Flubenol 5% werkt niet?!


Hoogheid

Well-known member
Lid geworden
1 maart 2018
Berichten
1,639
Leeftijd
34
Ja ja, ik had een flinke plaag Planaria (platwormen) in mijn Rio 180. Ook zat de bak flink vol met poelslakjes. Op zich niks mis mee, maar het waren er echt belachelijk veel aan het worden. Ik heb mijn bak behandeld op 29 februari 2020 behandeld met de voorgeschreven hoeveelheid Flubenol. Op 6 maart 2020 had ik het idee dat de Planaria helemaal kapot dood is maar de poelslakken leken er niks van gemerkt te hebben. Op de website waar ik het heb gekocht staat dat de dosering verdubbeld kan worden indien het resultaat onvoldoende is (iets in die trend). Dit heb ik op 6 maart 2020 dus gedaan maar het lijkt nog steeds weinig effect te hebben op de poelslakken. Het aantal lijkt wel wat minder te zijn, ik zou zeggen dat de helft is overgebleven, en ze lijken wat minder actief, maar ze zijn zeker nog niet allemaal dood.

Ik heb dit middel hier gekocht: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/onlineaquarium-spullen-flubenol-5.html
 
Op de website staat:

"Flubenol is een kuur. Dit betekend dat de problemen niet perse in 1 keer voorbij zijn. U dient het middel 1 keer per 2 weken toe te voegen tot de problemen zijn verholpen. Na de 2e keer raden wij een dubbele dosering aan (geheel veilig) om de plaagdieren zeker te verwijderen."

Ik denk dat je vol moet houden.. en snachts even controleren of die poelslakken geen licht geven in het donker.
 
Hier gingen slakken weinig dood van flubenol. Zeker niet allemaal.

Daarom behandelen wij nieuwe planten voor ze de bak ingaan.

Ik heb begrepen dat het verkocht wordt als middel tegen planaria, en dat dode slakken een mogelijke bijwerking kunnen zijn.

In die zin werkt het dus uitstekend. Tegen planaria.
 
Hier gingen veel slakken ook niet dood. Je kan beter een schijfje komkommer in de bak doen en daar komen ze wel op af en dan kun je ze zo afzuigen of uitvangen.
Je wilt vast ook niet veel dode slakken in je bak hebben want dat maakt de waterwaarden er vaak niet beter op.
 
"..Ik denk dat je vol moet houden.. en snachts even controleren of die poelslakken geen licht geven in het donker."
Oh dat ze licht geven is dus niet de bedoeling? :juggle: :DD
Ik begon het net handig te vinden die nachtverlichting vanuit mijn bak 's nachts.

Hier gingen slakken weinig dood van flubenol. Zeker niet allemaal.

Daarom behandelen wij nieuwe planten voor ze de bak ingaan.

Ik heb begrepen dat het verkocht wordt als middel tegen planaria, en dat dode slakken een mogelijke bijwerking kunnen zijn.

In die zin werkt het dus uitstekend. Tegen planaria.
Misschien toch maar eens een slak etende slak gaan overwegen dan.

Hier gingen veel slakken ook niet dood. Je kan beter een schijfje komkommer in de bak doen en daar komen ze wel op af en dan kun je ze zo afzuigen of uitvangen.
Je wilt vast ook niet veel dode slakken in je bak hebben want dat maakt de waterwaarden er vaak niet beter op.
Dat is ook nog een idee ja, ik zal het even aankijken en anders ga ik ze inderdaad mogelijk uitvangen op jouw manier John. Een Clea Helena is anders ook nog een optie natuurlijk. :unsure:
 
De keuze voor wel/geen slakken is voor iedereen verschillend uiteraard.

Wij kiezen voor wel slakken, omdat dat bijzonder veel goed doet in onze bakken. Slakken vreten slechte plantedelen weg waardoor ze deze als het ware voorcomposteren, voorverteren voor het filter. Wij hebben het ook geprobeerd zonder slakken, en dat ging, maar wij vonden dat beslist lastiger.

Als je veel slakken hebt is er dus veel voeding voor ze. Wanneer het hier goed gaat met de planten gaan de slakken bij bosjes dood.

Wij hebben wel een keuze gemaakt voor posthoornslakken omdat we die erg leuk vinden. Daarom behandelen we nieuwe planten vooraf om poelslakken te voorkomen.

Flubenol gecombineerd met een slakkendodend middel was hier nog niet genoeg om alle poelslakken dood te krijgen.
 
Slakken zijn nuttig, maar het kan teveel worden natuurlijk en rommelig ogen, over het algemeen betekend dat ook dat er teveel voor hen te eten is... dus minder voeren/beter schoonhouden....

flubenol (flubendazol) werkt bij mijn weten door de celdeling lam te leggen, beestjes gaan er dus niet perse meteen dood aan... een langere adem is nodig om er echt vanaf te komen denk ik.
 
Slakken zijn nuttig, maar het kan teveel worden natuurlijk en rommelig ogen, over het algemeen betekend dat ook dat er teveel voor hen te eten is... dus minder voeren/beter schoonhouden....

flubenol (flubendazol) werkt bij mijn weten door de celdeling lam te leggen, beestjes gaan er dus niet perse meteen dood aan... een langere adem is nodig om er echt vanaf te komen denk ik.
Dat eerste wist ik al, maar ondanks het niet/nauwelijks voeren wisten ze zich toch voort te planten. Mogelijk werden kleine/zwakke garnalen gedood door de planaria en leefde de slakken hier van?

En die langere adem zal ik maar eens gaan uitproberen. In de tussentijd wel gewoon wekelijks 50% water blijven wisselen? Wat zou jullie advies zijn?
 
Ik zou er dagelijks wat komkommer indoen en ze zo uitvangen en qua verversen herinner ik me nog dat ik bij garnalen 1x een flinke verversing deed.
 
Bij ons kwamen poelslakken niet op komkommer of ander voedsel af.
Ik vond ze lastiger te vangen dan posthoornslakken.
 
O dat kan misschien hoor want die heb ik eigenlijk nog niet gehad volgens mij. Ja als dat niet werkt dan wordt het lastiger.
Misschien zou je ze deels kunnen wegzuigen maar ja dat is ook een klus zeg.
 
of een groepje Clea helena in je bak toevoegen?
 
brrr zou het nooit aandurven om hier de slakken te doden met flubinol al die dode slakken zijn een extreme belasting voor je aquarium/filter
 
of een groepje Clea helena in je bak toevoegen?
Op dat idee was ik ook al gekomen, ik zal morgen mijn bak weer eens onderhouden en kijken hoe het er precies voorstaat. Tijd heelt veel wonden maar misschien is de Clea Helena toch een goed idee.
Een Clea Helena is anders ook nog een optie natuurlijk. :unsure:

brrr zou het nooit aandurven om hier de slakken te doden met flubinol al die dode slakken zijn een extreme belasting voor je aquarium/filter
Het gepruts en geklooi heeft ook wel zijn tol geeist hoor. De bak ziet er zeker niet zo mooi uit als op de laatste update in mijn foto-album. Maar met wat goed onderhoud komen we vast weer een heel eind. Ik heb weinig water gewisseld de afgelopen weken i.v.m. de Flubenol maar ik heb ook wel het idee dat dit te merken is. Alg, mindere plantengroei en zeer licht troebel water.
 

Terug
Bovenaan