Filterpomp passief laten meedraaien?


F

Ferry Heibrink

Guest
Ik heb op mijn bak 2 filters zitten. Een Eheim 2080 en een 2075.
Nu komt er toch altijd een klein beetje brom van de filters af. Niet meer dan zou horen, maar toch zou ik het graag nog stiller maken.

Nu bedacht ik me om de 2 filters op elkaar aan te sluiten,uitgang naar ingang en dan op het eind van de rit een opvoerpomp te plaatsen met een flinke capaciteit. Hiermee zou ik het water door de beide filters kunnen 'trekken', maar doordat er maar 1 pomp in zit en deze los zit van de rest kan ik deze veel beter isoleren tegen brommen/resoneren.

Iemand hier die zoiets ook doet of er ervaring mee heeft?

Alvast hartelijk dank!
 
Waar staat de pomp op geplaatst? Een rubber mat of tegel dempt namelijk al heel veel resonanties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n speeltuin tegel die koop je b.v. bij Intratuin zou een goede kunnen zijn.
Wat denk jij Ronald?
 
Dan heb je dus ook een zelf aanzuigende opvoerpomp nodig.

Durf het niet te zeggen, maar mijn gevoel zegt me dat het niet (lekker) gaat werken.
 
Zo'n speeltuin tegel die koop je b.v. bij Intratuin zou een goede kunnen zijn.
Wat denk jij Ronald?

Dat is misschien wel wat erg dik zo'n tegel, maar werken zal het zeker. Ik zat meer te denken aan rubberen antislip matten die ook achterin bestelauto's worden gebruikt. 2 a 3 cm dik is al prima.
 
Heb alles al geprobeerd. Stoeptegels (meerdere), verschillende slangen etc etc.

Ik gebruik op dit moment een korte run van ongeveer 20 cm speciaal heel flexibel rubber slang wat weer overgaan in eheim slang. Dat lijkt wel wat te helpen, maar helemaal 100% is het nooit.

Ook heb ik dikke rubberen matten (van die wasmachine dempingsmatten) om mijn pomp heen staan en er bovenop en schuimrubber en dempingsmatten eronder, en loodbitumen. Echt alles wat je maak kan bedenken..
 
Ik weet dat er een lid eens een pak suiker op de filters legde en dat werkte prima tegen het brommen.
 
Ik weet dat er een lid eens een pak suiker op de filters legde en dat werkte prima tegen het brommen.


Been there, done that. Helpt alleen niet in mijn geval. 1 filter hoor je ook amper, maar ze versterken elkaar, en dan heb je ook nog een oppervlakteskimmer, interne pomp (om mijn lampen te koelen), 2 stromingspompen (die wel uit kunnen als ik dat wil).

Los van elkaar hoor je ze niet, maar de combinatie van meerdere pompen begint het in de woonkamer toch wat te brommen.
 
Ik weet dat er een lid eens een pak suiker op de filters legde en dat werkte prima tegen het brommen.

Ik heb hier een eheim classic 2217 staan waarvan de pompkop een "hol" gebrom veroorzaakt.
Hier geen suiker maar bovenop de pomp ligt dit jute zakje met rijst:
demprijst... ;).jpg


Verricht waarlijk wonderen op akoestisch vlak...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb op mijn bak 2 filters zitten. Een Eheim 2080 en een 2075.
Nu komt er toch altijd een klein beetje brom van de filters af. Niet meer dan zou horen, maar toch zou ik het graag nog stiller maken.

Nu bedacht ik me om de 2 filters op elkaar aan te sluiten, uitgang naar ingang en dan op het eind van de rit een opvoerpomp te plaatsen met een flinke capaciteit. Hiermee zou ik het water door de beide filters kunnen 'trekken', maar doordat er maar 1 pomp in zit en deze los zit van de rest kan ik deze veel beter isoleren tegen brommen/resoneren.

Iemand hier die zoiets ook doet of er ervaring mee heeft?

Alvast hartelijk dank!



Ik ben zeker dat je bij vervuiling van de filters problemen gaat krijgen met cavitatie.
Dit gaat meer lawaai, slechte werking en mogelijk zelfs beschadiging van de rotor tot gevolg hebben.

Wanneer je de filters achter mekaar plaatst, dan zal je echter niet enkel twee keer door een filter moeten gaan, maar zal het debiet door elke filter verdubbelen t.o.v. dit waarvoor de filter gemaakt is. M.a.w. het totale drukverlies over de filters zal 8 keer hoger liggen. Zou je de pomp tussen beide filters in plaatsen, dan wordt dit verdeeld over 'trekken' en 'duwen'.

