garnalen in buitenfilter


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Blijkbaar deed het netje om de inlaat zijn werk niet meer want mijn hele buitenfilter zat vol garnalen. Ik heb er zoveel mogelijk proberen te redden maar nu zijn ze allemaal nagenoeg doorzichtig van kleur terwijl het vuurtjes zijn. Ik vermoed dat de kleur nu ze weer in het licht zitten wel terugkomt maar voordat ik ze terugzet wil ik dit wel zeker weten. Klopt het dat als (vuur)garnalen in compleet donker leven dat ze dan hun kleur verliezen en komt dat weer terug als ze weer in het licht zitten?
 
Ik durf dat niet te zeggen. wel weet ik dat veel nakweek ook kleurloos is. Dat hangt ook van de ouders af. Hoe verder de nakweek, hoe meer kleurloze jongen je in de regel aantreft.
 
Dat netje zal goed zijn, maar eitjes ,die loskomen, worden wel opgezogen, en komen in het filter uit.
Vuurgarnalen zijn hier ook licht.
Met uitschieter naar bruin!!! vreemd,he.
 
Vreemd, bij mij zijn ze allemaal rood, ook die uit het filter komen, de een wat roder dan de ander, maar wel rood.
Ik heb de populatie al jaren.
 
Bc-24JS04sXOnXF5UYZzB44vR53XvN_1.jpeg


Dit zijn mijn vuurgarnalen, er zit red sakurabloed in. Ik selecteer de minder kleurige er al een tijdje uit. Ik ga de garnalen maar niet ditect terugplaatsen. Eerst laat ik ze een tijdje apart zitten zodat ik kan zien of ze nog gaan kleuren. Het lijkt me trouwens wel stug dat alle (ca 50) garnalen in mijn filter kleurloos zijn maar het zou zomaar kunnen dat als ze in het donker geboren worden dat ze dan bruin blijven. Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt.
 
Hoi Yilleke, ik denk dat de kleur nog wel terug komt.
En ik weet niet wat voor netje je om je inlaat hebt, maar ik denk dat alleen een pantykousje de kleintjes kan tegenhouden.
 
Ik heb er een heel fijnmazig kapotgeknipt visnetje om. Deze die er nu omzit is nog veel fijnmaziger dan de vorige die de garnalen er wel doorliet. Ik heb er wel 50 supergezonde en zelfs een aantal zwangere uitgehaald. Het was een hele garnalenkolonie. Tussen het grind en de buisjes zullen er nog genoeg achtergebleven zijn want een heel filter uitpluizen is niet goed voor de bacterien.
 
Ik probeer zoiets ook altijd te voorkomen want zoals je al zegt zal bij het schoonmaken van je filter er anders altijd wel een antaal dood gaan.
 
Nee, hoor.
Daarstraks er weer een 25 uit gehaald, En is afgeschermd.
Zijn volgens mij door de eitjes, die aangezogen worden.
 
Maar die eitjes dragen ze toch onder zich Bertus? Hoe komen die dan in het filter terecht?
 
Moeders met eerste leg hebben nog geen ervaring en laten wel eens eitjes los. Ook als het er heel veel zijn kan er wel eens een eitje losgelaten worden, die ontglipt te moeder dan gewoon.

Voor zover ik weet hebben eitjes stroming nodig om te kunnen uitkomen, en waarschijnlijk als de eitjes in het filter terechtkomen is er voldoende doorstroming om de eitjes uit te laten komen.

Ik heb bij mijn eerste schoonmaakbeurt van het externe filter minstens 60 jongen uit het filter gevist. Ze komen er dus hoe dan ook wel in.
 
Er zal best af en toe eens een verdwaald eitje in terecht kunnen komen maar dan praat je denk ik over geringe aantallen. Tenzij je vaak onervaren jonge moeders hebt maar ook dan zal een groot deel alsnog niet in het filter terecht komen. Dus het lijkt mij sterk dat je uit het filter steeds grote aantallen garnalen kan halen die op deze manier erin zijn terecht gekomen.
Af en toe is natuurlijk wel goed mogelijk. Wij hebben ook diverse garnalenbakjes en het gebeurt heel erg zelden dat een garnaal de eitjes verliest.
 
http://www.shrimpmaster.nl/artikel/11/v ... beeld.html

Hier kun je het proces lezen en de eitjes zitten muurvast staat hier te lezen. neemt niet weg dat bij veel eitjes er best af en toe een verloren kan gaan en dat die in de filter komt. Bij een miskraam kan het wel zo zijn dat ze vroegtijdig worden losgelaten maar ja daar is dan een reden voor.
Maar zoals ik het hier lees en ook altijd heb begrepen laat een garnaal niet zomaar de eitjes los waardoor je grote hoeveelheden in je filter zal krijgen. Maar goed, zelf heb ik geen ervaring hiermee omdat ik een interne filter heb waar een pantykous bij is gebruikt en eitjes kunnen hier niet in het filter komen.

Edit:
En een post van het GEK:

Re:
Ik heb de eitjes eens los willen halen met twee prikkertjes maar dat lukt bijna niet, het is net of ze aan een elastiekje zitten en ze springen net zo hard weer terug naar het trosje. :rofll:
 
Volgende keer maak ik een foto, van wat eruit komt.

Met 2 maanden kunnen er genoeg inkomen,hoor.

Met een 200 garnalen, kan dat best.

Bij andere filters minder.
 
Bertus zei:
Volgende keer maak ik een foto, van wat eruit komt.

Met 2 maanden kunnen er genoeg inkomen,hoor.

Met een 200 garnalen, kan dat best.

Bij andere filters minder.

Zal binnenkort ook weer eens in mijn extern filter kijken. Moet er wel bijzeggen dat ik wel een spons om mijn inlaat heb, maar dat deze vrij grof is. Jonge garnalen kunnen hier dus doorheen gezogen worden. En aangezien er altijd veel garnalen bij de aanzuiging van het filter te vinden zijn, kan ik me best voorstellen dat ik ook de nieuwgeboren garnalen van het aquarium terug vindt in mijn filter.
 
Ik denk ook dat het eerder kleine net geboren garnaaltjes zijn die in de filters terecht komen.
 

Terug
Bovenaan