Gaat dit nog..?


roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Berichten
1,493
Leeftijd
41
Hallo,

Graag zou ik wat input willen over ons visbestand. Er staat een Akvastabil Fusion 200x60x60 met daaronder een Oase Biomaster 850 en een Fluval FX6,
en erin leven op dit moment;

- 5 Krobia xinguensis
- 2 Blue Acara
- 18 hockeystick tetra
- 15 diamantzalmpjes
- 8 colombiaanse tetra
- 10 corydoras sterbai
- 4 corydoras albino
- 5 Pangio Kuhlii
- 5 otocinclus
- 1 L010A
- 1 L201
- 1 L124

Nu zie ik in mijn hoofd daar nog 5 Pterophyllum scalare tussen zwemmen, maar ik besef dat er al best wat in zit en wil het ook niet overdrijven.
Hetgeen dat erin zit bevindt zich op dit moment voornamelijk op de bodem en in de onderlaag, eigenlijk alleen de tetra's en zalmpjes zwemmen
ook wat hoger. Qua biotoop zou het passend zijn maar is het dan ook nog gezond voor iedereen?

Foto van de bak op dit moment;

20230912_175810.jpg


Bedankt alvast voor het meedenken! ✌️
 
Goed dat je het topic hier hebt geopend maar je noemt er 5. Zo dacht ik er ook over omdat de bak 120cm is maar na een jaar overleed er èen en toen waren er 4 over . Als je 6 of 7 hebt en er zou er een doodgaan dan heb je nog een mooie groep over denk ik maar met 4 wordt dat alweer krap, maar dat is mijn kijk erop.
 
Je bak ziet er niet overbevolkt uit vind ik op de foto. Ik vraag me wel af of de blue acara niet op een gegeven moment erg agressief worden, tijdens het broedseizoen, zie: https://aquainfo.nl/artikel/aequidens-pulcher-blauwe-acara/
Omdat maanvissen ook cichliden zijn en het kaas niet van het brood laten eten, vraag ik me af of je dan geen oorlog krijgt. Maar ik heb geen ervaring met de soort, ben er wel benieuwd naar.
 
Je bak ziet er niet overbevolkt uit vind ik op de foto. Ik vraag me wel af of de blue acara niet op een gegeven moment erg agressief worden, tijdens het broedseizoen, zie: https://aquainfo.nl/artikel/aequidens-pulcher-blauwe-acara/
Omdat maanvissen ook cichliden zijn en het kaas niet van het brood laten eten, vraag ik me af of je dan geen oorlog krijgt. Maar ik heb geen ervaring met de soort, ben er wel benieuwd naar.

Nou dat is het grappige, weet niet of je mijn andere topic gelezen hebt maar bij VKC gaven ze juist aan dit als een rustige soort te ervaren en de verhalen die rondgaan over
deze vis op het internet niet te herkennen. Op basis van dat advies heb ik deze 2 een kans gegeven, gaan ze terroriseren dan zal ik toch iets anders voor ze moeten gaan bedenken.
Op zich de verhouding vis/water vind ik inderdaad ook oke, het enige wellicht is dat de hockeysticks maar vooral de diamantzalmpjes die nog jong behoorlijk bewegelijk zijn,
en wat ik lees begrijp ik dat manen waarde hechten aan een rustige omgeving, dus gaan ze het dan wel prettig vinden hier vraag ik mij af
 
Bij VKC weten ze wel veel heb ik t idee. Acara’s vind ik heel mooie vissen. Als ze echt rustiger zijn als dat internet zegt, gaan ze op mijn ‘ooit-te-houden-wensenlijstje’.

Diamantzalmpjes heb ik wel gehad. Als die volwassen zijn worden de mannen wat pronkerig naar elkaar. Dat kan er nog best druk aan toe gaan. Bij mij was het elke dag wel een keer raak en dan gingen de mannen naar elkaar tekeer. Ze zwommen dan achter elkaar aan en verjaagden elkaar. Niet zo erg dat er letsel was. Het meeste was symbolisch. De vrouwtjes en de jongen gingen de mannen dan echt uit de weg.

Ik had daar een maanviskoppel bij zitten. Ik vond dat zelf achteraf gezien geen geweldige combi, vanwege het drukke gedrag van de diamantjes. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik een school van minimaal 30 diamentjes had waarbij er zeker 6-8 mannen zaten die dus allemaal vonden dat ze de beste man ever waren.
 
Nou dat is het grappige, weet niet of je mijn andere topic gelezen hebt maar bij VKC gaven ze juist aan dit als een rustige soort te ervaren en de verhalen die rondgaan over
deze vis op het internet niet te herkennen. Op basis van dat advies heb ik deze 2 een kans gegeven, gaan ze terroriseren dan zal ik toch iets anders voor ze moeten gaan bedenken.
Op zich de verhouding vis/water vind ik inderdaad ook oke, het enige wellicht is dat de hockeysticks maar vooral de diamantzalmpjes die nog jong behoorlijk bewegelijk zijn,
en wat ik lees begrijp ik dat manen waarde hechten aan een rustige omgeving, dus gaan ze het dan wel prettig vinden hier vraag ik mij af

De ervaringen van de een kunnen heel anders zijn dan die van de ander. Heeft ook alles te maken met hoe groot een aquarium is, inrichting en mede-bewoners. Hou ons zeker op de hoogte van hoe de combinatie gaat!
 
De ervaringen van de een kunnen heel anders zijn dan die van de ander. Heeft ook alles te maken met hoe groot een aquarium is, inrichting en mede-bewoners. Hou ons zeker op de hoogte van hoe de combinatie gaat!

Ga ik zeker doen! :)
 
De ervaringen van de een kunnen heel anders zijn dan die van de ander
Dat klopt en de 5 die ik kocht hebben maar 2x eitjes gehad en ze gelijk opgegeten en leven in harmonie zonder gedoe maar dat kan ook anders uitpakken. En al helemaal als ze wel de legsels goed gaan verzorgen.
 

Terug
Bovenaan