Zuiver intuïtief:
Aan water van 30°C kan je trekken met ca. 9,5m opvoerhoogte. Daar moet je de technische vereiste van de pomp aftrekken (ca.1,5m), maar kan je het hoogteverschil tussen wateroppervlak en pomp bij tellen.
De opvoerhoogte van een Eheim 2080 is max. 2,6m.
Ga ik uit van een werkingspunt (debiet bij vervuilde filters) op ca.80% hiervan, dan levert de pomp 2,1m opvoerhoogte.
Reken ik dat bij een vuile filter 2/3 van die drukval over de filter zit en 1/3 over de leidingen, dan zou dit, voor de filter, op 1,4m neerkomen.
Ga ik door die filter dan het debiet verdubbelen, dan heb ik vier keer zoveel weerstand en neemt dit toe tot 5,5m.
M.a.w. als de pomp tussen beide filters staat, dan ga ik waarschijnlijk geen problemen hebben met cavitatie, maar moet de pomp wel bijna 12m opvoerhoogte leveren (5,5 + 5,5 + 2,1 *1/3).

M.a.w. je gaat sowieso grotere filters nodig hebben die minder weerstand geven. Hergebruiken van de huidige (voor dezelfde bak) zit er dus niet in.

>> Niet doen.

Anderzijds is het maar de vraag of een sterkere opvoerpomp minder geluid gaat maken dan de toch reeds kwalitatieve Eheim filterpompen.
Twee pompen die een geluid maken van bvb 12 dB, zijn nog steeds stiller dan één pomp die een geluid van 12,5 dB maakt ! berekening: log(10^12+10^12)=12,3

Dan heb ik het er nog niet over dat een pomp die, voor eenzelfde debiet, meer druk moet kunnen leveren ook veel meer kost en veel meer stroom verbruikt.






Het aanbrengen van een gewicht bovenop de filter kan helpen wanneer de pomp niet stabiel staat of de behuizing niet stevig genoeg is om trillingen op te vangen. Dit kan zowel bovenaan als opzij zijn.

Daarnaast kan je trachten vermijden dat trillingen zich voortplanten. Vrouwelijke trillingen ... ik moet dat toch niet uitleggen hé.

Je kan de pomp op een stuk rubber plaatsen (hoe dikker en hoe zachter, hoe beter) en geluidsisolatie (noppen) tegen de wanden van de kast aanbrengen.
Kijk echter ook na of de trillingen niet via de leidingen overgedragen worden. Dat probleem oplossen kan vaak door de leidingen voor en na de pomp ergens stevig tegen te bevestigen en tussen dit punt en de pomp een stuk (heel) soepele leiding te plaatsen.
 
Er zijn ook mensen die er een toermalijn steen op leggen. Neemt "negatieve" energie weg.:juggle::stars:

Een simpele Ardenner breuksteen doet ook "wonderen" :juggle: :D

2018-02-26 10.28.26.jpg


Even zonder dollen, ik snap dat dit voor Ferry geen oplossing hoor.
Dat laat ik even aan de 'experts' over. :D
 
Heb ooit wel overwogen om alle loze ruimte in de pompkop te vullen met een hars. Dan wordt hij wel heel zwaar, maar vervalt ook de garantie, dus eigenlijk is dat ook niet echt een optie.
 
Heb je de filters in een gesloten kast staan?
Heb al vaker gelezen dat een kast dan als een klankkast het geluid kan versterken.
 
Heb je de filters in een gesloten kast staan?
Heb al vaker gelezen dat een kast dan als een klankkast het geluid kan versterken.

Staan in het meubel, wel een stevige (Star 200 meubel). Alle houten delen zijn van 'loodbitumen' platen voorzien die je ook vind in autodeuren.
 
Ik ben zeker dat je bij vervuiling van de filters problemen gaat krijgen met cavitatie.
Dit gaat meer lawaai, slechte werking en mogelijk zelfs beschadiging van de rotor tot gevolg hebben.

Wanneer je de filters achter mekaar plaatst, dan zal je echter niet enkel twee keer door een filter moeten gaan, maar zal het debiet door elke filter verdubbelen t.o.v. dit waarvoor de filter gemaakt is. M.a.w. het totale drukverlies over de filters zal 8 keer hoger liggen. Zou je de pomp tussen beide filters in plaatsen, dan wordt dit verdeeld over 'trekken' en 'duwen'.

