Garnalen Filter?


G

GewoonJoey

Guest
Nou om maar meteen met de deur in huis te vallen.
Ik zit dus met een probleem.
Heel vrolijk aan het kijken naar garnalen (omdat mijn bakje nu lang zat staat)
Ben ik helemaal de filter vergeten.. zit er natuurlijk wel 1 in maar is de standaard filter (Superfish aqua flow 100)

Voordat ik er garnalen in ga zetten wil ik het natuurlijk wel veilig maken.
Maar nu weet ik niet wat te doen, gewoon een panty om de filter trekken of toch een sponsfilter erin hangen ?
Heb al zitten kijken en heb 2 filter gevonden.
1 is wel geschikt maar de andere blaast waarschijnlijk alles weg..
Het gaat om deze 2:
1. Aquael Pat Mini filter
aquael-pat-mini_zps06f9270f.jpg

2. Aquael TurboFilter 500]
41fnCCcuCJL_SY300__zps995309f7.jpg


De 2de vond ik wel ideaal omdat ik zo ook over turf kon filteren.

Het bakje waar hij in zou komen is trouwens een Superfish aqua 30.
 
Die van superfish is een prima filter verder en daar kunnen geen volwassen garnalen in hoor.
Maar als je jongen krijgt zou ik van een panty een stukje knippen iets groter dan de bodemdeksel.
Daarna haal je de deksel los en doe je tussen het huis en de deksel dat stukje panty zodat ze niet door de bodem heen kunnen komen.
Je kan er ook een panty omheen trekken met jonkies maar dat staat zo lelijk vindt ik en op de manier zoals ik uitleg kunnen ze ook niet via de deksel erin.
 
Ja dat is wel zon beetje de beste en makkelijkste optie.
Al zou ik graag die 2de filter willen proberen waardoor ik dus ook over turf kan filteren(om de ph toch iets te verlagen)
Alleen word dan waarschijnlijk alles weggeblazen.
 
Hoe hoog is je ph en wat voor garnaal komt erin dan??
De vuurtjes en soortgenoten kunnen prima op leidingwater hoor.
 
de uitroom van het tweede filter is regelbaar, dus dat wegblazen valt wel mee. Ik heb dat filter ook in mijn garnalenbak, echter heeft het filter best een behoorlijke lengte, past bij mij net in de bak. Ben zeer tevreden over dit filter!
 
Ph is 7.
Komen CR (mogelijk met CB) in.
Ph van 7 moet wel goed zijn toch?
Zal dit door te filteren over turf veel verlagen?

En goldie, heb je toevallig een foto of filmpje van je stroming?
Als ik de filter die ik nu heb te hard zet rollen mijn mosballen door de bak heen over mijn rode lotus.
 
Heb hier ook een superfish staan met cb en cr. Erg leuke combi. Ik gebruik niks om de ph te verlagen. Heb een zandbodem en sponsfilter(ik wil kweken met de garnalen en in een gewone filter worden de jongen idd opgezogen zonder maatregelen..)Wil je de ph toch verlagen kun je ook naar ph verlagende bodems kijken. Mijn ph ligt hier iets lager als 6,5 als ik me nirt vergis en de garnalen kweken redelijk hard :D
 
Weet niet precies hoeveel de ph verlaagt word door de turf, maar met een Ph van 7 ben ik opzich wel tevreden.
Als ik een sponsfilter neem wil ik er zowieso geen met luchtpompje.
Ph verlagen bodem moet die na een tijd niet vervangen worden?
 
Kan wel maar dan wil ik echt een geluidsloze.
Maar ik ga het mogelijk gewoon oplossen door een panty.
 
panty raakt wel snel verstopt...
bij een luchtfilter kun je wel wat turf in een panty er tegenaan binden
 
Ik heb de uitstroom met een pijpje van de aquaflow verlengt, nu is alleen het oppervlak in beweging en blaast dus niet alles omver. Maar als je de uitstroom gewoon zacht hebt heb je een klein kabbelend golfje.... als je de kraan voluit zet heb je wel veel stroming, maar naarmate het filter wat vuiler wordt heb je ook weer wat minder uitstroom.....
 
