Filter projektje voor sluier bak


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
In mijn eigen draadje is niet zoveel interesse in techniek dus denk dat ik wellicht sommigen hier wat ideeen kan geven en van jullie wellicht wat adviezen als ik iets mis 🧐

Gaat om een sluierstaartenbak van 145x70x55 (500L) met 2.5L filterzand erin, 7 Ryukins en plantjes op cocos zodat de visjes niet beschadigen en ze elke dag de inrichting mogen doen.
70% Waterwissel per 4 dagen. Kom ik niet echt onderuit ivm de enorme belasting wat ze geven op het water met voeren, hormonen, eitjes en amoniak wat bij sluiers ook voor een groot deel door de kieuwen wordt afgegeven.
Een super combo echter de Fluval FX6 met 5kg Biohome is te krap en ben nog beetje zoekende naar een alternatief waar ik tevreden mee ben.
Moet dus meer richting een vijverfiltratie gaan voor Koi dan voor tropische vissen dus de potfilter moet wijken.

Voor de media heb ik Lava, K1,pummice,alfagrog en siporax overwogen maar denk dat uitbereiden met Biohome een logische opstelling is.
Hierdoor houdt ik ook rekening mee met een aktief onderhoud van de mechanische filtratie dus met waterwissels ook de filters reinigen.

De hele bouw moet zo worden dat ik alles schoon moet kunnen maken mocht dit nodig zijn.
Met de bouw heb ik sterke voorkeur voor pvc en kunstof omdat dit makkelijk te bewerken is en lokaal te krijgen. Een glazen sump zie ik nog niet als voordeel en geef voorlopig de voorkeur voor stapelbakken.

De overflow is hier deels besproken:
Het reservoir op de hevel is om de lucht uit de hevel te houden zodat die niet stil valt en de syphons zijn gekozen om de bochten schoon te kunnen maken.
Hiermee heb ik meteen 2 grote klachten van hevels opgelost.

Vanmiddag ook een zeef filter kunnen optuigen waar ik tevreden mee ben.
De uitdaging is wel dat deze opstelling aan de andere kant van de bak komt (rechts) en dat de muur mij slechts 25cm ruitbreedte geeft.
Deze combinatie staat dus achter de bak en niet in de woongedeelte.
De zeeffilter is voorlopig leeg te maken met een pottenlikker.
De 40mm buis is identiek aan de inlaat van de Aquamedic 9.2 pomp. Deze heeft ook een 40mm uitlaat. Deze pomp is 9000L/h en gebruik er waarschijnlijk 2500l/H van. De overcapaciteit kan nog ingezet worden voor een moving bed filter spraybar ipv lucht.

Aangezien de lage syphon zo is opgesteld dat deze waarschijnlijk volledig gevuld wordt met water zou het debiet meer zijn als de 2500l/h die ik plan. Daardoor heb ik een extra kraan er tussen gezet om dit af te kunnen regelen indien nodig.
En dit is ook meteen het demontagepunt mocht de zeeffilter niet goed werken en wordt die weggelaten.
De zeeffilter is aan het glas opgehangen en kan afgedopt worden bij testen of de toegangsopening nog boven waterniveau verhoogd.
Aangezien de flow lage druk is maar veel volume verwacht ik toch een aanzienlijk debiet en heb ik de zeef zo hoog mogelijk aan het syphon gehangen als mogelijk.
Onder de zeef is er een terug val van stroomrichting wat bij de vijver zeeffilters niet is en als nadeel gaf dat veel water aan de zeef hangt een doorstroomt met veel herrie. Hierdoor poog ik de bovenstroming puur het grove mechanisch vuil vooruit te laten schuiven maar niet dat het water doorschiet voorbij de zeef het zeil op. Hierdoor ook de zeef licht naar boven gezet om een zeer groot volume aan water af te kunen remmen ipv versnellen. Hierdoor is dus ook bewust gekozen om de uitstroomhoogte van de syphon en zeef minimaal te houden.
De deksel onderaan de zeeef is open gewerkt en er is een 40mm pvc flens op gelijmd dus hier is de zeef ook aan de onderzijde toegankelijk.

De hoogte van de aanzuigkorf is nog dubieus. Ik wil hier geen zand in hebben maar wel mechanisch afval dus denk deze voor 32mm pvc te gaan vervangen met gatenpatroon die draaibaar is.

Deze opstelling zou ik moeten testen, echter de 40mm syphon geeft ca 40L max hoogteverschil in mijn aquarium en daar komt nog wat bij (10L/cm hoogte) en heb even geen bak waar ik een proefopstelling kan maken zonder meteen flink te moeten gaan zagen in slangen of pvc buizen.
 

