Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta


Dank je John, ben erg blij met de vissen.
Weer een paar foto's en een filmpje van het gedrag tijdens het voeren.
Dan blijkt duidelijk wie de baas is in het aquarium.
Hij is bang dat die wat te kort komt.

[video]i0AWbNkYyZ0[/video]

856386_0_82_sjoe2.jpg


745143_0_82_sjoe3.jpg


651216_0_82_sjoe4.jpg
 
De sjo's groeien nog steeds als kool, garnalen stukjes mossel en mestpieren zijn aan het dieet toegevoegd.
Opvallend is het kleurverschil van de broers die in verschillende aquaria zijn opgegroeid.
De omgeving heeft duidelijk invloed op de kleur.
Goed te zien op de foto's:
Foto 1 en film 1 is uit de Aquael en foto 2 en film 2 van de sjo uit de Juwel.

834892_0_82_sjoe7.jpg


436285_0_82_sjoe6.jpg



[video]wdYELO7nJmU[/video]

[video]HnZny5sl78o[/video]
 
Bijzonder dat ze zo veel verschillen qua kleur. De vissen van het tweede filmpje zijn erg mooi!
 
Dank je Jeffrey.
Vandaag is John lang geweest met een aantal Poro's. Ben ik erg blij mee. Ik hoop net zoveel succes te hebben als John.
Ben niet in de omstandigheid om met regenwater te werken.
John heeft ze daarom al stapsgewijs over laten wenen aan kraanwater daar zwemmen ze nu ook in bij mij.

Gelukkig had John ook zijn fotocamera bij zich, zodat ik jullie kan laten meegenieten van de fantastische Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta in zijn volle glorie.
Geweldige foto's.


318766_0_82_p2226521.jpg


427177_0_82_p2226563.jpg


312741_0_82_p2226622.jpg
 
Ja, was een mooie dag Andre!

Zelden heb ik zulke goed onderhouden bakken gezien!
En die Sjoes, die blijven kriebelen.

Groetjes John.
 
Tjonge, ze zien er inderdaad geweldig uit en vermoed dat ze nog wel mooier kunnen worden :)
Wel apart dat er zo'n kleurverschil is tussen de mannen. Heb dat wel eens ervaren met wel een ander soortje die ik buiten in een vrij donker vijvertje hield, anderen die binnen in een verlichte bak met een lichte bodem zaten waren veel lichter. Toen ik ze bijelkaar zetten werden ze later toch dezelfde kleur, maar dat zou bij de Sjoes weer anders kunnen zijn natuurlijk.
Oudere Sjoe-vrouwen kleuren ook en kunnen er dan zo uitzien als je mannen, van een paar weekjes terug.

Ps; Had 'm ook even langs mij gestuurd ;) ,
geweldige foto's maakt John ook!
 
Dank je wel.
Ja kleur blijft bijzonder.
Ken niet de omstandigheden in de kweekbak van de kweker van wie ik de eitjes heb aangeschaft, of het een kweekgroep of koppel was.
Binnenkort met de meest blauwe kweken met een mooi dik vrouwtje, denk dat ze nog iets te jong zijn maar goed moet een keer beginnen.
Ja zijn niet de makkelijkste vissen om te fotograferen, maar John krijgt het wel voor elkaar.

Hieronder nog een paar voor de liefhebbers:

399833_0_82_p2226616.jpg



624653_0_82_p2226610.jpg



583364_0_82_p2226518.jpg
 
De sjo's doen het geweldig. E�n vrouwtje is wat zwakker, maar vooralsnog gaat het goed.
Hoeveelheid voedsel iets teruggeschroefd, binnenkort selectie om verder te kweken.

316243_0_82_p2226611.jpg



886154_0_82_sjoschool.jpg
 
Eindelijk een mooie batch bevruchte eitjes gekregen van de sjo. :D
De standaard manier met de kweekmop leverde veelal onbevruchte eitjes op(schimmel/wittig).
De kweekbak ging even uit de running voor een grote schoonmaakbeurt. Het koppeltje ging in een rechthoekige zwarte emmer voor de helft gevuld met het water uit de kweekbak, met de waterplanten(Javamos en mosbal) De emmer heb ik afgedekt en ongeveer 24 uur met rust gelaten.
Toen het tijd was om het koppeltje weer in de kweekbak te plaatsen bleek zowel de mosbal als het javamos vol te zitten met goede eitjes.
De eitjes heb ik nu voor 6 weken opgeslagen in een mix van turf met kokosturf in ziplock zakje. Schat in ongeveer 60+ eitjes.

975784_0_82_sjoe10.jpg
 
Superleuk. Soms probeer je vanalles en lukt het niet en als je dan niks doet lukt het vanzelf.
 
Gefeliciteerd Andre!
60 jongen, zet de voerkwekerij maar in de hoogste versnelling!

Groetjes John.
 
