Garnalen voeren - hoevaak/hoeveel?

  • Onderwerp starter marjodeparjo
  • Startdatum

M

marjodeparjo

Guest
Over een paar weken wil ik graag (dwerg)garnalen in m'n aquarium. Ik heb er al veel over gelezen en ook over het voeren. Ik weet nu wat ze allemaal mogen maar ik vraag me af hoevaak en hoeveel ik ze eten moet geven?
Is het de bedoeling dat ik elke dag een (paar) stukje(s) groente erin doe of is dat veel te veel en hoeft dat bijvoorbeeld maar een paar keer per week? En moet ik ze ook standaard elke dag " droog" voer geven uit een potje? En welke raden jullie dan aan?
Ik wil er ook een paar visjes in gaan doen, kan het voer wat zij niet eten en wat naar de bodem zakt geen kwaad voor de garnalen?
 
Garnalen zijn over het algemeen alles eters,dus gevarieerd eten geven is goed, als je vissen hebt eten ze ook hun overtollige eten op en zal je even moeten kijken hoeveel je voert, als je wat Cattapa blad er in legt hebben ze altijd te eten, ook is de groepsaantal belangrijk om te weten hoeveel je moet voeren, hier krijgen ze om de dag eten, zowel garnalen sticks als gedroogd blad, dat alles om en om.
 
Ze zullen restjes voer van de vissen ook eten hoor. Ik geef ze zelf 3x per week gewoon speciaal garnalenvoer wat er te koop is en af en toe wat groente. Ze zijn hier heel gek op Moerbeiblad overigens.
 
Ik voer hier dagelijks maar wel in verhouding met wat er in de bak zit, als je er gedroogde bladeren in doet kun je gerust terug schakelen naar max 3x p/w voeren, visjes eten babygarnaaltjes en met wat pech rukken ze de volwassen garnalen tot stukken, dus houd dat in gedachten als je vissen aanschaft
 
Ok duidelijk en makkelijk zelf te bepalen dus. Ik zit nu online te kijken en er zitten van die probeerpakketten tussen, is dat aan te raden?
 
Ik voer hier dagelijks maar wel in verhouding met wat er in de bak zit, als je er gedroogde bladeren in doet kun je gerust terug schakelen naar max 3x p/w voeren, visjes eten babygarnaaltjes en met wat pech rukken ze de volwassen garnalen tot stukken, dus houd dat in gedachten als je vissen aanschaft

Weet ik idd, maar bedankt voor je tip!
 
Dan ga ik zo'n pakket bestellen.
 
15 is een mooi groepje.
 
Deze bijvoorbeeld https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/shrimps-forever-shrimps-forever-probeerpakket.html
van alles wat. Ik lees nu ook de reviews die zijn wel goed

Wat ik zelf vaak doe is enkele soortjes nemen en dan deze met een vijzel wat fijnstampen en mengen. Zo heb je van alles doorelkaar en zit er ook wat "stofvoer" bij voor de kleintjes die je gaat krijgen. En je vergeet nooit welke je wel of niet hebt gevoerd de laatste keer;)
 
Wat ik zelf vaak doe is enkele soortjes nemen en dan deze met een vijzel wat fijnstampen en mengen. Zo heb je van alles doorelkaar en zit er ook wat "stofvoer" bij voor de kleintjes die je gaat krijgen. En je vergeet nooit welke je wel of niet hebt gevoerd de laatste keer;)
Dus eten ze elke dag stamppot :)
 
Wat ik zelf vaak doe is enkele soortjes nemen en dan deze met een vijzel wat fijnstampen en mengen. Zo heb je van alles doorelkaar en zit er ook wat "stofvoer" bij voor de kleintjes die je gaat krijgen. En je vergeet nooit welke je wel of niet hebt gevoerd de laatste keer;)

Goeie tip!
 
Als je wilt en brandnetel kan vinden waar geen industriële vervuiling is, honden op plassen of gif middelen worden gebruikt, kan je deze plukken (denk aan handschoenen) , drogen en aan je garnalen geven, vinden ze heerlijk en puur natuur.
 