Bijlagen

  • DSC03566.JPG
    DSC03566.JPG
    344.8 KB · Weergaven: 156
  • DSC03565.JPG
    DSC03565.JPG
    338.7 KB · Weergaven: 162
  • DSC03564.JPG
    DSC03564.JPG
    379.2 KB · Weergaven: 165
  • DSC03563.JPG
    DSC03563.JPG
    346 KB · Weergaven: 173
  • DSC03562.JPG
    DSC03562.JPG
    288.5 KB · Weergaven: 164
  • DSC03561.JPG
    DSC03561.JPG
    307.4 KB · Weergaven: 184
  • DSC03560.JPG
    DSC03560.JPG
    383.5 KB · Weergaven: 149
  • DSC03559.JPG
    DSC03559.JPG
    353.3 KB · Weergaven: 160
  • DSC03558.JPG
    DSC03558.JPG
    333.1 KB · Weergaven: 154
NB. de laagste syhpon is bewust zo laag geplaatst om de deksel er nog af te kunnen krijgen voor onderhoud, maar ook zodat deze nooit droog valt bij een zeer grote waterwissel.
 
Lekker bezig weer hoor! Jij bent "The King of DIY" van het Aquaforum! 🤴 En daar bedoel ik niet mee dat je een narcistische klootzak bent, maar dat je goed bent met PVC!


DSC03561.JPG

:ROFLMAO: Wat een ding!! Heel crea bea.

Voor de media heb ik Lava, K1,pummice,alfagrog en siporax overwogen maar denk dat uitbereiden met Biohome een logische opstelling is.
Vanwaar dat vertrouwen in Biohome? Je had toch eerst het plan om dat uit te faseren?
 
Na over schakelen van Biohome naar schuim kan ik ruiken dat het water niet vers meer is en er een bacterie explosie was ontstaan met zichtbaar algen op planten, ruiten, zand en in slangen.
In theorie zou dit niet kunnen want een HMF is erg populair, echter heb ik gemerkt dat er voor elk soort media ergens wel documentatie te vinden is wat claimt superieur te zijn boven alle andere media.
Dus schuim zou ca 20x beter zijn als biohome, maar lava ook beter als de rest, ook pummice, alfagrog, siporax, K1 en biohome allemaal beweren de beste te zijn.
Echter onder de microscoop laat Pondguru wel degelijk zien dat Biohome de meest toegankelijke structuur heeft (gesinterd ipv bellen of geplakt grind) en lijkt het mij nog steeds aanneembaar dat dit de betere keus blijft voor veel bacterien op een relatief klein volume. Hierdoor kan een natuurlijk materiaal voor een vijver wel voldoende zijn (groot buitenfilter voor veel media) maar in een sump minder effectief door gebrek aan volume in de sump als beperking.

Ik ben hierdoor ook tijdelijk naar een 2daagse waterwissel gegaan ipv 4 daags en het bodemzand periodiek wassen om de algen en bacterie druk te verlagen tot de Biohome die ik in mijn jbl 901 en 401 had geplaatst weer op het niveau is wat die in de fx6 deed.
Komt er wel op neer dat ik nog eens 5kg biohome moet gaan bestellen en indraaien en mischien nog een keer. Echter 10 kilo media voor een 500L tank lijkt mij redelijk bescheiden en verwacht hier nog iets meer bij te doen.
Kwa prijs zijn de kosten vrij dicht bij siporax dus kan ik beter bestellen wat ik al heb.

En die ruimte is er in een bak als deze:
Het enigste wat ik moet puzzellen is dat de siphon diameter dus 40mm is wat 4cm waterniveau geeft en bij mij 40L extra reserve rekening moet houden. Komt de pomphoogte en media dikte nog bij...
Het plan wordt waarschijnlijk dat de slangen aan de zijkanten gemonteerd worden aan de bak met kopellingen, en aan de binnenkant de pomp. Echter wel dat de media boven de pomp ligt onder water en de aanvoer van water door een trickle voor extra zuurstof in het water. Desnoods nog met een extra spray bar aangestuurd door overcapaciteit van de pomp dus geen beluchting door een luchtpomp.

Een wet/dry gedeelte zie ik niet meteen zitten door een mogelijke nitrietpiek bij een storing, echter het dry gedeelte kan wel voor een goede mechanische filtratie geinterpreteerd worden die periodiek wordt vervangen wat King DIY doet met zijn wet/dry opzet. Hierdoor denk ik bijvoorbeeld aan filtersokken gevuld met watten ipv een met watten gevulde drip plate waar volgens mij niet efficient met de filtermateriaal wordt omgegaan dus relatief duur om te verversen. Joey gaat met het filtermateriaal in de breedte waar ik eerder in de hoogte wil gaan dus meerdere hogere boxen met aansluitende overlopen Dan denk ik eerder aan 4 of 6 stuks beetje afhankelijk hoe snel ze dicht slibben.

