Fotoalbum van Xammy39


Hela,

Ik begreep dat je vandaag de polder in bent geweest ;)

ik zie dat je lekker onderweg bent en aan het knutselen bent.

Een aantal gedachtes.
1. Met 3 liter verversen per uur (verwacht dat dat nog wel wat meer zal worden) zal zo'n warmtewisselaar, verwacht ik niet zoveel gaan doen. Het zal, als het al wat doet meer afhangen van je kamer temperatuur dan iets anders.
Aan de andere kant, 3 liter op zo'n bak water doet niets voor je temperatuur.

2 bovenkant van je overloop..ga je nog iets van een noodoverloop door de spons steken? Je vissen zijn redelijke vervuilers en je krijgt ook blad wat voor je spons gaat zitten. Bij een normale kam gaat bij een verstopping de troep over je kam heen. Met die 2 forse pompen zou het mij niet verbazen als na verloop van tijd je waterstand wel. Erg hoog zal worden.

3. Voor filtermateriaal Inderdaad nar de vijver varianten kijken.

4. Ik ben erg nieuwsgierig naar het eind resultaat en je ervaring met de tyleenslang.
 
Hela,

Ik begreep dat je vandaag de polder in bent geweest ;)

ik zie dat je lekker onderweg bent en aan het knutselen bent.

Een aantal gedachtes.
1. Met 3 liter verversen per uur (verwacht dat dat nog wel wat meer zal worden) zal zo'n warmtewisselaar, verwacht ik niet zoveel gaan doen. Het zal, als het al wat doet meer afhangen van je kamer temperatuur dan iets anders.
Aan de andere kant, 3 liter op zo'n bak water doet niets voor je temperatuur.

2 bovenkant van je overloop..ga je nog iets van een noodoverloop door de spons steken? Je vissen zijn redelijke vervuilers en je krijgt ook blad wat voor je spons gaat zitten. Bij een normale kam gaat bij een verstopping de troep over je kam heen. Met die 2 forse pompen zou het mij niet verbazen als na verloop van tijd je waterstand wel. Erg hoog zal worden.

3. Voor filtermateriaal Inderdaad nar de vijver varianten kijken.

4. Ik ben erg nieuwsgierig naar het eind resultaat en je ervaring met de tyleenslang.
Haha, klopt, daar was wel enig speurwerk voor nodig. 🧐
1. Wat die warmtewisselaar betreft heb ik ook zo mijn twijfels hoor, maar in principe zou het moeten kunnen. Zo'n ding kost niet veel rond de €25 dus het is wel een leuk experiment. En uiteindelijk moet die drie liter per uur wel zo'n 15-20ºC worden opgewarmd.
2. De spons die in de overloop zit komt met het vlakke deel boven water, zodra er dus blad voor de spons komt zal de waterstand boven de bovenkant van de spons komen waardoor het oppervlak direct sterk vergroot. In principe kan er, ook bij verstopping, weinig mis gaan. Het volume van het pompcompartiment past in z'n geheel nog in het aquarium, de pompen schijnen goed beveiligd te zijn tegen drooglopen en ik heb nog de mogelijkheid om een extra noodoverloop te maken. De buis die ik gebruik voor bekabeling kan ik ook gewoon op de bioloog uit laten komen.
3. Ik was daar idd ook al uitgekomen.
4. Ik ook! Zwembaden, waaronder zelfs het kinderbad in de Koet, worden ook op een soortgelijke manier verwarmd, zou dus ook moeten werken voor een aquarium. Een paneel van 1m2 moet zo'n 500 watt aan warmte kunnen genereren.
 
Kijk wel even goed naar het type slang die je gebruikt. Een standaard tyleenslang van de karwei mag maximaal tot 70c belast worden daarna smelten ze en gaan ze degraderen.

Los van dat dat de pest is voor je pomp lijkt me dat niet de bedoeling. (en vooral op dagen als vandaag als je vrijwel geen verwarming nodig hebt) liggen die slangen op je dak te broeien omdat je pomp uit staat en lopen de temperaturen fors op.

