Fluval Aquarium Nano Reef M-60 88 L --ervaringen ?


Bedankt weer Fred voor je uitgebreide uitleg!
Ik wil namelijk niet opnieuw het wiel uitvinden of gaan experimenteren. Wil zoveel mogelijk de goede stappen nemen en dan zullen er vanzelf nog genoeg hobbeltjes te nemen zijn ;)
 
Was gisteren tijdje bij Waterweelde, omdat ze daar een grote zeewaterafdeling hebben.
Daar zag ik ook een Sera marin biotop cube 130 staan. Vind dit best een fraaie bak qua afmetingen en inhoud.
(B x H x D) 51 x 66,5 x 58 cm. Zou effectief 130 liter water ingaan.
Kost daar op dit moment plus meubel en de ingebouwde techniek �658 .
 
Kijk eens naar de afschuimer, de PS130 schijnt een rot ding te zijn. Daar de PS200 iets beter zou zijn om af te stellen.

658 incl. meubel is de normale denk ik. Je hebt ook een LED uitvoering, die is 100,- duurder. Gewone lampen volstaan ook.

De RSM130 schijnt wat problemen te hebben als je hem wilt upgraden. Maar verder zijn er vrij veel mensen die deze hebben, of zijn grotere broer; de RSM250.

Kijk eens op www.zeewater.info. Daar komen tientallen adv. voorbij per dag. Ook complete aquariums.
 
Rsm 250?
Nee..
Ik zou geen rsm kopen.
Afschuimers zijn onmogelijke kleren dingen.
Iedereen die ik ken met een rsm130 of 250 zouden heb nooit nog een keer kopen. Plus de energy vretende techniek..

De sera 130 is een redelijke. Maar zoals kilo zegt, let wel op dat je de ps200 afschuimer hebt, de 130was een drama!

Waarom niet op maat iets laten maken naar je eigen wensen? Of aquamedic cubicus?

50x60x50, 130liter.
Rond de 700�. Maar dan wel met erg goede led verlichting.
Nanoprop 5000 pomp en turboflotor blue500 schuimer.

Alle onderdelen werken gewoon! En zijn van prima kwaliteit.
Vooral de verlichting is erg goed!
En eventueel uit te breiden met led controller (zonsopgang en ondergang. Maan simulatie, en dat soort dingen)
 
Okee Fred...ga ik ook bekijken. Heb nu voorjaarsvakantie, dus alle tijd. Bedankt voor het meedenken.
 
Hoeveel ruimte heb je?
Ik bedoel:
100x50x50 + stand + sump 330�.
50euro PVC.
Eheim opvoer 60�
Gebruikt t5 armatuur 150� max
Ombouw en hout 150�
Afschuimer: NAC 6a 145�
Stroming: 150� voor een paar tunze ofzo

Kost iets meer.. En iets meer tijd :d.

Maar dan heb je wel echt een bak met sump e.d.
 
Heb ruimte voor max 80 cm. In mijn woonkamer staan al de 150 cm en de nano ;) . Mijn rio 125 heb ik tijd terug verkocht. Moet dus eerst weer mijn kamer herinrichten...hahaha
 
En mijn vrij grote tv mag niet weg of kleiner want ik wil (bijna) alle voetbalwedstrijden volgen ;)
 
Laat ik toevallig voor 3 tientjes een mooie trofis hebben staan.
Ben je handig met PVC? Mag je hem voor 6 tientjes meenemen met bubblemagus nac5e.
Alleen de snorkel is eraf... Kwestie van 2 knie stukken en een stukje 25mm PVC aan lijmen en je hebt een prima bak+schuimer.
Zitten 2 t5's en heb er nog splinter nieuwe Arcadia tl's bij (marine white en marine Hybrid)
80x42x65 :d

Laat k het aquamedic koraal zand erin. Zitten :d
 
We rollen langzaam mei in... Nog een paar weekjes :p.

Heb je al een idee welke bak het gaat worden met wat voor techniek?
 
Haha...je vraag nog niet gezien....zit momenteel toch het meest richting Sera biotop cube 130 te denken inclusief de meegeleverde techniek!
 
Zorg voor de PS200 afschuimer i.p.v. de PS130. Er is ook een LED versie, maar dat wist je waarschijnlijk al :).

Spannend! Leuk :D.
 
Ja, de ledversie heb ik ook gezien..wel fors stukje duurder.
De PS200 ga ik naar kijken. Dank voor de tip.
 
led of pl versie maakt kwa verlichting niet veel verschil, de led heeft schittering, maar de stadaard pl verlichting is ook echt meer dan prima genoeg.
de ps200 in de nieuwe sera is idd een werkende schuimer, de ps130 is niet af te stellen,

eventueel een gebruikte seria cube, en dan de schuimer vervangen?
nilo heeft vast wel een idee welke passen?

de fluval heb ik trouwens zien staan bij zoo zajac in duisburg DE vorige week, vond het stiekem wel een mooie bak om te zien
 
Wat ik gevonden heb;

hydor slim skim nano,
Ik heb er een Tunze 9002 in gezet in het tweede vak van rechts. Het schot tussen vak twee en drie wat verlaagd tot het goede waterniveau en past verder prima,
Een Ferplast past er trouwens ook in,


Ook las ik wat over een hydor 130.
Als je wilt zagen kan je ook een turboflotor blue 500 plaatsen.
 
hahaha...ja die Fluval is qua bak zeker mooi, vandaar was dit mijn eerste keuze in het begin.
Maar ga nu voor de Sera. Wil hem nieuw kopen met de PS200 afschuimer.

Dank voor het meedenken en alle tips!!
 
Haha, Ralph.
Planning iets gewijzigd. Mijn oudste dochter komt binnenkort weekje over uit Lissabon...ze woont/werkt daar.
Daarna ga ik de Sera aanschaffen.
 

Terug
Bovenaan