Garnalen bakje met allen mossen en wat naaldgras?


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
Hi,

Zoals in een ander topic al kort uit gelegd, wil ik na een tijdje niets met aquaria gedaan te hebben, binnenkort weer eens een bakje starten. Omdat ik niet al te veel tijd heb, moet het een niet te ingewikkeld garnalen bakje worden op kraanwater (geen PH poeha...)

Het word een 40 liter bakje met met als bewoners waarschijnlijk een neocaridina kweekvariant in.(heel misschien Crystal reds als ik op kraanwater gekweekte kan vinden).

Ik heb wltwee mooie stukken hout welke ik op een zwarte aquarium grind bodem wil zetten. Op het hout komen flinke stukken mos, en langs de randen van het hout wil ik naaldgras mini planten.

Maar nu de vraag: is dit genoeg? Heb ik dan voldoende zuurstof productie? Krijg ik geen last van alg? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of goede tips geven?
 
Ja dat denk ik wel want ik heb ook bij de garnalen alleen wat mosjes en een beetje oppervlakte stroming met het filtertje geeft wel voldoende gasuitwisseling. Anders kun je ook nog een oxidator gaan gebruiken als het warmer weer wordt.
 
Het idee is wel dat het zo low-tech mogelijk blijft, dus een oxidator zie ik niet zitten. Ik kan het natuurlijk ff aanzien, en dan evt. wat bijplanten als het ndoig lijkt
 
Ja hoor je hoeft enkel wat vloeistof toe te voegen en het werkt weer en verder is het niet schadelijk en beïnvloed het niet de waterwaarden. Ik gebruik het bij warmer weer juist bij hele gevoelige garnalen (zoals velen hier).
 
, ziet er goed uit, maar waarom zie je die zo weinig in aquaria?
Veel aquarianen verstoppen deze achter een steen, stukhout of achter de planten.
Ik heb ze het hele jaar door in mijn garnalen bakken en dan zie je dat ze zomers idd het meeste doen.
 
Waarom zou je geen zuurstof productie hebben..?
Als je zorgt dat je een normale stroming hebt krijg/heb je voldoende zuurstof in je bakkie

Of er te weinig zuurstof in de bak komt weet ik (nog) niet, maar omdat er weinig planten in de bak komen zou dat een risico kunnen zijn begreep ik.

Loop je nog het risico dat afvalstoffen onvoldoende worden afgebroken? Garnalen zijn begreep ik niet een hele zware belasting dus wellicht zit je daar ook wel goed met minder planten?
 
Of er te weinig zuurstof in de bak komt weet ik (nog) niet, maar omdat er weinig planten in de bak komen zou dat een risico kunnen zijn begreep ik.

Loop je nog het risico dat afvalstoffen onvoldoende worden afgebroken? Garnalen zijn begreep ik niet een hele zware belasting dus wellicht zit je daar ook wel goed met minder planten?

nee, dat is niet waar. Ook een bak met weinig planten bevat in de regel genoeg zuurstof.
Bij 20 graden is dit 9.2 mg/l en bij 35 graden is dat 7.1 mg/l. Pas onder een waarde van 2mg/l komen bewoners pas in de problemen.

Mijn ervaring is dat garnalen best veel vervuilen. Mijn bakje maak ik elke 2 weken schoon d.m.v waterwissel van 75% en dan ook met een 'hevelslangetje' om alle vuil van de bodem te zuigen.
Het kan natuurlijk ook schelen dat ik geen bodem/ grind gebruik natuurlijk.
190116.jpg
 
Loop je nog het risico dat afvalstoffen onvoldoende worden afgebroken? Garnalen zijn begreep ik niet een hele zware belasting dus wellicht zit je daar ook wel goed met minder planten?
Plantjes / mossen nemen ook wat afvalstoffen of producten daaruit op, maar veelal is de bacterie populatie voldoende voor afbraak daarvan.
 
Helder verhaal zoz thanks!

Is een gedeelte van die vervuiling trouwens niet wat de beestjes "losgrazen"? Ik bedoelde met vervuiling met name dan de afvalstoffen die in het water komen, niet zozeer wat er op de bodem komt te liggen.

Is 75% waterwissel niet erg veel? Ik heb altijd begrepen dat garnalen vrij gevoelig zijn voor wisselingen in de waterwaardes.

