Fluval/H.E.L.P substraat/soil gebruiken?


D

DigitalHeMan

Guest
Hoi allemaal,

volgende week ga ik mijn nieuwe aquarium ophalen, een 80cm Eheim Scubaline. Op dit moment heb ik twee kleinere bakken, die allebei een laag substrat met redelijk grofe grind boven op. Voor de nieuwe bak wil ik iets anders doen, dus ik ben op zoek naar een donkere kleur bodembedekking.

Ik was vandaag bij een winkel, en heeft de substraat/soil produkten van Fluval en H.E.L.P gezien. Grote vordeel van deze produkten is dat het all in one is, dus er is geen onderlaag nodig.

Ik zie veel vragen op de forum over grind vs zand, maar heel weinig over de bovengenoemde produkten. Zijn ze wel aan te raden als een alternatief aan zand of grind? Of kan ik beter een zwarte zand gebruiken? blijven de produkten in korrelvorm, of wordt het snel een modder? Iemand ervaring mee?

Het word een beplante aquarium, en qua visbestand zal ik vissen van mijn huidige aquarium overplaatsen, bijv panda corys, zebra danios, tetras...

djw
 
Ik gebruik zulk spul in m'n garnalenbakken en dan de variant die de ph laat zakken.
Heeft een hoop voordelen maar 1 heel groot nadeel en dat is dat het na ongeveer 1 jaar uitgewerkt is.
 
Hier ook. Heel mooi spul, maar als je de gunstige eigenschappen wil behouden zal inderdaad de bak na ongeveer een jaar helemaal overhoop moeten.
 
Seabait zei:
Ik gebruik zulk spul in m'n garnalenbakken en dan de variant die de ph laat zakken.
Heeft een hoop voordelen maar 1 heel groot nadeel en dat is dat het na ongeveer 1 jaar uitgewerkt is.

Dank je wel voor de antwoorden. ik heb ook gelezen dat de Fluval naar een jaar aan vervanging toe is, maar als ik de website van H.E.L.P goed lezen, blijkt het dat het wel langer werkt?

http://www.jpc-co.jp/help/english/soil/faq.html

Q.
How long will ADVANCED SOIL keep?
A.
If you follow the instructions and do the recommended maintenance, you can use ADVANCED SOIL almost permanently. To be honest, we ourselves keep using it at our facilities for more than 4 years.
 
Zou kunnen idd maar m'n Frans is niet zo goed ;)
Ik gebruik het puur voor de ph verlagende werking maar heb al eerder vernomen dat de voedzame eigenschappen van de ph verlagende variant langer werken idd.

4 jaar zou niet verkeerd zijn maar ben bang dat dit in de praktijk door verschillende omstandigheden best korter zou kunnen zijn.
 
Als product,gaan ze natuurlijk nooit vertellen,dat het 1 jaar is.
Dan neemt niemand het.
 
Als je van gemak houd, ga dan voor filterzand (o.a. Wildkamp en Aquaplantsonline verkopen het).
Deze zand kun je zonder te wassen direct in het aquarium verspreiden.
En gebruik voor de planten kleikorrels of Lateriet bollen.
Kun je vele jaren vooruit.
 
Henk P. zei:
Als je van gemak houd, ga dan voor filterzand (o.a. Wildkamp en Aquaplantsonline verkopen het).
Deze zand kun je zonder te wassen direct in het aquarium verspreiden.
En gebruik voor de planten kleikorrels of Lateriet bollen.
Kun je vele jaren vooruit.

djw Henk. Gebruik jij ook een voedingsbodem beneden het zand, of zijn de kleikorrels toereikend?
 
Laterite bollen bij de planten die het nodig hebben is volgens mij wel voldoende. En voor de rest vloeibare voeding.
 
Henk P. zei:
Als je van gemak houd, ga dan voor filterzand (o.a. Wildkamp en Aquaplantsonline verkopen het).
Deze zand kun je zonder te wassen direct in het aquarium verspreiden.
En gebruik voor de planten kleikorrels of Lateriet bollen.
Kun je vele jaren vooruit.

Ja, dat staat wel op de verpakking dat je niet uit hoeft te spoelen, maar vind dat er nog aardig wat troep vanaf komt.
Ik spoel het voor de zekerheid altijd af.
 
Gebruik geen voedingsbodem!
Dat is alleen maar goed voor de financien voor de LFS.
De Kleibollen of Lateriet bollen plant je onder de wortels en je zal zien dat ze het waarderen.

Dus bespaar Euro's en gebruik alleen filterzand met de bollen.
Ik heb Filterzand nooit verschoond ( koop het altijd bij Wildkamp ) en het water bleef helder.

Succes ermee,

Henk P.
 
dank je wel voor de advies, ik zal het zeker overleggen..... is filterzand ook in verschillende kleuren leverbaar, of alleen licht bruin?
 
Bij Hornbach is zand verkrijgbaar met dezelfde korrel als de fijnste maat filterzand in de kleuren donkerbruin en zwart.
 

Terug
Bovenaan