Filteren over turf en waterwissels


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Een ding ontgaat mij nog een beetje; stel ik heb een ph uit de kraan die ik te hoog vind, en ik ga filteren over turf waardoor de ph lager wordt. Maar ik doe om dees en gene reden wekelijkse relateif grote waterwissels (30%, 40% 50%) met kraan water. Dan stijgt toch mijn ph weer en duurt het weer even voor door het filteren over turf de ph weer gedaald. Kortom je krijgt een sterke schommeling van de ph...en dat wil je toch juist niet? Als ik dit correct is, wat is dan een manier om dit tegen te gaan?
1) Geen grote waterwissels (maar vaker kleine) om verschil in ph zo laag mogelijk te houden?
2) Osmose water ipv kraanwater (wat je dan wel weer met het een of ander de mineralen etcetc moet toevoegen?)
3) Een "voorraadbuffer" aanhouden: in een ikea plastic bak water met filter over turf filteren en dat als voorraad gebruiken om je waterwissels mee te doen? (Maar als je zoiets gaat doen moet je dan het filter met alleen turf in die Ikea voorraadbuffer bak ook opstarten zoals een gewoon aquairum????)
4).....?
 
Als je veel ververst dan moet het turf inderdaad weer de ph naar beneden trekken. Nadeel is ook dat turf niet heel lang meegaat en je telkens moet vernieuwen.
Met osmose is ook een mogelijkheid maar dan moet je de kh en de gh op de gewenste waarden brengen met verversen.
 
Een ding ontgaat mij nog een beetje; stel ik heb een ph uit de kraan die ik te hoog vind, en ik ga filteren over turf waardoor de ph lager wordt. Maar ik doe om dees en gene reden wekelijkse relateif grote waterwissels (30%, 40% 50%) met kraan water. Dan stijgt toch mijn ph weer en duurt het weer even voor door het filteren over turf de ph weer gedaald. Kortom je krijgt een sterke schommeling van de ph...en dat wil je toch juist niet? Als ik dit correct is, wat is dan een manier om dit tegen te gaan?
1) Geen grote waterwissels (maar vaker kleine) om verschil in ph zo laag mogelijk te houden?
2) Osmose water ipv kraanwater (wat je dan wel weer met het een of ander de mineralen etcetc moet toevoegen?)
3) Een "voorraadbuffer" aanhouden: in een ikea plastic bak water met filter over turf filteren en dat als voorraad gebruiken om je waterwissels mee te doen? (Maar als je zoiets gaat doen moet je dan het filter met alleen turf in die Ikea voorraadbuffer bak ook opstarten zoals een gewoon aquairum????)
4).....?
Vroeger hielden wij aquarium bij met heel weinig verlichting. Daarbij hoorde dat ook onze plantenkeuze beperkt was tot die planten met een lage lichtintensiteitsvraag. Een zo'n "Low-tech" bak verversten wij het water zo eens per twee, soms 3 maanden! Inderdaad met de bedoeling alle waterwaarden zo stabiel mogelijk te houden.

Tegenwoordig werken we met veel hogere lichtsterktes, juist ook om een grote plantenkeuze mogelijkheid te hebben. Maar daar hangt ook aan vast dat onze plantengroei sneller is waardoor er ook een grotere vraag naar bemesting is, waaronder CO2. Waterverversing doen we nu wekelijks waardoor er voor diverse zaken aanvullingen nodig zijn. Turf kan behulpzaam zijn maar dat is altijd maar voor kortere duur. Denkelijk moet je toch naar andere oplossingen kijken.
 
Vroeger hielden wij aquarium bij met heel weinig verlichting. Daarbij hoorde dat ook onze plantenkeuze beperkt was tot die planten met een lage lichtintensiteitsvraag. Een zo'n "Low-tech" bak verversten wij het water zo eens per twee, soms 3 maanden! Inderdaad met de bedoeling alle waterwaarden zo stabiel mogelijk te houden.

Tegenwoordig werken we met veel hogere lichtsterktes, juist ook om een grote plantenkeuze mogelijkheid te hebben. Maar daar hangt ook aan vast dat onze plantengroei sneller is waardoor er ook een grotere vraag naar bemesting is, waaronder CO2. Waterverversing doen we nu wekelijks waardoor er voor diverse zaken aanvullingen nodig zijn. Turf kan behulpzaam zijn maar dat is altijd maar voor kortere duur. Denkelijk moet je toch naar andere oplossingen kijken.
Leuk antwoord maar, niet echt antwoord op de vraag maar goed.
 
Ik ververs 4 x per etmaal via een voorraadbuffer waar dan de helft uitloopt.
Voeg hier eikenextract toe om de ph te verlagen. Let op het verlaagt ook je Kh waarde. Ik maak wel gebruik van een automatische overloop in mijn bak.
 
Koop u vissen die passen bij u leidingwater problem solved ;)
Wederom zo een reactie die leuk terzijde is maar niet echt helpt...:confused:.
Zoals ik al eens eerder schreef bij een dergelijke reactie; kan ook een hond nemen, problem solved.
(Sterker nog zulke reacties hebben altijd een ietwat snobistische bijsmaak...)

Gelukkig is internet groter dan dit forum.
 
