Filterkeuze


P

p.lankhaar

Guest
Beste mede aquarium liefhebbers,
Eind februari begonnen met deze fantastische hobby, met een 63 liter bak van Juwel, half april was ik er al op uitgekeken. Toen geupgrade naar een 260 liter bak en nu een tweede kweekbak van 110 of 120 liter erbij voor mijn maanvissen.

Op veel vragen hoop ik hier antwoorden te krijgen, want hoe langer je ermee bezig bent, hoe meer je leert, maar ook hoe meer nieuwe vragen je krijgt.

Mijn tweede kweekbak heeft een intern EHEIM biopower filter. Over dit filter ben ik zeer slecht te spreken. Het hangt een beetje te bungelen aan 3 zuignapjes. Als het iets schuinzakt, werkt het pompje al niet goed meer. Ook is mijn water niet zuiver. Kortom, ik zoek dus naar een nieuwe pomp. Eigenlijk zou ik het liefste een externe nemen, maar mijn vrouw wil het liever niet, ivm ruimte en ook de angst voor een lekkage.

Over de voordelen / nadelen van een intern / extern filter is genoeg te vinden. Maar als ik een intern filter neem, wil ik wel een kwalitatief hoogstaand model die mijn bak schoonhoudt zoals het hoort. En daar kan ik nog niet zo heel veel over vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk :D

Graag hoor ik tips van jullie!
 
Natuurlijk kan een buitenfilter gaan lekken, maar ja, je aquarium kan ook barsten...

Ik bedoel van dat risico op waterschade loop je natuurlijk altijd wel met een aquarium.

Mijn vader heeft al 40 de buitenfilters van eheim. Hij heeft in al die jaren ��n keer een lekkage gehad. Maar even het rubber vervangen dat al 10 jaar oud was en het probleem was opgelost.

Ze zijn ook erg stil, dus voor het geluidsoverlast hoef je het ook niet te laten.

Mooie kamerplant ervoor en hij is ook nog uit het zicht.
Heb je onder je aquarium geen ruimte toevallig?


Ik heb twee aquaria met een binnenfilter van eheim, de pick up model, maar die is denk is misschien niet groot genoeg voor je aquarium. Is wel voor aquaria tot 160 liter, maar weet niet of hij dat trekt. Ik heb hem op een 60 liter aquarium namelijk. Dus daar verder geen ervaring mee. Nadeel is dat je de uitstroom alleen maar in horizontale richting kan sturen.
 
Filter zet je in een teiltje.
Lekt er wat, is het beter daarin ,dan op de vloer.
 
Inden het mogelijk is zou ik ook voor de buitenfiter gaan.
De externe filter heeft zoveel mogelijkheden zoals: uitstroom aanpassen, filtermateriaal vervangen zonder dat alles nat wordt omdat je in je aquarium moet zijn en er is veel meer plaats wat ook mooier is in het aquarium.
 
Als de bak nog leeg is of een dag leeg kan blijven staan, zou je kunnen overwegen om zelf een Hamburger mattenfilter te maken. Zelf ben ik hier super tevreden over; je hebt er weinig onderhoud aan, het is bijna geruisloos (ik maak gebruik van een klein opvoerpompje van Tetra) en dit filter is 100% veilig voor jonge vissen (en een goede voedselbron voor sommige soorten). De kosten zijn ook nog eens vele malen lager dan bij een extern filter. Als je een hoekmodel maakt met een zwarte filtermat en de achterwand van het aquarium is ook zwart, dan valt dit filter niet of nauwelijks op.
 
MarlonnekeW zei:
(en een goede voedselbron voor sommige soorten)
Dit is zo'n belangrijk voordeel dat het echt niet tussen haakjes hoeft ;)
 
Nou, dat is dus overduidelijk. Het wordt dus een externe filter. Vrouwlief heeft intussen schoorvoetend toegegeven :D

Een Hamburger mattenfilter is helaas geen optie meer in dit aquarium. Het staat al in werking en de vissen zitten erin. Ook ben ik niet heel erg handig met materiaalbouw (een voorzichtige uitdrukking voor 2 linkerhanden).

Nu de volgende vraag, welk merk. Ik kreeg al een suggestie door (bedankt Canon), voor de Eheim eXperience 150.

