Filter Ultramax 2000


Ronaldp

Well-known member
Lid geworden
6 december 2019
Berichten
512
Leeftijd
57
Zou dit een goed filter kunnen zijn voor een juwel rio 450?
Binnen filter wordt dan wel verwijderd.
Bezetting wordt 6 maanvissen+ paar bij vissen.
Inrichting veel hout.
Beplanting:
Javavaren (Microsorum pteropus)
Zwaardplant (Echinodorus bleheri)
Vallisneria (Vallisneria spiralis)

Belangrijk is ook geluid nivo.....zo laah mogelijk.

Mvg Ronald
 
Sschot.

Je heb geen last van lucht bellen?
Dat zie ik wel eens op internet.

Mvg ronald
 
Hoe heb je filter in gericht?

Mvg ronald
 
Gevonden sschot
Opbouw van de Ultramax 2000

Eerst op de bodem van de "pot" een enkele laag Eheim mech

PXL_20231115_164831934.jpg


PXL_20231115_164841025.jpg


Dan de onderste tray, voorzien van de rest van de Eheim mech, met hierboven op een 1ste sponslaag, helaas geen noppenschuim, die was op

PXL_20231115_165229198.jpg


PXL_20231115_173252326.jpg


tweede tray vanaf onderen voorzien van 1 x mechanische spons en 3 lagen fleece

PXL_20231115_173314782.jpg


PXL_20231115_173425772.jpg


En daarna 3 bakken met Sera Siporax

PXL_20231115_173437857.jpg


En de totale toren

PXL_20231115_173702653.jpg

Oke..toch aanpassing lees ik.

Heb mand je 2 anders ingedeeld als eerst. Nu de grove spons en de 2 x filtervlies eruit en 1 x originele fijne spons van Aquaeel er in.

Mvg Ronald
 
Sschot

Hoe ver moet het aquarium van de muur staan?
Ivm de slangen?

Mvg ronald
 
10cm dat is wel een grote afstand.
Wil hem zo dicht mogelijk tegen de muur aan zetten.

Mvg Ronald
 
Zo dicht mogelijk tegen de muur is het mooist, maar ruimte om goed bij de slangen te kunnen is heel fijn. Wat de juiste ruimte voor jou is, is wat je het belangrijkst vind. Vroeger had ik het aquarium zo strak staan dat de slangen er net tussen pasten. Zag er mooi uit, maar was helaas onwerkbaar. Nu heb ik speling ertussen, dat vind ik fijner.
 
Sschot

Hoe ver moet het aquarium van de muur staan?
Ivm de slangen?

Mvg ronald
Bij mij staat hij 5 cm van de muur af. Ik heb PVC leidingen achter het aquarium en geen slangen. Het is voor mij net genoeg om er alles langs/doorheen te krijgen, soms met wat pielen, maar wel uitvoerbaar. Een verlengsnoer met aarde past er bij mij op deze manier ook net achter, voor de pomp zou hij nog dichter tegen de muur kunnen wat mij betreft.
 
Sschot

Geeft de pvc leidingen niet extra trillingen?
En hoe zit die vast achter het aquarium?
En gebruik je een spraybar?

Mvg ronald
 
Ik heb de 1502 en heb een afstand van 10cm ertussen zodat je ook evt makkelijk bij de slangen kan.
Ik kan hier niet eens mijn duim erachter krijgen.
Maar met slangen heb je wat meer ruimte nodig.
Maar zelfs met de pvc buizen van de fusion stond deze maar 4cm van de muur.
Die 10 cm is best wel veel.
 
Die 10 cm is best wel veel.
Ja misschien wel maar goed ik laat ook nog weleens iets achter het aquarium vallen en zo kan ik daar mooi bij nu.
Ik heb het even nagemeten en de kast staat dik 8cm vanaf de muur. Slangen lopen via de achterkant en ook daar is nu mooi wat werkruimte voor bij onderhoud.
 
