Gaat het wel goed met mijn vis?


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
F2DE7ADE-C5CC-45DE-BB81-9C818CA44FD1.jpeg
Ik heb een soort guppy visje een klein oranje visje. ik heb er 2 van, maar 1 van de 2 ik veel lichter vanaf het begin al maar hij word steeds lichter. En nu lijkt het wel alsof er een beetje van zen staat weg is. Is dit erg of gaat het vanzelf over???


Dit zijn wat foto’s van hem
 
Nee, dat gaat niet vanzelf over.
Je hebt zo te zien last van vinrot.
Het visje ernaast ook.

Zoek op dit forum of Google eens op vinrot.

Om te beginnen: heel veel waterverversen.
Zeker de helft.
Vinrot breekt uit bij water dat niet in balans is.

Heb je de waterwaarden toevallig recentelijk gemeten?

Ik vermoed tevens dat de bak erg weinig planten heeft, wat ook niet helpt om het water in balans te houden.
Heb je een foto waar de hele bak op staat?
 
Dit is hetzelfde aquarium waarin je ook goudvissen wil en laatst 4 molly's doodgingen, toch? Je gaf aan 1x in de 2 a 3 weken wat water te verversen. Ook heb je een algenprobleem in je andere aquarium met de puffervisje. Ik kan even niet op de goede naam komen. Zorg in ieder geval voor beide aquariums dat je een tijdje 1x per week de helft van het water ververst. Dan is het water schoner, heb je over het algemeen minder troep in je aquarium en hebben de vissen een gezondere omgeving. Dit is echt de basis voor nu. Middeltjes heb ik geen verstand van, want die gebruik ik niet, behalve dan plantenvoeding (van de Planted Box).
 
Nee, dat gaat niet vanzelf over.
Je hebt zo te zien last van vinrot.
Het visje ernaast ook.

Zoek op dit forum of Google eens op vinrot.

Om te beginnen: heel veel waterverversen.
Zeker de helft.
Vinrot breekt uit bij water dat niet in balans is.

Heb je de waterwaarden toevallig recentelijk gemeten?

Ik vermoed tevens dat de bak erg weinig planten heeft, wat ook niet helpt om het water in balans te houden.
Heb je een foto waar de hele bak op staat?
Ik test de ph waarde vaak en het is hoog ik heb daar spul voor en doe dat er nu regelmatig in. De planten heb ik gisteren afgeknipt omdat het te veel werd. Hier is een filmpje
 
Ik weet niet of het filmpje het doet maar bij mij niet
 
Dit is hetzelfde aquarium waarin je ook goudvissen wil en laatst 4 molly's doodgingen, toch? Je gaf aan 1x in de 2 a 3 weken wat water te verversen. Ook heb je een algenprobleem in je andere aquarium met de puffervisje. Ik kan even niet op de goede naam komen. Zorg in ieder geval voor beide aquariums dat je een tijdje 1x per week de helft van het water ververst. Dan is het water schoner, heb je over het algemeen minder troep in je aquarium en hebben de vissen een gezondere omgeving. Dit is echt de basis voor nu. Middeltjes heb ik geen verstand van, want die gebruik ik niet, behalve dan plantenvoeding (van de Planted Box).
Maar die ballon Molly’s gingen dood aan buikwater zucht
 
Hoe hoog is die normaal dan en wat voeg je toe?
Ik test het zo even dan zeg ik het en ik weet zo de naam van het spul niet maar dat zeg ik dan ook wel
 
Ik raad het heel sterk af om met de pH waarde te gqaan spelen om de volgende redenen; guppen vinden wat hogere pH helemaal niet erg. daarnaast zijn dit soort middeltjes gewoon op basis van een zuur met een klein buffer, hiermee zakt de pH heel snel naar beneden, maar is deze verre van stabiel. Deze schommelingen in de pH is veel moeilijker voor een vis dan een constante waarde die misschien niet geheel in zijn bereik ligt. Wil je systematisch en gecontroleerd de pH naar beneden brengen(wat nogmaals niet nodig is voor Guppen!) dan moet je denken aan CO2 toevoeging, turf of osmose water.

