Garnalen: dagelijks, wekelijks, maandelijks en jaarlijkse onderhoud


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Wat adviseren jullie of wat doe je zelf aan dagelijks, wekelijk, maandelijks en jaarlijks onderhoud?

Ik kijk dagelijks of alles goed is en gewoon voor de lol. Ik voer om de zoveel dagen.

Wekelijks doe ik een waterwissel van ongeveer 10 tot 20% en knip indien nodig de plantjes bij.

Ongeveer maandelijks doe ik de pomp schoonmaken en even flink door de bak wapperen om overtollig vuil omhoog te waaien en af te zuigen met de waterwissel.

Jaarlijks? Ik denk bodem vervangen?
 
Ik ververs wekelijks 10-15% en eens in de paar weken spoel ik de filter licht uit als dat nodig mocht zijn. Verder kom ik nooit aan de bodem eigenlijk. De garnalen eten in de regel alle troep van de bodem wel op.
 
Hier ook een wekelijkse verversing van 10-15% en heb pas voor het eerst sinds een paar maanden de filterspons iets uitgeknepen.
Bodem doe ik ook niks aan of er moet wat los mos ronddwarrelen bv dan zuig ik dat af.
 
Hier (met vorige en nieuwe garnalenbakje) hetzelfde: wekelijks verversen ongeveer 15%, plantjes knippen en soms de bodem wat op warrelen, filter deed ik alleen als ik zag dat 'ie heel vies is en de uitstroom verminderde. Ik heb zo'n dennerle hoekfilter dus dan zie je een beetje hoe vuil de vlies/watten zijn.
 
Hier (met vorige en nieuwe garnalenbakje) hetzelfde: wekelijks verversen ongeveer 15%, plantjes knippen en soms de bodem wat op warrelen, filter deed ik alleen als ik zag dat 'ie heel vies is en de uitstroom verminderde. Ik heb zo'n dennerle hoekfilter dus dan zie je een beetje hoe vuil de vlies/watten zijn.
Hoe doe je dat met de bodem?
 
Als ik de bakken afhevel dan wapper ik gelijktijdig met de hand over de bodem en dan komt los vuil wel mee.
 
Bij mij niet, ik doe het meestal met mijn afhevel-setje; wat bodemkorrels opzuigen en slang dichtknijpen zodat ze weer terugvallen. Dan is alle troep er tussenuit. Garnalen schieten dan wel weg maar dat is het dan ook, en zoals hierboven ook staat, ik doe dat niet elke week maar af en toe een stukje.
 
Ja maar dat doe ik niet hier want dan tast je ook de bacteriecultuur vaak wat aan en in de regel eten de garnalen de bodem wel schoon. Ook kun met dat opzuigen zo sneller jongen opzuigen denk ik.

Vliegen dan niet de garnalen door elkaar?

Misschien een beetje maar als je heel rustig wappert dan valt dat mee. er ligt in de regel niks in de garnalen bakjes en ik doe het dan ook meer zo wekelijks in de grote bakken. Bij de garnalen zuig ik normaliter alleen af en heel incidenteel neem ik de bodem lichtjes mee.
 
Hier doe ik het ook zo, wekelijks water verversen.
Plantjes bijhouden wanneer ik het nodig vind
Filter schoonmaken wanneer de uitstroom zwakker wordt
Bodem vervangen wanneer deze uitgewerkt is
 

Terug
Bovenaan