.

Liever wat langer wachten en dat het dan echt goed gaat met de garnalen, dan er garnalen in doen om de dochter blij te maken, om ze vervolgens na 2 dagen (als ze dat uberhaupt redden) alle bewoners er weer uit te moeten scheppen....
 
heb het zelf gehad. nadat ik de plant erin had gedaan (waterpest) lag na 12uur toen ik pas weer keek 75% van de garnalen dood in een hoek.

als ik jou was zou ik nu de planten eruit halen. en al het water verversen.

en dan is dit mijn methode hoe ik mijn planten tegenwoordig gif vrij maak:

men neemt een emmer.

men ontdoet alle planten van de potjes en dat glaswol of wat er ook maar omheen zit.

men legt de planten in een zo groot mogelijke emmer met water erin.

men ververst 1-2x per dag de gehele emmer.

men spoelt af en toe ook de plantjes nog is af onder een zacht straaltje water.

men doet dit een week lang.

dan gewoon in het aquarium zetten en 2 dagen voordat de garnelen erin gaan nog is 50% verversen in het aquarium. zo heb ik het iig gedaan en geen garnaal is dood gegaan :D
 
bedankt voor de tip!
 
Als je aquarium klaar is met indraaien een slakje in doen (een Anatome Helena of een zebra slak). als die het overleven na een week dan kom je er gouw genoeg achter of er nog gif op zit of niet :)

en verder kan 1 slak ook geen kwaad, ze maken het aquarium ook een beetje schoon.
 
wat een ramp!
Dochter verdrietig.....

wat een ongelooflijk oneerlijk volk loopt er rond op deze aardkloof.
Het bakje blijkt toch lek te zijn, terwijl de verkoper tegen mijn dochter (een meisje van 6) heeft gezegd dat dit niet het geval was.

Vanavond zag ik ineens de rand voorop aan de onderkant een hele laag water op liggen.
Doek erlangs en 5 minuten later was het er weer.

Helaas zijn de financien hier ook niet dusdanig toereikend dat ik ff naar de winkel ga morgen om een nieuwe te halen.

Er zit nu nog 25 euro in de portemonee en die had ik gereserveerd voor het klaarmaken van dit bakje.

Ik vind dit zo ontzettend sneu voor mijn kleine meid.
 
dat is wel heeel erg sneu, als het de kit rand is zou je dat zelf nog kunnen fixen. je kan anders ook hier op het forum bij gevraagd even kijken of iemand nog iets voor je heeft liggen.
 
Zojuist een advertentie geplaatst.

Ben heel boos op de verkoper, een meisje van 6 gewoon voorliegen.
En vind het heel vervelend om mijn docher zo te zien....echt zo zielig.

Kleine meid net getroost en is nu naar bed.
Ik ben redelijk handig op technisch gebied, maar iets als een lekkend aquarium repareren (lijkt idd kitrand gerelateerd) ga ik me echt niet aan wagen.

Net met een goede vriend van mij het besproken en die vind het ook heel sneu voor mijn dochter.
Die wil het wel proberen te repareren.
 

Terug
Bovenaan