Filter monsters!!


R

Redback81

Guest
Beste mensen....

Graag jullie mening / advies.
Ik heb nu een juwel 300. Ik heb daar 18 mbuna's met een externe filter van tetra 1200 liter.
In de toekomst wil ik een 900 lier bak aanschaffen. Waarschijnlijk met grotere z-Amerikaanse cichliden. (Behoorlijke vervuilers dus)
Mijn vraag is: zouden 2 van deze filters voldoende zijn voor een bak van 900 liter? Of kan ik beter 1 mega filter kopen met meer capaciteit?
 
Mijn bak

20180429_091734.jpg
 
Meerdere filters hebben enkele voordelen zoals: je verkleint de bacteriegroep niet heel veel omdat je 1 filter kan uitkuisen en een hele tijd erna de andere.
Echter heb je wel minder plaats omdat 2 of 3 extrerne filters uiteraard groter zijn dan 1 hele grote.
Wel kan ik bij zeer grote vervuilers, en zeker bij een bak met zulk volume een bioloog aanraden.
Deze heeft zoveel meer biologische afbraak.
 
Ik denk dat twee stuks net zou kunnen, maar het is niet heel ruim bemeten, alhoewel ik de tetretec verder niet ken, maar puur op basis van de specificaties.

En zoals gezegd: bioloog is de mooiste oplossing
 
Ik heb hier enkel een meterbak maar werk ook met 2 filter om de daarnet al genoemde reden. Mocht een van de 2 ooit problemen geven dan draait er nog wel een filter door namelijk en dat kan ook belangrijk zijn.
 
En 3 van die dingen dan? Of is dat wat overdreven of niet aan te raden?
 
Dat kan, mits je ruimte hebt om ze te plaatsen en je de inlaat en uitlaat "kwijt" kan en op de juiste manier kan zetten, zodat de filters elkaar ondersteunen en niet tegenwerken
 
Een bak van 900 liter zou ik nooit proberen te filteren met potfilters.. zou altijd voor een bioloog gaan.

Mocht je t wel willen, kan je even kijken naar de Fluval FX6
 
Waarom is een bioloog zoveel beter vraag ik me af. Ik heb niet veel kennis / ervaring met biologen. Misschien is dat de reden waarom ik daar niet aan durf te beginnen. Ik weet wat het doet maar niet hoe die werkt...
 
Waarom is een bioloog zoveel beter

Omdat je filter volume vele malen groter is als bij een potfilter. Dus afbraak van de "slechte" stoffen gaat beter en je hebt een stabieler biologisch klimaat ten opzichte van potfilters.

Maar de ervaringsdeskundigen kunnen hier vast nog wat inhoudelijke informatie aan toevoegen.
 
Tjah is ff een stap die je moet wagen maar ik heb er nog altijd geen spijt van
B5A9E895-1E79-40FD-92CB-38EADB80EA0D.jpeg


Maar staat nu 2 maanden zonder enig onderhoud :p
 
Als je een bioloog niet ziet zitten dan zou ik een fluval fx6 tezamen met je tetra gaan gebruiken. Hier op een 840 liter een fx6 en een Eheim 2075 en dat gaat super
 
Ok. Top. Bedankt voor deze zeer nuttige info. Ik zou me er eens in verdiepen. Ik vroeg me alleen nog af hoe het water in en vervolgens uit het aquarium loopt met een bioloog
 
Komt erin via de overloop en gaat terug via een opvoerpomp.
Je hebt dus wel een geboorde bak nodig
 
Of je neemt een overflow dan hoef je geen gaten te boren:
Wij werken ook met die overflows in 5 bakken, zelf gemaakt die overflows, je kan ze ook kant&klaar kopen al zijn ze erg prijzig (kan ze zo even niet vinden in een nederlandse webshop maar de prijzen zijn dan al gauw boven de 80,- terwijl als je ze zelf maakt je qua materiaal nog geen 25,- kwijt bent
 
Oei.... gaten in de bak maken zie ik niet zitten. Denk dat ik dan toch sneller voor de fx6 van Rich en Tinus zou gaan . Tich super bedankt voor je reactie. Misschien die ik er toch wel wat mee. Er is namelijk maar een die zo veranderlijk is als het weer.... en dat ben IK :p
 

Terug
Bovenaan