Filter


Serr

New member
Lid geworden
12 maart 2024
Berichten
4
Leeftijd
30
Beste leden,

Ik krijg binnenkort mijn nieuwe bak binnen van 180x55x50, plusminus 480 liter.
Mijn vraag is nu het volgende:
Welke filter is goed voor een lange periode?
Optie 1: Fluval FX4
  • Aquariuminhoud: tot 1000 liter
  • Pompvermogen: 2.650 l/h
  • Biologisch volume: 3,9 liter
  • Filtervolume: 14 liter
Optie 2: Fluval FX6
  • Inhoud aquarium: tot 1500 liter
  • Pompopbrengst: 3.500 l/u.
  • Biologisch volume: 5,9 liter
  • Filtervolume: 20 liter
Uiteraard zit te denken aan de FX6 maaaar de pomp snelheid 3500 l/u lijkt mij iets te..
Info: het wordt een zuid-amerika bak ben ongeveer 5/6 cichliden, een groep van 20 Tetras en ongeveer 4 L nummers.

Ik hoor het graag!
 
Ik zou voor een filter gaan die bruto 4x de inhoudt heeft en daar hou je dan zo n 2x van over. Je kan beter wat meer capaciteit nemen dan een met te weinig.
Volgens mij is de FX6 ook te dempen maar dat moet je even nakijken.
Wat ook kan is bv een JBL 1902.
 
De grote uitvoeringen van filters die resoneren signifikant meer herrie als 2 , laten we zeggen gemiddelde pompen dat doen wel meer leden hier.
Dus 2x goed voor 600l is wat hanteerbaarder als een megapot voor 1000l bestemd, en als je een om en om regiem met reinigen toepast dan kun je het steeds doen als er 1 langzamer gaat stromen omdat ie vol is.
 
Ik heb een 500 L staan (dus vergelijkbare bak) en daar draait een FX4 op en een bioloog. Ik denk dat alleen een FX4 te weinig zal zijn om door de hele bak voldoende stroming te hebben, dus ik zou eerder de FX6 aanbevelen. :) Mocht je toch nog twijfelen over de hoeveelheid stroming: deze filters hebben een ingebouwde draaiknop om de stroming evt mee te verminderen. Dus dat komt wel goed.

Belangrijk bij een filter is trouwens niet eens zozeer hoeveel omlopen het water maakt per uur, maar vooral: wat voor filtermateriaal zit erin. Want goed materiaal kan wel 5 keer meer vissen aan dan slecht materiaal. Mijn advies zou zijn (als je een FX neemt) om de keramische filterpijpjes en de zwarte koolspons eruit te halen, en het filter helemaal vol te stoppen met sponzen. Evt zelf op maat maken, dat heb ik ook gedaan. Werkt als een tierelier. :)
 
Knijpt zo,n draaiknop de waterstoming mechanisch af of kun je het verbruikte wattage er mee verlagen?
 
Knijpt zo,n draaiknop de waterstoming mechanisch af of kun je het verbruikte wattage er mee verlagen?
Allebei, soort van. :) Je draait hem mechanisch dicht en het filter verbruikt dan steeds minder. Helemaal open is het bij de FX4 30 W en dat loopt terug tot 16 W of zo als hij dicht zit.
 
@Gino88 Nou kijk bedankt voor je heldere tip en korte verhaal. Ik weet nu dan zeker dat de FX6 mijn succesvol gaat helpen om plezier te krijgen van mijn bak!
Super bedankt!
 
Allebei, soort van. :) Je draait hem mechanisch dicht en het filter verbruikt dan steeds minder. Helemaal open is het bij de FX4 30 W en dat loopt terug tot 16 W of zo als hij dicht zit.
Ja dan verlaag je dus het stroomverbruik maar zover ik weet zal bv een JBL 1902 met knijpen niet minder stroom verbruiken.
 
Ja dan verlaag je dus het stroomverbruik maar zover ik weet zal bv een JBL 1902 met knijpen niet minder stroom verbruiken.
Ik vermoed dat die ook minder stroom zal trekken. Weet je nog dat topic waarin ik voor de gein eens wat filters ging afknijpen? :D De e702 verbruikte toen minder naarmate er meer afgeknepen werd. Je zou denken dat hetzelfde dan geldt voor andere filters van die lijn.


Ik zie bij de 6 overigens niet dat je hem kan verminderen qua stroomverbruik en die neemt 40W.

Dat staat er niet expliciet bij nee, maar ook die zal wel minder stroom afnemen als je de kraan dichtdraait. Zit hetzelfde in elkaar als de FX4.
 
@Gino88 @jessicapilon dit is wat overal staat over de FX6 en 4:

- met Smart Pump-technologie voor optimale prestaties
- geavanceerde motor verbetert de prestaties en betrouwbaarheid in vergelijking met het vorige model, terwijl het elektriciteitsverbruik met 10% wordt verlaagd

De pomp is soort van computer gestuurd denk ik als ik het zo lees
En ja die chip zie ik dat die inderdaad stroom ook verlaagd
 
Ik vermoed dat die ook minder stroom zal trekken. Weet je nog dat topic waarin ik voor de gein eens wat filters ging afknijpen? :D De e702 verbruikte toen minder naarmate er meer afgeknepen werd. Je zou denken dat hetzelfde dan geldt voor andere filters van die lijn.
Ja zou best kunnen hoor en ik heb het nooit uitgeprobeerd. Ik dacht ooit te hebben gelezen dat met het knijpen het stroomverbruik gelijk blijft maar wie weet klopt dat niet.
 
