Filterkeuze


Ik had m wel met water afgevuld, maar de rotor bleek inderdaad in de lucht te blazen. Dat achterover kantelen bleek de gouden tip voor mij te zijn. Hij doet t nu perfect. Nu even lange slangen bestellen, want hij staat nu bovenop de kast omdat ik t anders niet haal met mn slangen.

Toch niet draaiend, he??

Tuinslang werkt oop prima,hoor. voor nood.
 
Bertus zei:
Toch niet draaiend, he??

Tuinslang werkt oop prima,hoor. voor nood.

Wat bedoel je? Draaiend achterover kantelen?
Of dat ie draaiend op de kast staat?

Wat is het probleem dan?
 
Zie dat hij al werkt.

Als er niet genoeg water inzit, draait de rotor in lucht.
Dan achterover kantelen, dat de rotor i water draait, dan begint hij te zuigen.
 
Er zijn vast meerdere manieren. Mijn manier is nu:

1. Laat je filter leeg van water. Sluit hem aan zoals je hem wilt hebben. Stekker er nog NIET in.

2. Zuig ff aan waar het water uit moet komen. Je filter loopt nu helemaal vol, en nergens zit meer lucht.

3. doe de stekker er in en hij begint.
(loopt hij nog niet optimaal, dan zuig je nog een keer aan waar het water uit komt.)
 
Opvallend vind ik dat het bij sommige filters zo'n gedoe is om ze aan de gang te krijgen. Kraantjes open of dicht, slangen vol laten lopen, kantelen... M'n JBL zet ik neer, mocht er al aanzuiging nodig zijn, wat bij het gebruikelijk onderhoud nog nooit is gebeurd, druk ik op een knop, het werkt gewoon. Altijd! Zonder gedoe.
Er zijn vast meer merken waar dit probleemloos gaat maar ik ben, hoe dan ook, hier erg blij mee.

Groet,
Ben.
 
Dat klopt Ben. Ik had op de Tetratec destijds ook zo n knop maar drukte me het lazarus erop om deze in te kunnen drukken. Dat is bij die van JBL veel eenvoudiger.
Dat vond ik dus een minpunt van de Tetratec, maar dat is persoonlijk.
 
Daar heb je je voet voor ,he.
Even erop stappen, en gaan.

En de pot alvast vol zetten,en aansluiten ,gaat ook prima.
 
Canon zei:
Er zijn vast meerdere manieren. Mijn manier is nu:

1. Laat je filter leeg van water. Sluit hem aan zoals je hem wilt hebben. Stekker er nog NIET in.

2. Zuig ff aan waar het water uit moet komen. Je filter loopt nu helemaal vol, en nergens zit meer lucht.

3. doe de stekker er in en hij begint.
(loopt hij nog niet optimaal, dan zuig je nog een keer aan waar het water uit komt.)


Zet hem dan gelijk vol met water, hoef je niet te zuigen.
 
Heb ik wel eens gedaan, maar dat werkt minder goed dan deze manier, vind ik.

Op die manier die ik beschrijf is het enige wat je moet doen een keertje zuigen.
Dan lopen beide slangen ook helemaal vol en is al het lucht er uit.

Als je zelf gaat vullen moet je die slangen ook nog gaan vullen en heb soms het idee dat er wat lucht in het filter achter blijft. Je moet dan ff filter heen en weer doen, en is het er ook uit.
 
IK vul ze tot het uit de aansluitingen loopt.
Kan de rotor gelijk pompen.
 
Ja, werkt ook :). Zijn meerdere wegen tot Rome.

De een vindt het makkelijker om 1 sec te zuigen en een emmer water in het aquarium te gooien.
De ander vult zelf het filter en vult ze de slangen tot ze vol zijn.