Nu ik er over nadenk kun je niet beter je leidingwater opwarmen met water uit je verwarmingslus? Die staat minder vaak aan maar verwacht wel dat die die wisselaar op temperatuur krijgt
 
Kijk wel even goed naar het type slang die je gebruikt. Een standaard tyleenslang van de karwei mag maximaal tot 70c belast worden daarna smelten ze en gaan ze degraderen.

Los van dat dat de pest is voor je pomp lijkt me dat niet de bedoeling. (en vooral op dagen als vandaag als je vrijwel geen verwarming nodig hebt) liggen die slangen op je dak te broeien omdat je pomp uit staat en lopen de temperaturen fors op.
Tnx voor de tip. Ik ben nog in de 'broedtijd' voor het systeem. Overweeg als pomp een heel klein model potfilter te gebruiken, dat kan dan ook gelijk als koelvloeistof reservoir dienen. Er zal ook iets van een expansievat op moeten komen want als het goed warm wordt wil het ook nog wel behoorlijk uitzetten.
Het zou ook veel simpeler kunnen door gewoon aquariumwater door de slang te pompen met een thermostatisch geregelde pomp.
Het is dus work in progress.
 
Tnx voor de tip. Ik ben nog in de 'broedtijd' voor het systeem. Overweeg als pomp een heel klein model potfilter te gebruiken, dat kan dan ook gelijk als koelvloeistof reservoir dienen. Er zal ook iets van een expansievat op moeten komen want als het goed warm wordt wil het ook nog wel behoorlijk uitzetten.
Het zou ook veel simpeler kunnen door gewoon aquariumwater door de slang te pompen met een thermostatisch geregelde pomp.
Het is dus work in progress.
Een open systeem zou ik niet doen ivm bacterie groei in de buizen op het dak, plus je krijgt alle rommel uit je buizen in je aquarium.

Een potfilter heeft meestal een opvoerhoogte tot maximaal 1.5 meter. Die gaan de vloeistof niet door 50 meter buis plus een wisselaar gedrukt krijgen helemaal niet op een dak. Dan kun je beter kijken naar een vijver/zwembad of vloerverwarming pomp denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Een open systeem zou ik niet doen ivm bacterie groei in de buizen op het dak, plus je krijgt alle rommel uit je buizen in je aquarium.

Een potfilter heeft meestal een opvoerhoogte tot maximaal 1.5 meter. Die gaan de vloeistof niet door 50 meter buis plus een wisselaar gedrukt krijgen helemaal niet op een dak. Dan kun je beter kijken naar een vijver/zwembad of vloerverwarming pomp denk ik.
Opvoerhoogte is niet relevant, het is een gesloten systeem.
 
Enig zoekwerk lost direct het probleem 'tyleenslang' op, was een goeie tip dat tyleenslang slecht tegen hogere temperaturen kan @Rebtor . :cool:
Dit ding is 60*60 cm en bedoelt om zwembaden te verwarmen.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-07-20 om 23.22.45.png
    Schermafbeelding 2022-07-20 om 23.22.45.png
    365.8 KB · Weergaven: 53
Vandaag de bak voorzien van nieuwe seals, 40 mm brede en 10 mm dikke glas strippen rondom op de bodem gelijmd. Als het goed is zou de bak nu veilig en lekdicht moeten zijn.
En, nu ik toch bezig was met siliconen kit, ook gelijk een 100*40*40 bak voorzien van nieuwe seals en nieuwe bracing. Die laatste wordt een van de twee quarantaine bakken, de ander is 150*50*50, daar moet een nieuwe bodem in gelijmd en daarna moet ook die van nieuwe seals worden voorzien.
Al met al heb ik nu het hoofdaquarium van 225*70*70 met daaronder de bioloog van 150*50*50 zo goed als klaar om te testen of alles lekdicht is en qua watermanagement functioneert zoals ik bedacht heb.
 