Zuiver intuïtief:
Aan water van 30°C kan je trekken met ca. 9,5m opvoerhoogte. Daar moet je de technische vereiste van de pomp aftrekken (ca.1,5m), maar kan je het hoogteverschil tussen wateroppervlak en pomp bij tellen.
De opvoerhoogte van een Eheim 2080 is max. 2,6m.
Ga ik uit van een werkingspunt (debiet bij vervuilde filters) op ca.80% hiervan, dan levert de pomp 2,1m opvoerhoogte.
Reken ik dat bij een vuile filter 2/3 van die drukval over de filter zit en 1/3 over de leidingen, dan zou dit, voor de filter, op 1,4m neerkomen.
Ga ik door die filter dan het debiet verdubbelen, dan heb ik vier keer zoveel weerstand en neemt dit toe tot 5,5m.
M.a.w. als de pomp tussen beide filters staat, dan ga ik waarschijnlijk geen problemen hebben met cavitatie, maar moet de pomp wel bijna 12m opvoerhoogte leveren (5,5 + 5,5 + 2,1 *1/3).

M.a.w. je gaat sowieso grotere filters nodig hebben die minder weerstand geven. Hergebruiken van de huidige (voor dezelfde bak) zit er dus niet in.

>> Niet doen.

Anderzijds is het maar de vraag of een sterkere opvoerpomp minder geluid gaat maken dan de toch reeds kwalitatieve Eheim filterpompen.
Twee pompen die een geluid maken van bvb 12 dB, zijn nog steeds stiller dan één pomp die een geluid van 12,5 dB maakt ! berekening: log(10^12+10^12)=12,3

Dan heb ik het er nog niet over dat een pomp die, voor eenzelfde debiet, meer druk moet kunnen leveren ook veel meer kost en veel meer stroom verbruikt.






Het aanbrengen van een gewicht bovenop de filter kan helpen wanneer de pomp niet stabiel staat of de behuizing niet stevig genoeg is om trillingen op te vangen. Dit kan zowel bovenaan als opzij zijn.

Daarnaast kan je trachten vermijden dat trillingen zich voortplanten. Vrouwelijke trillingen ... ik moet dat toch niet uitleggen hé.

Je kan de pomp op een stuk rubber plaatsen (hoe dikker en hoe zachter, hoe beter) en geluidsisolatie (noppen) tegen de wanden van de kast aanbrengen.
Kijk echter ook na of de trillingen niet via de leidingen overgedragen worden. Dat probleem oplossen kan vaak door de leidingen voor en na de pomp ergens stevig tegen te bevestigen en tussen dit punt en de pomp een stuk (heel) soepele leiding te plaatsen.


Dank voor je uitgebreide antwoord. Die hele soepele slang heeft bij mij tot op heden wel het meeste effect gehad inderdaad.

Overigens los van alles, het aanduwen van een filter met een pomp is sowieso nooit een optie. Eheim pompen stekken het water door de pomp heen, waardoor het filter van binnen onderdruk heeft. Als je er doorheen duwt, krijg je bovendruk in het filter, waarop hij niet is gebouwd, dus druk je de deksel omhoog. Bij een lekje onder normale omstandigheden kun je lucht in de leidingen krijgen. Ga je druk op het filter zetten, dan krijg je lekkage. Dit had ik mezelf al bedacht.

Ik zal eens kijken of een langere soepele rubberslang een optie is. Deze slangen zijn echter heel makkelijk in te knijpen en de aanzuigzijde kan dus net als een rietje platgedrukt worden. Veldhuis adviseerd mij dan ook niet meer dan 20cm te gebruiken en voor de rest standaard eheim slang.

PS, over die opvoerhoogte. Je hebt wel te maken met communicerende vaten, dus je bent niet volledig afhankelijk van de opvoerhoogte. Als je het filter aanzuigt stroomt hij namelijk ook vol en levelt het nivo op beide slangen uiteindelijk uit.

Ik zal dan echter wel van een spraybar over moeten naar gewoon een grote opening, want een spraybar zal het debiet ook flink verminderen. Stromingspompen heb ik toch wel in de bak. Alleen moet ik wel dieper invoeren, anders ben ik de co2 te snel kwijt.
 
Het lagere debiet van een spraybar kun je simpel voorkomen door meer of grotere gaatjes te maken.
 
...
Overigens los van alles, het aanduwen van een filter met een pomp is sowieso nooit een optie. Eheim pompen stekken het water door de pomp heen, waardoor het filter van binnen onderdruk heeft. Als je er doorheen duwt, krijg je bovendruk in het filter, waarop hij niet is gebouwd, dus druk je de deksel omhoog. Bij een lekje onder normale omstandigheden kun je lucht in de leidingen krijgen. Ga je druk op het filter zetten, dan krijg je lekkage. Dit had ik mezelf al bedacht.
...

In de handleiding van een Eheim prof 3 staat dat men de filter, 'voor een optimale werking', max. 1,8m lager dan het wateroppervlak mag plaatsen .
Dit wijst er inderdaad op dat de dichting en/of de constructie van het deksel, niet goed met overdruk overweg kan.

Ik ga kijken of ik niet eens testje kan doen Ik zou echt teleurgesteld zijn als deze bij 5m al zouden lekken.
 

Terug
Bovenaan