Worden 2 liter flessen dan maar John.
Nee het moet wel hanteerbaar blijven, even goed voorbereiden .. . . :oops:
 
De sjo zijn erg mooi geworden en nu klaar om bevruchte eitjes te produceren.
E�n van de methodes die ik gebruik om de eitjes te kunnen verzamelen is de methode met turf. In dit geval gebruik ik een mix van Kokosturf en gewone turf. Dit heb ik in een snoeppot van de jongens geplaatst(toch niet goed voor ze die snoep :sorry: en de pot hierna in het aquarium met een trio(1 man en 2 vrouw) geplaatst. De man is vrij hard voor de vrouw en deze raakt ook een beetje beschadigd. De man haal ik er wekelijks uit om de vrouwen te laten herstellen.
Heb een korte video gemaakt van de man die al in pot zit maar de vrouw heeft even geen zin en zit nog buiten de pot.

579229_0_82_sjo9.jpg


286954_0_82_sjo10.jpg


[video]A9BpSRt-E6I[/video]
 
Supermooi! Hoe is jouw ervaring met ziplocks en hoe bewaar je die? Heb iets van 2 jaar geleden met de N. guentheri 'Zanzibar' en N. korthausau 'Mafia Red' gekweekt, maar ben vergeten wat de beste bewaarmethode is. Heb vorige week eitjes van de F. filamentosum opzij gelegd voort eerst.
 
Hoi Jeff,

Ik doe het ziplockzakje met de turf in een ander ziplockzakje, nadat je probeert uit beide zakjes proberen alle lucht te laten ontsnappen.
Ik sla dit op in een piepschuimen doos die boven op een stelling staat. Label de zakjes met de collectie datum en de datum wanneer de eitjes te checken.
Meestal gaat dit goed. Goed letten op de vochtigheid(vandaar ook de kokosturf erbij).
Dan maar wachten.
Filamentosus vond ik moeilijk, mogen ook wel 6 tot 8 weken bewaard worden. Eitjes waren erg kwetsbaar.

Vervuiling in de turf is via deze manier wel groter dan via moppen te kweken.
 
Top ga ik doen. Thanks! Ja hoorde het al van degene waar ik ze van had. Ben benieuwd ermee!
 
Het kweken van de sjo is een mooie uitdaging en een extra stimulans om deze vissen in mijn aquaria te laten zwemmen.
Binnenkort eerste eitjes weer nat maken na een incubatie tijd van zo'n 7 weken in turf, van de 1e batch verwacht ik niet veel maar ben erg benieuwd

Eitjes van de sjo in de eerste ontwikkelingsfase
611223_0_82_p4308346.jpg
 
De eerste nakweek sjo is uit een eitje gekropen van een proef zakje en zwemt nu vrolijk rond.
Was geen eitje meer te zien in het turf maar blijkbaar zat er toch nog een goed eitje in.
Heel apart ook in de andere zakjes met bewaarde eitjes is niks meer terug te vinden, benieuwd of daar toch goede eitjes in zitten.


Een trotse papa sjo
963457_0_82_p4308325.jpg
 
Gaat weer goed met de Sjo. E�n man is erg hard tijdens de paai. De vrouwtjes moet ik na 1 dag en nacht echt in een andere bak den anders overleven ze het niet.
Het valt mij op dat dit fenomeen zich alleen voordoet als er 1 man met 1 vrouw of meerdere vrouwtjes in de bak zitten.
Als er andere mannetjes in de bak zijn gebeurt dit niet.

Ben nu bezig met paai in bodemmoppen en dit gaaat goed. Nog wel zo'n 60% van de eitjes die beschimmeld zijn.

Nog een paar foto's

576491_0_82_dscn2860.jpg
[/img]

496159_0_82_untitled1.jpg
[/img]

463377_0_82_untitled2.jpg
[/img]
 
hehe eindelijk weer een computer die het doet. 2 weken met een ipad, weet het nu zeker, ben geen fan van die tablets.

Beste Aquariaan043, de sjo zitten verdeeld over meerdere bakken. een aquael van 225 liter met 4 koppels. 1 juwel 110 liter met 2 koppels(zie 2 voor
laatste foto's) en een gestripte juwwel 60 met e�n kweekkoppel(laatste foto).

De bakken gaan allemaal weer goed, hoop binnenkort ook het fototoestel weer aan te sluiten om foto's te uploaden.
 
735532_0_82_dscn2953.jpg
[/img]

[video]CT4FyNKwW2c[/video]

een leuke foto van de juwel 110 liter met Fundulopanchax sjoestedti Nigerdelta.
Het filmpje is van het kweekkoppel, weerspiegeling is beetje vervelend maar je krijgt wel een goed beeld van schitterende staart en de mooie kleuren.
De vrouw zwemt in de glazen pot met turf het mannetje te lokken. :iloveyou:
 
Wat een schitterende vissen zijn dat! Op het filmpje zijn ze nog mooier dan op de foto!
 
Dank je wel allemaal, Ja John ze blijven vreten als dijkwerkers. Mooie en actieve vissen. Schitterend ook om te zien hoe ze de fruitvliegjes aanvallen.
 
Mooie vis, een vriend van me heeft een heleboel eitjes van deze soort en vroeg me of ik er enkele wilde grootbrengen. Hij heeft wat plaats te kort, ik heb in feite geen plaats over in mij kweekstelling, maar deze soort wil ik dus ook wel eens houden.
 

Terug
Bovenaan