Filter opbouw


S

Samzee

Guest
Heb vanmiddag in de aanbieding een JBL E901 meegenomen bij de LFS vandaan voor de toekomstige rio 125.
Nu vraag ik me af of dit wel de meest ideale filtermaterialen zijn.

IMG_20170207_192104.jpg


Van boven naar onderen:
Schuim
Schuim
Schuim
Bioballen
(Boven in de uitstroom nog een keer grof schuim)

Zat zelf meer te denken aan:
Schuim
Schuim
Keramische pijpjes
Bioballen
Boven in de uitstroom filterwatten.

Iemand andere ideeen?
 
Ik heb onderin pijpjes en dan balletjes en dan sponzen. In de bovenste korf in het midden wat filterwatten gedaan. Daar had ik 2 dunne laagjes sponzen dus heb de onderste laag vervangen.
 
Ik had watten onder de 2 grove sponzen in het bovenste bakje.
De 2 sponzen aan de zijkant.
Dan van boven naar onder
Sponzen
Biomech
Biomech
Keramische pijpen met watten erop
 
Helemaal duidelijk, alleen nog even pijpjes er voor bestellen.
 
Ik heb alleen 1 voorfilter spons.

De rest is 1e 2 bakken pijpjes. Laatste 2 bakken siporax. Dan een wit filter.
Spons moet 1x drie maanden schoongemaakt worden. Wit vervangen. Rest niets aan doen.

Hiervoor had ik 1 bak gevuld met spons. Maar het nadeel is dat je deze ook iedere 3 maanden schoon moet maken. En dan ben je weer een hoop baccies kwijt.
Die pijpjes verstoppen niet, en blijven biologisch actief.
 
die siporax ziet er wel interessant uit @biljoenblik.
levert me wel weer een hoop nadenk werk op, wil het gelijk goed aanpakken:D
 
Had ik inmiddels al gespot, 25mm stond ook bij voor vijvers.
Nog niet helemaal zeker over hoe en wat precies maar bestel sowieso siporax en pijpjes dan zie ik wel wat ik doe als ik het in handen heb.

Belasting word sowieso niet heel erg groot.
Huidige bestand (uitbreiding)
Vuurtjes.
5x corydoras panda (naar 8 toe).
3x sundanio axelrodi (gaan er uit)
0x bijlzalmpjes (naar 5 a 6 toe)

Komt nog een schooltje klein blijvende visjes bij maar weet nog niet wat precies.

Kortom weinig belasting
 
De inhoud van een filter is eigenlijk altijd hetzelfde, gemeten van INLAAT naar UITLAAT: Van GROF naar fijn. vlak voor de UITLAAT en nog voor de fijne watten zou ik een portie Purigen toevoegen. Kijk hier op AF maar waarom.
 
die JBL´s lijken heel goedkoop, maar kom je uiteindelijk toch nog wat duurder uit door het extra materiaal wat je moet kopen.. is wel aan te raden in ieder geval.

hoe ik het zou doen, van inlaat naar uitlaat.

mandje 1: keramische pijpjes
mandje 2: siporax
mandje 3: de gewone sponzen + purigen
mandje 4: de gewone sponzen.

als het ff lukt nog een laagje filterwatten in het 4e mandje erbij.

in die mandjes met sponzen zitten telkens 2sponzen in 1 mandje, uit de sponzen kan je een cirkeltje halen. 1 van de 2 cirkeltjes eruit en hier dan purigen in stoppen.

(als je een kleuring in het water wilt is purigen weer niet aan te raden trouwens)
 
zou ik een portie Purigen toevoegen

Heb ik over na gedacht maar doe dat niet.
De overcapaciteit die ik heb is ruim voldoende voor een goede biologische filtering.
Helemaal met de redelijk lage belasting.
Wil goed doen en het toch zo simpel mogelijk proberen te houden.


die JBL´s lijken heel goedkoop, maar kom je uiteindelijk toch nog wat duurder uit door het extra materiaal wat je moet kopen..

De JBL was in de aanbieding omdat deze er uit gaat, ben nog steeds 40 euro goedkoper uit dan een gelijkwaardige eheim set.
 
Interessant topic. Ik heb zelf sinds december 2016 de JBL E1901 draaien in een bak met cichliden, dus een wat zwaardere belasting. Ik gebruik tot nu toe gewoon de standaard meegeleverde materialen en dat voldoet vooralsnog goed naar mijn idee. Het water is helder en de waarden zijn constant goed. Maar goed, ik heb er dus nog maar kort ervaring mee. Wat is volgens jullie het nadeel van deze standaard filtermaterialen?
 
Nadeel. Als 3/4 uit spons bestaat. En je moet deze schoonmaken. Dat je 3/4 bacterien kwijt bent.
En echt waar. Een spons kun je niet even schoonknijpen in een emmer aquarium water.

De pijpjes hoef je nagenoeg niets aan te doen.
Hooguit 2 keer op en neer halen in de filterpot. Dan komt het vuil los.
Pot leeg gooien en weer vullen. Maar dat is 1-2 keer per jaar.
 
Er zijn in het algemeen geen echte nadelen aan het gebruik van de standaard materialen. Alleen is het zo, dat er heel wat aquarioten zijn ( mij incluis) die op een gegeven moment denken dat het beter kan. dan sla je er de (vak) literatuur op na en ook de gebruikerservaringen op Fora e.d. Daarna sla je aan het experimenteren en zo kom je na geruime tijd uit bij een aantal filtermedia die het , in jouw specifieke geval en bak, gewoon beter doen dan de standaard materialen. en daar blijf je dan bij, zo is tenminste mijn ervaring.
 