Is dus niet direct de intentie om een horizontaal opgezette sump te maken, echter eerder vertikaal georienteerd waar het mechanisch filteren boven waterniveau moet gebeuren. Ik verwacht hierdoor ook minder volume in media nodig te hebben dan andere sumps.
De zeef ilter is dus ook een eerste stap in de vertikale filtratie en denk van hier af een flexibele slang te gebruiken naar de bak toe.
Maar zou dit best wel eerst willen testen voor ik verder ga.
 
Lekker bezig weer hoor! Jij bent "The King of DIY" van het Aquaforum! 🤴 En daar bedoel ik niet mee dat je een narcistische klootzak bent, maar dat je goed bent met PVC!


Bekijk bijlage 325962

:ROFLMAO: Wat een ding!! Heel crea bea.


Vanwaar dat vertrouwen in Biohome? Je had toch eerst het plan om dat uit te faseren?
Dat stukje heeft bijna 2 weken puzellen gekost om het zo kort te krijgen en dat het nog te demonteren is voor onderhoud.
Maar ook dat het er af te halen is voor de kliko als het niet werkt LOL!!

Kon ook niet breder bouwen ivm vesterbank dus hij is nu 25cm breed glas maar max 15cm diep.
Als het werkt ga ik er wel veel plezier van hebben dus ook geen eitjes of fry in mijn filters.
 
Zou ook zomaar eens kunnen dat de filterblokken van mijn Jumbo Garnalenfilter op de pomp worden gekoppeld in de sump scheelt weer een zoektocht naar een korf erbij en kan ik helemaal rondom media leggen op de bodem van de bak. :rolleyes:
 

Bijlagen

  • DSC03500.JPG
    DSC03500.JPG
    189.4 KB · Weergaven: 142
  • DSC03451.JPG
    DSC03451.JPG
    182.5 KB · Weergaven: 149
  • DSC03449.JPG
    DSC03449.JPG
    151.8 KB · Weergaven: 144
  • DSC03432.JPG
    DSC03432.JPG
    140.7 KB · Weergaven: 150
Na over schakelen van Biohome naar schuim kan ik ruiken dat het water niet vers meer is en er een bacterie explosie was ontstaan met zichtbaar algen op planten, ruiten, zand en in slangen.
In theorie zou dit niet kunnen want een HMF is erg populair, echter heb ik gemerkt dat er voor elk soort media ergens wel documentatie te vinden is wat claimt superieur te zijn boven alle andere media.
Dus schuim zou ca 20x beter zijn als biohome, maar lava ook beter als de rest, ook pummice, alfagrog, siporax, K1 en biohome allemaal beweren de beste te zijn.
Echter onder de microscoop laat Pondguru wel degelijk zien dat Biohome de meest toegankelijke structuur heeft (gesinterd ipv bellen of geplakt grind) en lijkt het mij nog steeds aanneembaar dat dit de betere keus blijft voor veel bacterien op een relatief klein volume. Hierdoor kan een natuurlijk materiaal voor een vijver wel voldoende zijn (groot buitenfilter voor veel media) maar in een sump minder effectief door gebrek aan volume in de sump als beperking.
Biofilm heeft de tijd nodig om zich te vormen. Dat is niet binnen een paar weken helemaal omgeschakeld. Ik weet niet hoe veel of hoe geleidelijk jij het hebt gepoogd te vervangen, of welke variabelen er evt nog spelen. Maar water dat minder fris is als direct gevolg van het gebruik van filterschuim, lijkt me niet gauw aan de orde. Überhaupt is oorzaak en gevolg vaststellen een lastige in onze hobby. :)

Je moet uiteindelijk helemaal zelf weten waar je je informatie vandaan haalt en wat je geloofwaardig vindt. Als je het mij vraagt, bewijst Pondguru helemaal niets met zijn microscoop en zijn andere trucjes. De interne ruimte van biohome is (afgezien nog van de al dan niet efficiënte poriegrootte) nutteloos aangezien 99% van het water simpelweg om het materiaal heen stroomt.

Er zijn heel veel bronnen op het internet te vinden. Wie selectief zoekt, krijgt zoals je zegt voor ieder materiaal wel artikels te lezen die topprestaties beloven. Ik blijf er zelf bij dat wat dit betreft de website aquariumscience.org de beste bron is die er momenteel is. Dat is geschreven door een wetenschapper en iemand die werkelijk (laat zien dat hij) weet waar hij het over heeft. Maar de meeste mensen willen er niet aan, ze (ik doel niet op jou :engel:) geloven liever wat ze ooit verteld is door mensen of fabrikanten die op de een of andere manier hoog zitten bij ze. Het is een gebed zonder end...


