filter voor 180 liter aquarium (aquapro 100)


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
Helaas maakt het meegeleverde filter nogal lawaai, dus nu moet ik toch nog een ander filter zoeken, er staat nu een jbl cristalprofi 401 op maar dat is veel te weinig. (Alleen om stilstaand water te voorkomen.)

Ik heb 20cm achter het aquarium voor een extern filter, of anders een intern filter.

Zelf heb ik zitten kijken naar de fluval 6er serie, maar hoe stil is die?
 
Kijk eens naar Eheim classic 250 of 350 (2213,2215)
Zijn erg stil.
 
20 cm is niet echt veel maar die Marcel noemt zouden denk ik net wel passen. Heb je geen mogelijkheid in het eventuele aquariumkastje of op de grond naast de bak? Voor een bak van 180 liter denk ik dat de 2213 te klein wordt als er een redelijke belasting is.
 
Ik heb zelf ook rondgekeken naar externe filters en heb 23cm beschikbare ruimte. Kwam ook uit bij de classic serie de 350 is 18cm breed, de 2217 20,5cm. zelf zat ik te denken aan de 2217 voor mijn 180L bak.
 
De 2217 verbruikt 20W terwijl de JBL 901 maar iets van 11W verbruikt maar ja die is denk ik te groot voor erachter.

Beiden zitten op of tegen de 1000 liter bruto en waarom de een het dubbele verbruikt weet ik ook niet.
 
Ja want ik was benieuwd wat je bezetting was maar dat valt best nog mee zoals ik al lees;)
 
Ik heb net toch de fluval 306 besteld, ik kreeg op Facebook te horen dat hij stil is.

Er zit nu nog geen vis in, dus ik heb 14 dagen om te testen of het lawaai maakt, bevalt het niet zijn er geen vissen van afhankelijk.
 
Reken je bodem inrichting en planten erbij en je houd zo'n 150 liter nero over.
De JBL 702e is geschikt tot 200liter. Dat zal ruim voldoende moeten zijn voor jou bak
 
Zelf gebruik ik een JBL 901e in een Rio 180. Het is een druk beplantte bak maar dit filter zorgt voor een prima waterdistributie naast natuurlijk goede filtereigenschappen. Heerlijk stil én compleet bovendien.
 
De 2217 verbruikt 20W terwijl de JBL 901 maar iets van 11W verbruikt maar ja die is denk ik te groot voor erachter.

Beiden zitten op of tegen de 1000 liter bruto en waarom de een het dubbele verbruikt weet ik ook niet.

Omdat de Eheim classic dat vermogen nodig heeft om het water door de filter te trekken bij 1000 liter per uur.
Bij de jbl gaat een deel langs de mandjes, dus minder vermogen nodig om er toch 1000 liter per uur uit te krijgen.
Tjaa. Ik heb het wiel gevonden nu.

Ik heb zelf ook rondgekeken naar externe filters en heb 23cm beschikbare ruimte. Kwam ook uit bij de classic serie de 350 is 18cm breed, de 2217 20,5cm. zelf zat ik te denken aan de 2217 voor mijn 180L bak.

Ik heb de 2217 op een 300 liter bak. En mijn bak is nu echt helder. Hiervoor een Eheim 2178 en was soms niet echt helder.

Edit. Voor 2 sluiers zou ik ook een 2217 nemen.
 
Omdat de Eheim classic dat vermogen nodig heeft om het water door de filter te trekken bij 1000 liter per uur.
Bij de jbl gaat een deel langs de mandjes, dus minder vermogen nodig om er toch 1000 liter per uur uit te krijgen.
Tjaa. Ik heb het wiel gevonden nu.

Ja dat had ik zelf ook kunnen bedenken natuurlijk:D
 
Wordt toch pas als ik een keer groot onderhoud ga doen denk ik zie er erg tegen op om het binnen filter eruit te halen. Maar een 2217 gaat het wel worden denk ik.
 
Kijk eens naar Eheim classic 250 of 350 (2213,2215)
Zijn erg stil.

EDIT: o wacht... er is al aangeschaft :D Excuus...

Ik ben uiteindelijk inderdaad ooit voor de Classic serie gegaan. Die hebben een heel klein profiel. Ze werken verder ook prima. Ik vind het alleen jammer dat ze geen upgrade krijgen. Met snelkoppeling en aanzuiigknop etc. Het is wel echt een mega basic filter.
In mijn bak nu zou er ook geen nieuwe Eheim vierkant pomp passen, dus ook nu was ik genoodzaakt weer voor een Classic te gaan. Let dus op met hoe je die dingen inbouwt. Hou er rekening mee dat je hem makkelijk kunt verwijderen in zijn geheel.

Ik heb geen idee wat je setup is of hoe het eruit ziet, gaat het over deze bak https://www.aquaforum.nl/threads/azië-biotoop-100-40-45.158686/#post-1911917?
Want hoe zit dat aan de achterkant dan.. Staat hij van de muur af op een kastje?
 
Hij staat inderdaad van de muur af op een kastje.

En ja het inderdaad die bak, al begin ik ondertussen over het bestand te twijfelen, ik vind regenboog vissen ook wel heel mooi na wat onderzoek.
 
Hij staat inderdaad van de muur af op een kastje.