Klopt het trouwens dat zo'n oxydator ook minder afgeeft (en dus minder verbruikt) als er meer zuurstof in het water is? Lijkt me nl. wel een mooie "failsafe" mocht je filter stukgaan ofzo.

Oh en dan nog een vraag: een klein leeslampje van een halve wat ofzo, zou je dat aan kun laten zonder dat je alg explosies krijgt? Of moet je dan echt voor nacht verlichting gaan
 
Klopt het trouwens dat zo'n oxydator ook minder afgeeft (en dus minder verbruikt) als er meer zuurstof in het water is? Lijkt me nl. wel een mooie "failsafe" mocht je filter stukgaan ofzo.
Er kan niets stuk, kapot gaan of doordraaien, met genoeg zuurstof doet het niets en met een tekort vult het aan.

Oh en dan nog een vraag: een klein leeslampje van een halve wat ofzo, zou je dat aan kun laten zonder dat je alg explosies krijgt? Of moet je dan echt voor nacht verlichting gaan
Een 15 watt aquariumlamp is vaak al voldoende, je hebt geen lastige planten ofzo.
Is 75% waterwissel niet erg veel? Ik heb altijd begrepen dat garnalen vrij gevoelig zijn voor wisselingen in de waterwaardes.
75% vindt ik erg veel, bij garnalen word vaak 10 tot 15% gedaan, ligt er aan wat je gaat nemen natuurlijk, vuurtjes zijn daar erg gemakkelijk in en Caridina wat minder.

Cornelius heeft echt een scapers bak, dus dat kan wat anders liggen natuurlijk.
 
Zelf ververs ik ook 15% ongeveer per week maar zoals Ton al zegt zijn de Neocaridina s wat makkelijker.
 
Er kan niets stuk, kapot gaan of doordraaien, met genoeg zuurstof doet het niets en met een tekort vult het aan.


Een 15 watt aquariumlamp is vaak al voldoende, je hebt geen lastige planten ofzo.

75% vindt ik erg veel, bij garnalen word vaak 10 tot 15% gedaan, ligt er aan wat je gaat nemen natuurlijk, vuurtjes zijn daar erg gemakkelijk in en Caridina wat minder.

Cornelius heeft echt een scapers bak, dus dat kan wat anders liggen natuurlijk.

Ik heb een ledbalk besteld voor boven de bak, ik bedoelde eigenlijk meer als je er een zwak "spotje" naast houd dat aan blijft als de hoofdverlichting uitgaat, krijg je dan laat van algen.

Oh en met het stukgaan bedoel ik de filter, als die stuk gaat heb je altijd nog je oxydator die dan zuurstof aanvult als de stroming wegvalt..
 
Oh en met het stukgaan bedoel ik de filter, als die stuk gaat heb je altijd nog je oxydator die dan zuurstof aanvult als de stroming wegvalt..
Correct :thumbs:

Ik heb een ledbalk besteld voor boven de bak, ik bedoelde eigenlijk meer als je er een zwak "spotje" naast houd dat aan blijft als de hoofdverlichting uitgaat, krijg je dan laat van algen.
Als de lamp zwak genoeg is dat de algen er geen "voeding" van krijgen niet, eerder de vraag waarom zou je dat doen, ik heb hier de garnalen verlichting 10 uur aanstaan, van 12.00 uur tot 22.00 uur, maar dat is persoonlijk.
 
Als je filter stukgaat en je merkt dat niet op dan krijg je vaak snel andere problemen die je liever niet hebt;)
 
Correct :thumbs:


Als de lamp zwak genoeg is dat de algen er geen "voeding" van krijgen niet, eerder de vraag waarom zou je dat doen, ik heb hier de garnalen verlichting 10 uur aanstaan, van 12.00 uur tot 22.00 uur, maar dat is persoonlijk.

Omdat ik een aquarium waarvan de lamp niet aan is niet zo gezellig vind staan, als je dan een klein zwak spotje (leeslampje ofzo) op bijvoorbeeld het stuk hout richt ziet het er al wat gezelliger uit. Misschien ter compensatie de hoofdverlichting iets minder lang aan, of is dat weer vragen om andere problemen?
 

Terug
Bovenaan