Ik zie toevallig maar 2 guppen, beide mannen. Zitten hier ook dames bij? mannen guppen willen 1 ding en dat is voortplanten, zijn er geen dames, dan kunnen ze gestresst raken en aan elkaars vinnen beginnen te knagen. Zit er nog wat onder die grote stenen als bodem? Ik vind deze stenen wel erg grof, voer en ontlatsing kan zo tussen/onder het grind terecht komen en daar beginnen te ontbinden. Houdt dit goed in de gaten. Verder ben ik benieuwd naar hoeveel liter dit bakje is? het ziet er op de camera zo best klein uit..
 
vind het niet echt op vinrot lijken. Meestal zie je dan wel iets van witte stippen erop. Op de foto zie ik dat tenminste niet
 
De ph waarde van het aquarium is nu 8. Ik ga binnenkort houd halen wat daar ook nog bij help om het omlaag te krijgen. Ik gebruik: tetra pH/KH minus
 
De ph waarde van het aquarium is nu 8. Ik ga binnenkort houd halen wat daar ook nog bij help om het omlaag te krijgen. Ik gebruik: tetra pH/KH minus
Hout heeft bijna geen effect op de pH. Daar is je water waarschijnlijk veel te hard voor. Een ph van 8 is prima overigens
 
Woon je in nederland of belgie?
 
Ik zie op het filmpje dat er erg veel licht in het aquarium kan komen.
Veel te veel.
Ook dat brengt onbalans .
Haal bij een kantoorboekhandel zwart karton en plak drie zijden af.

En stop met middeltjes toevoegen.
Je probleem ligt in ongebalanceerd water.
Door er iets in te gooien dat waarde X balanceert raakt waarde Y in onbalans.
Gebed zonder eind.*
Zorg dat de bron van alle ellende in orde komt.
-Waterverversen, waterverversen.
Liever voor je gevoel te vaak dan te weinig.
-Goed filteren, liefst met een extern filter.
-Zeer matig voeren.
Voor je gevoel te weinig. Dan is het 9 van de 10 keer precies goed.

*Zie het als het vullen van een bad.
Het water is te koud.
Je stelt niet de thermostaat bij maar pakt een paar emmers ijswater en gooit dat erbij.
Nu is het te koud.
Dat gesleep met emmers ben je zat dus gooi je er Tabasco bij zodat je warmtesensatie krijgt als je erin gaat zitten. (Extreem voorbeeld, weet ik. Maar dit is wat je doet in een aquarium)
Nu doet je hele lijf pin: teveel Tabasco.
Dus gooi je er kokosmelk bij om de Tabasco te neutraliseren.

Het gevolg: één grote soep waar je niks meer mee kan, terwijl je dat allemaal had kunnen voorkomen als je de bron van het probleem, de thermostaat van de mengkraan bijstellen, had aangepakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik raad het heel sterk af om met de pH waarde te gqaan spelen om de volgende redenen; guppen vinden wat hogere pH helemaal niet erg. daarnaast zijn dit soort middeltjes gewoon op basis van een zuur met een klein buffer, hiermee zakt de pH heel snel naar beneden, maar is deze verre van stabiel. Deze schommelingen in de pH is veel moeilijker voor een vis dan een constante waarde die misschien niet geheel in zijn bereik ligt. Wil je systematisch en gecontroleerd de pH naar beneden brengen(wat nogmaals niet nodig is voor Guppen!) dan moet je denken aan CO2 toevoeging, turf of osmose water.

