Fluval FX4 ter vervanging van Eheim of........


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Nadat ik nu voor de tweede keer binnen een half jaar gedoe heb met mijn Eheim 2078 kop, wil ik hier geen geld meer in steken, maar het anders gaan doen. Nu is mijn ontluchtingsknop (plastic deel) afgebroken en deze werkt niet meer dus. Positieve bijkomstigheid is dat deze ook niet lekt, wat vooral zo blijft als ik er af blijf, hoop ik!

Gezien de bak maat van 160x60x55 (528 bruto) zal ik uitgaan van een inhoud van 500 liter (zal in de praktijk net nog wat minder zijn).

Er zijn 2 dingen van belang, het eerste is geluid -> dit moet zo laag mogelijk zijn ivm mijn persoonlijke omstandigheden
Het tweede is dat mijn UV-C unit achter deze pomp is geplaatst en deze moet hier in een vernieuwde situatie ook weer achter komen

Qua techniek lijkt mij de Fluval FX4 op zich wel een interessante optie, maar ik heb 2 vraag tekens. De eerste, is er iemand die ervaring met het geluid van een FX4 heeft? Het tweede is, hoe kan ik met de 1" 25mm slang mijn UV-C unit hier tussen plaatsen, zonder te veel gekke fratsen, want complete verbouwing zit ik nou weer niet echt op te wachten.

Nu draaien er op mijn bak 2 x 2078 van Eheim. Ik wil beginnen met 1 hiervan dus te vervangen. De beide pompen draaien op 475 liter flow. Dit meest primair om het geluidsvolume binnen te perken te houden. Op zich zou er best wat meer filtering mogen plaats vinden -> minder zweefvuil -> maar niet ten koste van....... juist geluid.

Naast de FX4 heb ik ook gedacht aan

Eheim Classic 1000
Fluval 406

Maar ben dus zeer benieuwd of er iemand info over de FX4 kan geven. Verdere tips, meningen en informatie zijn natuurlijk ook altijd welkom.
 
Steven.

Ik zou 2e hands een Eheim 2217 kopen. Kun je goedkoop eens testen. Of je koopt een nieuwe. Ik heb exact jou bovenstaande verhaal meegemaakt. Afin je weet dat via pb. Ik heb nu nog een 2217 klaar staan op zolder, als backup.

Ik sta tot op heden nog steeds perplex van de filterwerking van de Eheim 2217 tov. de 2178. Mijn water is nog nooit zo mooi geweest.

De filter is nu zelfs stiller dan de 2178. Met het deurtje open nu (ivm hitte). Je moet er wel een pak rijst (of een deurstopper) op zetten. De kop is hol. En dat versterkt het geluid.
 

Terug
Bovenaan