Fout gemaakt? 6 diamant gouramis


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Ik begin me af te vragen of we een fout gemaakt hebben.

Over elke stap (opzetten, indraaien, bodem, planten, vissen toevoegen) heb ik me steeds heel goed ingelezen op dit forum. Ik heb daarom *klopt af* nog geen grote ellende meegemaakt in de 2,5 maand dat ik nu bezig ben met mijn rio 240. Planten gaan goed en vissen gaan goed.

13 pandas, 1 ancistrus en 30 kardinaal tetras. Maandag zijn we bij een viskweker gaan kijken voor de blikvanger. De opties waren gouramis of bijlzalmen na goed inleeswerk. Ik was alleen volledig vergeten na te denken over het aantal. De kweker (die heel goed aangeschreven staat) raadde me 2 mannen en 4 vrouwen aan dus dat heb ik gedaan.

Maar ik merk dat een aantal erg "heftig" is, soms springen ze nog net de bak niet uit als ie open staat. Ik was ook dinsdagochtend al 3 van de 6 vissen kwijt. 3 vissen zitten steeds linksboven maar zwemmen wel rond, 2 zitten er rechtsonder en blijven daar het liefst zitten en eentje heb ik 24 uur lang gezocht en vond ik uiteindelijk linksachter onderin verstopt tussen de planten, verroerde geen vin!

Is dit wennen en aanpassen voor ze, of heb ik er teveel? Mijn bak is 120cm.
 
Heb je een foto van de bak?
Ze kunnen heel fel zijn naar elkaar toe, en hebben graag een eigen gebiedje, ondanks dat je bak 120 cm groot is is dat alleen te doen als er veel zichtbreker in de vorm van hoge planten in zitten en ook de drijfplanten mogen niet ontbreken, dat zou nog een kans van slagen hebben.
 
Ik heb zo gauw even geen overzichtfoto dus hier twee stils uit een filmpje.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20191030-082316_Video Player.jpg
    Screenshot_20191030-082316_Video Player.jpg
    98.2 KB · Weergaven: 155
  • 20191028_164913.jpg
    20191028_164913.jpg
    57.4 KB · Weergaven: 168
Mijn indruk is dat de bak te kaal is waardoor zichtlijnen niet doorbroken worden. Bak is op zich mooi beplant hoor maar in de bovenste laag ontbreekt er voor de diamantjes in mijn ogen begroeiing. Zie @TonHageraats

Ik had 1 man 3 vrouw en dat was in mijn ogen genoeg in een bak van 120 cm. De gebiedjes die elke vis claimt zijn al gauw verdeelt en ze claimen best wel wat ruimte, ook de dames.
 
Ai, dus de winkel had me er niet zoveel moeten adviseren hoor ik al. Dat vind ik vervelend. Doe ik er goed aan om er twee terug te geven (voor zover zoiets kan)? Ik wil dat alle vissen zich prettig voelen in deze bak en dat is belangrijker dan hoeveel vissen ik heb.

Ik heb toevallig vorige week enorm gesnoeid (ik vond het niet zo mooi hoe die planten dan in mijn drijfplanten hingen), dat zal ik vanaf nu niet meer doen zo dat er meer planten de hoogte in gaan.
 
Ik heb ook een groepje gehad, hiertoe ben ik gekomen na LFS advies, omdat ik eerst een koppel had, maar er eentje super vervelend was En constant achter de andere aanzat. Op zich ging dat groepje best goed, maar beter advies had geweest die vervelende vis weg te doen, hij bleef namelijk vervelend hij had alleen meer andere vissen om te pesten. dat gedrag wat jij beschrijft dat ze zich altijd verstoppen heb ik niet gehad, ze zwommen prima samen, totdat de vervelende vis vond dat het anders moest.

Ze kunnen inderdaad snel schrikken en schieten dan je bak door en als je onderhoud verricht verstoppen ze zich tussen de planten. En inderdaad als je planten wat lager zijn door bijvoorbeeld snoeien dan zitten ze gewoon lager, omdat ze beschutting fijn vinden en wellicht gewoon een beetje schuw zijn.
 
Vooral de Leeri mannen kunnen echt heel vervelend zijn naar elkaar toe. Het zijn prachtige vissen voor jouw bakmaat, inderdaad een echte blikvanger, maar behoorlijk territoriaal. Daarom zou ik het toch houden bij een harempje (1M/2V). Als je ze alle zes wilt behouden, zul je inderdaad toch met de inrichting aan de slag moeten, denk ik. Stronken/takken tot aan de waterlijn, drijfplanten met veel hangende wortels, hoog opschietende planten, noem maar op, of wat je verder nog kunt bedenken om struktuur aan het oppervlak te krijgen :) Leeri's worden ook best groot trouwens. De maat die je overal ziet is maximaal 12 cm, maar ik heb ze ook al groter gezien.
 
Wat is/zal er mis zijn met 4 vrouwen ofso? zonder man erbij?
 
Hoelang heb je ze al? het zou ook goed kunnen dat het na een weekje afneemt in agressie
 

Terug
Bovenaan