Bijlagen

  • 0XN0i0b6Rxq+RuYUpVY8mA.jpg
    0XN0i0b6Rxq+RuYUpVY8mA.jpg
    103.3 KB · Weergaven: 66
  • IOWCgGtERbqfgoYyFCt8zg.jpg
    IOWCgGtERbqfgoYyFCt8zg.jpg
    283.3 KB · Weergaven: 63
  • 7o1mX56MQzWBHbomCiA4Fw.jpg
    7o1mX56MQzWBHbomCiA4Fw.jpg
    195.7 KB · Weergaven: 67
  • 7EaQcG81Rc+ycj1hzdN13A.jpg
    7EaQcG81Rc+ycj1hzdN13A.jpg
    211.6 KB · Weergaven: 66
  • yQi%iftQQKKJfHOLNNQe1w.jpg
    yQi%iftQQKKJfHOLNNQe1w.jpg
    228.9 KB · Weergaven: 64
  • HoGBg%gxQ4iT3lceQ5zw3w.jpg
    HoGBg%gxQ4iT3lceQ5zw3w.jpg
    269.7 KB · Weergaven: 64
Vandaag even een CO2 reactor in elkaar geklust, gemaakt van 125 mm transparante PVC buis. Voor het ontluchten zit er een CV radiator ventieltje op, de CO2 wordt via de blauwe slang in de reactor gelaten, deze slang steekt een eind in de buis waardoor een bellenteller overbodig is. De buis die tot onderin komt zit met een tankdoorvoer met knelkoppeling gemonteerd, dit omdat deze, via een kraan, recht omhoog de bak in gaat en ik zo in de hoogte wat speelruimte heb. Intussen is de bak al vol water en is alles mooi lekdicht. De overflow box doet wat die moet doen, enkel moest ik de noodafvoer wat hoger plaatsen omdat de normale afvoer een draaikolk trok en er daardoor veel lucht mee kwam.
Zodra de reactor ertussen is geplaatst zal ik een filmpje maken van het geheel in bedrijf.
 

Bijlagen

  • 2h6P556wSLy49HtY4r%TUg.jpg
    2h6P556wSLy49HtY4r%TUg.jpg
    113 KB · Weergaven: 61
  • GgHxURvbSryL5yzoIxsh0g.jpg
    GgHxURvbSryL5yzoIxsh0g.jpg
    131.8 KB · Weergaven: 59
Mooi project Xammy! Ben wel benieuwd of je warmtewisselaar ideeën ook in het eindresultaat terecht zullen komen en hoeveel het oplevert jaarrond (al kom je daar waarschijnlijk nooit achter).
 
Even een filmpje gemaakt van de testopstelling. Zoals te zien is draait het qua watermanagement zoals ik in gedachte had. Nu over een paar dingen aan het nadenken waaronder de verwarming door de zon. Verder merk ik dat de balans zoeken zodat een kleine hoeveelheid water door de noodafvoer loopt nogal kritisch is. Ik ga hier een systeem voor maken dat met een vlotter zelf die balans opzoekt.
 
Je hebt toch een regelbare pomp?
Als het water door de nood overloop gaat dan pomp gewoon 100 l/h zachter zetten en dat herhalen tot het stopt.
 
Je hebt toch een regelbare pomp?
Als het water door de nood overloop gaat dan pomp gewoon 100 l/h zachter zetten en dat herhalen tot het stopt.
Ja, die snapte ik al, kan ook de kraan van de afvoer een slagje meer dicht draaien of iets meer water door de UV laten. Maar juist dat is wat ik anders wil. Idee is om in de overflow box een constructie te maken met een vlotter die de afvoer verder opent naarmate het water hoger in de overflow box komt. Wil ik dan iets meer water door mijn UV of mijn pompen meer of minder laten pompen dan stelt de vlotter het niveau automatisch bij.
 
Het is alweer een tijdje stil van mijn kant wat betreft de ontwikkelingen van mijn aquarium. De motivatie is een beetje weggezakt vanwege de absurde energieprijzen. Wel heb ik intussen een elektronische flowmeter tussen de retour naar het aquarium geplaatst en een mechanische flowmeter tussen mijn UV lamp. Met die laatste is het gemakkelijk om de flow door de lamp exact af te regelen. De eerste behoeft geen nadere toelichting. Wat me wel erg tegenvalt is wat er aan flow overblijft. Ik heb twee Jecod MDP 5000 pompen, samen goed voor 10.000 l/u bruto. Daarvan hou ik slechts 3000 l/u over, door het 32mm leidingwerk, geen haakse bochten en de opvoerhoogte van ongeveer 1,5 meter ben ik 70% van de totale capaciteit kwijt! Enige wat er wel tussen zit is een CO2 reactor waar geen vulling in zit.
Binnenkort, als ik even wat tijd over heb wil ik eens meten wat de netto opbrengst van een FX6, een Eheim 2217 en een Eheim Pro 4 is.
 
