Garnalen/kreeftachtige


B

BlackTurtle

Guest
Ik zou graag in mijn buitenvijvertjes een of meerdere winterharde zelf reddende garnalen/kreeftachtige houden.
Ik las echter dat kreeftachtige zeer moeilijk zijn wegens hun verhuis drang en dus opzoek gaan naar water.
Het zou de bedoeling moeten zijn dan de garnalen in vrede kunnen samen leven met vissen en niet bijgevoerd moeten worden. Zonder de evenwichten in de vijvers volledig te verstoren. (en natuurlijk zonder dat de diertjes iets tekort komen)
Op dit moment voer ik de vissen niet, er is ook geen filter of pomp ingebruik. De vijvers zijn volledig zelf reddend. Het water is kraakhelder en er zijn jonge visjes te bespeuren.
Ik kwam dus uit op vuurgarnalen, maar vind weinig over de eisen en dergelijke. Iemand die hier ervaring mee heeft? En/of die een andere soort/kreeftachtige kent die mogelijk is te houden buiten.
Momenteel heb ik 4 'vijvers' 2 van 750-1000l en 2 metselkuipen.
In de grote zitten beide vissen (de soort is niet volledig duidelijk). En ze zijn ruim begroeid. Ik heb er ook zoetwatermosselen inzitten en posthoorns en poelslakken. Verder zijn de vijvers ruim begroeid met toch voldoende open zwemruimte. Ik heb er rond de 10 soorten planten in. Van lelies tot waterpest tot riet en lissen.
 
Met je vraag kan ik je niet echt helpen, maar ik ben wel benieuwd naar een paar foto's..
Klinkt al wel heel gaaf namelijk
 
Ik heb er ook eens naar gekeken, en wat ik er van kon vinden zijn vuurgarnalen inderdaad winterhard (mits de vijver diep genoeg is). Toch lijkt het me verstandig ze pas begin van volgende zomer in je vijver uit te zetten, zodat de populatie kans heeft om te groeien. Inheemse crustacea waar je nog naar zou kunnen kijken zijn Gammaridae (gammarus pullex), Asselidae (Asselus aquaticus, of een Proasselus) en Mysidae.
 
Jelle Touwen zei:
Ik heb er ook eens naar gekeken, en wat ik er van kon vinden zijn vuurgarnalen inderdaad winterhard (mits de vijver diep genoeg is). Toch lijkt het me verstandig ze pas begin van volgende zomer in je vijver uit te zetten, zodat de populatie kans heeft om te groeien. Inheemse crustacea waar je nog naar zou kunnen kijken zijn Gammaridae (gammarus pullex), Asselidae (Asselus aquaticus, of een Proasselus) en Mysidae.

Deze laatste 3 zijn volgens mij al zelfstandig erin gekomen.
Zeker van de Asselidae zitten er ontelbare in mijn vijvers.
Ik was ook pas van plan ze volgend jaar erin te zetten, maar vond weinig over ze in een vijver te zetten qua evenwicht, voeding en medebewonders.
 
Killerfish zei:
Met je vraag kan ik je niet echt helpen, maar ik ben wel benieuwd naar een paar foto's..
Klinkt al wel heel gaaf namelijk

Zal eens kijken voor een paar foto's te uploaden. Echter paar weken terug stonden ze er mooier bij.
 
Vijver nr1 hier groeien vooral lisdoden, riet, gele lis, verder is er ook watermunt, fonteinkruid, 2 soorten eendenkroost, waterhyacint, waterweegbree,vlotvaren,egelskop, biezen , en nog enkele drijfplanten die ik niet juist kan benoemen. Hier zouden 3 vissen in zitten(2 onbekend 1 zou een riviergrondel kunnen zijn) en verschillende poel- en posthoornslakken. Ook verschillende kleine diertjes en insecten komen in deze vijver voor.
HkFwsUx.jpg

m4mvtiN.jpg

In deze metselkuip zit een waterlelie die witte bloemen geeft, vraag mij niet om de soort. Hier zit ook klein leven en slakken in en verder een beetje vlotvaren en eendenkroost. Deze bak vangt ook deels de overloop op van de 1ste bak.
lVZ0lgg.jpg

Hier zit kleine lisdode in en wateraardbei opnieuw samen met eendenkroost, dit is een van de laatst toegevoegde bakken (pas max maandje) dus hier is het waterleven nog niet ontwikkeld.
Zgx59UP.jpg


In deze vijver zitten vissen (onbekend welke soort, maar kweken wel).Hier zitten 2 waterlelies in , 1 ervan bloeide niet de andere gaf de hele zomer bloem na bloem , op dit moment al de 15de ofz. Hier zitten verschillende drijfplanten, 2soorten eendenkroost, kleine en grote lisdode, lis, hier zit een gekrulde bies in, verder zit hier ook een lis in met groene/geelachtige bladeren , waterhyacint, vlotvaren, watersla, kattenstaart,egelskop en japanse holpijp, watermunt. Hier is de slakken populatie klein tot onbestaande, wel zoetwatermosselen. Hert water is hier ook kraakhelder en indien je geduld hebt zul je de vissen zien aan het water oppervlakte. Het zijn 2 zwarte en een oranje met zwarte vlekjes. de holpijp en gekrulde biezen willen echter niet fatsoenlijk uitbreiden (wel bloeien ze).
Fl9mTRq.jpg

lfT8Rpi.jpg

6SVflR8.jpg

De 'balken' die je in beide bakken ziet liggen is om het overwoekeren van de eendenkroost tegen te gaan tov de hele bak.(Hoewel deze het niet zo goed doet bij mij) Dit bespaart werk en draagt bij tot het zelfredden van de vijver (moet niks weggooien).
Sorry als ik foute namen heb gebruikt / gene latijnse namen of planten niet benoemd heb. Ik handel vooral uit gevoel en veel van de zaken zijn gekregen.