Denk toch dat ik voor jou methode ga @biljoenblik.
Keep it simple stupid bevalt me wel.
Voorfilter komt er bij mij ook op en zal ook gelijk bij wekelijks water wisselen even uitknijpen het meeste zweefvuil wel tegen houden.
Ben zelf van mening dat je zo min mogelijk aan je filter moet zitten en die methode past daar goed bij.
 
De JBL was in de aanbieding omdat deze er uit gaat, ben nog steeds 40 euro goedkoper uit dan een gelijkwaardige eheim set.

Bedoelde het ook niet in de slechte zin hoor, heb zelf 2 JBL's draaien naar volle tevredenheid.

Wat bedoelen jullie trouwens met voorfilter? Zo'n jbl heeft toch al een voorfilter? (Die randen op het bovenste bakje)
 
Er zijn in het algemeen geen echte nadelen aan het gebruik van de standaard materialen. Alleen is het zo, dat er heel wat aquarioten zijn ( mij incluis) die op een gegeven moment denken dat het beter kan. dan sla je er de (vak) literatuur op na en ook de gebruikerservaringen op Fora e.d. Daarna sla je aan het experimenteren en zo kom je na geruime tijd uit bij een aantal filtermedia die het , in jouw specifieke geval en bak, gewoon beter doen dan de standaard materialen. en daar blijf je dan bij, zo is tenminste mijn ervaring.

Het nadeel van standaard materiaal is dat er iets beter is, toch? Heb de voorkeur om over het beste te filteren en dat raad ik mensen ook aan.
Het is immers een eenmalige uitgave en blijft jaren goed.

Je voelt (met je handen :) ) een groot verschil tussen die standaard buisjes en siporax, en het feit is ook dat siporax meer bacteriën kan huisvesten.
Vind het zonde van al die mindere buisjes. Waarom zou je zo'n 'duur' filter gebruiken met matig spul erin.

Denk dat van hoe je filtert, 50/50 van hoe belangrijk het is.
50% van hoeveel liter per uur en 50% wat voor spul je er in doet.

Extreem gezegd. Op knikkers groeien ook bacteriën, maar dat is niets te vergeleken met van die standaard buisjes.
Dan wil ik die vergelijking ook wel maken met standaard buisjes en siporax.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1000 en 1 manieren om een filter te vullen! ;)
In het geval van Johan die een sponsfilter als voorfilter gebruikt zou ik zelf niet speciaal keramische pijpjes/siporax aanschaffen want het grofste vuil komt dus niet verder dan het voorfilter.
En als je gewoon niet alle sponsen in 1 keer uitknijpt/schoonmaakt zoals andere John al aangeeft zit het ook goed met de bacteriën.
 
1000 en 1 manieren om een filter te vullen! ;)

Precies en het enige waar ik nu ervaring mee heb is alleen sponsfilters.

Denk wel dat ik de onderste bakken met keramisch materiaal vul en in de bovenste schuim en watten.
Dan zit het wel goed.
 
Net te laat om mijn vorige bericht aan te passen.

Is een beetje offtopic maar wel betrekking tot het filter.
Spraybar die er bij zit is enigzins kort naar mijn idee.
tegen de zijkant van de bak monteren of toch wat delen er bij zien te kopen. zodat die over de hele breedte van de bak tegen de achterwand aan zit?
Bak word een juwel 125 (misschien een 180)
 
Ook tal van mogelijkheden met de uitstroom Johan en is eigenlijk ff aankijken als het zover is hoe in de praktijk de stroming het gewenste resultaat geeft.
 
Denk langs de zijruit.

Zelf gebruik ik de breedstraler die er ook bij geleverd zit. Bevalt mij erg goed.

Misschien ook wat voor jou, je kan allicht kijken of je het wat vind. Daarmee heb je minder in het zicht hangen dan met een spraybar.
 
Zal wel even kijken wat de minste problemen geeft wat beweging in het water oppervlak ivm co2 verlies en toch goede circulatie oplevert.
 
Haha eens. Altijd van die mooie theorieën lees je. Ik vraag mij af hoevaak het bij iedereen gebeurd.
Vervelendste werk denk ik wat vaak wordt uitgesteld.

Dat klopt. Ik doe het nu iedere drie maanden. Staat ook in excel. Anders vergeet ik het.
Als ik op mindere uitstroom zou moeten wachten, dan kan 6 maanden ook. Maar ik vind dat na 3 maanden de voorfilter en watten wel een beurtje kunnen gebruiken.
En dan valt het gelukkig wel mee.
 
hier ook elke 3maand ongeveer. heb bij 1 van de filters is gewacht tot de uitstroomt echt minder werd en die hield het 5maanden vol... heerlijk die emmer vol zwart water :D
 
Je kan ook om de maand 1 spons schoonmaken natuurlijk;)
Dat is ook precies wat ik dacht.

Siporax ga ik eens nader bestuderen, klinkt interessant. Aan de andere kant zie ik (nog) geen reden wijzigingen aan te brengen aangezien alles hier goed draait.
 
@biljoenblik, niet eens met je stelling dat bioballen niet werken in een potfilter. Bioballen werken overal omdat zij enkel en alleen een zeer groot hechtingsoppervlak bieden aan bacteriën. En laat die nou ook gewoon in een potfilter zitten en groeien....Alleen natuurlijk wel de filter laten lopen en niet s'nachts stilzetten of zoiets...!
 

Terug
Bovenaan