Ganalen bijzetten of niet?


Floss

Well-known member
Lid geworden
4 april 2017
Berichten
98
In mijn bak zitten op dit moment 3 soorten garnalen:

- Roodneus, ik gok dat er nog 4 inzitten
- Crystal red, stuk of 3
- Citroengarnaal, 3 volwassenen en rond de 60 kleintjes.

Nu zit ik eigenlijk een beetje te twijfelen wat te doen, want een garnaal is een groepsdier, maar deze drie 'groepen' mengen zich niet met elkaar, ze zoeken echt soort bij soort.
Dat houdt dus automatisch in dat ik het groepje van 4 en van 3 nogal sneu vind + ik zie ze eigenlijk nooit meer in mijn bak behalve bij een waterwissel. Ze schuilen dus erg veel.
De citroenen zitten overal en zijn goed aanwezig.

Mijn bak is 90x30x30 cm.

Wat kan ik het beste doen met het groepje van 4 en groepje van 3 garnalen?
Die roodneus zal zich nooit voortplanten, want die hebben brak water nodig, maar het zijn echte zwemmers en clowns in de bak. En erg leuk om naar te kijken.
De crystal red, met 3, daar wil ik best een stuk of 10 van erbij zetten, maar ik las in een andere topic (deze) dat de ze het onderspit zullen delven... Is dat ook zo als ze met een groepje van 13/15 zullen zitten?
Hoe delven ze et onderspit? Komen ze niet bij het eten? Is het stress omdat er een grote soort bij zit?
Heeft het zin om de crystal red uit te breiden?
 
Je leest idd heel vaak dat wanneer je citroengarnaaltjes (of andere neocaridina soortjes) samen met crystal bee garnalen houdt, dat deze laatste groep vaak niet overleefd.

Waarom dit precies is weet ik ook niet.
In elk geval is het wel zo dat citroengarnaaltjes veel sneller en meer jongen kweken dan je crystal red garnalen.
Ik heb ze zelf nog nooit gecombineerd, dus kan niet zeggen of de ene soort het eten zou afpakken van de andere soort.

Misschien een bakje bijkopen? :juggle::D:D:D
 
Een bakje erbij zetten..... Dat krijg ik thuis niet verkocht :D
 
Ja een lastige vraag want inderdaad is in een groepje leven de bedoeling. Van de Citroenen heb je dat al dus het makkelijkste is om alleen die te houden en wellicht de Roodneusjes erbij houden want die gaan toch niet kweken en kunnen de Citroenen niet onder de voet gaan lopen.
Ik zou dan voor de cr een ander huisje zoeken als er geen bakje bij mag.
 
Is het heel stom, vooral eigenwijs, redelijk naïef en dieronvriendelijk om eens de proef op de som te nemen in deze bak? Er 15 toevoegen en het aankijken?
Ik wil geen dierenleed hebben in mijn bak. Maar ben daarentegen wel ongelooflijk nieuwsgierig of omstandigheden ( redelijk grote bak en veel te schuilen) deze mythe dan ombuigen....
 
Welke wil je dan toevoegen? De cr toevoegen zal inhouden dat de citroenen sneller gaan kweken en dat de cr zich op den duur niet meer prettig zullen voelen en gaan uitsterven. Misschien wel een beetje dom of eigenwijs te noemen denk ik;)
 
Het zouden inderdaad de cr zijn. Maar als je zo zeker bent dat zich niet prettig gaan voelen bij een meerderheid aan citroenen, dan doe ik het niet.
Ik had het idee dat er 'gedacht' werd dat het niet goed zou gaan, maar dat niemand zeker zou weten. En dus vond ik het de poging wel waard om hier eens een echte 'test' te doen of ze echt niet samen zouden kunnen.

Maar niet ten nadele van de dieren.
Ik volg je raad op.
 

Terug
Bovenaan