Fluval plant 3.0 in een Juwel 200?


berserkr

Well-known member
Lid geworden
26 augustus 2012
Berichten
74
Locatie
Oosterhout (NB)
Na enkele jaren aquarium loos ga ik straks een Juwel 200 ophalen.
Nu wil ik er betere verlichting in hebben en die verlichting moet helemaal in te stellen zijn met zonsopkomst e.d.
De Helialux wil ik niet.
De Fluval plant 3.0 lijkt mij wel wat.
Maar ik kom er niet achter of deze nu in de originele Juwel lampen kap past?
Zijn er hier mensen met deze lampen in een Juwel en hoe hebben jullie ze zitten?
Hoe bevallen de lampen?
Of weet er nog iemand een beter alternatief in dezelfde prijsklasse die ook instelbaar zijn?
 
Misschien ook wel handig om te weten is dat ik wel wat planten in de bak wil gaan doen.
Een aquascape met niet te moeilijke planten.
Wel met Monte Carlo tapijtje.
 
Monte Carlo is geen moeilijke plant, maar vraagt wel om CO2 en +30 lumen per liter, en voldoende voeding.
Ga je een lido200 ophalen? Een lido 200 is een hoge bak waardoor je extra aandacht moet hebben voor de verlichting. Door de hoogte van de bak heeft vooral het rode licht in het spectrum van verlichting moeite om de bodem te bereiken.
Kies je dus voor planten die een hoge lichtbehoefte hebben, dan zal je dat ook moeten kunnen bieden.
 
Weet er iemand dan een andere betaalbare optie dan de fluval plant 3.0 die je zelf in kunt stellen die beter is voor deze diepte?
 
Monte Carlo is geen moeilijke plant, maar vraagt wel om CO2 en +30 lumen per liter, en voldoende voeding.
Ga je een lido200 ophalen? Een lido 200 is een hoge bak waardoor je extra aandacht moet hebben voor de verlichting. Door de hoogte van de bak heeft vooral het rode licht in het spectrum van verlichting moeite om de bodem te bereiken.
Kies je dus voor planten die een hoge lichtbehoefte hebben, dan zal je dat ook moeten kunnen bieden.
Monte carlo 30 lumen per liter? Het licht gemiddelde zit al op zo'n 35 lumen per liter bij een lagere bak. Bij een bak met meer dan 50 cm hoogte zoals die van Ts moet je echt wel denken aan verlichting van 45+ lumen per liter!
 
Mooi om te lezen hahaha maar heb van die lumen geen verstand.
Maar bedankt voor het mee denken.
Iemand die een soort verlichting aan kan bevelen die beter is dan de fluval?
Budget van zo'n 200ā‚¬.
I
 
Misschien is dit wat voor je?


weet niet of er leden zijn hier die ervaring hiermee hebben overigens.
 
Als ik het zo snel zie gaat die set het ook niet redden aan lumen.
 
Als ik het zo snel zie gaat die set het ook niet redden aan lumen.
Dan ben ik dus bang dat je het met je budget van ā‚¬200 niet gaat redden.

Als je tenminste hoge lumenopbrengst wil.
dan kom je op zoiets uit vrees ik dan van daytime.

 
Dan zoek ik bij deze nog een sponsor hahaha.
Als er dan geen alternatief is dan zal het toch de fluval moeten worden en hopen dat het toch aan wil slaan met groeien.ā˜¹ļø
 
Je kan ook kiezen voor planten die met minder licht toe kunnen natuurlijk. De Sagittaria Sabulata bijvoorbeeld is een leuke bodembedekker die niet veel licht vraagt.
 
Nou daar is dan gelijk het antwoord op de vraag die ik wilde gaan stellen.
Namelijk, is er geen plantje wat wel geschikt is als bodem bedekken.
Zijn er ook nog andere geschikte soorten
 
Lagere planten zoals de Crypto s kunnen ook prima met minder licht toe. Blyxa Japonica kan ook met niet teveel licht uit de voeten.
 
Nou mensen, allemaal bedankt voor de hulp.
Ik ga toch voor de fluval lamp en dan een makkelijker stukje tapijt.
Ik ga de lamp donderdag pas bestellen.
Dus mocht er nog iemand een andere lamp in gedachten hebben.
Of misschien iemand kent die nog een goede 2ehandse lamp heeft die beter geschikt is voor een Juwel 200 dan hoor ik het graag.
 
Mooi om te lezen hahaha maar heb van die lumen geen verstand.
Maar bedankt voor het mee denken.
Iemand die een soort verlichting aan kan bevelen die beter is dan de fluval?
Budget van zo'n 200ā‚¬.
I
Je huidige keuze bepaald wat je aan planten en mogelijk ook aan dieren kan houden. Aquarium verlichting wordt veel te vaak als een sluitpost gezien. Maar weet dat het een van de belangrijkste onderdelen van je bak is. Daar op bezuinigen is de grootste fout die al velen hebben gemaakt. Je hebt een hoge bak die vraagt om goede verlichting. Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over de planten die je nu wilt? Vaak blijkt dat latere (planten-)keuzes onmogelijk blijken omdat de dan beschikbare hardware de lichtvraag niet aankan zodat er weer (bij-)gekocht moet worden. Mijn advies: Zorg voor prima verlichting met zeker overwaarde. Dat is voor nu Ć©n later een stuk beter!
 
