Filter opbouw


@biljoenblik, niet eens met je stelling dat bioballen niet werken in een potfilter. Bioballen werken overal omdat zij enkel en alleen een zeer groot hechtingsoppervlak bieden aan bacteriën. En laat die nou ook gewoon in een potfilter zitten en groeien....Alleen natuurlijk wel de filter laten lopen en niet s'nachts stilzetten of zoiets...!

Voor een potfilter zijn er mijn inziens wel betere materialen dan die relatief grote ballen.
Dus met een relatief groter hechtingsvlak.
 
Nou de breedstraler vind ik behoorlijk fel maar hetzelfde geldt voor de spraybar.
Nu de breed straler in gebruik ivm beste circulatie maar heb hem wel moeten knijpen.
Zodra de co2 reactor op zijn plek zit zal ik nog een keer kijken hoe de spraybar gaat met eventueel opgeboorde gaten.

Filter ziet er nu als volgt opgebouwd uit van boven tot onder:
Filterspons en watten.
Jbl keramische bioballen
Siporax
Siporax.

Op de inlaat in de bak zit een voorfilter, het filter wat oorspronkelijk bij de pat mini geleverd word en deze past perfect over de korf heen.
 
ik hoor nergens bij filter opbouw dat er zeoliet gebruikt wordt in een van de lagen, ter weil dat dit de schadelijke stoffen op neemt uit het water. Zelf heb ik twee Eheim pot filters de 2028 en de 2128 bijde gevuld van boven naar onderen met watten dan zeoliet dan twee met keramische pijpjes. het water is altijd glashelder water waarden zijn goed. het schoon houden van deze samen stelling is eenvoudig, pijpjes in emmer aquarium water afspoelen (2 tot 3x onderdompelen), zeoliet omwisselen dit moet om de 3 maanden anders werkt het niet meer, oude watten weg nieuw er in en klaar zo blijven de bacterien gespaard en verwijder je ook gelijk schadelijke stoffen uit de bak. tevens heb ik ook voor de pomp een uv lamp zitten die de slechte bacterien (ook goede) afbreken maar in het filter zitten goede die met het water weer terug stromen de bak in. De zeoliet heb ik dubbel zodat ik het vuile uitspoel en dan in een emmer met deksel doe met water en zout dit laat ik dan staan en neutraliseert de zeoliet weer voor een volgende keer. heb tot nu toe nog nooit ziekte in de bak gehad.
 
Haha eens. Altijd van die mooie theorieën lees je. Ik vraag mij af hoevaak het bij iedereen gebeurd.
Vervelendste werk denk ik wat vaak wordt uitgesteld.


Wat? ik loop het elke dag na.
Bedenk wel, dat een verstopping zo maar kan. Of een rubbertje lekt. en de kamer staat nat. Eheim Ecco. 2 ringen onder het deksel.
was er 1 omhoog gegaan, na schoonmaken. weer aangesloten. en met de hond naar buiten. Bij binnenkomst weer naar dat filter......
Gelijk een stapel handdoeken op de vloer. pomp stilgezet, kraantjes dicht. En de water stofzuiger erbij. om de boel droog te zuigen.
Staat nu een ventilator droog te draaien.
 
IK CONTROLEER HET OOK REGEL MATIG ZEKER ALS IK DE POMPEN SCHOON GEMAAKT HEB DAN KIJK IK EEN PAAR X PER DAG ER IS ZO EEN GROOT AANTAL LITER WATER UIT EN DAT IS NIET DE BEDOELING,
 
IK CONTROLEER HET OOK REGEL MATIG ZEKER ALS IK DE POMPEN SCHOON GEMAAKT HEB DAN KIJK IK EEN PAAR X PER DAG ER IS ZO EEN GROOT AANTAL LITER WATER UIT EN DAT IS NIET DE BEDOELING,

Ik denk dat de boodschap wel is overgekomen.....:daisy:
 
Boel is weer droog. 2 ventilatoren erop laten blazen vannacht. .
Kamer weer ingeruimd.
 
Wat? ik loop het elke dag na.
Bedenk wel, dat een verstopping zo maar kan. Of een rubbertje lekt. en de kamer staat nat. Eheim Ecco. 2 ringen onder het deksel.
was er 1 omhoog gegaan, na schoonmaken. weer aangesloten. en met de hond naar buiten. Bij binnenkomst weer naar dat filter......
Gelijk een stapel handdoeken op de vloer. pomp stilgezet, kraantjes dicht. En de water stofzuiger erbij. om de boel droog te zuigen.
Staat nu een ventilator droog te draaien.

Als ik er wat mee gedaan heb, houd ik hem uiteraard ook wel de eerste uren in de gaten (kast deurtjes los laten o.i.d.). Maar ga niet dagelijks de boel controleren.
Heb nog nooit gehad dat een filter 'zomaar' een lekkage gaf.
 
Is jouw keuze. ik moet er 10 nalopen, of ze nog wel draaien.
Slakje naar binnen, en de rotor staat vast.

En , het is voor mij een ritueel. de vissenkamer in , gelijk alles nalopen.
 
ik hoor nergens bij filter opbouw dat er zeoliet gebruikt wordt in een van de lagen, ter weil dat dit de schadelijke stoffen op neemt uit het water.

Zeoliet is leuk maar ik heb een dusdanig laag belastend bestand en daarnaast wekelijkse 50% waterwissels dat ik me niet zo druk maak.
Desnoods een scheutje easylife VFM bij de wissel en er zit een dosis zeoliet in de bak.

het water is altijd glashelder water waarden zijn goed.

Donderdag bak opgestart, gisteren een klein beetje bacteriebloei en vandaag kraakhelder water.
Even het filter van de 60cm die over gegaan is naar de rio uitgeknepen in de bak bij de instroom en het water komt kraakhelder uit de uitstroom, mij hoor je niet klagen.

Bij de (door)start afgelopen donderdag avond.
IMG_20170216_203947.jpg


Nu:
IMG_20170218_110605.jpg



tevens heb ik ook voor de pomp een uv lamp zitten die de slechte bacterien (ook goede)
Uv heb ik ook liggen maar ga ik niet 24/7 aanzetten, hoef geen steriel water te hebben maar bij eventuele problemen waarbij UV kan helpen is het geen probleem om die even in de bak te hangen.
 
de uv hoeft ook niet 24/7 kan heel goed op een tijdschakelaar dan is de bak niet steriel en ben je preventief bezig dit heb ik liever dan dat ik het probleem moet gaan bestrijden vaak kost dat weer extra geld voor diverse middelen.
 

Terug
Bovenaan