Ik lees echter van verschillende merken, JBL, Fluval, Eheim en TetraTec staan allemaal goed bekend. Is er hier een voorkeur? Eheim waarschijnlijk? Verder wil ik een filter met wat meer capaciteit, dan 80 tot 150 liter, en mogelijk ook gelijk eentje die mechanisch, chemisch en biologisch filtert. Of is dat om de ��n of andere reden niet aan te raden?

Een kennis van mij had nog een splinternieuwe Fluval staan, die 130 euro winkelwaarde had. Hij was bereid om m voor 90 euro aan mij over te doen. Ik twijfel alleen aan het merk. Ook weet ik nog niet welk type het is.

Ik heb vanmiddag ook nog wat plaatjes gemaakt. Die zal ik proberen om straks even te uploaden. Dan zie je gelijk hoe mijn aquarium er nu uitziet.

Ik heb nog veel en veel meer vragen, maar meer daarover in andere topics om ��n en ander overzichtelijk te houden.
 
Mascha&Ivo zei:
MarlonnekeW zei:
(en een goede voedselbron voor sommige soorten)
Dit is zo'n belangrijk voordeel dat het echt niet tussen haakjes hoeft ;)

:D

Als er al vissen in het aquarium zitten, dan wordt het lastig met een HMF, maar voor het geval er in de toekomst nog een nieuwe bak komt; het is helemaal niet moeilijk om er eentje te maken. Het enige dat je moet doen is 3 stukjes plastic strip op maat zagen, deze in het aquarium plakken met kit, laten drogen en er dan een stuk op maat geknipte filtermat tussen zetten. Dan nog een pompje erachter en een gat maken voor het uitstroompijpje en klaar is kees. Super simpel, maar ook super effectief.
 
Heel goed dat je je vrouw hebt overtuigd ;-).

Hoezo wil je perse een groter filter op je tweede kweekbak van 110 of 120 liter?
Kan nooit kwaad hoor. Neem je de 250 toch :)?

http://www.aquaplantsonline.nl/filterte ... itenfilter

Merk moet niet veel uitmaken. Maar Eheim (en jbl voor velen) hebben hun dienst bewezen.
Persoonlijk heb ik nog betere ervaringen met Eheim dan JBL (die is stiller wat mij betreft).

Neem dus de 150 of de 250 zou ik zeggen.
Volgens mij zou niemand je die afraden.

edit. er zijn veel meer winkels die dit filter aanbieden hoor.
Maar aquaplantsonline is ook gewoon dikke prima.
 
Ik ben nu helemaal om en zojuist heb ik een 250 besteld.
De reden om iets groter te bestellen, is dat ik altijd graag wat overcapaciteit heb. De tweede reden is dat ik ook nog een Juwel 260 heb staan. Mocht ik op een bepaald moment besluiten om een bak op te ruimen, kan ik mijn filter altijd nog wisselen.

Hier heb ik trouwens wat foto's bijgevoegd van mijn kweekbak. De eerste is een plaatje van de hele bak (zie maar hoe weinig ruimte er over is). Hij zit helemaal ingebouwd tussen kast en muur. Mijn broertje heeft een tafel gebouwd, precies op maat. Die valt over mijn speaker heen van 82cm. hoog.

Ik denk dus dat ik de kast om moet gaan zetten om het filter kwijt te kunnen.

Andere foto's zijn detail foto's. Behalve 9 maanvissen, zitten er enkele Corydoras Longfin in en 6x L200 algeneter. Vooral van mijn maanvissen en mijn L-nummers hoop ik een paar koppeltjes te krijgen. Zit er al een tijd op uit te kijken dat ze een nestje gaan maken. 1 Koppel heeft al een keer eitjes afgezet, helaas op de filter. Dat is niets geworden.

Op de tweede foto zie je ook goed de bruine smurrie die overal op zit. Op de plant, de kegel, de steen, en ook op het raam.

50_6ravB3fghBNWHHvpYn8tAKl07YzaL.jpeg

50_6ravB3fghBNWHHvpYn8tAKl07YzaL.jpeg

50_6ravB3fghBNWHHvpYn8tAKl07YzaL.jpeg

50_6ravB3fghBNWHHvpYn8tAKl07YzaL.jpeg

50_6ravB3fghBNWHHvpYn8tAKl07YzaL.jpeg
 
niet een btje mega veel vis voor zo'n bakje? of heb ik ergens wat gemist?
 
