Filtermateriaal Superfish aqua flow 200

  • Onderwerp starter Thomas Kruit
  • Startdatum

T

Thomas Kruit

Guest
Beste Forumleden,

Ik heb in mijn 70 liter Superfish aquarium een Superfish aqua flow 200. Nu staat er op de verpakking dat je het filtermateriaal elke maand moet vervangen, is dit nodig? En is er een alternatief voor de inhoud van de cassette (filterspons met actieve kool) ?


Groet,
Thomas Kruit.
 
Nee hoor, gewoon af en toe uitspoelen als de uitstroom minder wordt. In het deel met kool kun je bv wat siporax doen.
 
Spons uitknijpen in aquariumwater als de uitstroom van het filter minder word.

vervangen is niet nodig tenzij de spons kapot gaat.

Die kool dingen kan je eruit halen, dat is na verloop van tijd uitgewerkt en eigenlijk ook niet nodig.
 
Ja als de ph heel afwijkend is met de ph van je bak dan is dat beter inderdaad. Al doe ik het meestal met gewoon leidingwater en ik heb niet het idee dat dit veel doet als je de spons maar even licht uitknijp in leidingwater.
 
Waarom wordt dan steeds geadviseerd het in aquarium water te doen?
 
Aquariumwater is wel het veiligst in principe,zeker als de kwaliteit van het kraanwater twijfelachtig is zoals in België bv ivm chloor.
 
Waarom wordt dan steeds geadviseerd het in aquarium water te doen?
Omdat je een advies in de wind kan slaan xD

Maar nee ik zie die meerwaarde er niet van in om te klieren in aquarium water zolang je het aquarium toch ververst met kraanwater.
Met een speciaal aquarium met wat extremere waardes zou je miss wel beter af zijn als je het niet uitspoelt onder de kraan
 
Omdat je een advies in de wind kan slaan xD

Maar nee ik zie die meerwaarde er niet van in om te klieren in aquarium water zolang je het aquarium toch ververst met kraanwater.
Met een speciaal aquarium met wat extremere waardes zou je miss wel beter af zijn als je het niet uitspoelt onder de kraan
Dank je :)

Zal ik dat ook maar eens gaan proberen, want als ik in een emmer de sponsen schoonmaak (zitten samen in een mandje) zie ik al gauw niet meer wat ik doe. Zelfs bij de spons van de Turbo 500 wordt dat lastig.
 
zeker als de kwaliteit van het kraanwater twijfelachtig is zoals in België bv ivm chloor.
Ja dat is een goede, zou ik helemaal over het hoofd zien. Goed dat je dat nog even aanhaalt.
 
Ik heb hetzelfde filter gehad en elke maand vervangen is het slechtste wat je kunt doen. Ben je alle bacteriën kwijt.

Ik heb zelf een de cassette gevuld met sponsen en ook biologisch filtermateriaal.

Verder alleen met regelmaat de eerste spons goed uitspoelen. De rest gewoon laten zitten.
 
Het is een beetje afhankelijk van de opzet. Als de aquarium maker een handleiding schrijft voor mensen die enkel 2 vissen en 1 plant in de bak hebben zoals een vissenkom met filter.. dan maakt het allemaal weinig uit en is het helemaal niet zo slecht dat ding telkens te vervangen. Je bouwt toch geen cultuur op dus die filter vangt enkel afval op.
Dat is een soort van safezone voor de fabrikant in de handleiding.

Als je echter een bioloog wilt maken dan moet je het anders aanpakken zoals hier omschreven word.
 
Steeds vervangen wordt alleen de fabrikant blij van.
 
Het is een beetje afhankelijk van de opzet. Als de aquarium maker een handleiding schrijft voor mensen die enkel 2 vissen en 1 plant in de bak hebben zoals een vissenkom met filter.. dan maakt het allemaal weinig uit en is het helemaal niet zo slecht dat ding telkens te vervangen. Je bouwt toch geen cultuur op dus die filter vangt enkel afval op.
Dat is een soort van safezone voor de fabrikant in de handleiding.

Als je echter een bioloog wilt maken dan moet je het anders aanpakken zoals hier omschreven word.

Ik denk dat je ook in een kleine bak best bacterien opbouwt want in een bakje van 30 liter met 1 Betta zul je ook een bacteriecultuur in de spons en bodem ontwikkelen.
 
Steeds vervangen wordt alleen de fabrikant blij van.

Eens. Die cassettes kosten ca 10 euro per stuk en met wat biologisch materiaal en wat filter spons ben je klaar voor lange tijd.....
 
Normaliter gaan sponzen jaren mee en ik heb zelf nog nooit nieuwe hoeven te kopen eigenlijk.
 
Vorig aquarium 11 jaar met dezelfde sponzen gedaan.
 
Mijn Aqua flow is van bovenaf eerst gevuld met wat biologisch materiaal dan fijne spons en als laatste grove spons.

