Filter verschonen


Albert.K

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2013
Berichten
1,047
Mijn aquarium is bruto 155 l en ongeveer 25 ( kleine ) vissen.
Daarop draait een jbl902. Deze verschoon ik amper, ook omdat het een rot klus is.
De laatste keer was 1 mei, filter en slangen verschoond m.a.g. dat de doorstroming flink verbeterd was. Nu neemt de doorstromjng wel wat af t.o.v. 1 mei. Geen idee waneer ik het daarvoor heb gedaan.
Mijn vraag is, hoevaak, op welke termijn, verschonen jullie het externe filter.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de bezetting en grootte van je aquarium, maar toch ben ik benieuwd.
 
De slangen etc als ik ik zie dat ze vies zijn. T filter meestal een week of 2/3 later (dan denk ik er aan).

Verder als ik ik merk dat m’n bak er viezer uit ziet
 
Tja ik denk eens per 3 maanden dat ik de sponzen heel licht uitspoel en de slangen doe ik hooguit een sper 9-12 maanden. Hier draait een 1502.
 
Hier ook zoiets, als ik merk dat de uitstroom minder wordt stroop ik de mouwen op voor de schoonmaak actie.;)
 
Hier ook zoiets, als ik merk dat de uitstroom minder wordt stroop ik de mouwen op voor de schoonmaak actie.;)
Zonder opgestroopte mouwen krijg je heel snel natte mouwen Lex;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lex
Nope, daarvoor zijn korte mouwen uitgevonden. Een vinding speciaal voor de aquariumhouders. :juggle:
Een hempie zonder mouwen nog beter. Bedankt voor alle reacties.
Zo te lezen kan ik nog even wachten ermee
 
Hier ook eens in de 4-5 maanden.
Zwembroek aan en shirt uit, korte mouwen voldoen niet 😉
 
Ik heb dusver nog geen reden gehad mijn slangen te reinigen, maar ik heb dan ook maar twee stukkies van krap 1m om de pomp met 40mm PVC pijp te verbinden :]
 
Jawel. En? :^]
dezelfde argumentatie als met slangen, toch? Verminderde doorstroom etc. + schoon water komt uit het filter door een vieze slang / buis en is daarmee al voor het het aquarium in komt niet meer schoon.. Vervuiling zal daardoor alleen maar toe nemen, denk ik.
 
dezelfde argumentatie als met slangen, toch? Verminderde doorstroom etc. + schoon water komt uit het filter door een vieze slang / buis en is daarmee al voor het het aquarium in komt niet meer schoon.. Vervuiling zal daardoor alleen maar toe nemen, denk ik.
Nee hoor. Het water stroomt constant door, dus zo ver dichtslibben dat de doorstroom slechter wordt dan wanneer er een normale slang is aangesloten doet het nooit.
 
Enkel wanneer de doorstroom minder wordt maar wel 1x in de 2/3 maand, ook om de jonge corydoras eruit te vissen. +- 10 min werk per filter, afkoppelen, mandjes en sponsen uitspoelen onder de kraan nieuwe filterwatten erin ff rotor schoon maken met borsteltjes en alles weer in elkaar en vullen terug aansluiten.

Heb grijze eheim slangetjes(kort) en die hebben in tegenstelling tot de lichtgroene lijkt het een stuk minder last van aangroei.
 
Ik heb op mijn India-bak een Sera-filter. Het afkoppelen van de slangen om het filter schoon te maken gaat altijd gepaard met gesop van wat water. De Eheim-filters die ik voor de andere bakken heb hebben daar een betere oplossing voor. Na het schoonmaken van het filtermateriaal en de pomp weer aanzetten kwam er altijd een hoop drab uit. Blijkbaar hoopt zich dat toch ergens op dus heb ik laatst sinds 8 maanden ook maar eens de slangen schoongemaakt. Wat een verschil! Ik wil dat dus wat vaker gaan doen maar het zal telkens wel een natte boel blijven. Bij de andere bakken heb ik geen of nauwelijks vuilophoping in de slangen. Mijn eerste bak heb ik nu iets meer dan een jaar en nog nooit de slangen schoongemaakt, wel het filter, maar dat doe ik ook maar eens in de zoveel tijd, afhankelijk van de uitstroom. Het water ziet er goed uit en ruikt goed. Dat was bij de India-bak toen wel anders.
 
Gaat deze discussie over zo'n kast met daarop een mega-aquarium met externe pomp? Ik heb een Cayman 80 x100 scenic, van Ferplast. Ik denk dat ik eens iemand vraag langs te komen, want ik word geen wijs uit het boekje.
 
Gaat deze discussie over zo'n kast met daarop een mega-aquarium met externe pomp? Ik heb een Cayman 80 x100 scenic, van Ferplast. Ik denk dat ik eens iemand vraag langs te komen, want ik word geen wijs uit het boekje.
Ik zou als je vragen hebt even een apart topic voor starten want dit is als ik het goed heb een topic van Albert;)
 
Vandaag heb ik mijn filter eens schoongemaakt, het blijft een rot klus, ook al omdat ik de diffusor verkeert om aangesloten had en alles weer los kon koppelen, het levert alleen extra werk op waarop je niet zit te wachten maar goed hij draait weer.
Na 8 maanden het filter uit elkaar gehaald de sponzen en het biologische materiaal wat uitgespoeld. Het viel mij op dat er in de sponzen ,op de fijne spons na, nauwelijks vuil zat, alleen onderin de bak waarin het biologisch materiaal zit daar zat wat drab, maar niet extreem veel.
De slangen hadden wel wat aanslag en door deze ook een borstel gehaald. De hoeveelheid vissen in de bak maakt ook de hoeveelheid vuil in het filter uit en ik heb een laag visbestand dat zal de reden zijn geweest dat het filter niet erg vies was.
Ik heb het ergens opgeslagen dat ik vandaag het filter heb schoongemaakt en denk dat ik voorlopig wel een jaar kan wachten voordat het weer open gaat, scheelt in ieder geval weer een hoop werk
Iedereen bedankt voor de reacties
 
Fijn dat het bij jou zo lang duurt voor je filter verstopt raakt. Dat kan niet iedereen zeggen. :)
 

Terug
Bovenaan