Heren lees de begin post anders eens fatsoenlijk. Dan waren de reacties vast anders geweest.

p.lankhaar zei:
Graag hoor ik tips van jullie!
Maanvissen als de wiedeweerga naar de 260 liter. Dat lijkt er ten minste een beetje op qua ruimte die ze verdienen.
 
Misschien is het een tikfoutje, maar de L-nummers lijken meer op de L201 dan op de L200. Mocht je hier echt mee willen kweken dan zou ik ze alleen in deze bak houden of misschien hooguit met een klein scholenvisje. Met zoveel andere vissen om zich heen hebben ze waarschijnlijk niet de rust om te kweken en de jonge vissen lopen het risico ten prooi te vallen aan de medebewoners.

Als je het echt goed wilt doen, zou ik naar een ander aquarium voor de L-nummers uitkijken, want deze hebben vooral een bak nodig met een groot bodemoppervlak. Dit aquarium heeft veel liters vanwege de hoogte, maar daar hebben L-nummers helaas niet zoveel aan.

Als je naar de een na onderste foto kijkt, dan heeft de vis rechts vooraan een soort van witte plekken, i.p.v. dan hij egaal/pikzwart met witte stippen is. Dat zijn de stress-kleuren van de L201. Hij had het op dat moment dus duidelijk niet naar z'n zin.
 
Mascha&Ivo zei:
Heren lees de begin post anders eens fatsoenlijk. Dan waren de reacties vast anders geweest.

p.lankhaar zei:
Graag hoor ik tips van jullie!
Maanvissen als de wiedeweerga naar de 260 liter. Dat lijkt er ten minste een beetje op qua ruimte die ze verdienen.

Ik nam aan dat dit ging om het filter..
Echter 50L per maanvis... 9 maanvissen.. 450L benodigd...
Dan kom je er met de 260L bruto niet eens in de buurt.

Beetje inlezen voordat je een visje koopt is wel aan te raden zegmaar, en de overcapaciteit van het filter gaat deze overbevolking echt niet trekken.
Ook niet in de 260.

Mijn tips in dit geval;
-bezint eer ge begint.
-informatie, informatie en informatie.
-goede filter opbouw: https://youtu.be/szrUlHTW5Zo

Verder kan ik je op dit moment niet helpen met het filter en de overbevolking
 
In ieder geval bedankt voor alle positief opbouwende kritiek!

Tja, eind februari had ik als bijna 31 jarige nog nooit iets met aquaria gedaan, maar ik had al heel lang in gedachten om er iets mee te gaan doen.
De dierenwinkel om de hoek hier in het dorp / de pets place / de hobby kweker een paar dorpen verderop, iedereen heeft een mening!

Ik geloof niet dat ik me heel bezwaard hoef te voelen dat ik fouten heb gemaakt... Daarvoor vraag ik in mijn omgeving, en zit ik op dit forum. En zeggen we niet, zoveel hoofden, zoveel zinnen? Als je langer actief bent en meer geleerd hebt, wordt je er vanzelf handiger in. Door schade en schande... :oops:

Zal nu gelijk maar helemaal in het diepe springen en mijn tweede bak ook laten zien, en dan zullen er nog wel wat aandachtspunten bijkomen.
Tegelijk hoor ik dan heel graag hoe ik nu verder moet?!!

Ik wil graag wat kweken met mijn maanvissen en mijn L-nummers. Ook heb ik een koppeltje kersenbuiken die al 2x gejongd hebben. Helaas zijn deze allemaal op, behalve eentje. Die zit nu in het bakje wat je op de foto aan de binnenkant ziet hangen.

1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg


1CbwROGtV8u4kSqw1G_Nf4ILyOFhngyH.jpeg
 
Fraaie verzameling,volgens mij heb je van elke soort in de winkel een paar exemplaren gekocht of niet? ;)

Op deze manier heb je het over een vissen verzameling en zo zijn we volgens mij bijna allemaal ooit weleens begonnen dus niet echt iets om voor te schamen idd.
Is alleen nu heel makkelijk om met een paar klikken een hoop info te vinden over de verschillende vissen en de beste verzorging.
 
Een hele verzameling inderdaad. Ik zou dit ook wat inperken en wat meer een bestand opbouwen, het zal dan ook een stuk rustiger ogen.
 
Schamen moet je je nooit doen! Leuke aquarium's! Met name de tweede :).
Echter zijn er uiteraard wat aandachtspuntjes, zo zijn die er op elke bak denk ik wel.