Ik heb zopas je hele project bekeken Xammy. Ziet er super uit en dat maakt het extra zonde dat de motivatie door de energieprijzen wat aan het wegzakken is. Ik hoop dat dat jou niet kan tegenhouden, want het blijft een hobby en als je daar vreugde uit haalt is dat wel wat waard (als het financieel haalbaar is uiteraard)
Zeker omdat je al veel hebt uitgezocht over die zwembad warmtewisselaar op het dak lijkt het me dat je op de goede weg bent om de energiekost zo laag mogelijk te houden.
Plaatsen van dekruiten en de onzichtbare delen van het aquarium en de bioloog isoleren zijn natuurlijk ook investeringen die zichzelf snel terugverdienen bij de huidige energieprijzen.

Die elektronische flowmeter, kan je die ook elektronisch uitlezen (signaal via een hall effect sensor) of kan dat enkel met het blote oog?
En heb je al nagedacht over dat vlottersysteem om de afvoer verder te openen bij een hogere waterstand in je overflowbox. Ik ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken.
 
Dankjewel!
Het gebruik van de zon kan de energie kosten inderdaad fors drukken maar de verlichting moet ook branden. Aangezien het vertrouwen in de overheid bij mij ver onder nul is heb ik besloten eerst even af te wachten wat er gaat gebeuren. Mogelijk dat ik zelfs mijn biezen pak en dit land ga verlaten als het zo doorgaat. Dan moet je weten dat door de corona pandemie de overheid mijn bedrijf de nek al heeft omgedraaid, 30 jaar ploeteren in twee jaar volledig vernield, weg pensioen, weg spaargeld en nauwelijks recht op steun omdat ik natuurlijk weer net niet aan de regeltjes kon voldoen om daarvoor in aanmerking te komen. En eenmaal een aquarium geïnstalleerd is het niet zo simpel om die na een paar maanden weer op te ruimen.
Het gebruik van dekruiten en isolatie is uiteraard al meegenomen in het hele plan.
Voor wat de automatische niveau regeling betreft; na wat prototypes heb ik nu een perfect werkend exemplaar. Hier vindt je wat meer info, alleen staat de definitieve versie nog niet op film.
 
Mijn project kent op dit moment een korte opleving. Omdat @rjoemman ging verhuizen heb ik hem aangeboden dat zijn vissen bij mij kunnen logeren. Hij ging op mijn aanbod in en dus heb ik anderhalve week geleden de bak gevuld met water en zijn afgelopen dinsdag de vissen gekomen. Samen met de vissen ook de inhoud van zijn bioloog en alle hout. Indraaien was daardoor niet nodig en door het hout hebben de vissen mooie schuilplaatsen. Ik weet nu weer waarom ik al 45 jaar de wens heb om discussen te houden, wat een pracht vissen zijn het! De vissen van Raoul zijn enorm nieuwsgierig en totaal niet schuw, ze zwemmen vrij rond en het hele visbestand hangt tegen de zijruit aan op het moment dat ik binnen kom. Ze eten dan ook gewoon uit mijn hand.
Dit is ook gelijk een mooie test voor alle techniek, alles werkt precies zoals ik het heb bedacht, de overloop met vlinderklep doet het super en muisstil.
Natuurlijk horen hier wat plaatjes bij. Zijn niet de mooiste foto's, de bak staat midden in mijn werkplaats en is, op het hout na, niet ingericht. Ik ben nog een goed excuus aan het bedenken om ze niet aan Raoul terug te hoeven geven, suggesties zijn welkom. :cool::ROFLMAO:
 

Bijlagen

  • SEgWmpCQTVePtkNkMlQzjw.jpg
    SEgWmpCQTVePtkNkMlQzjw.jpg
    63.2 KB · Weergaven: 47
  • VmeZnU1URXibuu+0OMNnPA.MOV
    53.4 MB
De opleving van mijn aquarium hobby na 45 jaar geen aquarium gehad te hebben is helaas komende woensdag weer afgelopen. :(
Raoul benaderde mij dat zijn aquarium weer up en running is, ik vertelde hem dat ik het komende 5 jaar echt zo druk heb dat er geen tijd is om de vissen te komen halen, helaas nam hij daar geen genoegen mee. :pHeb het nog uit kunnen stellen tot komende woensdag maar dan staat hij toch echt met een schepnet voor de deur om ze op te halen. 😪
Hier nog even een filmpje van deze prachtige dieren.
 