Verder wil ik nog in bak 1 zoetwatermosselen toevoegen en ook in de laatste kleine kuip een slakken populatie krijgen. De laatste bak zal verplaatst moeten worden in het voorjaar (wegens plannen van mijn moeder om die plek te beklinkeren). Ook wou ik nog een paar baarsjes en zoals hier in dit topic uitgelegd kreeft/garnaalachtige toevoegen indien dit mogelijk is en het evenicht niet verstoort.
Verder maak ik geen gebruik van filtersystemen. Ik wil op lange termijn ook een natuur vriendelijke oplossing vinden om over populatie van vissen tegen te gaan. En zou ik een 2de riviergrondel toevoegen (1tje is zo zielig). Ook zijn er plannen om een vijver uit te gaan graven in de tuin. (afmetingen nog niet bekend, hangt van plastiek kost af en van de plannen van mijn moeder met de tuin). Ik probeer zoveel mogelijk diversiteit te huisvesten ook al is dit niet altijd aangeraden.


EDIT: deze post misschien beter in het fotoboek zetten? :p
 
Om te weten wat voor garnalen je toe kan voegen zou je eerst precies moeten weten welke vissen erin zitten, zodat de garnalen niet als duur voer gaan eindigen.
Zoals je zelf al aangeeft zijn kreeften niet aan te raden omdat deze makkelijk kunnen ontsnappen.

Ik ben wel benieuwd hoe de vissen erin zijn gekomen?

Verder zullen de "baarsjes" die je toe wil voegen wel helpen om de vis populatie in toom te houden, mits ze zichzelf niet te veel uitbreiden. Ik neem aan dat je stekelbaars (drie- of tiendoornige) bedoeld en niet de echte "baars"? Of bedoelde je een zonnebaars?

Verder zijn het leuke bakjes.
 
Dargine zei:
Om te weten wat voor garnalen je toe kan voegen zou je eerst precies moeten weten welke vissen erin zitten, zodat de garnalen niet als duur voer gaan eindigen.

Ik ben wel benieuwd hoe de vissen erin zijn gekomen?
In de eerste bak , zijn de vissen afkomstig van mijn vader, hij heeft ze destijds ergens uit een vijver gekregen (eentje ergens gelegen in het wild) en heeft zelf echter geen idee wat voor soort visjes dit waren. Ze zijn nu zon 10centimer groot gok ik. Moeilijk te fotografen ivm de planten. Het zijn zwarte visjes (buiten eentje is oranje met zwart) zonder speciale patronen of kenmerken. Ze eten eendenkroost en drijvende vlotvaren voor zover ik het gezien heb, het zijn ook geen bodem vissen en komen als het rustig is geregeld boven zwemmen.
In de andere bak zit vermoedelijk een riviergrondel (en nog 2 onbekende kleine visjes, foto is daarvan terug te vinden in een andere sectie op dit forum).
Dargine zei:
Verder zullen de "baarsjes" die je toe wil voegen wel helpen om de vis populatie in toom te houden, mits ze zichzelf niet te veel uitbreiden. Ik neem aan dat je stekelbaars (drie- of tiendoornige) bedoeld en niet de echte "baars"? Of bedoelde je een zonnebaars?
Ik bedoelde inderdaad stekelbaarsjes. De zonnebaars zou een te grote rover zijn voor zo'n bakjes denk ik. En van stekelbaarsjes ben ik wat meer gerust dat ze alleen het kleinste zullen opeten.
Ik had al gelezen dat garnalen soms als vissenvoer kunnen eindigen en zou daarom indien de metselkuipen geschikt zijn deze kunnen gebruiken om ze te houden (of toch een basispopulatie). Want als ik genoeg garnalen kan kweken uit een startpopulatie, dan zou in principe het zichzelf in stand moeten kunnen houden indien er echter niet teveel vissen zijn, denk ik.Las ergens dat iemand ze vergeten was binnen te halen en ze in zo'n kuip de winter overleeft hadden. Ik ga denk ik sowieso beginnen met een klein binnen bakje in te richten ervoor en tegen de lente/ zomer buiten te zetten als de temperaturen dit toelaten. Maar garnalen leken we een leuke toevoeging aan het huidige leven en de diversiteit.
 
Ik weet niet of het helpt maar de vissen afkomstig van mijn vader hebben zwarte ogen met een oranje randje
 
Mooi hoor , maar ik zou dringend je kroos gaan uitdunnen .
 
erwin2 zei:
Mooi hoor , maar ik zou dringend je kroos gaan uitdunnen .

Het kroos sterft langzaamaan zelf af, ook is er met regenval veel wegspoel en wordt het door de vissen opgegeten, ik kan het zien verminderen op dit moment
 

Terug
Bovenaan