Fototopic: Bouw van een kweekrack voor 12 aquaria


Ik heb nog wat stekjes die in een brievenbuspakketje passen. Je kan Scindapsus beter alleen met de wortel in het water hangen en vanaf de bladeren boven water groeien. Ik denk niet dat ze het volledig onderwater goed doen.
 
je zou rege water kunne gebruiken voor die ph soil
 
Ik heb nog wat stekjes die in een brievenbuspakketje passen. Je kan Scindapsus beter alleen met de wortel in het water hangen en vanaf de bladeren boven water groeien. Ik denk niet dat ze het volledig onderwater goed doen.
Ik heb je en PB gestuurd!
 
823DD3C2-938F-47B6-80CC-8DC832DFC65B.jpeg
65C72A2B-BF87-45A6-9160-5CC7D1804035.jpeg
02E12A7D-EEA1-4ACC-9DE3-1FC8346064EE.jpeg
 
Intussen gisteren een start gemaakt met de permanente watertoevoer voor continue waterverversing. Als dat klaar is, loopt alles volautomatisch. :).

Verder enorm ruzie gehad met het uitvangen van een man zebravis. Ik wilde komende weekend hem bij de vrouwtjes zetten in een zelfgemaakte bak waar de eitjes doorheen kunnen. Vooralsnog heeft hij gewonnen. Ik krijg hem niet te pakken!

O, en edit: Ook 10 Rasbora Brigittae besteld!
 
continue waterverversing klinkt echt fantastisch. Lijkt me geweldig een een continu systeem te hebben. Dat je vanaf dan alleen maar aan de wieltjes hoeft te draaien om bij te stellen.
 
continue waterverversing klinkt echt fantastisch. Lijkt me geweldig een een continu systeem te hebben. Dat je vanaf dan alleen maar aan de wieltjes hoeft te draaien om bij te stellen.
Ja het kostte wat googelen en youtube filmpjes kijken, maar het is redelijk eenvoudig te realiseren zolang je maar aan- en afvoer in de buurt hebt.
 
kan je de verwarming eigenlijk wel zo horizontaal gebruiken?
 
Jahoor dat gaat prima zo met die verwarming. Vroeger was dat inderdaad een dingetje en stond er in de beschrijving dat de staaf rechtop geplaatst diende te worden en nog vroeger moest zelfs het stelschroefje bovenwater uitsteken. Dat is allemaal niet meer.
 
Jahoor dat gaat prima zo met die verwarming. Vroeger was dat inderdaad een dingetje en stond er in de beschrijving dat de staaf rechtop geplaatst diende te worden en nog vroeger moest zelfs het stelschroefje bovenwater uitsteken. Dat is allemaal niet meer.

bij mijn nieuwe eheim staat het nog steeds dat hij verticaal geplaatst moet worden, maar dat hoeft dus dan niet per se ? Het is nogal een lang ding en ik zou hem liever wat lager willen hangen zodat hij wat meer achter de planten komt
 
bij mijn nieuwe eheim staat het nog steeds dat hij verticaal geplaatst moet worden, maar dat hoeft dus dan niet per se ? Het is nogal een lang ding en ik zou hem liever wat lager willen hangen zodat hij wat meer achter de planten komt
Ik zou hem gewoon horizontaal of onder een hoek plaatsen.. Maar eh.. Garantie tot de deur he ;)
 
Vooral dat laatste is bij mij het grootste probleem :((
Ja snap ik. Voor mij was het een harde voorwaarde. Ik heb gewoon niet de tijd om elke week zoveel bakken met emmers te gaan doen. Het kostte wat vallen en opstaan, maar het werkt nu perfect. Enige wat ik anders zou doen is de overloop in de achterkant ipv onderkant. Maar ja, voor de achterkant heb ik de ruimte niet voor helaas
 
