Garnalen dood..?


Sebastiaandebruijn

Well-known member
Lid geworden
13 juni 2020
Berichten
152
Leeftijd
24
Hoi, ik heb gister 100 garnalrn gekocht en dezelfse avond zag ik ze al een stuk minder, maar misschien verstoppen xe zich nu de volgende ochtend ligt dit op de grond zijn dit dode of vervellen of iets?
 

Bijlagen

  • 20200813_100243.jpg
    20200813_100243.jpg
    104.1 KB · Weergaven: 186
Het lijkt op vervellen. Misschien een optie om met een lange pincet een voorzichtige eruit te halen. Dan zie je het zo
 
Oke, maar hoe kan ik dan zo weinig levende zien?
 
Bij mij zijn dode garnalen roze gekleurd. Lijken mij ook vervellingen. Garnalen zujn meesters in t verstoppen. Ik zou eerst geduld hebben. Na 1 dag zijn ze nog gestresst
 
Heb je een foto van de bak en om welke garnalen gaat het?
 
Het zijn mini japonica garnalen (zei de verkopen)

En foto bak:
 

Bijlagen

  • 15973093945322256720343961831700.jpg
    15973093945322256720343961831700.jpg
    116.1 KB · Weergaven: 163
Ik zie niet 1 garnaal volgens mij. Mag ik vragen waarom je geen bodem hebt en geen echte planten? Als je die planten beweegt dan zou je ze toch wel eruit moeten zien komen lijkt me zo toe.
 
Oke, maar hoe kan ik dan zo weinig levende zien?
Ze hebben nu een hele nieuwe omgeving, dus ze zullen zich niet zo veilig voelen en verstoppen. Garnalen hebben een hele hoop vijanden. In de loop van de tijd zul je er ongetwijfeld meer zien, voornamelijk op plekken waar veel voedsel is voor ze.
 
Met deze inrichting is het niet erg fijn voor garnalen, ik vraag mij dan ook af of de bak eerst goed is ingedraaid voor de garnalen erin kwamen.
Wat zijn je waterwaarden nu?
 
'k zou toch eens goed dat filtertje controleren.

ps. dat bakje ziet er me pas opgezet uit. Met veel geluk ga je binnen een week nog 1 garnaal over hebben.
Ze hebben immers absolute noodzaak om een goed en lang ingedraaid aquarium te hebben.
6 tot 8 weken is toch een minimum.
 
Temperatuur van het water ? Ze kunnen heel slecht tegen te warm water. Boven 28 graden is vaak al dodelijk
 
heel weinig voeren rustig op bouwen in de loop van de weken en geen water wissel doen dan willen de garnalen weer vervellen door temperatuur verschil(gaan ze dood) mocht je wel water wil vervangen eerst water op temperatuur laten komen en dan in je bak druppelen
 
'k zou toch eens goed dat filtertje controleren.

ps. dat bakje ziet er me pas opgezet uit. Met veel geluk ga je binnen een week nog 1 garnaal over hebben.
Ze hebben immers absolute noodzaak om een goed en lang ingedraaid aquarium te hebben.
6 tot 8 weken is toch een minimum.
?? dat is niet het geval hoor het gaat ook heel vaak goed. van wat ik weet valt vaak de helft uit als je dit doet
 
heel weinig voeren rustig op bouwen in de loop van de weken en geen water wissel doen dan willen de garnalen weer vervellen door temperatuur verschil(gaan ze dood) mocht je wel water wil vervangen eerst water op temperatuur laten komen en dan in je bak druppelen

Dat valt denk ik mee als je 10% ververst zoals ik. Water in de bak is rond de 22 graden en stel het kraanwater gemiddeld 17. Dat is een verschil van 5 graden en met een wissel van 10% zal dat de temp met 0,5 graden laten dalen dus dat is erg weinig.
 
Dat valt denk ik mee als je 10% ververst zoals ik. Water in de bak is rond de 22 graden en stel het kraanwater gemiddeld 17. Dat is een verschil van 5 graden en met een wissel van 10% zal dat de temp met 0,5 graden laten dalen dus dat is erg weinig.
ja klopt maar hier zie ik ook veel verschaling bij 10 procent water verversen(je wil de garnalen het zelf laten doen niet stimuleren) en deze zijn dus door het overhuizen gaan verschalen ze hebben een flinke klap gehad vandaar voorzichtig zijn
 
Bij het aanschaffen van garnalen is het altijd handig om zo veel mogelijk waterwaardes van de bak te hebben waar ze uit komen en jouw bak daar zo veel mogelijk op proberen af te stemmen zodat er geen enorm verschil is in bijvoorbeeld de hardheid van het water. Als dit bakje net ingericht is zou ik je ook adviseren om zeker 6 weken te wachten voor er garnalen, vissen of iets dergelijks in gehouden kunnen worden. Dit juist om uitval te voorkomen.

Ik ben ook erg benieuwd naar je antwoorden op de vragen die hierboven door anderen gesteld zijn. :petjeaf:
 
Als het een niet ingedraaid aquarium is zou ik me toch meer zorgen maken om de waterkwaliteit dan waterwissels.
Edit: dit geldt eigenlijk ook voor een ingedraaid aquarium.
 