Ja misschien wel maar goed ik laat ook nog weleens iets achter het aquarium vallen en zo kan ik daar mooi bij nu.
Ik heb het even nagemeten en de kast staat dik 8cm vanaf de muur. Slangen lopen via de achterkant en ook daar is nu mooi wat werkruimte voor bij onderhoud.
Ja, de kans wordt wel groter om er iets achter te laten vallen als je deze verder van de muur zet.
Als je hem ver genoeg van de muur zet, kan je er zelfs je schoonmoeder kwijt.
 
Ja, de kans wordt wel groter om er iets achter te laten vallen als je deze verder van de muur zet.
Als je hem ver genoeg van de muur zet, kan je er zelfs je schoonmoeder kwijt.
Nou voor mn schoonmoeder moet ik hem dan 1,5 meter van de muur zetten maar ik leg vaak dingetjes even op de kap en ja dan valt er weleens iets achter. Ook heb ik de slangen met klemmen achter de bak op de ruit geplakt en als daar niet genoeg ruimte is dan kan ik daar niet goed bij.
Of de bak nou 5 of 8cm van de muur staat dat kan me niet zoveel boeien als ik met 8cm wat meer ruimte heb. Maar goed dat moet iedereen zelf bepalen natuurlijk.
 
Sschot

Geeft de pvc leidingen niet extra trillingen?
En hoe zit die vast achter het aquarium?
En gebruik je een spraybar?

Mvg ronald

PVC geeft wat mij betreft absoluut geen extra trillingen. Zeker niet als je in de kast de korte stukjes slang met siliconen doet.

Voor het het precies zit, zou ik zeggen, loop ff door mij Akva topic. Staat ergens wel het verslag van de aanleg. Maar omdat het en over de bak hangt en door de kast "prikt" blijft dit probleemloos hangen zitten zonder extra montage of beugels.
 
Pff verslag gevonden.
Staat op pagina 21

Ziet er netjes uit.
Heb je nog iets onder de pvc leidingen gelegd die over de rand van je aquarium liggen?

Mvg ronald
 
Zelf werk ik ook graag met pvc leidingen.
Je kunt alles dan precies zo maken als jezelf prettig vind.
Tevens kun je er ook nog aansluitingen aan toevoegen voor het waterverversen.
In de diverse topics van mij, zie je ook verschillende voorbeelden.

En altijd een stuk siliconen slang gebruiken tussen filter en leidingen. Dempt trillingen. De slangen blijven ook soepel, dus je filter loshalen gaat ook makkelijk.
 
Biljoenblik

Hier kwam ik wat tegen van je:

Ook handig de aftaking. Om gelijk water uit je aquarium te laten lopen.Om water te verversen.
Gaat dat nog een beetje snel?

Mvg ronald
 
Biljoenblik

Hier kwam ik wat tegen van je:

Ook handig de aftaking. Om gelijk water uit je aquarium te laten lopen.Om water te verversen.
Gaat dat nog een beetje snel?

Mvg ronald
Dat ging toen wel goed.
Nu heb ik het iets anders en een pompje erbij. Dan koppel ik er een slang aan. Dan gaat het zo de goot in.
 
De slangen zijn 19/25mm.
Gebruik je dan druk pvc pijpen van 25mm?

Mvg Ronald
 
Ik heb 16/22 slangen op 25mm pvc.
Maar de slangen zitten op tules van 20mm.
Omdat ik 2 filters op 1 buis heb, heb ik voor 25mm gekozen.
 
Biljoenblik.


Je schrijft dat je de waterafvoer in de zuig had.
Is daar een rede voor?
Waarom niet in de pers?
Dan gebruik je de pomp van het filter als afvoer pomp.
Hier moet ik 10 meter ver het water afvoeren .
Zou dat te ver zijn voor de pomp van het filter?

