Filter voor Betta


M

mmolen

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, ik heb een superfish 50 liter aquarium, met daarin een Betta Vail Tail, 12 rasbora's en nog wat garnalen. Ik draai nu een groot dubbel sponsfilter met een eheim 400 erachter deze kan geknepen worden tot 100 l/u, maar ik heb het idee dat de betta dit nog te hard vind, hij zwemt flink heen en weer. Doe ik de pomp uit is de Betta ook rustig aan het zwemmen. Ik heb nog een kleine Bob filter liggen met kleine dubbele spons zou dit ook kunnen in een 50 liter aquarium? Of een lichtere luchtpomp misschien? Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt,

mmolen
 
Een sponsfilter op lucht is wellicht inderdaad wel het beste. Zelf heb ik nu ook een 35L bakje met 1 betta en een klein sponsfilter op lucht. Hoeveel lucht die precies krijgt is lastig in te schatten want een 7-tal sponsfilters en nog wat bruisstenen zijn aangesloten op een Eheim 500 maar ik gok op 60L/u. Wellicht is de oplossing wel zo simpel als een luchtkraantje kopen die je verder kunt knijpen?
 
Een sponsfilter op lucht is wellicht inderdaad wel het beste. Zelf heb ik nu ook een 35L bakje met 1 betta en een klein sponsfilter op lucht. Hoeveel lucht die precies krijgt is lastig in te schatten want een 7-tal sponsfilters en nog wat bruisstenen zijn aangesloten op een Eheim 500 maar ik gok op 60L/u. Wellicht is de oplossing wel zo simpel als een luchtkraantje kopen die je verder kunt knijpen?
Ik heb nog een nano usb pompje geen idee wat de uitstroom is, een eheim 100 en nog een superfish pompje, misschien dat ik de bob filter om kan bouwen met mijn sponsen zou misschien ook nog een optie zijn. Is het verder afknijpen van de luchtaanvoer niet schadelijk voor je membraam van de pomp?
 
Ik heb nog een nano usb pompje geen idee wat de uitstroom is, een eheim 100 en nog een superfish pompje, misschien dat ik de bob filter om kan bouwen met mijn sponsen zou misschien ook nog een optie zijn. Is het verder afknijpen van de luchtaanvoer niet schadelijk voor je membraam van de pomp?
In dat geval zou ik dat USB pompje proberen, moet ook voldoende zijn voor 1 sponsfilter. Anders die Eheim 100 want die is ook regelbaar toch? Als je die op 50/60% zet moet dat zeker voldoende zijn.

Of het schadelijk is om een luchtpomp verder nog te knijpen weet ik niet zeker. Zelf wel altijd zonder problemen gedaan maar ik vind die Eheim 400 wat overdreven voor een sponsfiltertje in een 50L bak. Ik heb een Eheim 400 draaien voor nood bij een 250L en 125L bak ;)
 
Ik heb voor Bettabakje een Eheim interne Aquaball 130 met extra los filtermandje gekozen, vanwege de prijs, filtermateriaal en liters van bijna 0 tot 160 (er wordt iets anders opgegeven maar dit was effectief)
Nog getwijfeld over de Eheim Biopower 200 die 4 euro duurder is bij hornbach, maar die geeft gelijk aanzienlijk meer liters
 
In dat geval zou ik dat USB pompje proberen, moet ook voldoende zijn voor 1 sponsfilter. Anders die Eheim 100 want die is ook regelbaar toch? Als je die op 50/60% zet moet dat zeker voldoende zijn.

Of het schadelijk is om een luchtpomp verder nog te knijpen weet ik niet zeker. Zelf wel altijd zonder problemen gedaan maar ik vind die Eheim 400 wat overdreven voor een sponsfiltertje in een 50L bak. Ik heb een Eheim 400 draaien voor nood bij een 250L en 125L bak ;)
Goedemorgen,

Waarom ik de Eheim 400 heb gekocht is omdat bij dit sponsfilter van superfish stond dat je met een pomp van 200 l/u moest werken vandaar de 400 versie. Het is een groot dubbel sponsfilter voor 100 liter aquaria. Nu bruisen de luchtbellen eruit als ik de nano pomp aansluit is dat bijna 80 procent minder, mijn vraag dan filtert hij dan nog wel voldoende? Heb ook nog 12 Rasboras Galaxy en Emerald zitten plus 14 garnalen.
 
