Frontosa met zwemblaas problemen?


Kris22

New member
Lid geworden
25 juli 2022
Berichten
4
Leeftijd
32
Hallo,
Ik vecht al 4 dagen om het leven van mijn 15 jarige mannelijke frontosa. Hij begon op eens raar zwemmen, daarna kon hij niet meer zijn balans houden en begon hij met zijn hoofd naar beneden te zwemmen. Nu zit hij aan de boven kant van mijn aquarium maar kan niet meer met gemak onder de water komen. Ik heb Epsom zout bad geprobeerd, Esha 2000 gebruikt maar het wordt niet beter. Kan iemand iets adviseren? Ik wil hem echt niet kwijt raken 😢
IMG20230330163143.jpg
Screenshot_2023-04-01-22-11-45-73_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
 
Hè wat verdrietig dit! Ik heb geen idee hoe ik je kan helpen, heb dit nog niet meegemaakt. Hopelijk weet een ander dit en wil je bij deze een hart onder de riem steken! 😘
 
Dat is naar. :-(

Reageert hij nog normaal op eten? En zijn er verder nog dingen die je zijn opgevallen aan het uiterlijk of het gedrag? (Nu of de laatste tijd.) Bijvoorbeeld een gezwollen buik, verkleuringen, of lusteloos gedrag.
 
Ik heb laatst een discus met Bactopur Direct gedurende ruim 7 dagen behandeld, icm met Sanital Zout.
Na een dikke week versersen, mineralen toevoegen en lekker eten. Heeft bij mij het probleem voor zeker 90% verholpen.
 
Hij heeft twee dagen niks gegeten, zijn buik is klein beetje opgezwollen en hij krijgt zijn staart niet onder controle. Die brengt hem altijd aan boven. Ik heb geprobeerd om hem erwten aan te bieden maar dat wilt hij niet nemen. Gisteren avond heeft hij beetje diepvries artemia naar binnen gekregen maar his is zwakker en zwakker aan het worden. Ik dacht eerst dat hij zijn ontlasting niet kwijt kan maar in de bad van Epson zout is hij twee dagen achter elkaar alles kwijt geraakt. Zijn kleur is normaal. Ik denk dat ik te maken heb met ontsteking in zijn blaas of maag maar heb geen idee hoe ik dit moet behandelen.
 
Aha. Zolang hij niet eet, is zo'n inwendige ontsteking/infectie niet te behandelen helaas. Dingen oplossen in het water (zoals fabrikanten vaak aanbevelen) lukt eigenlijk nooit op een "therapeutisch werkzaam" niveau, gezien de beperkte opname. In NL heb je één legaal verkrijgbaar type eetbare medicatie: Sera bakto tabs, met als actieve stof nifurpirinol. Werkt tegen een aantal soorten bacteriën. Maar het is altijd een gok of je daar iets aan hebt, hoor. Dat is de enige suggestie die ik kan doen. :-0 En dus alleen als hij voedsel zou accepteren.
 
Of zeg ik eerlijk gezegd, die vis is op , niet meer mee knoeien.
Vis in peace
 
Ik hoop dat hij nog beter wordt. Het is niet makkelijk om afscheid te nemen van zulke vis. Ik zou de baktopur proberen. Als hij al klaar is, heb ik dan alles geprobeerd om hem te redden. Heel erg bedankt voor jullie inzet.
 
Bedenk dat er niet altijd iets aan te doen is hè, mocht deze vis inderdaad niet meer beter worden. Soms wordt de weerstand van een vis met het ouder worden gewoon wat minder. Dat vergroot de kans dat er een keer een parasiet of bacterie is die de overhand krijgt, ergens in een kwetsbaar deel van de vis. En dan kan het één tot het ander leiden.

Op dezelfde manier zie je dat ook bij mensen: ouderdom maakt ons "kaartenhuis" steeds kwetsbaarder, en op een dag valt het in elkaar... That's life.
 
Heel veel sterkte. Hopelijk knapt de vis op, en zo niet, dan heeft hij vast een goed leven bij jou gehad. Ik weet niet hoe oud frontosa’s worden.
 

Terug
Bovenaan