Gaatjes en scheuren in blad van aquariumplant


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond. Ik zie sinds kort steeds vaker, verdeeld over mijn aquarium, gaatjes en scheurtjes ontstaan in het blad van mijn aquariumplantjes. Ik heb het licht ongeveer 8 uur per dag aan, genoeg stroming en gebruik CO2. Waardoor worden deze gaatjes en scheuren veroorzaakt en hoe los ik dit op een natuurlijke manier op?
 
Jazeker!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 39
  • image.jpg
    image.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 40
  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 37
  • image.jpg
    image.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 37
Denk net nieuwe planten? Lijkt wel van de vervoering en misschien wat slakjes die het lusten?
 
Klopt ja, planten zijn ongeveer een week oud. Slakken weet ik niet zeker omdat ik clownbotia’s heb die in mijn ogen prima hun best doen. Zou het kunnen zijn dat de planten moeten wennen aan het nieuwe aquarium? Ik heb ergens gelezen dat dit zou kunnen en dat je het best de bruine ‘rotte’ stukjes eraf kan knippen omdat er vanzelf weer nieuwe vertakkingen gaan groeien.
 
Als je in een blad zelf knipt gaat daar niks meer groeien het is alleen als je het hele blad er afknipt dat ie gaat vertakken maar weet dit alleen van planten die niet in het water groeien. Ik zal het gewoon even de tijd geven en de bank lekker goed in laten draaien voor zeker een maand. Ook af en toe waardes meten en de juiste hoeveelheid co2 gebruiken.
 
Nieuwe planten inderdaad en die zijn niet altijd onbeschadigd en ze moeten overgaan naar submers. Hoelang heeft de bak ingedraaid overigens? Ik zie al bewoners namelijk.
 
Gebruik nu alleen nog CO2. Zit eraan te denken om kleinbollen bodembemesting aan te schaffen.
 
Ik zou ook plantenvoeding gaan gebruiken en inderdaad voeding voor in de bodem bij de planten die dat wensen. Hou ook de nitraat en fosfaat in de gaten want dat zit niet in alle plantenvoeding.
 
het moeilijkste is misschien nog wel bij het opstarten van een aquarium is geduld hebben en niet alles in 1x af willen hebben. denk ook aan het welzijn van de beestjes!
 
zelf werk ik met co2 heb een tijd geleden ook die kleinbollen gebruikt werkte bij mij wel goed. stop ze wel diep ze geven namelijk even troebel in het water
 

Terug
Bovenaan