Fotoalbum Tomg


Voor en na het snoeien van de bos Rotala, zitten volgensmij 3 soorten Rotala, hra, colorata en nog een soort die wat meer groen/oranje blijft.
20200106_130546.jpg

20200106_131714.jpg
 
Ik ga voor de Rotundifolia :thumbs:
Zou goed kunnen, alleen meende ik dat de rotundifolia niet zulke smalle bladeren kreeg.
 
Ik ben toch nog even dieper in de determinatie gedoken en je hebt gelijk; het is, volgens mij, idd geen rotundifolia.
Welke het dan wel is ben ik nog steeds niet achter...
 
Ik ben toch nog even dieper in de determinatie gedoken en je hebt gelijk; het is, volgens mij, idd geen rotundifolia.
Welke het dan wel is ben ik nog steeds niet achter...
Ik heb hem gekocht als rotal h'ra in potje bij aquariumplanten shop, maar ze wouden maar moeizaam kleuren, totdat ik eens stekjes rotala hra van tropica invitro uit een andere bak er bij plaatste, deze worden vele malen roder. Wellicht een verkeerde soort ontvangen.
 
Ja ook mooi kleurtje! heb zelf gemerkt dat wanneer de NO3 onder de 10 komt de "orginele" rotala hra van invitro van rood in donker roze overgaat. Sindsdien doseer ik heel licht npk.
 
20200107_164249.jpg

Je ziet ook duidelijk de 2 stekjes rotala hra van tropica in de bos rotala's die veel roder zijn. Best opvallend verschil. Denk dat ik binnenkort de hele bos ga vervangen voor de hra van tropica. Al heb je dan wel minder contrast doordat alles dan rood wordt.
 
Dringt er met zulke dichte bossen wel genoeg licht door voor de onderkant van de stengels?
 
Dringt er met zulke dichte bossen wel genoeg licht door voor de onderkant van de stengels?
Ja dat wel, alleen de bladeren worden dan wat bleker, maar als je het weer snoeit is het binnen een week weer als voorheen. Na een paar keer snoeien vervang ik de bos wel met alleen de toppen
 
Nog twee fotootjes van de cr die ook weer groeien als kool, zo zijn we weer compleet met de foto's.
20200107_183821.jpg

20200107_183739.jpg
 
Ongeveer 24 lumen/ liter
 
Die achterste Rotala kon wel eens een mexicana zijn. Deze planten worden in de top veel roder dan dan de rotundifolia en hebben inderdaad wat smallere, ook ietwat langere bladeren. Bovendien is de steel vaak wat dikker en donkerder in kleur. Op zich zou dit wel bijzonder zijn. Mexicana's zie je niet zo veel. Er zijn trouwens ook Rotala's die helemaal groen blijven, ik heb er een in mijn bak. Mooie planten trouwens!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Denk haast ook dat het een rotala mexicana soort is. Aangezien ik verder geen andere rotalas ken die er op lijkt.
Hier een foto van het low tech garnalenbakje waar ik 2 stekjes van deze rotala een maand geleden heb bijgeplaatst (rechts). Hij is wat meer oranje dan de Rotala green bovenin de foto. Heeft wat smallere bladeren ook. Denk dat ik dan ooit een verkeerd potje heb ontvangen.
20200119_165040.jpg
 
Hoeveel co2 heb je in dat bakje Tom?
In de bakje voeg ik geen co2 of voeding toe. Co2 gehalte zal dus erg laag zijn. Maar wel genoeg voor goede plantengroei
 
20200301_155611.jpg

Kleurt mooi roze de rotala en groeit centimeters per dag, terwijl de pogostemon erectus (rechts) het erg matige doet en nauwelijks groeit.
 
Erg mooi van kleur en waarom de groene Erectus het minder doet dat durf ik niet te zeggen. Zelf had ik ook met deze plant wel problemen in het verleden maar dat is al lang geleden en zou de oorzaak zo niet meer weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Erg mooi van kleur en waarom de groene Erectus het minder doet dat durf ik niet te zeggen. Zelf had ik ook met deze plant wel problemen in het verleden maar dat is al lang geleden en zou de oorzaak zo niet meer weten.
Ja heb em in het verleden ook tijdje erg mooi gehad
20190820_191134.jpg

Geen idee wat er veranderd is sinds die tijd.
 
Is een plant die wel eens kuren durft krijgen
 
De boel groeit weer mooi compact terug en zonder algen. Komende week komt er nog een bos pogostemon stellatus bij.
20200307_181958.jpg
20200308_141607.jpg
 
Staat er terug zeer lekker bij.
Heb je een oorzaak gevonden waarom je bakje het iets minder goed deed?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tomg
Staat er terug zeer lekker bij.
Heb je een oorzaak gevonden waarom je bakje het iets minder goed deed?
Ik heb alle seiryu stenen uit de bak gehaald (ongeveer 15kg) en 80% procent water ververst. Ik denk dat de co2 de stenen liet oplossen waardoor het water heel hard is geworden en de planten minder goed voeding op kunnen nemen. De planten groei is aardig verbetert sinds die tijd
 

Terug
Bovenaan