Laatst bewerkt:
Ideaal zou een soort verlichting zijn die je eenvoudig kan uitbreiden wanneer je dat wil of kan. Je begint bijvoorbeeld met een verlichting van 25 lumen om de kosten te drukken, en deze zou je eenvoudig moeten kunnen uitbreiden naar 40 lumen of meer..
Een voorbeeld hiervan is Daytime matrix.
Wellicht zijn er ook andere systemen die eenvoudig uit te breiden zijn.
 
Ik begrijp dat betere verlichting het ideale zou zijn.
Maar dat daytime matrix is gelijk al het dubbele met een controller erbij voor zonsopkomst e.d.
Dat geld is er nu eenmaal niet.
Kijk het budget kan als het moet wel richting de 250ā‚¬ maar daar heb ik niet echt iets beters voor volgens mij.
 
Morgenvroeg ga ik een lamp bestellen.
Mocht er nog iemand een beter idee hebben voor mijn maximale budget van 250ā‚¬ dan de Fluval plant 3.0 dan hoor ik dat graag, mag ook een 2e handse optie zijn overigens.
Komt er niemand meer met een betere optie dan bestel ik dus gewoon de Fluval en dat is dan zeker een verbetering te opzichte van de originele verlichting van Juwel.
En dan ga ik gewoon een mooie bak neerzetten met het gene wat ik wel tot mijn beschikking heb.
Wederom bedankt voor de reacties.
 
Weet dat de meeste led verlichting aangestuurd kan worden met een tc420 dimmer. Deze dimmers zijn te koop voor weinig geld.
 
Weet dat de meeste led verlichting aangestuurd kan worden met een tc420 dimmer. Deze dimmers zijn te koop voor weinig geld.
Die heb ik jaren terug ook gehad die tc420.
Maar heb je dan een voorbeeld van een lamp die beter is dan de Fluval plant 3.0.
En dat de totaal prijs onder de 250ā‚¬ blijft inclusief de tc420. (Liever tc421 want heb geen Windows PC meer en die heeft wifi)
En dat ik overigens ook geen lampen uit elkaar hoef te gaan halen en solderen e.d. want dat wil mijn vrouw zeker niet meer hebben.
 
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar kan je niet beter je huidige verlichting houden en gaan sparen voor een verlichting waar je in de toekomst mee vooruit kan?
Ik heb tegen beter weten in 2x verlichting gekocht die niet voldeed aan mijn wensen. Dat was dus duurkoop!
 
Ik begrijp je.
Maar ik heb altijd aquariums gehad die vooral low budget waren.
Deze fluval is al super luxe en ik start ook nog eens met co2.
Dus de omstandigheden zijn al lang een stuk beter dan dat ze vroeger waren.
Dus het kan voor mij alleen maar beter worden denk ik.
En als ik gewoon goed naar de plantenbehoeftes ga kijken dan kan ik zeker een mooi planten landschapje gaan creƫren in mijn juwel 200.
En natuurlijk kan het altijd beter, maar ik kan natuurlijk ook gewoon tevreden zijn met wat wel kan en daar het beste van gaan maken.
 
Ik denk dat er altijd wel iets te wensen overblijft.
 

Is dit dan wel een stuk beter, echt de laatste prijs verhoging die kan
 
staurogyne repens is trouwens ook een makkelijke plant voor een tapijtje. Zorg alleen wel voor wat voeding bij de wortels.

Voor wat betreft verlichting zou mijn keus ook de Fluval 3.0 zijn, een goede 2e keus de Orion van JMB. Alhoewel ik trouwens niet zeker weet of die voor Juwel geschikt is, maar ik vermoed van wel.
 
Laatst bewerkt:
Mijn buurman weet deze toch echt goed in zijn Trigon 190 te houden. Geen CO2, enkel soms een scheutje Carbo en Floragrow. Wel houden ze, zoals ik al eerder zei, van wat voeding bij de wortels.
 
Dan heeft het vast aan mij gelegen Daacuso. Soms wil een plant niet en soms groeien ze harder dan je verwacht.
 
Dan heeft het vast aan mij gelegen Daacuso. Soms wil een plant niet en soms groeien ze harder dan je verwacht.
Dat is ook zeker waar! Soms snap je gewoon niet dat een bepaalde plant het niet wil doen, ondanks dat je denkt dat je aan alle eisen voldoet. Ik ben er mee gestopt om te proberen om zoā€™n plant te laten groeien. En ga dan gewoon verder met hetgeen het wel goed doet.
 
Ik heb de knoop nog niet doorgehakt.
Kwam daarstraks de chihiros wrgb2 60 tegen.
Zou dat dan wat kunnen zijn?
 
Ik heb hem niet uitgeprobeerd net als zovele lampen nietšŸ˜€
Lido 200 van juwel is wel een vd diepste modellen om nog vanuit het evt niets tapijt of wat danook te wensen.
 

Terug
Bovenaan