Ik denk dat osmosewater (aangevuld met mineralen) dan de meest stabiele oplossing is :)
 
Wederom zo een reactie die leuk terzijde is maar niet echt helpt...:confused:.
Zoals ik al eens eerder schreef bij een dergelijke reactie; kan ook een hond nemen, problem solved.
(Sterker nog zulke reacties hebben altijd een ietwat snobistische bijsmaak...)

Gelukkig is internet groter dan dit forum.
Soms moet je proberen om "begrijpend" te lezen. Mijn bericht schreef ik bijvoorbeeld zo om te laten zien dat je een water verversfrequentie kan varieren in hoeveelheid en tijd. Dit is afhankelijk van overige gegevens die wij niet allemaal hebben. Licht intensiteit bijvoorbeeld speelt een zeer belangrijke rol. Stond in mijn post. Bovendien zal de werking van turf kort zijn waardoor de pH wisseling bij een verversing helemaal niet zo groot zal zijn. Ook dat gaf ik aan. Soms staat er meer dan dat op het eerste gezicht lijkt, met of zonder bijsmaak.
 
Wederom zo een reactie die leuk terzijde is maar niet echt helpt...:confused:.
Zoals ik al eens eerder schreef bij een dergelijke reactie; kan ook een hond nemen, problem solved.
(Sterker nog zulke reacties hebben altijd een ietwat snobistische bijsmaak...)

Gelukkig is internet groter dan dit forum.

Volgens mij wil je gewoon horen wat je zelf wilt, je gaat meer kwaad dan goed doen voor u vissen omdat u waardes constant zullen fluctueren.
Snobistische bijsmaak LOL, bij ons zeggen ze trekt u plan als je niet wilt luisteren ;)

Jah Bless!!!!
 
Osmose en aanvullen naar gewenste lvls met mineralen. heb je altijd wat je wilt met minimale fluctuaties.
 
Turf zal je gH, pH en kH doen dalen. Persoonlijk vind ik dat goed om een evenwicht in het water te bewerkstelligen. Zomaar verversen met water met ongewenst hogere waarden lijkt mij dan inderdaad een slecht plan.

OO-water zal het makkelijker maken voor het turf door een lagere kH, maar zal dan de kH weer sneller doen dalen. En op zich zal het de schommeling dus korter maken maar niet vermijden, want rechtstreeks gezien is de wijziging van de pH door verdunning met OO-water verwaarloosbaar op korte termijn.

Zomaar grotere waterwissels vermijden kan dan weer niet altijd zomaar.

Wat ik persoonlijk doe is het water aanzuren. Dat zal ook de pH en kH naar beneden helpen. De gH verandert het niets aan, maar aangezien je spreekt over het remineraliseren van je OO-water vermoed ik niet dat dat de reden is dat je turf gebruikt. (mocht je toch ook je gH naar beneden willen halen, dan is OO-water weer wel een goed idee, maar dan nog zou ik a.d.h.v. de waterwaarden beoordelen of dit voldoende is of verder aanzuren eventueel alsnog aan de orde is, hetzij met minder zuur uiteraard...)

Meestal gebruik ik een deel salpeterzuur of fosforzuur (afhankelijk van of ik ververs voor nitraat of fosfaat) en leng ik dat aan met zwavelzuur (waarvan de dure variant te koop is als pH-verlager bij de lfs). Door salpeterzuur of fosforzuur te gebruiken vul ik al een deel van het door de waterverversing verloren nitraat of fosfaat opnieuw aan (afhankelijk van welke van beide al het laagst was voor de verversing).

Het enige verschil is dat dit proces wat sneller gaat dan bij turf en de gevormde CO2 dus niet de tijd heeft om opgenomen te worden of te verdampen. Om ook geen te grote schommelingen in de CO2-waarde te hebben belucht ik het water daarna eerst nog een tijdje. (hierbij moet ik wel stellen dat dit ook nodig is om terug een gewenste pH te bereiken, bij mij is het vooral de kH van het leidingwater die te hoog is)

In praktijk zet ik een emmer gevuld met leidingwater voor het aquarium. Daaraan voeg ik de nodige zuren toe in de juiste hoeveelheden. Daarna belucht ik het water in die emmer en laat ik het met een pomp over die emmer circuleren. Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid te verversen water corrigeer ik de pH (bijvoorbeeld 40 liter te verversen, is 4x meer dan de 10 liter in die emmer, log(4) = 0,6. Dus indien ik bijvoorbeeld pH = 7,2 wens dan stop ik met beluchten van zodra de pH in de emmer 6,6 bereikt (= 7,2 - 0,6). Vervolgens stop ik de circulatie over de emmer en start ik de verpomping uit die emmer naar het aquarium. Gelijktijdig start ik de verpomping van vers leidingwater naar die emmer. De laatste 10 liter stop ik uiteraard de bijvulling van de emmer.

Voeg hier eikenextract toe om de ph te verlagen.

Weet dat eikenextract (ik veronderstel dat je eikenextract van een of ander merk verkocht bij de lfs bedoelt) gewoon pH-verlager met een kleurtje is. Kijk dus niet gewoon naar het feit dat het eikenextract is maar vergelijk de prijs eens met die van de pH-verlager die te koop is bij diezelfde lfs.
 

Terug
Bovenaan