Wat trouwens ook mee gaat spelen in jouw filterverhaal: de waterstroom die er over je media gaat lopen. Gooi je zo'n stapelbak vol met media en sijpelt het water er rustig tussendoor, dan krijg je --net als bij een trickle filter-- vormen van "kanalisering" en wordt veel media niet actief bij het filteren betrokken. Een potfilter slaagt er over het algemeen beter in, per kubieke cm media, om alles te bereiken. En ook: om een turbulente stroming te creëren i.p.v. een laminaire ("Reynolds number"). Een efficiënt ingerichte FX6 is om die reden zo gek nog niet voor jouw bak. Al zit je op het goede spoor door alsnog naar extra filtratie te kijken.

Ik ben hierdoor ook tijdelijk naar een 2daagse waterwissel gegaan ipv 4 daags en het bodemzand periodiek wassen om de algen en bacterie druk te verlagen
Als ik dit hoor (en sowieso de vele waterverversingen bij sommigen op het forum) vraag ik me eerlijk gezegd af of dat wel echt nodig is allemaal. Of je je niet in allerlei bochten aan het wringen bent en of je wérkelijk een bacterieprobleem hebt. En of je simpelweg niet veel te veel voert (de honger van de vissen als leidraad neemt). Of onvoldoende filtert. Ook bij een redelijk zware bezetting zou goede filtratie afdoende moeten zijn om de bacteriën stabiel te houden. Kijk maar naar druk bezette Afrikaanse cichlidenbakken; ik geloof nooit dat een paar sluierstaarten, ook flinke, zoveel vervuilender zijn...

Als iemand afhankelijk is van frequente waterverversingen om de boel stabiel te houden (want anders ziektes etc), wordt er m.i. gecompenseerd voor iets in het systeem wat niet functioneert. Een gezonde bak zou weken zonder verversingen moeten kunnen. Dan is de nitraat natuurlijk hoger, maar bacterie-aantallen horen stabiel te zijn.

Ik bedoel dit niet als aanval op jouw werkwijze. Ik weet dat je heel veel in je goudvissen investeert en er alles aan probeert te doen om ze gezond te houden. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat e.e.a. met een stuk minder moeite (minder verversingen) stabiel te houden is. Alleen moet ik dan nogmaals zeggen dat mijn hoop niet gevestigd zou zijn op die rode stukken steen van oplichter Pondguru.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf er denk ik wel bij dat je beter voor een bioloog kan gaan en er een wervelbed in zet.
Dat kan ook met die stapelbakken, je zal ze alleen aan elkaar moeten zetten met wand doorvoeren.
 
Wat een leuk project :)

Ik heb geen kennis van grote systemen als dit, dus sommige dingen die hier geschreven zijn begrijp ik niet goed.

In je beginpost geef je aan dat je filter met 5kg biohome te krap is.

Mag ik vragen waar je dat aan merkte? Ging je nh3/4 meten? Nitriet meten? Had je last van kleurend water? Kreeg je last van vuiler water?

Als je geen zin of tijd hebt hier op te antwoorden dan kan je het uiteraard negeren? Het is slechts nieuwsgierigheid.
 
Een aantal signalen dat er ingegrepen moest worden op de 100% schuim Fx6 was dat 2 sluiers zich af gingen zonderen van de groep en dat er minder eieren gelegd worden. De algenexplosie geeft ook een geur die je niet in een woonkamer wilt hebben. Dat ze meer in de hogere waterlagen gaan zwemmen lijkt me ook een zuurstof probleem wat ik niet goed kan verbeteren met een potfilter.

Kwa overvoeren is er geen verandering in het patroon omdat ik de Eheim twinfeed gebruik welke eigenlijk minder geeft als nodig en merk dit doordat ze kuit gaan jagen om te snacken. Dat is er nu veel minder geworden.
Ook dat de oogjes wat boller zijn geworden is een teken van bacteriedruk wat voor mij de reden is om de waterwissels frequenter te gaan doen en de Biohome voorlopig weer terug te zetten.
Denk dat het schuim nu ca 4 maanden er in heeft gezeten in de mediagedeelte van de FX6 en zag geen verbeteringen meer in de waterkwaliteit.

De vissen scholen nu weer beter en de luchtkwaliteit in de woonkamer wordt weer beter nu.
De keuze voor bijvoorbeeld siporax ipv biohome lijkt mij een slechtere vulling geven vooral in de FX6. Pijpjes zijn een mechanisch/biologisch filtermateriaal en niet puur biologisch waar Biohome gepolijst water vraagt.
Veel mensen zijn erg tevreden met elk media wat er te koop is en hebben er goede ervaringen mee, Echter als ik kijk naar de natuursteen varianten (Lava, pummice,alfagrog) lijkt me daar de hoeveelheid steen niet de oppervlakte geven waar Biohome beter in is en zou ik minder media volume nodig hebben als de natuurvarianten.