Mvg ronald
 
Als de afvoerslang om wat voor reden teveel zuigt door hevelwerking, dan trekt deze valse lucht via de toevoer in het aquarium.
Of je moet extra kranen monteren.
Tevens is een filterpomp niet krachtig genoeg daarvoor.
Een opvoerpomp is al snel 40 - 60 watt.
Dat heb je wel nodig met 10 meter slang.
 
Pff verslag gevonden.
Staat op pagina 21

Ziet er netjes uit.
Heb je nog iets onder de pvc leidingen gelegd die over de rand van je aquarium liggen?

Mvg ronald

Ik heb er niets tussen of onder liggen, gewoon koud over de rand. Bij de doorgang door de kast heb ik er wel spons omheen gedaan ter voorkoming van evt vibratie, maar dat zou ook een stukje overmaatse siloconenslang of een elastiek kunnen zijn, wat mij betreft. Maar ff niet "hard op hard"
 
Ik hevel de bak trouwens met een slang leeg, puur op basis van de hevelwerking. Geen pomp of niets. Ik doe dit met een externe slang en een set wat precies op hoogte is, zodat er niet meer water uit gaat en mijn aanzuig van de pompen altijd onder water blijven en alles kan door draaien, zowel qua verwarming als qua pompen

Gebruik ook 16/22 mm slang
En PVC 20mm heb ik gebruikt, vind 25 net te grof, zeker over de rand van de bak, in mijn situatie.
 
Ik hevel de bak trouwens met een slang leeg, puur op basis van de hevelwerking. Geen pomp of niets. Ik doe dit met een externe slang en een set wat precies op hoogte is, zodat er niet meer water uit gaat en mijn aanzuig van de pompen altijd onder water blijven en alles kan door draaien, zowel qua verwarming als qua pompen

Gebruik ook 16/22 mm slang
En PVC 20mm heb ik gebruikt, vind 25 net te grof, zeker over de rand van de bak, in mijn situatie.
De slangen van het filter zijn 19/25mm.
Krijg je met jouw pvc dan niet te veel verstand?

Mvg ronald
 
Sschot

Je schrijft dat je verwarming ook het blijft doen tijdens water verversen.
Heb je een verwarming in de toevoerleiding.
Of in het aquarium?
Als die in het aquarium zit?Hoe heb je hem dan geplaatst? En welke merk verwarming heb je?

Mvg ronald
 
Je bedoelt zo iets sschot?
Met water verversen.
Zie foto onderhoudsslang.

En als ik met 1 filter ga werken.
Moet de aanzuig zover mogelijk van de pers in het aquarium zitten?
Dacht aanzuig en pers rechts in het aquarium te plaatsen.
Zodat de slangen/pvc leidingen lekker kort zijn en weinig weerstand geven.
ZXie foto 1 filter aquarium

Alles gelezen op de site van: https://discuszolder.nl/

En misschien op de uitlaat in het aquarium een Vortex van 20mm.
Weet alleen niet als dat werkt op dit filter.
Zie foto Vortex water outlet nozzle.
 

Bijlagen

  • Onderhoudsslang-03.jpg
    Onderhoudsslang-03.jpg
    108.3 KB · Weergaven: 16
  • 1 filter aquarium.JPG
    1 filter aquarium.JPG
    103.4 KB · Weergaven: 14
  • Vortex Water Outlet Nozzle Tornado  20mm.JPG
    Vortex Water Outlet Nozzle Tornado 20mm.JPG
    15.2 KB · Weergaven: 13
Ik gebruik ook een random flow generator en ben er wel tevreden over en ben de lelijke spraybar kwijt.
Ik weet niet of die anders werkt dan een vortex.
 
Volgens mij......is het zelfde.
Alleen andere merk naam???

Mvg ronald
 
Dat dacht ik ook Ronald maar weet/wist het niet zeker. Misschien kan @biljoenblik dat bevestigen.
Bij de RFG zie je wel duidelijk dat de stroming van links naar rechts gaat namelijk.
 

Terug
Bovenaan