Frontosa met eitjes in mond overplaatsen


Kellykellyy

Well-known member
Lid geworden
13 maart 2022
Berichten
242
Leeftijd
29
Ik heb momenteel 1 frontosa vrouwtje met eitjes in de mond
Zij zit samen met het mannetje en 4 andere vrouwtjes.
Nu is me vandaag opgevallen dat het mannetje de hele tijd achter haar aan zit, lijkt ook beetje agressief te zijn tegen haar dus ik wil haar overplaatsen in de quarantaine bak zodat ze rustig de eitjes kan uitbroeden zeg maar
Nu las ik dat als ik haar eruit ga halen er kans is dat ze de eitjes uitspuugt..
Hoe kan ik haar op de beste manier overplaatsen zodat de baby’s intact blijven?
 
Heb je 4 nieuwe vrouwtjes erbij gehaald of zijn dit de andere 4 "vrouwtjes" cichliden die te groot waren voor het aquarium wat je had overgenomen? Hoe groot is dit aquarium nu waar ze in zwemmen, 1,50 mtr? Al heb je 6 Frontosa's zwemmen in 1,50 dan is je bak echt te klein. Dit worden forse vissen!

Als dit vrouwtje alleen is dan krijgt ze geen rust, overzetten kan maar is zoals je zelf al zegt niet zonder risico. Wil je een kans maken het nestje te behouden dan zou ik haar overzetten in een bak zonder andere vissen. Blijft ze in de huidige bak dan lost ze of eerder of ze houd ze vast tot praktisch het einde van zowel eitjes/jongbroed als moeder.

Gr. Ed
 
De bak is inderdaad 1.50m, ik had 1 man en 1 vrouwtje, we hebben dan nog 3 vrouwtjes bijgehaald, mij was verteld in de aquashop omdat de vrouwtjes maar 15cm worden zoals die wat we nu hebben dat 1.50m ok is, klopt niet dan?😣

Ik wil graag het nestje houden en was dat van plan te doen in de quarantaine bak die we altijd draaiende hebben, dus wacht ik dan best tot ze hen uitgebroed heeft en loslaat?
 
De bak is inderdaad 1.50m, ik had 1 man en 1 vrouwtje, we hebben dan nog 3 vrouwtjes bijgehaald, mij was verteld in de aquashop omdat de vrouwtjes maar 15cm worden zoals die wat we nu hebben dat 1.50m ok is, klopt niet dan?😣

Ik wil graag het nestje houden en was dat van plan te doen in de quarantaine bak die we altijd draaiende hebben, dus wacht ik dan best tot ze hen uitgebroed heeft en loslaat?
Het klopt dat vrouwtjes kleiner blijven, maar 15 cm........Een vrouwtje zit toch ook al gouw op een cm op 20 a 25.

Omdat de bak te klein is zal dit vrouwtje veel minder rust krijgen door het gejaag van de man. Hierdoor heeft ze meer stress en daarbovenop ook nog eens broedzorg. De kans is dat ze voortijdig lost of (wat zeker niet ongebruikelijk is) ze gaat tot het uiterste om ze vast te houden, waardoor ze dermate verzwakt is dat het haar leven kan gaan kosten. In beide gevallen is het tevens einde verhaal jongen. Lossen in de bak betekend sowieso voedsel voor alles wat daar zwemd.

Wil je een kans maken is apart zetten de beste optie in mijn ogen.

Maar mijn eerlijke mening is dat deze groep vissen te klein is gehuisvest en eigenlijk een groter aquarium nodig heeft van meer dan 2 mtr.

Hieronder nog even een paar info links:



Het zijn en blijven zeker prachtige vissen, dat ben ik zeker met je eens.

Gr. Ed
 
Bedankt!
Wel erg vervelend want we hadden net deze bak tweedehands voor een mooi prijsje kunnen krijgen, net omdat ik toch niet alle vissen wou weg doen 😅

Ik heb onlangs wel een bak van 2,5 meter gezien bij een lokale hobby kweker die ze tweedehands verkoopt, was wel 600€ maar misschien doe ik dan beter die en dan de 1,5 meter verkopen inderdaad, of de 1m20 waar die andere mbuna’s nog in zitten, dan hebben die ook weer extra ruimte.

In ieder geval, ze zagen er gelukkiger uit met het overplaatsen naar de bak met enkel de frontosa’s erin, maar sinds het vrouwtje eitjes heeft is het weer drama ten huize frontosa 😅

Bedankt voor je info hier kan ik zeker wat mee, straks heb ik een huis vol aquariums staan, wat ik helemaal niet erg vind, als de visjes maar gelukkig zijn 😅

Ik zag een video op youtube van een frontosa kweker en die zei na 18 dagen eitjes in de mond het vrouwtje te strippen van eitjes, ga me daar ook even verder over inlezen
 
Je bent goed bezig, als je kiest voor die 2,5 mtr, regel dan genoeg handtjes of hulpmiddelen 😉.

Gr. Ed
 
We hebben een systeem op de keukenkraan zodat we kunnen vullen met de tuinslang gelukkig, maar de extra handen zullen zeker nodig zijn om te dragen denk ik 😅
 

Terug
Bovenaan