Waar ik in een potfilter een beetje op stukloop is het mechanisch deel welke ik fysiek wil scheiden van het biologische. Daar ben ik deels al bezig geweest met de Jumbo garnalenfilter en een aparte zandafscheider waar ook veel mechanisch vuil mee opgezogen wordt. Dit is mijn onderwaterstofzuiger geworden die ik meteen kan aftappen.
Een ander punt waar ik tegenaan loop is dat elke potfilter geen ruimte geeft voor de anaerobe bacterien door de gedwongen spoeling op een constante snelheid. Dit kan in een sump wel door water over de media te stromen of de luwte in hoeken hiervoor te gebruiken. En na een jaar merk ik dat de FX6 hiervoor te klein en beperkt is.

Wel moet ik een opmerking maken dat ik de FX6 pomp gebruik voor waterwissels en daar ben ik ook van terug gekomen. Hier spoel ik gefilterd water weg ipv mechanisch vuil afvoeren met een hevel door eerst eens dooe de bak te woelen en de ruiten schoon te maken. Dat moet dus ook door een aparte hevel en slang gedaan worden en staat nu op mijn priolijstje .

aquariumscience.org lijkt mij gesponsord te zijn door K1 en komt mij vrij eenzijdig over. Echter zie ik wel ruimte voor een mechanisch, statisch en moving bed filter op elkaar gestapeld
 
auqponic zou de minste moeite zijn k1 schijnt goed te werken maar het haalt geen vuil weg
heb hier zelf regel matig ook een hogen bio load en door me drijf planten blijft de geur weg
 
Prachtig, dit "bouwverslag"!
Opmerkelijk dat jouw ervaringen met filtermaterialen toch wel weer verschillen met de reacties die ik hier soms lees. Met name ook het teruggeplaatste Biohome?
Dit soort eigenbouw constructies vind ik altijd erg interessant. Bovendien zit daar altijd veel eigen initiatief in waar zaken in voor kunnen komen waar we nog nooit aan gedacht hebben. Prima dus. Blijft er bij mij wel een vraag opkomen, misschien voor jouw niet het belangrijks maar het kan een rol spelen bij de bouw, denk je ook hoe e.e.a. er uit gaat zien? Het oog wil tenslotte ook wat?
 
Ja Ik was er ook achter gekomen dat K1 door het botsen de aanslag wegschuurt en dat dit bezinkt. Ik kwam ook ontwerpen tegen van sumps met K1 waar schuim onder ligt OF en extra filterkamer voor de pomp.
Dan zou ik liever een eenvoudigere statische biologische filtratie willen zien en de mechanische filtratie er boven wat makkelijk toegankelijk is voor onderhoud.
Met die opstelling zou een bak met een pomp en media in dezelfde vak kunnen zitten.

Mijn aquarium heb ik opgebouwd met de industriele look. Wat ik hier persoonlijk onder versta is dat het aquarium zeer goed onderhoudbaar moet zijn en ook erg toegankelijk.
Hierdoor valt meteen de traditionele kast met sump of pot al af.
De driehoekconstructie maakte een 5 poten onderstel mogelijk en is enorm stabiel geworden, Echter geeft dit ook de ruimte om de potfilter onder te schuiven waar een H-opstelling weer lastig was. Echter voor een Sump is dit weer een lastiger variant door de extra poot in het midden.

Die poot staat op een dragende muur en de hele bak op een opengewerkte muur dus de sterkste vloer in mijn appartement. Echter de overgang is niet helemaal vlak wat dus ook tijd kostte om de tafel vlak te stellen.
Door de open constructie midden in mijn kamer heb ik wel een ruimtelijk aanzicht en is deze 145x70x55 bak minder aanwezig als een kast maar goed geintegreerd bij het woongedeelte aan de voorzijde en eetkamer aan de achterzijde.
Dus voor onderhoud is de bak erg toegankelijk aan alle kanten (anders had ik hem niet 70cm breed laten maken) en de filtratie is aan de achterkant makkelijk te doen.

Zoals je ziet zal de overflow achter de linker muur verstopt worden en de zeeffilter iets uitsteken en niet opvallen in het woongedeelte.
Door de ongelijke vloer zou ik ook waarschijnlijk een glazen sump op een stalen frame moeten zetten wat voor mij ook de voorkeur voor een kunstof bak geeft.

Kwa filter ontwerp zie ik veel ton constructies bij vijvers en aquaphonics. Omdat die buiten staan is de ontoegankelijkheid en enorm knoeien met troep en water geen bezwaar maar daar heeft een industriele look geen ruimte voor in de huiskamer en moet even over nagedacht worden.