Ik heb voor Bettabakje een Eheim interne Aquaball 130 met extra los filtermandje gekozen, vanwege de prijs, filtermateriaal en liters van bijna 0 tot 160 (er wordt iets anders opgegeven maar dit was effectief)
Nog getwijfeld over de Eheim Biopower 200 die 4 euro duurder is bij hornbach, maar die geeft gelijk aanzienlijk meer liters
Ik heb de aquaball 60 gehad maar die blies ook hard in mijn bak, mijn bak is kort en een kubus vorm tevens had ik last van een kaamlaag met dit filter.
 
Ik zou persoonlijk de betta een eigen kleiner bakje toebedelen, een 25/30 liter. Dan kun je een goed stromend filter op de 50 liter houden, en de betta een zachter filter geven (dat niet persé spons hoeft te zijn, kan ook een simpel Superfish filter zijn waarvan je de spons deels vervangt door biomedia). Een veiltail sleept zijn vinnen mee als een bruidsjurk, wat best zwaar is. Daarnaast wil een betta controle over zijn territorium, en als dat groot is heeft hij een flink gebied om af te zwemmen. En meestal gaat een mannenbetta op korte of langere termijn niet goed samen met andere vissen of met garnalen.

Geef je veiltail een klein bakje, met navenant filter, een afdekplaat zodat de lucht die hij als labyrintvis hapt boven het waterpeil, niet veel kouder is dan de watertemperatuur, en mooie beplanting met grote bladeren waar hij op kan rusten. En hij zal je dankbaar zijn.
 
Ik zou persoonlijk de betta een eigen kleiner bakje toebedelen, een 25/30 liter. Dan kun je een goed stromend filter op de 50 liter houden, en de betta een zachter filter geven (dat niet persé spons hoeft te zijn, kan ook een simpel Superfish filter zijn waarvan je de spons deels vervangt door biomedia). Een veiltail sleept zijn vinnen mee als een bruidsjurk, wat best zwaar is. Daarnaast wil een betta controle over zijn territorium, en als dat groot is heeft hij een flink gebied om af te zwemmen. En meestal gaat een mannenbetta op korte of langere termijn niet goed samen met andere vissen of met garnalen.

Geef je veiltail een klein bakje, met navenant filter, een afdekplaat zodat de lucht die hij als labyrintvis hapt boven het waterpeil, niet veel kouder is dan de watertemperatuur, en mooie beplanting met grote bladeren waar hij op kan rusten. En hij zal je dankbaar zijn.
Ik snap je punt heel goed alleen heb ik maar ruimte voor 1 aquarium beneden, heb nog een kleine superfish van 20 liter maar die stond op zolder voor jonge garnalen daar kon ik de temperatuur amper behouden met een nano verwarming. Heb dit aquarium juist ingedeeld voor een betta, alle 3 kanten dicht gemaakt wegens reflectie. Heb inmiddels een Eheim 100 aangesloten draait nu op 50 liter per uur.
 

Bijlagen

  • IMG_20201122_115358.jpg
    IMG_20201122_115358.jpg
    299.4 KB · Weergaven: 169
  • IMG_20201122_115303.jpg
    IMG_20201122_115303.jpg
    272.3 KB · Weergaven: 138
Mijn Betta zwemt al maanden in de grote bak, waarin ik wel geprobeerd heb zo min mogelijke stroming te hebben maar wel voldoende afzuig naar het filter

Hij gebruikt de hele bak hoog, laag , voor, achter, (200 liter) en zit overal op de neus boven op om te kijken watskeburt, tijdens snoeien zit hij soms letterlijk tussen mn vingers in


Ja en nee.. Ok hij zal wellicht wat minder lang leven van alle inspanning waarvan ik eigenlijk niet merk dat hij er moeite mee heeft, maar indien dan toch, dan heeft hij een wel honderd keer interessanter leven gehad dan in zo'n melkpak

Ik ben een Home 60 aan het indraaien, ik dacht eerst als kweekbakje met een mooie dame erbij, maar ik denk dat hij dan eerder opbrandt dan nu want in de grote bak is hij totaal relaxed en zo nieuwsgierig als een aapje

Nu twijfel ik alweer of ik niet daar de 8 Japonica's in ga zetten
 

Terug
Bovenaan