Volgorde omgekeerd omdat instroom van onderaf is.
 
Ik ben overigens van mening dat we veel te ingewikkeld doen over filtering. Iets wat de handel maar al te graag aanwakkert.
 
In principe is filtering in iig zoetwater aquaria geen raket wetenschap. We leiden een waterstroom langs of door media. Veel moeilijker is het niet. Maar soms krijg je indruk dat als je niet the latest greatest super bijzondere allernieuwste mega hightech systemen en materialen gebruiky je fout bezig Zou zijn..
 
Welke systemen en materialen doel je dan op?
 
In principe is filtering in iig zoetwater aquaria geen raket wetenschap. We leiden een waterstroom langs of door media. Veel moeilijker is het niet. Maar soms krijg je indruk dat als je niet the latest greatest super bijzondere allernieuwste mega hightech systemen en materialen gebruiky je fout bezig Zou zijn..

Maar wie doet daar dan zo moeilijk over?
 
Nou ja de meer ervaren mensen niet zo zeer. Ik doelde meer op de marketing en de praatjes van ,sommige, verkopers.

Of idd zaken zoals de hydra.
 
Ja de fabrikanten en verkopers praten je graag nieuwe en vaak dure spullen aan.
 
Ik drukte me in eerste aanleg wat ongelukkig uit. Excussez moi.
 
Mee eens draakje dat er veel in de markt wordt gezet als een wondermiddel.
Gisteren nog eens de video van Pondguru bekeken over de opbouw van filters waarin hij uiteraard zijn eigen keramisch materiaal promoot als het beste filtermateriaal.
Los van de andere opbouw (keramische pijpjes op de bodem, dan filtermatten van grof naar fijn en daar boven het keramisch materiaal voor optimale fitlerwerking. Ik heb het filter anders opgebouwd en het werkt goed, ook gebruik ik zijn keramisch filtermateriaal niet. Filter werkt toch goed.

Van de nieuwe producten of werkwijzen wordt de verbeterde werking vaak schamel onderbouwd. Dan vaar ik toch graag op ervaringen van mensen uit de praktijk.
 
Het zijn inderdaad vooral de producenten die hun product als beste bestempelen ect.

maarja Renault zou nooit een Ford aanraden :deal:

en ja je hebt inderdaad mensen die overal intrappen, vooral "beginners" met weinig ervaring in het hoe & wat.
 
Mee eens draakje dat er veel in de markt wordt gezet als een wondermiddel.
Gisteren nog eens de video van Pondguru bekeken over de opbouw van filters waarin hij uiteraard zijn eigen keramisch materiaal promoot als het beste filtermateriaal.
Los van de andere opbouw (keramische pijpjes op de bodem, dan filtermatten van grof naar fijn en daar boven het keramisch materiaal voor optimale fitlerwerking. Ik heb het filter anders opgebouwd en het werkt goed, ook gebruik ik zijn keramisch filtermateriaal niet. Filter werkt toch goed.

Van de nieuwe producten of werkwijzen wordt de verbeterde werking vaak schamel onderbouwd. Dan vaar ik toch graag op ervaringen van mensen uit de praktijk.
Ff beter opletten de volgende keer in zijn filmpjes...
Hij gebruikt gesinterd glas als biologisch materiaal, geen keramiek dus ;)
 
Ff beter opletten de volgende keer in zijn filmpjes...
Hij gebruikt gesinterd glas als biologisch materiaal, geen keramiek dus ;)
What's in a name als hij niet kan aantonen dat zijn materiaal beter is dan elk ander. Dat was eigenlijk het punt dat ik probeerde te maken.
Maar je hebt gelijk :)
 
Wat met bio materiaal volgens mij weleend over het hoofd wordt gezien. Je kan nog zoveel oppervlak creëren als niet voldoende vuil produceert gqn je niet ineens veel meer baccies kweken...
 
Het aantal bacterien past zich aan bij het aanbod van hun voeding dus ja er zal wel voeding voor handen moeten zijn. Maar extra oppervlak kan geen kwaad lijkt me zo toe.
 
Het aantal bacterien past zich aan bij het aanbod van hun voeding dus ja er zal wel voeding voor handen moeten zijn. Maar extra oppervlak kan geen kwaad lijkt me zo toe.
Alleen, hoe bepalen we als leek 'meer' oppervlak.

Ik heb net eens de test gedaan met twee soorten keramische pijpjes. De meeste gladde zoog het water vrij snel op, sneller dan de iets ruwere. En glad materiaal was als ik me goed herinner niet zo geschikt, grover materiaal wel volgens Pondguru. Nou weet ik het niet meer, als capilaire werking een graadmeter is voor een beter filtermateriaal (kan meer bacteriën huisvesten) won bij mij dus het gladde. Ik weet het niet meer :juggle:
 

Terug
Bovenaan