Ook omdat pvc onderdelen makkelijk overal te krijgen zijn en makkelijk te bewerken en verlijmen is grijs pvc bijna een must om iets fatsoenlijks te kunnen maken wat robust is en blijft werken.
Ook geeft pvc me de ruimte om te puzzellen
 

Bijlagen

  • DSC03156.JPG
    DSC03156.JPG
    133.5 KB · Weergaven: 138
  • DSC03280.JPG
    DSC03280.JPG
    188.9 KB · Weergaven: 129
  • DSC03281.JPG
    DSC03281.JPG
    136 KB · Weergaven: 142
  • DSC03016.JPG
    DSC03016.JPG
    132.8 KB · Weergaven: 134
  • DSC03007.JPG
    DSC03007.JPG
    143.8 KB · Weergaven: 134
  • DSC02991.JPG
    DSC02991.JPG
    170.8 KB · Weergaven: 129
gedeelte van je bak filter maken dat afplakken met ramen folie dan heb je geen pot filters meer nodig
 
Ja is ook mooi voor biologische filtratie, echter niet voor mechanisch als je bak 55cm diep is wordt het een draak voor onderhoud.
Ik zou daar ook veel zwemruimte voor in moeten leveren de sluiers zijn best groot.

Meteen even de waterwissels via de fx6 pomp gestopt. met 32mm buis op 25mm slang gaat het ook als een beer zo hard dat het eigenlijk meteen de wc in moet. De enigste plek in huis die dat bij kan houden.
Gaten in de korf gaan tot 15cm vanaf de bodem is ook de maat van de hoogste sluier meer kan er niet uit.
Onderkant niet afgedopt ;) maar laag genoeg dat ze er niet aan kunnen beschadigen.
Slang past best goed en heb die als proef eens verlijmd ipv klem kan bij een sump ook van pas komen. Ben niet zeker van dat zacht pvc en hard verlijmbaar zijn. een koppeling oid kan daar altijd nog.

zuignapjes zijn ook fijn...
 

Bijlagen

  • 20210524_161105.jpg
    20210524_161105.jpg
    258.3 KB · Weergaven: 147
Een ander punt waar ik tegenaan loop is dat elke potfilter geen ruimte geeft voor de anaerobe bacterien door de gedwongen spoeling op een constante snelheid. Dit kan in een sump wel door water over de media te stromen of de luwte in hoeken hiervoor te gebruiken.
Ik ben benieuwd naar je pogingen om nitrificatie voor elkaar te krijgen in (hoeken van) een bioloog. Ben haast bang dat, voor zover het al plaatsvindt, het geen deuk in een pakje boter zal slaan vanwege de grote beperking in waterstroming waar je aan vastzit.

aquariumscience.org lijkt mij gesponsord te zijn door K1 en komt mij vrij eenzijdig over.
Waarom wekken ze die indruk bij jou? :) Mij verbaasde het verhaal van de statische K1 ook wel in eerste instantie. Maar als er íéts is waar ze gesponsord door lijken, zou ik eerder inzetten op producenten van filterschuim. :p Hoewel ook dat vergezocht lijkt.

Ik denk dat je op deze manier alles en iedereen kunt gaan wantrouwen. ^^ Nul zekerheid, enkel de eigen ervaring die telt... Pietje vertelt deze eigen ervaring door aan Dirkje, terwijl Jantje een andere "observatie" doet waar Marietje dan weer van hoort en die interpreteert het zus of zo. Interpretatie zus of zo wordt ook weer verschillend opgepakt etc etc. Mensen zijn geen betrouwbare observatoren. Alle pogingen om aan objectieve info te komen lijken me meegenomen.....

Edit: ik geloof dat de auteur van die site voor de eigen filters goedkope Chinese namaak van K1 gebruikt. Dat riekt dan naar contractbreuk met de sponsor. ;)
 
Laatst bewerkt:
In een normale bioloog is de stroming ook niet optimaal hoor alleen bij een potfilter maar dan op 1 snelheid.
Als je een laag media hebt en er stroomt water overheen heb je je anearobe gedeelte op de bodem door de lage stroming en aerobe op de bovenlaag toch?

Al pak ik een bak met lavasteen en laat daar water over stromen dan heb je al een werkend filter zo richten mensen ook hun aquarium in met lavasteen dus als ik 1 bak aanhou voor de pomp met overloop volume (40L) en daarboven een bak met media als lava oid met een overloop naar de onderste bak, en daarboven een mechanische filterbak (trickle oid) ben ik ook klaar en is het goed.
Echter heb ik Biohome wat ingedraaid is en kan ik dus ook makkelijk enten met meer biohome en heb ik relatief weinig extra media nodig.

Een andere optie is bijvoorbeeld siporax en K1 in 1 ruimte met een spraybar maar dan moet er nagepolijst worden voordat het de pomp in gaat zit ik met een dubbelle mechanische filtering ga ik niet doen.
Dus geen K1 voor mij.

Nog een poging om mij K1 te verkopen of ga je dit geven (gratis dus)?
 
In een normale bioloog is de stroming ook niet optimaal hoor alleen bij een potfilter maar dan op 1 snelheid.
Als je een laag media hebt en er stroomt water overheen heb je je anearobe gedeelte op de bodem door de lage stroming en aerobe op de bovenlaag toch?

