Fosfaat gebonden door aquasoil


jeevandewee

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 juni 2020
Berichten
156
Leeftijd
58
Weet iemand waarom fosfaat gebonden wordt door aquasoil.
Ik snap dat soils met een CeC > 0 positief geladen deeltjes binden.
Maar hoe komt het dat fosfaat (PO4 (-3)) ook wordt gebonden door de soil.
En waarom nitraat dan niet?

M.v,g., J
 
Beide worden niet gebonden/opgenomen door de klei zover ik weet maar fosfaat bindt denk ik aan het ijzer wat erin verwerkt zit.
 
Als het met je ijzer bindt hoe wordt het dan weer vrijgegeven? Als ik de bodem verstoort door bv herplanten dan stijgt mijn fosfaatwaarde in de waterkolom (verschil is meetbaar)
 
Planten en met name de wortels hebben een speciaal mechanisme icm bacterien.
Hierdoor kunnen er stoffen opgenomen worden welke eigenlijk niet oplosbaar zijn in water.

Zo kun je ook lateriet in je bodem stoppen. En dat lost niet op in water.
Het is zelfs Fe3 (ijzer 3) waarvan iedereen zegt dat planten dat kunnen opnemen.
Maar dat mechanisme in de bodem, maakt daar ijzer 2 van.

Zo gaat het ook met fosfaat. Fe3PO4 is onoplosbaar in water.
Maar de plantenwortel icm bacterien kan dat ijzer 3 reduceren naar ijzer 2 en dan komt er ook fosfaat vrij.
 
Planten en met name de wortels hebben een speciaal mechanisme icm bacterien.
Hierdoor kunnen er stoffen opgenomen worden welke eigenlijk niet oplosbaar zijn in water.

Zo kun je ook lateriet in je bodem stoppen. En dat lost niet op in water.
Het is zelfs Fe3 (ijzer 3) waarvan iedereen zegt dat planten dat kunnen opnemen.
Maar dat mechanisme in de bodem, maakt daar ijzer 2 van.

Zo gaat het ook met fosfaat. Fe3PO4 is onoplosbaar in water.
Maar de plantenwortel icm bacterien kan dat ijzer 3 reduceren naar ijzer 2 en dan komt er ook fosfaat vrij.
Dankjewel!
 
In zand- en kleigronden is fosfor vooral in minerale vorm opgeslagen (ondieper dan 50 cm: 70-90% en dieper dan 50 cm: 50-90%). In de laagveengronden van West Nederland is het percentage dat in organisch vorm is opgeslagen vaak hoger.
van internet gehaald
https://edepot.wur.nl/4399
 

Terug
Bovenaan