Fluval Aquarium Nano Reef M-60 88 L --ervaringen ?


peterdenhaag53

Well-known member
Lid geworden
29 april 2011
Berichten
6,867
Leeftijd
71
Locatie
Den Haag
Ik ben van plan om dit zeewaterbakje aan te schaffen.

Fluval Aquarium Nano Reef M-60 88 L

Ik zal dit pas gaan doen in mei, als mijn vakantiegeld binnen is. Dan ga ik ipv op vakantie te gaan mezelf dit bakje kado doen ;)

324927peterdenhaag53_0_82_fluvalaquariumnanoreefm6088l.jpg


Ik heb ruim ervaring in zoetwateraquaria en heb nu zin en tijd om me op een zeewaterprojectje te gaan richten.

Is er iemand op ons forum die ervaring heeft met dit bakje?
Of suggesties heeft voor een andere soortgelijke bak?

Ik heb ook ruim de tijd om me goed in te lezen in deze materie.
 
Lv84 kan je wel helpen. Wat ik merk bij de shin mao is dat die standaard niet hele goeie techniek is.
Wellicht anders ook de handleiding van zout aquaria downloaden?
 
Okee Ralph.
Die handleiding ben ik naar op zoek, maar de links die ik vond werkten niet. Heb jij hem?
 
Bedankt Niels. Heb me daar als lid aangemeld. Ga ik daar eens veel me inlezen !
 
Heb de startershandleiding van Tanne kunnen downloaden. lekker veel inleesvoer.
 
PDFbestand van 40 pagina's. NBBZ-mini uitgave staat op het voorblad --Tanne Hoff
 
Ik heb zelf geen ervaring met de bak die je wil aanschaffen, ik heb een volglas bak van 80*40*50. Ik zou als tip geven, kijk wat voor techniek erin zit, en of deze het goed doen. bedoel dan voornamelijk eiwit afschuimer en verlichting die erbij zitten. bij de meeste nano's is de techniek die meegeleverd wordt namelijk niet Je van het. veel mensen vervangen dit.

Kijk ook eens op Dreamreef.nl en ik zou het boekje van tanne hoff aanschaffen, dit is een erg nuttige starters handleiding met heel veel ervarning. is wel te koop bij de meeste zeewater speciaal zaken of bol.com. Ook Het Rifaquarium van Philip hunt is een aanrader.
 
Het hele boek van tanne is nooit digitaal geweest, het hele boek is alleen echt als boek te krijgen, erg nuttig en leerzaam boekje..

Verder.. Zou ik nooit meer beginnen met fabrieksbakken.
Enigste redelijke is de scuba cube en scubaline, maar die zijn meteen verrekte duur.

Probeer zoiezo een bak met sump/bioloog te scoren, al die hang-on techniek is allemaal rommel.. Zelf heb ik de beste en duurste hang-on schuimer gehad, er mankeert altijd wel iets aan..

Bm nac5e maakt klereherrie.
Atb multicone krijg je nooit meer in elkaar nadat je hem uit elkaar heb gehad.
Aquamedic turbo blue1000 was dan redelijk, maar pomp in je bak is geen gezicht.
Juwel slimmer 3.0 is een rot ding. Nooit goed werkend gekregen.
Aquamedic turbo 500, ook dramatisch.

En zo voort.

Terwijl een in-sump afschuimer a 120� nieuw gewoon meer dan prima gekocht kan worden. (Fish-street bm nac6?)

Een meter bak met staal frame en sump kost je misschien nieuw, op maat 250 tot 300�
(Mijn 125x50x60 met frame en sump was 300�, nieuw opmaat met overloop en gat en 5jaar garantie)

Meubel kan je helemaal zelf maken dan!! Kost niet zoveel ook, en helemaal naar je zin te maken.

Verlichting is moeilijk altijd, maar ook fabrieksbakken zijn bijna nooit voldoende verlicht.

Jmb maakt mooie, en goede ledbalken! Voor goeie prijzen!! Ik denk dat je met 0.5liter per watt goed weg komt.
 
LV84 zei:
Ik heb zelf geen ervaring met de bak die je wil aanschaffen, ik heb een volglas bak van 80*40*50. Ik zou als tip geven, kijk wat voor techniek erin zit, en of deze het goed doen. bedoel dan voornamelijk eiwit afschuimer en verlichting die erbij zitten. bij de meeste nano's is de techniek die meegeleverd wordt namelijk niet Je van het. veel mensen vervangen dit.

Kijk ook eens op Dreamreef.nl en ik zou het boekje van tanne hoff aanschaffen, dit is een erg nuttige starters handleiding met heel veel ervarning. is wel te koop bij de meeste zeewater speciaal zaken of bol.com. Ook Het Rifaquarium van Philip hunt is een aanrader.