Ja snap ik. Voor mij was het een harde voorwaarde. Ik heb gewoon niet de tijd om elke week zoveel bakken met emmers te gaan doen. Het kostte wat vallen en opstaan, maar het werkt nu perfect. Enige wat ik anders zou doen is de overloop in de achterkant ipv onderkant. Maar ja, voor de achterkant heb ik de ruimte niet voor helaas

Ja ik zit in een huurwoning zonder kruipruimte... dus kan niet onder de vloer door en gaten in de muren maken krijg ik geheid gezeur mee :))
Afijn heb het mezelf zo makkelijk mogelijk gemaakt door met een 25mm (inwendig) slang te kunnen verversen, maar automatisch verversen was wel het optimale geweest :juggle:

Conclusie: wees blij met je auto ververs gebeuren :petjeaf:
 
Ik mis vaak nog de tussenoplossing, een tuinslang met een hevel / refill constructie ala de bekende Python hose. Uiteraard is jouw systeem handiger maar bij mij staan er bakken door het hele huis in. Ik loop dus gewoon met een tuinslang door het huis die eerst het water in de gootsteen laat lopen en daarna vul ik het met diezelfde slang weer.
 
Jazeker! Waarom niet?

omdat er dus bij mij staat verticaal gebruiken, ik heb een lange eheim die eigenlijk niet helemaal verticaal past, dus heb hem nu scheef, maar zou hem liever helemaal horizontaal willen hebben zodat hij achter de beplanting zit
 
Conclusie: wees blij met je auto ververs gebeuren :petjeaf:
Ben ik ook .... :). Ben vandaag de puntjes op de i aan het zetten. Heb het zo gemaakt dat ik er ook voor kan kiezen het niet continue te doen, maar met een simpele kraan open en dicht zetten alle bakken ineens kan aanzetten. Zo zou ik bv ook alleen op zaterdag de kraan aan kunnen zetten en op zondag weer uit. Dan heb ik niet de nadelen van continue verversen, maar kan ik wel zonder enige moeite 30% in alle bakken ineens vervangen
 
Klaar! :)

Er volgen nog wat spullen van AliExpress, maar in feite alles klaar voor gebruik. Ik heb een luchtkraan gebruikt voor de watertoevoer. Dat lekt minimaal, maar door dat boven een bak te hangen is er geen probleem. Ik heb zo ook super eenvoudig de optie om 1 of meerdere bakken niet mee te laten draaien in de verversing. Zo overweeg ik 1 bak met ADA amazonia te vullen zonder verversing (behalve 1x/week) en de reeds bestelde rasbora Brigittae in te doen. Tevens LED verlichting erboven op een timer. Ben echt super tevreden. Dit zijn nu 2 schappen met 5 bakken en overweeg maar meteen door te pakken en de schappen eronder ook te vullen... :)

In de bakken rechtsonder zitten al mannen en vrouwen zebra's apart. DIe wil ik komend weekend bij elkaar doen in een zelfgemaakt eier-leg bakje als eerste start. We zullen zien. Heb er super zin in. Komende week wil ik ook wat barbus tittea vrouwtjes uitvangen om wat op te voeren om later mannen bij te doen. De legmoppen zijn gisteren gemaakt.... ;-)


782E3E6B-EA5B-4D91-854E-82B4A53F2051.jpeg
66A4E748-F83B-4F12-87DC-956CFF907EEF.jpeg
2D1F15D0-7FAB-46CD-A08D-E1F220449520.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Weer een leermoment: Ik kom er achter dat als ik de hoofdkraan dicht draai, de bovenste bakken leeghevelen in de onderste bakken via dat 4-weg kraantje..... :)
 
Terugslagkleppen er tussen?
Tja, ik ben zo dom dat ik daar niet eens aan had gedacht... Ik heb die nog zat liggen. Weet alleen niet of die ook geschikt zijn voor water? (de meesten zijn bij mijn weten alleen voor luchtslang). Maar ik kan het gewoon proberen en zien hoe dat gaat. Dank!
 