Bijlagen

  • STaRM6uKQHOxhECUPSs6sw.MOV
    86.4 MB
Dit is wel een heel project waar je mee bezig bent! Knap dat je dit allemaal zo zelf kan maken. Ik moet het zelf van me inspiratie hebben maar de handigheid zit me toch niet zo in de vingers. Goed om te lezen dat alles naar behoren werkt 😄
 
Ik heb een beetje de hoop dat Raoul vergeet ze op te halen. :rolleyes:
Maar anders komt de bak voorlopig weer leeg te staan.
Als ik dit zo hoor, betwijfel ik of die lange tijd leeg zal staan 😂 hoewel ik in je fotoalbum terug kan zien dat je bergen geduld hebt. Dus 50/50. De vraag is.. wat voor vis zal je dan nemen 😜🤔
 
Als ik dit zo hoor, betwijfel ik of die lange tijd leeg zal staan 😂 hoewel ik in je fotoalbum terug kan zien dat je bergen geduld hebt. Dus 50/50. De vraag is.. wat voor vis zal je dan nemen 😜🤔
Ik heb inderdaad eindeloos geduld, er komt zeker een aquarium in mijn huis, de kans is steeds minder groot dat het deze bak gaat worden. Wat het dan wel wordt is een bak van 90-100 cm waterhoogte en 200-250 cm breed die ik zelf ga maken.
Uiteraard met een mooie school discussen, dat is in ieder geval een zekerheid.
Dus mocht iemand interesse hebben in deze bak......
 
Ik heb inderdaad eindeloos geduld, er komt zeker een aquarium in mijn huis, de kans is steeds minder groot dat het deze bak gaat worden. Wat het dan wel wordt is een bak van 90-100 cm waterhoogte en 200-250 cm breed die ik zelf ga maken.
Uiteraard met een mooie school discussen, dat is in ieder geval een zekerheid.
Dus mocht iemand interesse hebben in deze bak......
Het is in iedergeval mooi om te zien hoe je je lekker bezig hier mee kan houden. Want je het zelf nog geen eigen vissen gehad in deze bak en je hebt hem helemaal zelf gemaakt is het niet? Gemaakt door een echte vakman 😄
Niet vergeten je naam en ™ bij te zetten 😜
 
Het is in iedergeval mooi om te zien hoe je je lekker bezig hier mee kan houden. Want je het zelf nog geen eigen vissen gehad in deze bak en je hebt hem helemaal zelf gemaakt is het niet? Gemaakt door een echte vakman 😄
Niet vergeten je naam en ™ bij te zetten 😜
Nee, deze bak heb ik niet zelf gemaakt, ik heb hem wel van nieuwe seals voorzien, glazen strippen op de bodem geplakt, gaten gezaagd voor de toe en afvoerleidingen, het onderstel 10cm hoger gemaakt en alle leidingwerk. De bioloog heb ik gemaakt van een bestaand aquarium. Probleem is dat mijn huis eerst gerenoveerd moet worden, sowieso kan de vloer het gewicht nu nog niet aan.
Maar liefst zou ik dus een heel ding opnieuw bouwen inclusief bioloog en onderstel, alles volledig geïsoleerd en eventueel zelfs dubbel glas voor de voor en zij ruiten.
 
Raoul heeft daar geen actieve herinneringen aan hoor:DD
Toch wel! Vanmorgen 10 uur sharp stond hij voor de deur met een schepnet. We zijn samen een uurtje aan het vissen gegaan, lang geleden dat ik dat heb gedaan. Uiteindelijk alle bakken met vis in mijn bus gezet en naar Maarssen gereden.
Mijn bak staat dus weer leeg. :(
 

Terug
Bovenaan