filteruitstroom + opvoerpompje plaatsing.


S

sharonav

Guest
In mijn aquarium van 125 liter ( 110 met inrichting ) heb ik een jbl 701 en een opvoerpompje die momenteel op ongeveer 250 l/u rond pompt. Pomp kan nog harder indien nodig.

de in en uitstroom van het filter hangt rechtsachter. Ik gebruik een outset wide. Spraybar heb ik niet. linksvoor onderin opvoerpompje. Dit omdat ik merkte dat het vuil anders bleef liggen bij het stuk hout rechtsvoor. Nu alleen wat vuil tegen de achterwand tussen de vallisneria. En een heel klein beetje in het midden wanneer de algeneters over de bodem gaan. elke week tijdens waterwissel even bij de vallisneria stofzuigen.

De planten bewegen niet echt mee met de stroming maar wil ook niet dat ze door de hele bak waaien.

Nu is mijn vraag of deze circulatie wel goed is? Of moet de opvoerpomp ook aan de rechterkant. Dan ben ik bang dat er veel vuil blijft liggen.

Ik heb ook nog een eheim aquaball 60. deze zou ik evt. kunnen plaatsen. Zelf zat ik dan te denken om hem boven het stuk hout te plaatsen ( rechts voor) maar dan ben ik bang dat het vuil ook blijft liggen.

20180804_222605.jpg
20180804_222555.jpg
 
Zorg dat de stromingen elkaar versterken en niet tegenwerken. ik heb geen ervaring met JBL, maar op zich moet met 1 externe pomp op een goede 100 liter geen problemen opleveren. Pers en zuig heb je in dezelfde hoek, dus daar is niets mis mee.

Ik vermoed dat je uitstroom wat minder langs je achterwand moet lopen en wat meer schuin naar de voorruit gericht. Verder (persoonlijke smaak) zou ik het grind schuin naar achteren laten oplopen. Staat mooier langs de voorruit en geeft meer een diepte werking.
 
werken ze elkaar nu tegen? uitstroom van rechts naar linkerraam raam naar onderen en weer terug. opvoerpomp van links naar rechts die gaat naar de filterinlaat.

Ik heb de uitstroom nu wat meer naar het midden gericht.

Kan dus het beste de opvoerpomp of de eheim aquaball rechts plaatsen? Aan dezelfde kant als de uitstroom? In theorie zouden de beide stromingen dan van rechts naar links gaan en weer terug naar rechts. Zal het morgen eens testen.

Bij het opstarten van de bak lag het grind van laag naar hoog. Maarja ik heb nog wel wat dingen veranderd/aangepast waardoor het grind weer is verplaatst.
 
Ik zou de stromingspomp wat meer naar achteren plaatsen en zo je stroming versterken, ziet er nu niet zo fraai uit.
je zegt dat je de externe filter nog niet helemaal open hebt staan, waarom niet eigenlijk?, als je hem wel helemaal open zet kan de extra stromings pomp er misschien wel uit.
 
Ik zeg niet dat ze elkaar tegen werken, maar wel dat ze elkaar moeten versterken.

Dus JBL 701 van rechts naar links
Dan elke stromingspomp (als het al nodig is) van rechts naar links, omdat anders de stromen tegen elkaar gaan botsen en eerder tegen werken als mee werken.

Inderdaad, zoals je hebt aangegeven!

Gewoon beetje van voren weer naar achteren kiepen tijdens onderhoud, komt van helemaal goed :)
 
Voor zover te zien werken ze elkaar niet tegen, maar tis persoonlijk of je de powerhead mooi vind zo voor in de bak. waarom niet er uit laten en voor het hout af en toe stofzuigen? Of je hout wat verplaatsen dat het vuil er langs richting filter kan, heb je wellicht niet eens een extra pomp n odig
 
[QUOTE=".
je zegt dat je de externe filter nog niet helemaal open hebt staan, waarom niet eigenlijk?, als je hem wel helemaal open zet kan de extra stromings pomp er misschien wel uit.[/QUOTE]

stromingspomp staat niet helemaal open. filter wel uiteraard!
 
de filter staat trouwens wel vol open. bedoel de stromingspomp..

zal morgen eens kijken of ik het aan de andere kant kan doen. Hout verplaatsen is geen optie. past precies in het hoekje, zit een plant op die je wilt zien en een leuke opening voor de garnaaltjes/algeneter.