Waarom laat je de slangetjes niet iets boven het water hangen?
Ja dat zou nét kunnen, maar het waterpeil staat 2 cm van de rand af en die slangetjes hebben geen gewicht dus dat blijft slecht hangen. Ik heb op AliExpress 20 zuignapjes besteld om die luchtslangetjes vast te zetten. Dan gaat het denk ik wel. Maar Ali duurt altijd 1-2 maanden.
 
Ja dat zou nét kunnen, maar het waterpeil staat 2 cm van de rand af en die slangetjes hebben geen gewicht dus dat blijft slecht hangen. Ik heb op AliExpress 20 zuignapjes besteld om die luchtslangetjes vast te zetten. Dan gaat het denk ik wel. Maar Ali duurt altijd 1-2 maanden.
Haal je een doosje M6 of M8 ringen die je om de slang schuift achter de druppelaar
 
Vandaag de eerste kweek gestart. Ik had twee mannen zebravis in de ene bak en 3 vrouwen in de bak ernaast. Paar dagen levend voor gegeven en de vrouwen hadden mooie bolle buikjes. Van een bakje en wat net een eier-afzet bakje gemaakt en dat in het water gehangen met wat java mos. Morgenvroeg kijken! :)
 
Update voor de geïnteresseerden:

1) Inmiddels heb ik 100 jonge danio rerio die als een speer groeien op artemia, eigeel en fijn vlokvoer
2) Ook zijn er al jonge Barbus Titteya geboren gisteren
3) de Boraras margaritatus hadden de dag na aankoop al eitjes gelegd (afgelopen zaterdag)

Dankzij de tip van @Vis&versa heb ik een egg tumbler gekocht en een Ziss breeding box die echt heel handig zijn in het kweekrack. Ik zuig de eitjes met een pipet op en doe ze in de tumbler. Na uitkomen gaan ze in de breedingbox. De tumbler en de box hangen gewoon in de bak bij de ouders. Als ik genoeg eitjes heb en de jongen uitgekomen zijn, gaan de ouders weer terug het grote aquarium in. Werkt tot nu toe perfect.

Ik ben me er van bewust dat ik tot nu toe wat makkelijke vissen heb uitgekozen. Dit is echter prima om handigheid te krijgen!

Intussen komen deze week de boraras Brigittae binnen. Dat wordt meer uitdaging.... :)

PS: mocht iemand interesse hebben in 100 danio rerio hoor ik het graag ;-)
 
Laatst bewerkt:
Vrijleggende vissen doen afleggen is meer werk van de vissen zelf.
De eitjes doen uitkomen en ze opkweken is jouw taak. En die is voor quasi alle vrijleggers hetzelfde. Daar heb je nu ervaring in opgedaan.
Ik heb enkele jaren geleden net hetzelfde gedaan door ff zebra danio's te kweken.
Ondertussen zwemmen hier enkele duizenden Notropis chrosomus, Cyprinella spiloptera en Chrosomus erythrogaster rond en is het zelfstandige bijberoep in opbouw ?
 
Vrijleggende vissen doen afleggen is meer werk van de vissen zelf.
De eitjes doen uitkomen en ze opkweken is jouw taak. En die is voor quasi alle vrijleggers hetzelfde. Daar heb je nu ervaring in opgedaan.
Ik heb enkele jaren geleden net hetzelfde gedaan door ff zebra danio's te kweken.
Ondertussen zwemmen hier enkele duizenden Notropis chrosomus, Cyprinella spiloptera en Chrosomus erythrogaster rond en is het zelfstandige bijberoep in opbouw ?

Ik vind het erg leuk tot nu toe! Maar wil eerst nog even door hiermee en zien of het met wat meer eisende soorten ook gaat, zoals de brigittae.

Ik begrijp dat jij die vissen wel kweekt met commercieel doeleind? Wie zijn je afnemers dan? Particulieren? Of heb je bedrijven die bij je kopen?
 

Terug
Bovenaan