Ik denk dat ik toch filter nummer 2 ga proberen!
Gister 130 euro gewonnen dus kan wat meer besteden:)
Iemand nog tips? Want hij draait nu iets meer als 4 weken op deze filter.
Gewoon even de filter in een emmer uitknijpen en vervolgens de sponsfilter even vol zuigen?
 
nick_vis zei:
panty raakt wel snel verstopt...
bij een luchtfilter kun je wel wat turf in een panty er tegenaan binden

Ja ik denk dat ik eens in de 10 dagen de panty even moet schoonspoelen.
Maar ik heb het niet op luchtfilters. De garnalen vreten al het vuil eraf waardoor je volgens mij niet snel een goede bacteriecultuur krijgt.
Ik ben geen fan van die dingen, maar goed ieder zn eigen he ;)

Daarnaast vind ik veel van die luchtpompjes teveel lawaai maken voor in de woonkamer.
 
die van tetra bijna niet ;)
IK vind sponsfilters juist erg goed werken...
ook met garnalen

en ja, de garnalen plukken er wel wat van, maar dat maakt zeker niets uit voor de bacteriecultuur, die zit niet alleen �p het filter maar er ook �n.
En je laat het filter toch wel eerst indraaien? Na vier weken zit er echt wel een bacterie cultuur in hoor ;)

Kijk bij Erna, zij heeft alles alleen maar op sponsfilters, en geen problemen, ik heb ook sponsfilters in mijn kweekbak en garnalenbak, ook geen problemen...

maargoed, als je helemaal geluidsloos wilt moet je dus toch voor een mechanisch filter gaan...
 
Ja ik vindt ook dat ieder zelf moet besluiten wat hij of zij wil gebruiken.
Ik heb eens naast een binnenfilter een sponsfilter gehad om in te draaien en ook na het indraaien beviel me dat niet.
Maar ja dat ligt vast aan mij hoor. Ik heb gewoon liever een interne filter namelijk ;)

Natuurlijk is het grote voordeel van een sponsfilter dat er geen garnalen in kunnen komen.
 
Ja het word een garnalen bak dus zou een sponsfilter wel een hele goeie zijn.
Ook zit er dus die filterkamer op waar mogelijk turf in kan.

Maar om even op mijn vraag terug te komen, hoe kan ik het best te werk gaan?
Komt nu dus een nieuwe filter zonder bacteri�n in.
Terwijl de andere er vol mee zit.
 
Nouja, de bak is in principe ingedraaid en garnalen klaar.
Als ik de filter spons uitknijp in een emmertje en dan vervolgens de nieuwe spons even een keer vol zuig in de emmer?

Echt plek voor 2 filters is er niet..
Ik zal de oude filter voor de nieuwe moeten vervangen.
 
Superfish aqua 30.

Dar ga je toch ook geen motorfilter inhangen!
 
Ik moet toegeven dat het ruimte inneemt maar ook een sponsfilter neemt ruimte in. De SF Aquaflow 100 vind ik best qua grootte wel meevallen. Ik heb geen Aqua 30 maar wel de Aqua 40 en daar zitten ze hier ook in dus.
Ik plaats de filter links boven achterin en dan zie je er niet zo heel veel van hoor.
Wat drijfgroen erin en hij valt amper op (als het je zou storen).
 
Geloof niet dat de nieuwe filter veel groterzal zijn.
Hooguit langer.
Plus hij komt achter de vallisneria dus zul je hem weinig tot niet zien zitten.

Garnalen bakje kan altijd bekeken worden via mijn onderschrift!
 
Ik denk ook niet dat al die filtertjes zo heel veel in ruimte zullen verschillen. En zoals je al zegt kun je dat met een plant of wat drijfgroen wel een beetje wegwerken ja.
 
Ja filter van nu zie je ook bijna niet.
En de vallisneria begint nu net lekker te groeien dus komt helemaal goed!
 
Nieuwe filter is binnen en zit erin.
Werkt super en valt wat stroming betreft heel erg mee.
Sproeit alleen nog af en toe wat lucht.
Even laten draaien en dan kan ik gaan kijken voor mijn garnaaltjes.
 
En is die filter wat? welke is het nou geworden? heb je links of naam en model van die artikelen in je eerste post kan ze niet vinden
 

Terug
Bovenaan