Al pak ik een bak met lavasteen en laat daar water over stromen dan heb je al een werkend filter zo richten mensen ook hun aquarium in met lavasteen dus als ik 1 bak aanhou voor de pomp met overloop volume (40L) en daarboven een bak met media als lava oid met een overloop naar de onderste bak, en daarboven een mechanische filterbak (trickle oid) ben ik ook klaar en is het goed.
Echter heb ik Biohome wat ingedraaid is en kan ik dus ook makkelijk enten met meer biohome en heb ik relatief weinig extra media nodig.

Een andere optie is bijvoorbeeld siporax en K1 in 1 ruimte met een spraybar maar dan moet er nagepolijst worden voordat het de pomp in gaat zit ik met een dubbelle mechanische filtering ga ik niet doen.
Dus geen K1 voor mij.

Nog een poging om mij K1 te verkopen of ga je dit geven (gratis dus)?
Hoe denk jij dat een bioloog werkt?
Water stroomt DOOR de media niet over
Zelfde voor K1, dat breng je in werveling door te werken met je schotten.
Niet met een extra pomp.

ff voor de verduidelijking:

 
Als je een laag media hebt en er stroomt water overheen heb je je anearobe gedeelte op de bodem door de lage stroming en aerobe op de bovenlaag toch?
In theorie, als er "onderweg" veel nitrificatie en andere oxidatie plaatsvindt, raakt het zuurstofniveau een keer op het punt waarop denitrificatie mogelijk wordt. Maar dan heb je het over een diep meer o.i.d. en niet over een aquariumsetting. Er stroomt te veel water door zo'n filter om hele grote verschillen in zuurstofconcentratie mogelijk te maken. Je moet echt denken aan een grote/langwerpige reactor of zo om zuurstofarme condities te creëren. Vervolgens moet de outflow daarvan weer van zuurstof voorzien worden zodat de vissen niet worden vergast. Niet iets wat je in een hobbysetting eventjes realiseert. :D

Als je een beetje verkleuring van het water kan hebben, is een vat met houtsnippers wel een mogelijkheid voor denitrificatie. Daarin vindt het proces op een andere manier plaats, met onttrekking van koolhydraten aan het hout geloof ik. Maarja, ook dat is zoveel gedoe dat een waterwissel makkelijker lijkt...

Nog een poging om mij K1 te verkopen of ga je dit geven (gratis dus)?
Nou.... Ik heb toevallig nog wat K1 over die ik per ongeluk binnenkreeg. ;) Mag je zo hebben.

Maar nogmaals, je moet helemaal zelf weten waar je gelukkig van wordt. 😇 Als die site je niet kan overtuigen om medium A dan wel B of C te kiezen, kan ik het al helemaal niet. En dat hoeft ook niet.
 
Ik dacht al wel dat je K1 te veel had :ROFLMAO: . Nee geen interesse zoals Gpatton zei: hoge bioload. Heb ik geen interesse in. en hij is niet de enigste:

quote:
Note that a fluidized bed will work well if the sock compartment and socks are removed and there are only two compartments. Because of the agitation of the fluidized bed large food and feces particles are broken up and digested rapidly by the K1 media, so there is little need for the socks. All my sumps have only two compartments and no mechanical filtration as I have all heavily stocked tanks.

The trade off for having no mechanical filtration is that one needs about 20% to 30% more water changes to keep the nitrate at one’s chosen level. This is because 70% to 80% of the protein nitrogen that enters the aquarium as food ends up as ammonia being excreted through the gills of the fish. Only 20% to 30% of the nitrogen ends up in feces and uneaten food which mechanical filtration can remove.
 
Ik dacht al wel dat je K1 te veel had :ROFLMAO: . Nee geen interesse zoals Gpatton zei: hoge bioload. Heb ik geen interesse in. en hij is niet de enigste:
Het is niet dat ik per se K1 wil promoten. Ik zou het alleen gek vinden om het niet te noemen als het volgens tests behoort tot de efficiëntere media. Gebruik het zelf technisch gezien niet. ;)

Het stukje dat je hierna citeert is een mooie uitleg van de toepassing van K1 in een bewegend-bedfilter. Maar het weerspreekt niet het verhaal van diezelfde man dat K1 ook statisch uitstekend werkt. Ongeveer zo goed als 20 ppi spons uit mijn hoofd.
 
Hoe denk jij dat een bioloog werkt?
Water stroomt DOOR de media niet over
Zelfde voor K1, dat breng je in werveling door te werken met je schotten.
Niet met een extra pomp.

Ja psies, maar loopt je water in een bioloog met statische media ook overal, zelfs in de hoeken. Waar het water langzaam stroomt kan je dus ook anaerobe krijgen of in ieder geval bij verschillende stromingsnelheden verschillende bacterieculturen. Kan je dit dan ook in een potfilter doen? dacht het niet...
En dit is wat natuurlijke media als lavarock wel kan, verschillende stromingssnelheden genereren dus overal perse stroming willen hebben is ook niet een pre en moet je ook de voordelen van kunnen zien.