?? dat is niet het geval hoor het gaat ook heel vaak goed. van wat ik weet valt vaak de helft uit als je dit doet
begrijp ik nu verkeerd of noem je de helft uitval goed gaan?
 
begrijp ik nu verkeerd of noem je de helft uitval goed gaan?
dat zeg ik niet. garnalen zitten er al in kun je niet veranderen om ze ten doden op te schrijven slaat nergens op
 
dat zeg ik niet. garnalen zitten er al in kun je niet veranderen om ze ten doden op te schrijven slaat nergens op
Jawel hoor, dat slaat op m'n eigen ervaringen hoe garnalen reageren op niet en weinig ingedraaide bakjes.
 
ja klopt maar hier zie ik ook veel verschaling bij 10 procent water verversen(je wil de garnalen het zelf laten doen niet stimuleren) en deze zijn dus door het overhuizen gaan verschalen ze hebben een flinke klap gehad vandaar voorzichtig zijn

Waarom gaan ze door ze te verhuizen dan verschalen? Zover ik weet draagt verversen met koud water daar wel aan bij.
 
Ok, dus ook andere waterwaarden kan dat veroorzaken naast verversen.
 
Ok, dus ook andere waterwaarden kan dat veroorzaken naast verversen.

Wat ik er heel in het kort (waardoor ik makkelijk dingen verkeerd kan samenvatten of verwoorden) van heb begrepen :

Jonge garnalen vervellen bijna dagelijks, hoe ouder de garnaal hoe minder vaak (tot ongeveer eens per 1 a 1,5 maand, of alleen om missende poten te herstellen)

Het vervellen gaat in verschillende fasen. De langste periode is tussen de vervelling, maar een tijd voor de vervelling komt er al een proces op gang dat de garnaal voorbereidt op de komende vervelling.

Na de vervelling zuigt de garnaal via zijn nieuwe vel water op uit de bak waarin hij zit. Dat water heeft een bepaalde verhouding in water plus andere stoffen, o.a. gh, kh en ph.

Wanneer je de garnaal in water plaatst met minder mineralen dan waar hij het water eerder uit had opgenomen, zal hij water op gaan nemen door zijn vel/skelet vanwege osmose (het effect dat water door een half doorlatend membraam gaat om van de plaats met een lage concentratie (mineralen) naar een hoge contratie te gaan).
Dat kan zoveel zijn dat het dodelijk is.

In het omgekeerde geval (nieuwe water meer mineralen) zal de garnaal snel mineralen op gaan nemen uit het nieuwe water. Ook dat kan slecht uitpakken.

Wanneer een garnaal naar een nieuwe omgeving gaat kunnen de waterwaarden snel anders zijn dan in de oude omgeving, maar door waterwissels kan dat ook.
Dat kan dus beide gevaarlijk zijn voor de garnaal, afhankelijk van hoe groot het verschil is en hoe de overgang wordt aangepakt.

Bij een temperatuurswisseling, vooral kouder (naar ik begreep is 1-3 graden verschil nog geen probleem) zal een vervelling gestimuleerd worden. Wanneer deze komt op een moment dat de garnaal er niet klaar voor is, kan dat ook mis gaan bij de vervelling.
 
Wat ik er heel in het kort (waardoor ik makkelijk dingen verkeerd kan samenvatten of verwoorden) van heb begrepen :

Jonge garnalen vervellen bijna dagelijks, hoe ouder de garnaal hoe minder vaak (tot ongeveer eens per 1 a 1,5 maand, of alleen om missende poten te herstellen)

Het vervellen gaat in verschillende fasen. De langste periode is tussen de vervelling, maar een tijd voor de vervelling komt er al een proces op gang dat de garnaal voorbereidt op de komende vervelling.

Na de vervelling zuigt de garnaal via zijn nieuwe vel water op uit de bak waarin hij zit. Dat water heeft een bepaalde verhouding in water plus andere stoffen, o.a. gh, kh en ph.

Wanneer je de garnaal in water plaatst met minder mineralen dan waar hij het water eerder uit had opgenomen, zal hij water op gaan nemen door zijn vel/skelet vanwege osmose (het effect dat water door een half doorlatend membraam gaat om van de plaats met een lage concentratie (mineralen) naar een hoge contratie te gaan).
Dat kan zoveel zijn dat het dodelijk is.

In het omgekeerde geval (nieuwe water meer mineralen) zal de garnaal snel mineralen op gaan nemen uit het nieuwe water. Ook dat kan slecht uitpakken.

Wanneer een garnaal naar een nieuwe omgeving gaat kunnen de waterwaarden snel anders zijn dan in de oude omgeving, maar door waterwissels kan dat ook.
Dat kan dus beide gevaarlijk zijn voor de garnaal, afhankelijk van hoe groot het verschil is en hoe de overgang wordt aangepakt.

Bij een temperatuurswisseling, vooral kouder (naar ik begreep is 1-3 graden verschil nog geen probleem) zal een vervelling gestimuleerd worden. Wanneer deze komt op een moment dat de garnaal er niet klaar voor is, kan dat ook mis gaan bij de vervelling.
Dat heb je goed omschreven. Dit is ook het verhaal hoe ik het ken. :petjeaf:
 
Wanneer je de garnaal in water plaatst met minder mineralen dan waar hij het water eerder uit had opgenomen, zal hij water op gaan nemen door zijn vel/skelet vanwege osmose (het effect dat water door een half doorlatend membraam gaat om van de plaats met een lage concentratie (mineralen) naar een hoge contratie te gaan).
Dat kan zoveel zijn dat het dodelijk is.

Maar goed kunnen ze dat water dan niet lozen als ze meer water opnemen met andere waterwaarden?
 
Maar goed kunnen ze dat water dan niet lozen als ze meer water opnemen met andere waterwaarden?

Voor zover ik heb begrepen niet, of niet altijd.

Misschien kan iemand anders, misschien iemand die voldoende onderlegd is in biologie, met name op het gebied van ongewervelden, hier iets zinnigs over zeggen.
 

Terug
Bovenaan