Okee..bedankt voor de tips. Zal de techniek van die bak goed bekijken.
Boekje van Tanne Hoff is momenteel uitverkocht..komt nieuwe druk van uit.
Ga kijken naar het boek van Hunt...
 
@mini-fred. Heel erg bedankt voor je tips. Neem ik mee in mijn overwegingen.
Ik heb eigenlijk maar 1 beperking tav de bak en dat is de grootte. Kan maximaal nog 80 cm aquarium kwijt in mijn woonkamer;)
Meubel schaf ik gewoon via MP aan en pas ik zelf wel aan.
 
Kubus is goed idee , kom ik inderdaad aan meer liters en met steen wat meer in de hoogte werken :thumbs:
 
80cm kubus vind ik een erg mooie maat hoor !
Je moet voor de lol eens naar rifwachter in Hilversum gaan, daar staat een kleinere kubus in de hardware shop daar, dat geeft je een beetje een idee,

80cm kubus is gewoon groot hoor! (80x80x60 is 350liter)
 
Ja, dat was ik in mijn voorjaarsvakantie van plan om naar de Rifwachter te gaan.
Kubus had ik zelf niet aan gedacht, dus fijn dat jij ermee komt!
 
Nice bakje en formaat. Makkelijk om een bioloog eronder te zetten. Zou als ik jouw was ook even kijken of het zeeforum. Gaat geregeld een bakje (kubus) weg.
 
Diamond heeft een heel mooi nieuw model kubus, deze heeft bij Aquacompleet in de showroom gestaan volgens mij. ziet er heel netjes uit, weet alleen zo de afmetingen niet.
 
Komt goed peter... vragen stellen he


Tevens tip.. maak je eigen zoutwater aan. Is uiteindelijk goedkoper, maar ook van betere kwaliteit.
 
Over het maken van zeewater ben ik me aan het inlezen Ralph.
Woon vlak bij de kust, maar ben er inmiddels achtergekomen dat ik helaas ons zeewater niet kan gebruiken.
Zal dus met osmosewater moeten gebeuren.
 
Okee...heb op zeewaterforum " begrepen" dat osmosewater beter zou zijn.
Kraantjeswater zou me natuurlijk beter..makkelijker uitkomen.
 
Tja.... Osmose is denk ik veiliger. Je kunt beginnen met kraanwater en als dat problemen geeft een goedkoop osmoseapparaat aanschaffen.
 
Ik wil graag meteen "juist" beginnen. Dus inlezen..inlezen en nog eens inlezen ;)
Stop er mijn vakantiegeld in en wil dit zo goed mogelijk besteden...heb niet de financiele middelen om teveel te proberen en vervolgens weer andere spullen te moeten aanschaffen.
 
Mmmm osmose is overdreven. Als je niet in een flat woont van het jaar nul met koperenleidingen ect
 
nilo1804 zei:
Moet ik je een PB sturen met een NIEUW osmoseapparast van 29,95??

Graag Niels. In dit stadium is elke info mij graag. Kan ik hopelijk de juiste beslissingen nemen en aankopen doen. Dank.
 
swordfish zei:
Mmmm osmose is overdreven. Als je niet in een flat woont van het jaar nul met koperenleidingen ect

Okee...alles is van koper hiero.
Jij bent dus ook met gewoon kraanwater gestart?
 
daar zit jij helemaal raak crazy fish.
leuke is, dat de goedkope, en dus veel gebruiktte aparaten, geen DI of silicaat filter heeft...
gewoon een membraam, kool patroon en osmose patroon.

wil jij het silicaat eruit halen, dan zal je ook aan een DI, of beter, silicaat filter achter je osmose gaan.

wat je ook kan doen, je een klein filter pakken, en daar rowaphos, of andere fosfaat absorberend media in stoppen..
zo goed als alle fosfaat verwijderaars zullen ook silicaat verwijderen.

ook met osmose water uit een apparaat zal je silicaat hebben, de meeste dan.
heb je dat niet, dan zal je uiteindelijk net als bijna iedereen, een hoger fosfaat niveau krijgen op den duur, en toch fosfaat verwijderen willen.
die dan ook meteen silicaten verwijderen..

moet je starten met osmose? nee hoor.
is het beter? ja, ik zie er wel toegevoegde waarde van, het water is helderder, armer, en zuiverder.

merk je daar wat van als je tank moet opstarten, na de opstart? nee, ik geloof het niet..
ik heb diverse keren nu opgestart met zowel osmose als kraanwater..

ik blijf erbij: liever kraanwater en een filter met rowaphos, dan osmose water zonder..
osmose water ga je toch op den duur ook rowaphos bij willen gebruiken is mijn ervaring
 

Terug
Bovenaan