En daar gaat K1 dus ook mank.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om niet voor natuursteen of gesintert zand te kiezen, echter in de zoutwaterbakken hebben ze ook niet voor niets levend steen en Lava kan dit dus ook maar dan in een filter.

Ik begin echt te geloven dat ik de eerste ben die dit ooit in bij aquarium toepast.
 
Het is niet dat ik per se K1 wil promoten. Ik zou het alleen gek vinden om het niet te noemen als het volgens tests behoort tot de efficiëntere media. Gebruik het zelf technisch gezien niet. ;)

Het stukje dat je hierna citeert is een mooie uitleg van de toepassing van K1 in een bewegend-bedfilter. Maar het weerspreekt niet het verhaal van diezelfde man dat K1 ook statisch uitstekend werkt. Ongeveer zo goed als 20 ppi spons uit mijn hoofd.
Gaan we weer mooi verder dit bouwdraadje te verkloten en meer met de K1 discusieren.

Ik zie ook wel dat er voordelen aan zitten en er zijn ook nadelen zoals een hogere bioload, nafiltratie, en extra beluchting waar ik niet op sta te springen.
Hoe graag dat jij het wilt dat ik K1 van je ga overnemen het gaat niet gebeuren en ik wil het ook niet gratis hebben.
Er zijn ook andere alternatieven om een 80L bak te vullen en maakt niet uit of dat efficienter is of niet de volume compenseert dit. Echter de verschillende stromingssnelheden en werken met "levende stenen" trekt mij meer aan dan plastiek. Zelf zie ik dan ook de Biohome als een kunstmatige levende steen waar minder volume voor nodig is dan natuursteen maar kan ook een elk ander statische media overwegen.

wat ga je doen?
 
De stroming is niet laminair of evenredig verdeeld nee, dat zal het ook nooit zijn.
Ongeacht het soort filter, bouwvorm, media of doorstroom snelheid zal je altijd plekken hebben waar minder “voeding” word aangeboden en plekken waar meer word aangeboden.
Water kiest nou eenmaal de weg van de minste weerstand.
 
En bij een potfilter forceer je de stroming en schiet je voor een groot deel de diversiteit aan bacterie culturen voorbij.

En nu?
 
Gaan we weer mooi verder dit bouwdraadje te verkloten en meer met de K1 discusieren.
Hoe graag dat jij het wilt dat ik K1 van je ga overnemen het gaat niet gebeuren en ik wil het ook niet gratis hebben.
Dat heeft geen enkel moment mijn belangstelling gehad. Ik snap je fixatie op dit punt niet zo goed.

Ik trek me terug uit deze discussie. Ik hoop gewoon dat je niet al te veel geld en moeite steekt in je filtering, want je hebt er al zoveel in geïnvesteerd en dan zou je wel eens stabiliteit willen, niet? :) (y)
 
Ga er maar voor het gemak van uit als ik een pomp in een bak zet en volstort met lavasteen en aan 1 kant water er op giet dat die filter ook goed werkt.

Goed om uit deze discussie te stappen:iloveyou:
 
En bij een potfilter forceer je de stroming en schiet je voor een groot deel de diversiteit aan bacterie culturen voorbij.

En nu?
En nu?
Vrij weinig eigenlijk..
Zo heel veel diversiteit aan bacterie stammen die zich bezig houden met de afbraak van “afval” heb je niet in een aquarium, althans niet zo ver mijn kennis gaat.
Je zal (globaal) dezelfde diversiteit aan bacteriën hebben in een pot filter of in een bioloog, het is niet zo dat je met een bioloog 1000 stammen hebt en met een potfilter 10.

ongeacht je keuzes in je techniek en/of filtermateriaal zal je dezelfde soorten culturen krijgen.
Het verschil komt pas bij de keuze welk voorfilter je gebruikt of welk filtermedium en hoeveel in hoeverre een bepaalde stam zich kan ontwikkelen (zover ik het heb begrepen)
 
Een bacteriestam ontwikkelt zich in verhouding tot de voeding die hij krijgt dus als je een zware mechanische voorfilter gebruikt en grote waterwissels zal je bacteriecultuur zich daarop instellen.
Of groeien of afnemen.

zwaar voorfilteren en grote waterwissels betekent minder media nodig.

Is echt geen rocket science hoor eerder wat vuistregeltjes die handig zijn voor een aanschaf van een potfilter oid en bij mijn FX6 wist ik dat die ondermaats zou worden bij een hogere bezetting als toen ik hem aanschafte.


Draadje dicht svp.
 
hoe gaat het nu met je setup erik nog wat veranderd?
 

Terug
Bovenaan