Het grind zal ik tijdens de volgende waterwissel/bodemhevelen wat verschuiven.
 
heb de stromingspomp uitgeschakeld. Heb de binnenfilter er even in gedaan maar die was veel te groot dus zag er lelijk uit. Nu heb ik alleen het buitenfilter draaien. Planten bewegen nauwelijks tot niet.... Komt niet zoveel water uit de filteruitlaat.. Filtermateriaal is niet verstopt. De slangen heb ik begin juni nog schoongemaakt.

Weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen. Kan een spraybar kopen en die proberen op de achterwand vast te zetten.

Of ik moet maar een groter filter kopen maar dat kost ook weer genoeg geld...
 
heb de stromingspomp uitgeschakeld. Heb de binnenfilter er even in gedaan maar die was veel te groot dus zag er lelijk uit. Nu heb ik alleen het buitenfilter draaien. Planten bewegen nauwelijks tot niet.... Komt niet zoveel water uit de filteruitlaat.. Filtermateriaal is niet verstopt. De slangen heb ik begin juni nog schoongemaakt.

Weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen. Kan een spraybar kopen en die proberen op de achterwand vast te zetten.

Of ik moet maar een groter filter kopen maar dat kost ook weer genoeg geld...

Kan je dat interne pompje wat je eruit gehaald heb niet links achterin plaatsen en naar de voorruit toe richten, dan versterk je de stroming ook.
 
nee dat gaat niet lukken, zit een 3d achterwand.

Ik heb de slangen schoongemaakt. rot klusje om te doen. word altijd een waterballet. maar de uitstroom is nu wel 5x meer. Flinke uitstroom en nu hopelijk genoeg stroming.
had het 2maanden geleden nog gedaan maar denk dat ik ze iedere maand maar even moet schoonmaken met de spiraalborstel.
 
had het 2maanden geleden nog gedaan maar denk dat ik ze iedere maand maar even moet schoonmaken met de spiraalborstel.
Ik ken de setup niet natuurlijk, maar soms worden slangen welke in het licht staan eerder vuil door licht en daardoor alg werking, zeker de doorzichtige slangen, misschien een puntje om naar te kijken.
 
langste stuk van de slangen zit in de kast waar geen licht bij kan. de 50 cm van de kast naar bovenkant aquarium staan niet in zonlicht. Het is echt bruine vieze troep die uit de slangen komt.
 
Wellicht werkt een voorfilter, om de grootste zooi uit je slangen te houden. Is denk ik wat makkelijker af en toe te verschonen dan de heel slangen
 
Misschien voer je wel te veel en dat op die manier je slangen rapper vuil worden met smurrie.:S
 
Misschien voer je wel te veel en dat op die manier je slangen rapper vuil worden met smurrie.:S

ik voer niet teveel naar mijn idee. Ik voer 1x per dag 6 dagen per week de vissen. Gooi niet alles in 1x erin maar steeds een beetje. zodra ik merk dat ze niet meer zo happerig zijn en het op de bodem komt geef ik niet meer. kleine beetje wat op de bodem komt eten mijn otocinclussen , algeneters en garnaaltjes op.
garnalen voer ik 1x per week van die sera garnalenkorrels en 1-2x per week brandnetel bladeren of sticks.

otocinclussen en l187 1-2 x per week verse groente en 2x per week algentablet, voersteen of spirulinatablet.

Groente gaat er savonds in en sochtends eruit. algentabletten die blijven liggen haal ik er ook uit.
 
De uitstroom werd vandaag iets minder krachtig als de eerste paar dagen.

Ik had de instroom en uitstroom altijd rechtsachter. Het filter onderin de kast links.
Toch redelijk lange slangen.
ik heb zojuist het filter naar rechts verplaatst en de beide slangen 50/60 cm ingekort.

Resultaat : uitstroom stuk krachtiger.

Heeft dus geholpen!
 
De uitstroom werd vandaag iets minder krachtig als de eerste paar dagen.

Ik had de instroom en uitstroom altijd rechtsachter. Het filter onderin de kast links.
Toch redelijk lange slangen.
ik heb zojuist het filter naar rechts verplaatst en de beide slangen 50/60 cm ingekort.

Resultaat : uitstroom stuk krachtiger.

Heeft dus geholpen!
Ben blij voor jou dat dit geholpen heeft.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan