Filtermateriaal volgorde in bioloog.


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Bij mijn nieuwe aanwinst zit ook een bioloog en filtermaterialen; die bestaan uit het volgende
  • grove en fijne groen sponsen
  • Grote en kleine bioballen
  • keramische buisjes
  • kleine rood/bruine poreuze steentjes, volgens mij lava
  • Zeoliet
Wat is de juiste volgorde van deze filtermaterialen in het bioloog?
De biolog heeft 3 filtermateriaal vakken + een instroom vak, (waarin de sponsen zouden kunnen) + een uitstroom vak , waarin de terugvoer pomp een plaatsje heeft.
De bruto inhoud van de bioloog is 190 liter.

Ik hoor het graag, en als het kan, met de logica er achter
Bedankt
Cor
 
Denk dat ik ongeveer dezelfde indeling heb minus de zeoliet.
Ik heb alleen eerst de keramische buizen, maar denk dat jij siporax bedoeld ipv keramische buizen
 
Dank; laat ik nu denken dat keramische buisjes hetzelfde zijn als De Sera product naam Siporax.

Als ik google op "keramische buisjes" komen ook plaatjes van het Sera product voorbij.
Ben benieuwd hoe dit nu zit.

@Canon ; ik heb het hele verhaal gelezen, maar had mijn bioloog al 'geladen' , lijkt erop dat ik het niet helemaal verkeerd heb gedaan;)
Bedankt ook.
Cor
 
Siporax is gesinterd glas
Keramische buisjes is gebakken klei
 
Dus even eentje met een hamer stuk slaan, en kijken hoe het er dan uitziet? Of anders...?
Cor
 
verschil moet te voelen zijn als je zo´n buisje in je handen hebt.

keramische pijpjes zijn vrij glad.

siporax heeft een ruwe structuur.
 
Verschil kan je voelen idd.

Dit heb je waarschijnlijk al gelezen, maar anders alsnog: https://www.cichlidenkwekers.nl/biologische-filter-substraten/

Hier nog een filmpje:

Moraal van het verhaal, Sera siporax is goed spul. Koop per 10 Liter. Als je een beetje op je centen moet letten doe je de 25mm en als je dat niet hoeft de 15mm.
Kijk goed rond, ook op markplaats bijvoorbeeld. Scheelt zo €30,- per zak.
 
cor..als je het materiaal wilt gebruiken wat er bij zat.
zou ik even goed aandacht besteden aan het desinfecteren van dit filter materiaal..
ik gebruik meestal halamid, maar soms is uitkoken van bv de buisjes ook goed genoeg.
het kan misschien wel zo wezen dat dit materiaal maanden geleden of zelf langer al niet meer gebruikt is.
maar liever voorkomen als genezen..zeker met discus..!
veel suc6 en plezier met de opbouw :thumbs:
 
OK, weer wat geleerd; wel even verder gezocht, en kom dan ook "Siproglass" tegen, 18 mm maar dat is van Osaka, 5L voor € 40 bezorgd door een grote zaak waar ik wel eens kom.
En 10 L voor €55
Dus wel beduidend goedkoper dan het Sera product in NL.
Iemand ervaring hiermee?

Dezelfde zaak verkoopt het Sera product voor €51 per 5 liter

Cor
 
Klinkt als hetzelfde...
Je kan het altijd proberen, anaerobe bacteriën duren trouwens wel aardig lang om te "kweken" dus dat deel van het verhaal moet je met wat zout nemen.
Maar verder is het denk ik een leuk alternatief of siporax, buisjes zijn denk ik alleen wat groter dan siporax maar in een bioloog lijkt me dat geen probleem gezien je vaak toch zat ruimte hebt
 
Heb even een paar site's bekeken. Volgens mij is siproglass bijna hetzelfde inderdaad.

Volgens een verkoop-site zeggen ze dat Siporax 34x meer kan opnemen dan keramische buisjes en siproglass 30x.

Dus... In een bioloog kan je beide wel doen.

Let er wel op dat je schotten in je bioloog hoog genoeg zijn. Die Siproglass ziet eruit alsof het water er wat moeilijker doorheen komt, omdat het vrij kleine gaatjes heeft in het midden.
 

Terug
Bovenaan