Ik zie toevallig maar 2 guppen, beide mannen. Zitten hier ook dames bij? mannen guppen willen 1 ding en dat is voortplanten, zijn er geen dames, dan kunnen ze gestresst raken en aan elkaars vinnen beginnen te knagen. Zit er nog wat onder die grote stenen als bodem? Ik vind deze stenen wel erg grof, voer en ontlatsing kan zo tussen/onder het grind terecht komen en daar beginnen te ontbinden. Houdt dit goed in de gaten. Verder ben ik benieuwd naar hoeveel liter dit bakje is? het ziet er op de camera zo best klein uit..
Nou er is eigenlijk 1 ding dat ik niet wil en dat is baby’s en ik heb niet allen die soort guppen ik heb ook een algen eten van 14 cm en nog neon teteras en de bak lijkt misschien klein maar is best groot er past denk ik 80 liter is en is 65 bij 35 cm
Ik maak de bodem vaak schoon met een buisje en dan ga ik tussen en onder de steentjes. Onder de steentjes zit op sommige plekken waar de planten zijn nog voedings bodem
 
Ik zie op het filmpje dat er erg veel licht in het aquarium kan komen.
Veel te veel.
Ook dat brengt onbalans .
Haal bij een kantoorboekhandel zwart karton en plak drie zijden af.

En stop met middeltjes toevoegen.
Je probleem ligt in ongebalanceerd water.
Door er iets in te gooien dat waarde X balanceert raakt waarde Y in onbalans.
Gebed zonder eind.
Zorg dat de bron van alle ellende in orde komt.
-Waterverversen, waterverversen.
Liever voor je gevoel te vaak dan te weinig.
-Goed filteren, liefst met een extern filter.
-Zeer matig voeren.
Voor je gevoel te weinig. Dan is het 9 van de 10 keer precies goed.
Maar als je het te vaak verschoond gaat de ph nog vaker omhoog en overal op internet staat dat dat spul goed is en ze dat help om beter te worden
Ik kan best van de drijf houd erin zetten dat helpt ook voor de ph
 
Maar gaan ze nu dan dood… want ik heb dat spul er net weer ingedaan 😭
 
Van t water in belgie heb ik geen verstand, maar je woont in Nederland. Daar is gewoon goed, gezond water voor je vissen.
Ik ben het geheel eens met guppenman.
1. Geen zooi zoals waterverbeteraars en ander middelen en medicatie in je bak gooien. Je blijft bezig met zieke en dode vissen zo, omdat je zelf onbalans in je bak brengt. Als je nu nog een kuur medicatie hebt, maak en af en stop met alle zooi.
2. Vissen houden van schoon kraanwater . Gewoon heel erg veel verversen.
3. Water hou je ook schoon, naast verversen, door een goed filter.
4. En zoals guppenman zegt: weinig voeren. 1x per dag zoveel voer als een vissenoog. En dat is dus weinig als je een gup voert.
5. Check op aquainfo wat ze aan temperatuur en minimale bakmaat nodig hebben en hou je daaraan.
6. Wil je ze blij maken: planten erin.
7. Wil je ze nog blijer maken: beloof ze dat je gewoon de basis van het aquarium houden zult uitvoeren ( punt 1 t/6) en dat ze niet steeds middeltjes te verduren krijgen die je erin gooit.
 
Leesar gaan ze nu dan dood… want ik heb dat spul er net weer ingedaan 😭
Lees nu op je gemak eens alle tips hier door, want de antwoorden zijn al gegeven.
Guppen vinden een wat hogere pH helemaal niet erg, zoals al gezegd.
Of deze vissen het gaan redden weet ik niet.
Misschien niet.

Maar echt: zorg voor rust.
Ververs, filter goed en lees je in over de verzorging van de vissen die je hebt.
De genoemde site Aquainfo is een heel goede informatiebron.
 
Maar ik weet niet of ik moet luisteren naar mensen die er echt voor hebben geleerd of naar jullie want ik heb onthard water in mijn huis en ik heb spul dat ik er vanaf het begin al In doe en dat is om het water veilig te maken en dat er goeie bacteriën in komen…. Dus ja. Ik heb ook nog medicijnen voor vin rot dus misschien werkt dat wel
 