Ook geen gek idee inderdaad. Anders heb je bij uitval van je ene filter gelijk een probleem.
 
Is inderdaad een idee maar ik heb er 1 en doe eerst de bovenste 2 sponzen en even later de onderste 2 en dat komt op hetzelfde neer. Nadeel is dat bij pech je geen draaiend filter hebt maar goed dan heb ik nog een oude op zolder staan.
 
Nog een voordeel van 2 filters is, dat als je een keer voor een quarantaine of herinrichting van je bak(ken) je filter kunt splitsen. Je ben t gewoon flexibeler.
 
En…. Mocht je met externe verwarming en/of Co2 reactor gaan werken sluit je op de ene de verwarming aan, en de andere de Co2.

Maar goed, iedereen moet voor zichzelf deze afweging maken.
 
Hangt er denk ik van af hoe er geknepen wordt John.

Elektronisch knijpen: de motor minder hard laten draaien door aansturing via een chip of de doorvoer versmallen waarbij de motor even hard werkt bij meer weerstand.

Maar bovenstaande is alleen een redenatie, niet getest
 
Elektronisch knijpen: de motor minder hard laten draaien door aansturing via een chip of de doorvoer versmallen waarbij de motor even hard werkt bij meer weerstand.
Ja bij electronisch "knijpen" zal het stroomverbruik denk ik ook minder zijn. Volgens mij zijn er die je ook in vermogen electronisch kan minderen.
 
Dan moeten er graag 3 standen op zitten, dat traploos regelen bij een filterpomp wordt het een onnodig duur geintje en knijpen voor minder stroom te gebruiken is natuurlijk een 1 april grapje gemaakt
 
Welk filter je ook kiest, voor mij zou vooral een belangrijk criterium zijn de service van het bedrijf. Een goed bedrijf achter het merk waar je onderdelen lange tijd voor terecht kunt en een lange(re) garantietermijn zou mijn tip, mijn keuze zijn.
 
Knijpt zo,n draaiknop de waterstoming mechanisch af of kun je het verbruikte wattage er mee verlagen?
Allebei, soort van. :) Je draait hem mechanisch dicht en het filter verbruikt dan steeds minder. Helemaal open is het bij de FX4 30 W en dat loopt terug tot 16 W of zo als hij dicht zit.
Toch zie ik nergens bij de aanbieders van dit Filter dat er op enig electronische manier de stroming verminderd kan worden. Iets wat een unique selling point zou kunnen zijn en dan toch zeker vermeld zou zijn door verkopers? Is het niet gewoon een mechanisch afknijpen van de waterstroom? Iets wat Edwin al eerder opmerkte?
 
Toch zie ik nergens bij de aanbieders van dit Filter dat er op enig electronische manier de stroming verminderd kan worden. Iets wat een unique selling point zou kunnen zijn en dan toch zeker vermeld zou zijn door verkopers? Is het niet gewoon een mechanisch afknijpen van de waterstroom? Iets wat Edwin al eerder opmerkte?
Daar adverteren ze niet mee nee, of in ieder geval niet duidelijk. Ze schrijven iets over "smart pump technologie" die de pompprestaties beïnvloedt of zo, maar wat dat betekent mag Joost weten. :)

Wat kan ik zelf zien thuis: bij afknijpen neemt het gemeten wattage af. Ook hoor je de motor dan minder geluid maken. Hoe dat dan werkt allemaal, geen idee.
 
Hoe doe je dat precies dan! Verminderde Wattages per uur meten nadat je het wat afknijpt, ik wil dat wel eens duidelijk van je kunnen zien.
Mja als je geen idee hebt dan kun je uiteraard wel vanalles beweren😁
 
Daar adverteren ze niet mee nee, of in ieder geval niet duidelijk. Ze schrijven iets over "smart pump technologie" die de pompprestaties beïnvloedt of zo, maar wat dat betekent mag Joost weten. :)

Wat kan ik zelf zien thuis: bij afknijpen neemt het gemeten wattage af. Ook hoor je de motor dan minder geluid maken. Hoe dat dan werkt allemaal, geen idee.
Ik denk dat je misschien ook niet zo goed kunt meten op dit vlak.
 
Hoe doe je dat precies dan! Verminderde Wattages per uur meten nadat je het wat afknijpt, ik wil dat wel eens duidelijk van je kunnen zien.
Mja als je geen idee hebt dan kun je uiteraard wel vanalles beweren😁
Ik denk dat je misschien ook niet zo goed kunt meten op dit vlak.
Dat is best simpel te meten eigenlijk. :D Je hebt gewoon vermogensmeters waarmee je het verbruik van apparaten kunt bijhouden.

Ik heb dat bijv gedaan in het filmpje in deze post: https://aquaforum.nl/threads/binnen...ivm-stroomverbruik.179528/page-4#post-2421845

Van de FX4 heb ik volgens mij geen filmpje gemaakt. Maar je zou me op zich mogen geloven als ik zeg dat ik dat filter gemeten heb. Ik zag het wattage teruglopen naarmate ik de uitgang verder afkneep.

Maar geloof je het niet dan is dat ook prima. Het zal mij aan m'n reet roesten. :p
 

Terug
Bovenaan