Filtermateriaal zonder water tijdens schoonmaken


V

Vissie4life

Guest
Als je je filter schoonmaakt, kan je dan wel een tijdje de watten, sponzen ed. op het droge leggen?
Als het kan, hoelang dan ongeveer?

Ik knijp alles al uit in aquariumwater.
 
Nee, Niet Alles schoonmaken. Alleen je witte watten,rest afblijven.
En binnen 10 minuten klaar.

WAt voor filter heb je?
 
als je wel de sponzen moet schoonmaken dan gewoon in een emmer met aquawater en weer terug, nooit droog laten liggen. En zo min mogelijk aan de sponzen komen verder, het uitknijpen hoeft vaak pas na maanden, soms zelfs half jaar tot jaar afhankelijk van wat voor filter en intern of extern.

Bij bijvoorbeeld een aquaflow pompje moet het filter soms wel elke week even uitgeknepen is mijn ervaring...

Het filter gewoon lekker vuil laten en idd nooit alles tegelijk reinigen, de zwarte prut is juist goed.
 
Ze mogen niet opdrogen. Dat is het zowat. Ook mag de temperatuur niet te hard veranderen.
Dus oppassen in de winter!
 
Ok hartstikke bedankt voor de informatie.
Er komt inderdaad behoooorlijk wat uit de watten maar ook de sponzen. aan de sponzen zitten vaak plantenresten, moet ik die er dan afplukken ipv uitknijpen in aquawater?

En hoe kan ik nieuwe watten "introduceren" in het filter?
Ik heb een Fluval 2 plus, binnenfilter.
 
400 liter per minuut zou deze filteren, is dat genoeg voor 50 liter bak?
lijkt me wel toch?
 
per UUR sorry..
 
zeker wel genoeg.
Ik heb ook die fluval filter.. zitten twee bakjes in, van de watten 2 en van de sponsen twee.. gewoon ��n tegelijk vervangen van de witte watten.
Sponzen hoef je alleen uit te knijpen, plantenresten kun je inderdaad plukken.
 
In de sponzen gaan bacterie nestelen.
Die verzorgen je water.
Spoel je dat eruit,kan je ook nitraat tekort krijgen.
 
Dus geen sponzen uitknijpen en de watten,
maar ik heb een beetje aparte fliterindeling omdat je geen aparte kamers hebt, hij zuigt vanaf de zijkanten het water op, daar zit een 2delig ding in met gaten erin, die op elkaar passen en samen het filter in moeten.
Tegen de gaten heb ik watten, dan in het midden sponzen en kera pijpjes, en bioballen waar ze passen, dus aan de bovenkant of onderkant.
de bovenkant is waar het water er weer uit komt, hier heb ik nog een beetje spons tegenaan.
het is nogal gepruts maar het kan niet echt anders met dit systeem filter.
 
stomme fluval filters, ben er zelf echt niet blij mee. veel te ingewikkeld om niks en loopt ook snel vast.
Je moet bijna wel die sponzen steeds uitknijpen.
 
Ja het zijn geen goede filters. Vaak het gele buisje wat aangeeft dat ie "vol" zit, omlaag, terwijl ie net schoongemaakt is en dus een goede doorvloeiing moet hebben. Maar is mijn filterindeling een beetje goed, voor zover mogelijk?
 
ik zie dat jij de nieuwere versie hebt, ik heb U2
Bij mij zitten de sponzen buiten en de watten daarachter, in de midden de buisjes.
 
oja logisch, moet van grof naar fijn, toch?
 

Terug
Bovenaan