"fundering" maken voor aquarium


N

nonnepot

Guest
Beste allemaal,

Momenteel zijn wij bezig met een rigoureuze verbouwing en willen de vloer verstevigen door middel van een fundering.
Dit willen wij ivm een aquarium dat wij willen gaan plaatsen van +/- 1,3 kuub. Wij schatten het gewicht op 2500kg.
De fundering willen uiteraard DHZ'en.

Nu is mijn vraag, kan het volgende en zijn er opties om dit beter aan te pakken.

Grondsoort: Klei

Inmiddels heb ik een greppel gegraven van 300x30x25. Hierboven zitten 5 dragende balken, waarvan 1 ondersteund wordt door een muurtje van een put die daar zit. Hier heeft ooit een keuken gezeten en wij weten niet hoe sterk die is.
Dan worden de buitenste 2 balken half gedragen door de fundering van de muren. De dragende balken zijn 63mm.

In de greppel heb ik tussen iedere 2 balken 2 stiften gemaakt met een grondboor van 50 cm diep. Bij elkaar zijn dit er dus 8, bij de laatste 5 cm kwam ik in blauwe klei terecht.

Als de greppel vol zit willen we onder iedere balk een pilaar storten van 20x20 tot halverwege de balk.

Nu willen we in de stiften bewapening plaatsen en dat 2 x omvouwen zodat dit verticaal in de stiften zit gedeeltelijk horizontaal in de greppel en dan verticaal omhoog naar de pilaren.
Natuurlijk komen er ook nog matten in de greppel.

Nu is inmiddels het grondwater niveau in zicht in de stiften, de hoogte van het grondwater is ongeveer 30 cm. Dit houdt in dat 60% van de stiften onderwater staan. De doorsnede van de stiften is 10 cm

Is het mogelijk om ondanks dit water hier gewoon in te storten? of is het gebruik van plastic raadzaam? Ik lees dat hier ook veel nadelen aan zijn en dat dit voornamelijk bedoeld is om te zorgen dat het beton niet uitdroogt. Al ben ik anderzijds weer bang dat als ik direct in het water stort dat het beton dan verzwakt.

Het beton hebben wij, in de gedachten dit doen we even, al besteld. wij hebben Beamix Constructie Beton 100 besteld.

Ik ben benieuwd naar wat jullie me allemaal kunnen vertellen.

groetjes

Yvonne
 
Hoe deden ze dat met de Rotterdam paalfundering?

Tapse stammen tot onder de waterlijn op kleef slaan. Daar een balk op.
 
Amsterdamse methode


Bij gelijkblijvende belasting en een draagvermogen van ca. 8-10 ton per paal
staan de palen bij de Rotterdamse paalfundering dus dichter bij elkaar dan bij de
...
www.joostdevree.nl/bouwkunde2/amsterdamse_methode.htm

Probeer het water weg te pompen.
Beton in water gestort verzwakt.
 
Ja dat bedoelde ik dus... ik heb nog een eheim staan, doe ik het daarmee... nadeel is dat het weer terug komt.. maar ik regel wel een hulpje ;)
 
Dat is te licht, kijk dan voor een zwaardere,vuilwaterpomp.desnoods even huren.
Watert de kelder uit pompen ,en op riool lozen.
Hij moet ook tijdens,en Na de stort blijven pompen.!!!
Anders krijg je nog beton verdunning.
 
Oke, kelder hebben we niet dus dat wordt m niet... dacht dat door de uitgaande druk, als het er eenmaal in zit er geen verdunning meer zou optreden, omdat het kleigrond is... en dit een behoorlijk dichtheid heeft...

Pff dat wordt nog moeilijk.. dan zou ik dus ergens anders nog een dieper gat moeten graven om dat zo nu en dan leeg te pompen?

Zijn er nog andere opties?

hoopte dat als het eenmaal leeg was, ik gewoon zou kunnen storten en door de uitgaande druk geen last meer van verdunning zou hebben...
 
Ik ga pvc halen, een iets ruimere maat dan de gaten en ga deze er dus in slaan... oja met een einddop erop natuurlijk :)
dus zeg maar dag met je handje tegen het water!!

iemand anders nog comments...
zou fijn zijn als er ook bevestiging is als ik goed bezig ben... zo niet dan stel ik informatie over hoe het wel aan te pakken ook zeer op prijs!

doegie
 
Pvc is een groot fiasco, de doppen knappen onder de druk van t water en vervolgens loopt alle slib naar binnen...
Nu is dat t probleem niet mAar wijst er dus op dat de ondergrond nooit stabiel zal worden.
Morgen komt er een vriend kijken naar wat mogelijk is, hij is voorman bij een betonbouw bedrijf....
We wachten het Af..
Een h balk hebben we al overwogen en we zijn erover uit dat we daar niet aan willen beginnen.

Later meer
 
Stort dan een van zeker 75 cm brede plaat. -T- En metsel de poeren op de betonplaat.

2 randen weerszijde van de gleuf stellen,daar de beton tussen storten .
 
Vandaag is een vriend langsgeweest ter controle van de ondergrond, hij geeft ook aan dat het niet te doen is om een fundering in deze grond te maken. Het kan wel... met heipalen... nou dat zit er niet in..
Wat hij dan weer wel vond is dat de draagbalken het gewicht makkelijk moeten kunnen houden en hij zou dus, zodra de vloer er weer op ligt gewoon daar het aquarium opzetten, zonder versteviging..
Nu zijn wij toch een beetje watjes en kiezen wij dus voor een kleinere bakmaat en wij zullen hier en daar nog wel wat extra verstevigingen aanbrengen aan de draagbalken.

de bakmaat zoals we er nu voorstaan zal dan uitkomen op ongeveer: 255x52x65. dit zijn de bruto buitenmaten.. Dit scheelt bijna 1000 kg! dat is nogal behoorlijk.

Voor dit topic betekend dit dus einde verhaal...
 
Tussen je bestaande balken gewoon een nieuwe aan brengen zodat je balklaag h.o.h. 300 komt te liggen .

Betonstorten met grondwater moet geen probleem zijn als je de beton er droog in kunt storten .
Want als dat een probleem is kunnen ze ook geen avegaarpalen maken (deze wordt wel op druk erin gebracht , maar dat terzijde)

Makkelijkste was denk ik grote betontegels van 60x60 in je kruipruimte te leggen en dan steunen erop maken die je aan kan draaien (dmw draadeinden en moeren ) , dan kun je de balklaag op spanning brengen .
Als je dan afhankelijk van hoeveelheid toegepaste tegels de grondspanning uit gaat rekenen komt er een grondspanning uit van bijna niks .
 
Ik had al het advies gegeven,extra balk tegen elke balk aan te brengen,met slotbouten.
Voor avegaarpalen heb je wel ruimte nodig,he.
 
Bertus zei:
Voor avegaarpalen heb je wel ruimte nodig,he.

Ja, aardig wat , ik bracht dit enkel aan als vergelijking van methode van beton aanbrengen .
 
Ken het apparaat.
Hebben er vroeger palen mee gepulst,om een betonvloer te dragen!!!!.
Was een klomp staal 1m hoog,die in een stalen buis stond te dansen.
Dan telkens er weer 1 opgelast.


OF OP een betonvloer vastzetten,en in gaten de palen pulsen.
Achteraf methode.

Gat was een omgekeerde emmer, gelijk taps. om aan te storten.
 

Terug
Bovenaan