Ik had vanmiddag bij m'n bestelling ook brandnetel blaadjes besteld, ben benieuwd.
Plukken jullie ze wel eens?
 
Dus eten ze elke dag stamppot :)

Ja zo kun je dat wel zien Ton maar in ieder potje zitten weer andere soorten voedingsstoffen vaak dus op deze manier hoef je niet elke keer een ander potje te pakken maar krijgen ze telkens van alles wat zeg maar. Ik had hier op den duur ook wel 6 potjes staan en wist niet meer wat ik wanneer had gegeven dus dacht ik mix de boel door elkaar en dan ben je daar weer van af.
 
Haal je ook andere blaadjes uit de natuur? Ik las dat eikenblad ook goed voor ze is.
Ik kan de brandnetel uit eigen tuin halen, dus weet ik wat ermee is gebeurd, maar hier in een groot park heb ik ook regelmatig eiken en beukenblad gesprokkeld, maar meer voor een andere bak van mij als bodem bedekker.
 
Eikenblad, beukenblad, braam/framboos. Moerbei kan ook goed.
 
Ik kan de brandnetel uit eigen tuin halen, dus weet ik wat ermee is gebeurd,

Ja dan weet je dat er niet tegenaan is geplast (neem ik aan want ik ga ervan uit dat je niet in de tuin plast);). Hier lopen over veel honden dus dan is in een park in een woonwijk lastig schoon blad te vinden maar dan zul je er even de natuur voor in moeten gaan. Meestal is me dat net even teveel werk en bestel ik wat bladeren.
 
Hier ook brandnetel uit eigen tuin en frambozenblad, braam heb ik dit jaar pas geplant dus daar kan ik nog niks van plukken
 
Ik heb van onlineaquariumspullen een probeer zakje brandnetel korreltjes gehad, daar vechten mijn blue dream garnaaltjes bijna om, ze zijn er dol op.
In Cattapa blad zijn ze vreemd genoeg totaal niet geïnteresseerd, ik zie ze er iig niet van eten en ze gaan er met een grote boog omheen. :br:
Ik zal ook eens zon pakketje bestellen, eens kijken wat ze hier nog meer lusten.
 
Dat ze van Catappa blad niet gelijk veel eten is bekend, dat komt wel al het blad straks wat zachter is, en dan nog gaat het niet snel, maar er is dus wel altijd eten voor ze beschikbaar en de stoffen welke Catappa afgeven zijn ook gezond voor ze.
 
Ik gebruik dit voor mijn oto's en ik kan je vertellen dat ze de garnalen eraf moeten SLAAN om erbij te komen. De garnalen zijn hier echt gek op.
 
Dat ze van Catappa blad niet gelijk veel eten is bekend, dat komt wel al het blad straks wat zachter is, en dan nog gaat het niet snel, maar er is dus wel altijd eten voor ze beschikbaar en de stoffen welke Catappa afgeven zijn ook gezond voor ze.
Hoelang duurt dat meestal, voordat het eetbaar voer is?
Het ligt er hier net twee weekjes in, maar ze hebben er geen interesse in.
Dat moet gewoon heel in de bak tot het vanzelf zinkt, toch?
Het zijn JBL nano catappa blaadjes.

Ze hebben wel binnen een week alle opstart diatom alg van de kaart geveegd,
dus die van mij zijn meer van de algen denk ik? ;)

Ik heb zon spiraaltje gekocht waar je wat groenvoer in kunt stoppen.
Ik zal eens kijken of ik ergens wat schone brandnetel kan ritselen.
Moet dat gedroogd worden, of prop je dat vers in de korf? :p
 
Hoelang duurt dat meestal, voordat het eetbaar voer is?
Zo gauw het gezonken is gaan ze er meestal van eten, maar als er wat lekkerders is gaan ze daar voor en blijft de Catappa liggen :)
Brandnetel eerst drogen.
 
Ooooh ok, dus catappa is eigenlijk een noodrantsoen.
Dat ze dr niet aan zitten betekent dus dat ze het goed te doen hebben, mooi!
 

Terug
Bovenaan