Garnalen en zout toevoegen


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Hoe zit dat met garnalen en het toevoegen van zout aan je aquarium? Kunnen ze er tegen? Is het beter of juist niet? En de volgende vraag hoort onder een ander topic maar stel ik toch gelijk hier, kunnen slakken er slecht tegen?
 
Ik zou het niet aan durven om eerlijk te zijn maar ik heb er geen ervaring mee. Waarom zou je dat willen doen?
 
In een ander topic heb ik voor een kennis gevraagd wat zijn molly had. Deze heeft vinrot en zout toevoegen aan het water is voor een molly nu eenmaal beter en voor veel andere vissen ook. Vandaar dat ik me afvraag hoe het zit met garnalen. Ik zou het in mijn garnalenbakken ook niet toevoegen hoor maar in een gezelschapsbak met vuurtjes en vissen?
 
Ok ik snap het. Ik zou het bij zoetwatergarnalen niet durven.
 
Ik heb onlangs zout toegevoegd in mijn gezelschapsbak, waar ook een hoop japonica's in rondlopen. Ze lijken er geen enkele last van te hebben.

japonica's zijn dan weer wel sterker dan de meeste dwergsoortjes..
 
japonica's kunnen in ieder geval wel goed tegen een beetje zout. Sinds je ze ook kweekt in brakwater
 
Vandaar dat ik met nadruk zoetwatergarnalen heb genoemd.
 
Ik zou het ook niet doen.
 
Dan is het zout toevoegen bij deze van de baan. Ik denk ook dat er meer aan de hand is met de molly want bij mij in de bak had ze nergens last van en ik voeg nooit zout toe.
 
Nekko zei:
japonica's kunnen in ieder geval wel goed tegen een beetje zout. Sinds je ze ook kweekt in brakwater
Dat laatste is absoluut geen argument waarom Japonica's tegen zout kunnen. Het getuigt ook niet dat je veel af weet van de levenscyclus van deze garnalensoort.
 
Yilleke zei:
Ik zou het in mijn garnalenbakken ook niet toevoegen hoor maar in een gezelschapsbak met vuurtjes en vissen?
Vuurtjes kunnen enorm veel hebben. Ook als je leest over hun range wat betreft hardheid (zout verhoogt die) is zeker niet uitgesloten dat het kan loslopen.
Er wordt op je vraag veel gereageerd vanuit onderbuikgevoelens. Het voorgaande is ook niet meer dan logisch redeneren met wat basis info. Lijkt er niet op dat veel mensen er ervaring mee hebben.
 
Mascha&Ivo zei:
Yilleke zei:
Ik zou het in mijn garnalenbakken ook niet toevoegen hoor maar in een gezelschapsbak met vuurtjes en vissen?
Vuurtjes kunnen enorm veel hebben. Ook als je leest over hun range wat betreft hardheid (zout verhoogt die) is zeker niet uitgesloten dat het kan loslopen.
Er wordt op je vraag veel gereageerd vanuit onderbuikgevoelens. Het voorgaande is ook niet meer dan logisch redeneren met wat basis info. Lijkt er niet op dat veel mensen er ervaring mee hebben.

Vandaar dat ik ook al aangaf er geen ervaring mee te hebben, maar ik zou er gewoonweg geen risico mee willen lopen ;).
 
Ook ik heb die onderbuikgevoelens hoor. Het vervelende is dat als het niet goed gaat dat het dan ook meteen heel erg fout gaat waardoor er weinig mensen zijn die het zullen proberen.
 
Op buitenlandse fora lees je wisselende geluiden mbt vuurtjes en zout.
Ofwel het kan voor korte tijd, langzaam opgebouwd.
Ofwel ze zouden het 'niet fijn' vinden ;)

Voor wat betreft Japonica's (veelal ten onrechte beschouwd als brak/zoutwatergarnalen) zou ik dezelfde voorzichtigheid betrachten aangezien het dus pure zoetwatergarnalen betreft.

Ofwel voor de zekerheid niet doen, ofwel een beetje een experiment aan gaan ;)
 
Een experiment met de slechte nakweek die zijn uitgeslecteerd :D ;).
 
Heb hier in een rekord 600 +- 1 1/2 jaar black mollies samen met vuurgarnalen gehad. Wekelijks ververst +3/4 theelepel (aquarium) zout. En garnaaltjes hebben goed stand gehouden (populatie rent nu rond in rekord 800).

Het kan dus wel. Is het ideaal ? Voor de mollies wel, garnalen zijn in leven gebleven en voortgepland, is het dan goed of slecht ? (heb ze niet horen klagen :rolleyes: )

Klein beetje toevoegen en kijken hoe ze erop reageren.. elke week iets meer. Zolang ze hetzelfde gedrag blijven vertonen is er weinig aan de hand.
 

Terug
Bovenaan