Bak 1: Met een kweekbak dacht ik aan een (bewezen) koppel maanvissen. Dus 2 maanvissen in een 120 liter aquarium.
Wat ik zo zie is een behoorlijk vol aquarium. Maanvissen kweken is echt wel een vak apart. Die kweek je niet met 9 maanvissen in een aquarium (zo ver ik weet).

Wat ik wel eens lees is: Doe 9 maanvissen in 1 groot aquarium (minstens 500 liter, 1 maanvis vraagt 50 liter). Daaruit kan een koppel ontstaan. Doe die dan pas in een een kweekbak, met zijn twee�n, en hopen dat ze weer aan de gang gaan.
Voordeel hiervan is dat de eitjes niet worden opgegeten door andere vissen. Maar hier zijn dikke verslagen van op internet te lezen.

Bak 2: Leuk aquarium. Doet me ergens wat denken aan een zoutwater bak zo met die achter grond. Alleen zijn de meeste vissen hiervan scholen/groeps vissen. Dat betekend 10 dezelfde vissen. Zoek maar eens op hoe ze in het wild leven. Daar leven ze met veel meer vaak samen.

Leuke aan deze hobby is dat je nooit uitgeleerd bent. Als je denkt dat je wat goed doet, komt er nog feedback terug.
Succes met wat je wilt en doet!
 
Doet mij denken aan vroeger, in de snoepwinkel.
Kon nooit kiezen, dus vroeg overal eentje van.

Ik ben blij dat je hier op het forum komt. Dan wil je het in ieder geval beter aan gaan pakken.

Probeer de aangereikte tips uit te voeren, al gaat dat ook weer niet van de ene op de andere dag.
En een extra aquarium schaf je ook niet gelijk aan.

Probeer wel een duidelijk beeld te krijgen, wat je uiteindelijk wilt. En wat bij de vissen past.
 
Nou, van elke soort heb je er ��n :d :d

Zoals al gezegd is het inderdaad het beste om dit wat in te perken.
 
Op de meeste opmerkingen kom ik later wel even terug. Het klopt trouwens, zowel mijn vrouw als ik zijn als het ware een compleet vissen adoptie bureau begonnen. Elke keer als we bij iemand kwamen die vissen verkocht, kwamen we wel weer met een zak met een aantal vissen thuis.

Ik heb nu een ander probleem wat prioriteit 1 heeft. Heb vandaag mijn Eheim Experience 250 filter binnen gekregen.
Met hooggespannen verwachtingen nauwkeurig volgens de gebruiksaanwijzing opgebouwd. Het andere filter werkte voor geen meter, dus nu eindelijk een echt filter.

Stekker erin, het apparaat maakt een leven als een knapperend haardvuur en doet verder 0,0 Zuigt ook geen water aan.
Mijn teleurstelling kunnen jullie je hopelijk voorstellen...

Misschien heeft er iemand nog een hele goede tip?
 
Misschien kun je Bertus even vragen, die weet er behoorlijk veel van.

Is het een nieuwe?

De slang vanaf het aquarium naar de pomp toe moet je zelf eerst even aanzuigen.
Als die leeg is doet de pomp het niet.

Misschien heb je hier wat aan.
 
p.lankhaar zei:
Op de meeste opmerkingen kom ik later wel even terug. Het klopt trouwens, zowel mijn vrouw als ik zijn als het ware een compleet vissen adoptie bureau begonnen. Elke keer als we bij iemand kwamen die vissen verkocht, kwamen we wel weer met een zak met een aantal vissen thuis.

Ik heb nu een ander probleem wat prioriteit 1 heeft. Heb vandaag mijn Eheim Experience 250 filter binnen gekregen.
Met hooggespannen verwachtingen nauwkeurig volgens de gebruiksaanwijzing opgebouwd. Het andere filter werkte voor geen meter, dus nu eindelijk een echt filter.

Stekker erin, het apparaat maakt een leven als een knapperend haardvuur en doet verder 0,0 Zuigt ook geen water aan.
Mijn teleurstelling kunnen jullie je hopelijk voorstellen...

Misschien heeft er iemand nog een hele goede tip?

Met water gevuld? als er niet genoeg in zit, draait de rotor in lucht.


Uitstroom slang even laag in emmer houder. en even aanzuigen.