Ik kreeg deze uitleg ooit van zo'n winkel die in contact stond met Eheim (Eheim verwees mij door), en dit werkt ook.
Prima toch!?
 
zet hem altijd leeg terug, zo'n gesjouw een vol filter
ik doe altijd eerst de uitstroom open en zodra de lucht eruit begint te komen doe ik de instroom open en loopt het filter binnen no-time vol..
geen gehannes met sjouwen met een vol filter of op knoppen drukken.
en voor me eheim heb ik een aparte kraan in de instroom gezet omdat deze 1 bediening heeft voor beide kranen op het filter
 
kraan op de instroom??? OP de grote zit al dubbel.

op de potfilters niets.
 
op de 2028 zit 1 hendel die in en uitlaat tegelijk bediend, dit was niet wenselijk voor mij gezien de lay-out van mijn leidingwerk en manier van vullen
 
Okay. snap het.
 
Ik had het inderdaad al ontdekt.
Iedereen nog heel hartelijk bedankt voor het meedenken.

Nu dit voor elkaar is, ga ik naar de volgende uitdagingen kijken. Ik heb hier in dit topic ook nog redelijk wat tips en commentaar meegekregen waar ik iets mee moet gaan doen.

Mijn doelen:
1. Weten wat voor vis er in mijn bak zit. Ik weet wat een kersenbuik, maanvis, algeneter en een corydora is, en daar stopt mijn kennis dan wel...
Met behulp van de foto's die ook al in dit topic zijn, hoop ik met jullie hulp mijn vissenbestand te indexeren.
Topic: Namen van mijn vissenbestand

2. Waar nodig de indeling van de bakken aanpassen. Misschien meer hout / planten / schuilhoeken, alhoewel ik dat voor mijn gevoel redelijk op orde heb.
Topic: Advies over mijn inrichting

3. Mijn grote droom realiseren, de kweek.... Ik heb een bewezen koppel maanvissen, een bewezen koppel kersenbuikjes, en een aantal L-201 nummers die nu nog te klein zijn, maar die ik ook graag wil gaan kweken.
Topic: Hoe ga ik dat nu aanpakken, dat kweken?
 
Ik zou eerst niet alle vragen te gelijk in diverse topics plaatsen, dat maakt het wat onoverzichtelijk.
Verder zou ik eerst rustig de huidige bakken in orde maken voor je over kweken gaat denken, mogelijk zal je dan nog meer bakken moeten aanschaffen en is het een heel andere tak van sport als je dit goed wilt doen.
 
p.lankhaar zei:
3. Mijn grote droom realiseren, de kweek....
Een mooi streven. Maar gezien puntje 1. ook iets wat realistisch gezien het beste een (al dan niet verre-) toekomstdroom blijft. Vooralsnog is aan te raden eerst te werken aan een gedegen bestand, dat te observeren, daarvan dingen te leren en je eigen maken dingen te 'gaan zien'. Met dat onder de knie is dat gericht kweken ook een stuk eenvoudiger haalbaar.
Je bent in het topic onder 1. al heel aardig op weg gebracht met het identificeren van je vissoorten, met opmerkingen over waarop zoal te letten bij het samenstellen van bestanden etc. Daar kun je nu al je voordeel mee doen.

p.lankhaar zei:
Ik heb een bewezen koppel maanvissen, een bewezen koppel kersenbuikjes, en een aantal L-201 nummers die nu nog te klein zijn, maar die ik ook graag wil gaan kweken.
Voor de goede orde: een koppel noemt men pas 'bewezen' als dit niet alleen eitjes, maar ook larfjes heeft voortgebracht. Is dat bij je kersenbuiken en maanvissen het geval?
 
Mascha&Ivo zei:
Voor de goede orde: een koppel noemt men pas 'bewezen' als dit niet alleen eitjes, maar ook larfjes heeft voortgebracht. Is dat bij je kersenbuiken en maanvissen het geval?

Dan is alleen de kersenbuiken een "bewezen" koppel. Bij de maanvissen zijn beide keren de eitjes niet uitgekomen. Misschien moeten ze het nog leren?

Ik ga nu eerst mijn vissenbestand verder identificeren.
Ben bezig met een Excel tabel waarin ik de namen zet. Ik zoek er een plaatje bij en ga uitvissen wat voor type vis het is.
 

Terug
Bovenaan