En ja het inderdaad die bak, al begin ik ondertussen over het bestand te twijfelen, ik vind regenboog vissen ook wel heel mooi na wat onderzoek.

Ik zat te denken, als dat kastje niet bepaald van waarde is, kun je er een sleufje in zagen en een groter potfilter in het kastje zetten. Maar je hebt ondertussen al iets nieuws dus never mind :D
 
Hij staat inderdaad van de muur af op een kastje.

En ja het inderdaad die bak, al begin ik ondertussen over het bestand te twijfelen, ik vind regenboog vissen ook wel heel mooi na wat onderzoek.

Ja er is zoveel leuks op de markt he :D

en je hebt maar 1 bak om het in te doen :juggle:

is ook de reden dat ik met een stelling bezig ben, kan ik meerdere ideeën kwijt :D
 
EDIT: o wacht... er is al aangeschaft :D Excuus...

Ik ben uiteindelijk inderdaad ooit voor de Classic serie gegaan. Die hebben een heel klein profiel. Ze werken verder ook prima. Ik vind het alleen jammer dat ze geen upgrade krijgen. Met snelkoppeling en aanzuiigknop etc. Het is wel echt een mega basic filter.
In mijn bak nu zou er ook geen nieuwe Eheim vierkant pomp passen, dus ook nu was ik genoodzaakt weer voor een Classic te gaan. Let dus op met hoe je die dingen inbouwt. Hou er rekening mee dat je hem makkelijk kunt verwijderen in zijn geheel.

Ik heb geen idee wat je setup is of hoe het eruit ziet, gaat het over deze bak https://www.aquaforum.nl/threads/azië-biotoop-100-40-45.158686/#post-1911917?
Want hoe zit dat aan de achterkant dan.. Staat hij van de muur af op een kastje?

Wees blij dat die classics geen update hebben!!!!!

Be there! Done that.

Heb een Eheim 2178 600 thermo 2,5 jaar gebruikt.

En toen. Zomaar uit het niets. Aanzuigknop gaat lekken. Kop loopt vol.
Is wel hersteld in garantie. Maar mijn vertrouwen is compleet weg.

En al dat gezever over watt’s en liters per uur.

Nou met mandjes, gaat er op den duur meer water langs, dan door het filtermateriaal.
Daarom blijven die filters hun stroming behouden.

Dus wees blij met je oerdegelijke classic.

Dat ding kan compleet onderwater. En alles is zelf te herstellen.

Voor jou info. Zo ziet het er onder de kop uit! Simpel he?

C5FA6F8C-48B4-4237-A517-C0C8D1602392.jpeg
 
Wees blij dat die classics geen update hebben!!!!!

Be there! Done that.

Heb een Eheim 2178 600 thermo 2,5 jaar gebruikt.

En toen. Zomaar uit het niets. Aanzuigknop gaat lekken. Kop loopt vol.
Is wel hersteld in garantie. Maar mijn vertrouwen is compleet weg.

En al dat gezever over watt’s en liters per uur.

Nou met mandjes, gaat er op den duur meer water langs, dan door het filtermateriaal.
Daarom blijven die filters hun stroming behouden.

Dus wees blij met je oerdegelijke classic.

Dat ding kan compleet onderwater. En alles is zelf te herstellen.

Voor jou info. Zo ziet het er onder de kop uit! Simpel he?

Bekijk bijlage 252495

Die foto had ik al eens gezien van je, en ik heb inderdaad meermaals een Classic met noodvulling ergens in een sump gelegd. Dat werkt prima onderwater. Thanks voor de headsup over die nieuwere modellen. De classic die ik nu gebruik heb ik denk ik al 12 jaar? ergens in die richting. Hij heeft nog nooit gefaald en ik heb enkel die rode ring 2 keer vervangen. Ook het plastic van het mandje is nog nergens gebroken, waar ik wel bang voor was.
 
ik heb vandaag de fluval 306 binnen gehad, grote kans dat hij retour gaat, zou fluister stil zijn... ik meet 60 decibel, en dat zonder luchtbellen, en nadat ik de propeller heb nagekeken...

ik denk niet dat ik slaap vannacht...
 
Doorgaans worden filter binnen 1a2 weken wel een stuk stiller. Er komt biofilm op de rotor.
Tevens moeten rotor en asje een beetje op elkaar inlopen.

Maar een bromtoon van de lichtnet frequentie, die gaat niet weg.
 
dus 1 a 2 weken niet slapen, en dan hopen dat het werkt, het geval staat op mijn slaapkamer ongeveer een meter van mijn bed.
 
Dat lijkt me niets zo dicht bij het bed met dat kabaal maar ja....................;)
 
Ben rond 6 uur vanochtend nog even ingedommeld, de fluval gaat retour en ik kijk wel voor een internfilter... Al ben ik op fit moment in staat het aquarium weg te doen, het bijgeleverde aquarium was een lawaai ding, deze ook, als het volgende filter ook geluid maakt geef ik op en verkoop ik de boel wel...
 
Oordoppen zijn dan een stuk makkelijker :p

Maar heb je al getracht het filter op sponsjes te zetten of gwn een deken erom te doen tot de 2 weken om zijn
 
een paar handoeken, deken heb geen ruimte voor, op sponsjes zetten heeft geen zin het geluid komt van d binnenkant.

maar ondertussen is hij ingepakt en breng ik hem zo weg.
 

Terug
Bovenaan