Anders even achterover kantelen, dat het water onder de ronding komt, hoor je hem opstarten.
dan RUSTIG terug.

Wat voor ander filter???
 
Bertus zei:
p.lankhaar zei:
Op de meeste opmerkingen kom ik later wel even terug. Het klopt trouwens, zowel mijn vrouw als ik zijn als het ware een compleet vissen adoptie bureau begonnen. Elke keer als we bij iemand kwamen die vissen verkocht, kwamen we wel weer met een zak met een aantal vissen thuis.

Ik heb nu een ander probleem wat prioriteit 1 heeft. Heb vandaag mijn Eheim Experience 250 filter binnen gekregen.
Met hooggespannen verwachtingen nauwkeurig volgens de gebruiksaanwijzing opgebouwd. Het andere filter werkte voor geen meter, dus nu eindelijk een echt filter.

Stekker erin, het apparaat maakt een leven als een knapperend haardvuur en doet verder 0,0 Zuigt ook geen water aan.
Mijn teleurstelling kunnen jullie je hopelijk voorstellen...

Misschien heeft er iemand nog een hele goede tip?

Met water gevuld? als er niet genoeg in zit, draait de rotor in lucht.


Uitstroom slang even laag in emmer houder. en even aanzuigen.



Anders even achterover kantelen, dat het water onder de ronding komt, hoor je hem opstarten.
dan RUSTIG terug.

+1
Dan moet het wel goedkomen denk ik.
 
Heb ik er ook, naast de bak,, staat altijd schuin. Anders te weinig aanzuiging..
 
Hoi Sanneke80,
Bedankt voor de snelle reactie.

Het is inderdaad een splinternieuwe pomp. Dat aanzuigen had ik inderdaad nog niet gedaan, maar dat maakt geen enkel verschil. Ook met een volle waterslang begint het apparaat niet met aanzuigen.
Alleen uit het verhoogde deel waar volgens mij iets van een motortje / schoepje zit, een knetterend geluid.
 
Staat de pot wel vol water als je de stekker erin doet?
 
Staan de kraantjes open, naar buiten gericht?

Anders uit, kranen dicht slangen eraf.
Kop los halen, in de gootsteen laten draaien,met water.

Kijk of de rotor rond draait.
 
Bertus zei:
Met water gevuld? als er niet genoeg in zit, draait de rotor in lucht.

Anders even achterover kantelen, dat het water onder de ronding komt, hoor je hem opstarten.
dan RUSTIG terug.

Ik had m wel met water afgevuld, maar de rotor bleek inderdaad in de lucht te blazen. Dat achterover kantelen bleek de gouden tip voor mij te zijn. Hij doet t nu perfect. Nu even lange slangen bestellen, want hij staat nu bovenop de kast omdat ik t anders niet haal met mn slangen.

Bertus zei:
Wat voor ander filter???

Had er een intern filter inhangen, een Eheim BIOPOWER filter. Hier was ik erg slecht over te spreken. Het filter werkte gewoon niet goed. Ik heb allemaal bruine aanslag in de bak.

Hoelang mag zo'n filter trouwens max. zijn?
 
p.lankhaar zei:
Op de meeste opmerkingen kom ik later wel even terug. Het klopt trouwens, zowel mijn vrouw als ik zijn als het ware een compleet vissen adoptie bureau begonnen. Elke keer als we bij iemand kwamen die vissen verkocht, kwamen we wel weer met een zak met een aantal vissen thuis.

Ik heb nu een ander probleem wat prioriteit 1 heeft. Heb vandaag mijn Eheim Experience 250 filter binnen gekregen.
Met hooggespannen verwachtingen nauwkeurig volgens de gebruiksaanwijzing opgebouwd. Het andere filter werkte voor geen meter, dus nu eindelijk een echt filter.

Stekker erin, het apparaat maakt een leven als een knapperend haardvuur en doet verder 0,0 Zuigt ook geen water aan.
Mijn teleurstelling kunnen jullie je hopelijk voorstellen...

Misschien heeft er iemand nog een hele goede tip?

Ik hoop wel dat je het oude filter nog in de bak hebt zitten. Laat dit zeker 3 weken samen draaien op de bak.
Anders heb je te weinig bacteri�n.
 
Super fijn dat het opgelost is nu!

En idd wel je oude filter er nog een paar weken in laten mee draaien.
 

Terug
Bovenaan