Fotoalbum Rio 125 van Amarantha


Amarantha

Well-known member
Lid geworden
22 februari 2013
Berichten
283
Had hem al zo lang staan, en had de kinderen al zo lang beloofd hem klaar te maken, maar nu is het zover. De rio 125 staat.

De kast waarop hij staat is zelf gemaakt. De rio 125 komt van marktplaats. Ik heb enige dagen geleden al planten besteld bij aquaplantsonline, ze kwamen weer heel mooi binnen. De plantjes hebben mooi een aantal dagen in een emmer water kunnen spoelen.

Gisteravond bodembedekking erin, hout geplaatst en stenen geplaatst. Vervolgens plantjes in het aquarium gezet en afgevuld. Het staat allemaal redelijk zoals ik het voor ogen had.

Nu eerst even een weekje of drie alles laten groeien en bloeien en dan op zoek naar een grote groep citroengarnalen om het spits af te bijten.

Foto's zijn niet super, was gisteravond al laat en moest het even met de tablet doen. Zal hem zo even posten...
 
Hierbij de beloofde foto:

881631amarantha_0_82_20150709_232947.jpg
 
Bedankt. Is inderdaad een mooi stuk hout. Met dank aan Ludger hier op het forum :thumbs:
 
Leuk begin! Prima dieptewerking. Laat je die poster zitten of ben je iets anders van plan? Vind zelf een donkere achtergrond altijd beter staan.
 
Ziet er heel mooi uit! De stenen en het hout zijn ook erg mooi. Persoonlijk zou ik ook voor een donkere achtergrond gaan , want dan komt de rest beter tot z'n recht.
 
Mooi begin!! Ik weet alleen niet of je Thermostaat zo wel goed hangt... Lijkt mij een beetje gevaarlijk, of zie ik het verkeerd...?
 
Thermostaten die helemaal onder water hangen gaan vaak na verloop van tijd lekken. Het bovenste deel moet namelijk meestal boven water blijven.
Probeer de filterbuis en thermostaat weg te werken. Je kan ze achter een plat stuk kienhout verstoppen.

Succes met je nieuwe aquarium.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Eheim ook? die zijn nu toch extra beveiligt ?

O,dat is geen Eheim. lijkt op superfish.

En,daar zijn schermkappen voor, die je aan het glas vast zet.

Daar de verwarming in doen.
 
Dank voor de reacties... Wat betreft de achtergrond ben ik er nog niet helemaal uit. Gedeeltelijk komt de diepte op dit moment door de poster. Als straks de planten voller gegroeid zijn, dan ga ik misschien wel voor zwart.

De verwarming is er 1 van juwel. Als ik het icoon bekijk zou deze tot 80 cm onder water mogen. Ik heb hem mede zo geplaatst na enig uitzoeken in eerdere topics op dit forum over het wel of niet onder water kunnen plaatsen van de volledige unit.
 
Even een update van mijn rio125, bijna 4 week later. Vrijdag komen er vissen in. De kinderen zullen blij zijn na zo'n tijd wachten :) Let niet op de thermometer, hij hangt er alleen in om tijdelijk even de temperatuur bij te houden om te zien of deze een beetje stabiel is. Zo aan de voorruit leest het toch net wat makkelijker af dan ergens achterin aan de zijkant :)

152172_0_82_naamloos.jpg
 
Bedankt John.

Er komen kardinaal tetra's en marmer bijlzalmen. Later zullen er op de bodem nog corydoras habrosus komen.
 
Is alweer een hele tijd geleden dat ik een foto of een comment heb geplaatst in mijn fotoalbum :) Dat word dus wel weer eens tijd.

Hier een foto van hoe het er nu bij staat:

541676_0_82_20160113_184248.jpg


De basis is nog wel hetzelfde. De argentinensis rechtsachter heb ik verwijderd. Deze werd veel te groot voor een rio 125. Er voor in de plaats is een vallisneria gekomen. Verder zijn de waterpest en de pogostemon erectus van plaats verwisseld. Aan de rechterkant zitten als drijfplanten de limnobium laevigatum en een partij kroos. Dit nam zoveel licht weg van de pogostomon dat ie helemaal kaal werd. Vandaar dat deze naar het midden is verhuisd.

Ben helaas niet helemaal consequent geweest met de EI methode. Ook ben ik pas later begonnen met het toevoegen van co2 (de maxi flipper is links achterin te zien). Hierdoor heb ik wat last van draadalg in mijn dwergnaaldgras en op het grote stuk hout links. Tevens heb ik wat baard/penseel alg op dat stuk hout.
Zit sowieso er over te denken om dat stuk hout er uit te halen. Heb nogal wat last van houtgruis en dat zweeft ook veel door de bak. Er licht na onderhoud eigenlijk direct al weer hout op de bodem van het aquarium. Ook hoopt het zich op in mijn flipper, vanwege het feit dat mijn spraybar van rechts naar links blaast:

754548_0_82_20160113_185056.jpg


Misschien dat het hout wordt vervangen door een stuk nephout, maar misschien komen er ook wel gewoon planten (rode lotus lijkt me nog wel wat).

Ook valt het me op dat nu ik weer plantenvoeding toevoeg, de garnalen toch wat hoger gaan zitten. Mijn eerste lichting van 50 citroengarnalen waren op onverklaarbare reden zomaar verdwenen. Er voor in de plaats heb ik vuurgarnalen genomen, deze zijn in de regel net iets sterker en kweken ook makkelijker. Er zaten eigenlijk altijd wel wat vuurgarnalen bovenin aan het kroos te bungelen, maar heb toch het idee dat het er een paar meer zijn nu met het doseren van plantenvoeding volgens de EI.

Wordt vervolgd....
 
Mooie bak!

Balen van de algen en de citroengarnalen, helpt vloeibare co2 niet tegen de algen? Dat heb ik toevallig gisteren gehoord op de eerste cursusavond van de aquariumvereniging waar ik sinds kort lid van ben. Daar kan wel de volle dosis van gebruiken. Als de algen weg zijn dan kan je die dosis halveren. En de dosis van de plantenvoeding misschien ook halveren? Succes!
 
Ik kijk het nog even aan. Het duurt vaak wel even voordat alles weer normaal wordt als je iets aanpast in het aquarium. Voeg nu eerst weer netjes voedingsstoffen toe volgens EI, om geen tekorten te krijgen. Misschien dat ik het mini naaldgras er wel uithaal. Het draadalg zit het meeste in deze plantjes. Er blijven altijd wel wat schone stekjes over om te herplanten. Als je ziet hoe groot die bosjes zijn geworden t.o.v. hoe ze eerst waren bij aanschaf, dan heb ik er wel vertrouwen in dat ze weer gaan opgroeien.
Zit er dan wel aan te denken om aan 1 kant geen mini naaldgras meer te doen, maar pogostemon helferi.
 
Zonde van de alg die begint te groeien. Hopelijk is dit snel verholpen!

Pogostemon helferi, erg leuk plantje! Lijkt me een goede optie ;)
 
Leuke bak en met consequente bemesting moet dat wel zijn op te lossen. Carbo werkt wel tegen de baard en penseelagen hoor.
 

Terug
Bovenaan