Dan is mijn tip: zorg voor rust in je hoofd. Dat betekent dat je kiest voor of luisteren naar mensen die er echt voor hebben geleerd of luisteren naar dit forum en kies dan ook gewoon iemand uit.
Weet je wat ik doe als ik in zo’n situatie als jij terecht kom? Ik ga mij inlezen. Wat hebben mijn vissen nodig, hoe kan ik ze het beste verzorgen. Ik zorg voor kennis en dan ga ik dat uitvoeren. Ik ga nooit zomaar naar iedereen luisteren. Als ik dat zou doen, zouden al mn visjes ziek worden en doodgaan, want elke dag krijg je een ander advies. En dat vind ik zielig voor mn visjes. Daarom lees ik me goed in en denk na over hoe ik mn vissen verzorg.
 
hey is de kapotte vin niet gewoon van de dwerg kogel vis? ik vind het niet op een ziekte lijken eerder op happen door een peapuffer.
Zag net je nieuwe post ik denk dat het gewoon de kogelvis was. Zou dat kunnen?
 
hey is de kapotte vin niet gewoon van de dwerg kogel vis? ik vind het niet op een ziekte lijken eerder op happen door een peapuffer.
Zag net je nieuwe post ik denk dat het gewoon de kogelvis was. Zou dat kunnen?
Nee de kogelvis zit in een ander aquarium in zen eentje omdat hij eerder andere vissen wilde eten
 
Maar ik weet niet of ik moet luisteren naar mensen die er echt voor hebben geleerd of naar jullie want ik heb onthard water in mijn huis en ik heb spul dat ik er vanaf het begin al In doe en dat is om het water veilig te maken en dat er goeie bacteriën in komen…. Dus ja. Ik heb ook nog medicijnen voor vin rot dus misschien werkt dat wel
Erica, wanneer je het hebt over mensen die er voor geleerd hebben bedoel je dan mensen uit een dierenwinkel? Houdt dan in gedachten dat bij deze mensen vaak advies wordt gegeven om te kunnen verkopen, om de kassa te laten rinkelen.

Op dit forum zijn mensen actief die al jaren deze hobby beoefenen en geen winstbejag nastreven. Ze geven advies met een passie voor de hobby.
 
Maar ik weet niet of ik moet luisteren naar mensen die er echt voor hebben geleerd of naar jullie want ik heb onthard water in mijn huis en ik heb spul dat ik er vanaf het begin al In doe en dat is om het water veilig te maken en dat er goeie bacteriën in komen…. Dus ja. Ik heb ook nog medicijnen voor vin rot dus misschien werkt dat wel
Erica, veel forum bezoekers, anderen, ik ook gebruiken geen waterverbeteraar, geen middeltjes standaard om aquariumwater te maken. Bij water verversen gebruiken we gewoon kraanwater of osmose water.

De gegeven tip van elke week 50% verversen is een goede. En voortaan bij een nieuwe opstart kun je beter bijvoorbeeld fijn grind gebruiken. Dan komt er minder belasting in de bodem. Maar dit is weer afhankelijk van de bewoners. Corydoras hebben graag bijvoorbeeld aquariumzand/filterzand.
 
Wie je moet geloven kan ik je niet in adviseren.
Daar geldt maar één adviseur: je gevoel.

Het advies dat je hiervoor kreeg: kies er eentje uit en houd je aan die persoon vast is een goede.
Ook dat zorgt voor rust in de bak .
 
Oké bedankt mensen
 
Als aanvullende tip geef ik je ook het volgende. Je kunt de achtergrond van het aquarium veranderen door een buitenkant te verven met schoolbord verf van de Action en daarbij een schuimroller te gebruiken. Meerdere lagen aanbrengen met telkens een paar uur wachten. Het leuke is ook dat je dan automagisch minder kabels ziet.

 
Laatst bewerkt:
Nogmaals, ga eerst eens elke week de helft van het water verversen. Eventueel vervang je de bodem voor filterzand. En dan gewoon de boel stabiel laten worden. Geen middeltjes. Je water testen zonder dat je verder iets toevoegt. Gewoon kraanwater, dat is in Nederland goed genoeg voor de vissen die je hebt.
Dan kijk je verder. Je hebt hier een hoop goede tips gekregen.
 

Terug
Bovenaan