filter media


Ik heb een Oase Biomaster 250, die een aantal bakken heeft t.b.v. het biologische filter. In één van de bakken zit iets, dat op K1 lijkt. Ik vermoed, dat het om K1 micro gaat. Wat is het verschil in grootte tussen de gewone K1 "wieltjes" en de micro exemplaren?
 

Volgens de FAQ: K1 is 10,5 mm en K1 Micro 7 mm. :)
 
Ik heb een Oase Biomaster 250, die een aantal bakken heeft t.b.v. het biologische filter. In één van de bakken zit iets, dat op K1 lijkt. Ik vermoed, dat het om K1 micro gaat. Wat is het verschil in grootte tussen de gewone K1 "wieltjes" en de micro exemplaren?
Misschien goed dat je een fotootje plaats. Er zijn hier K1 kenners, bijvoorbeeld @janjdk , die je dan misschien verder kunnen helpen?
 
Ik heb een Oase Biomaster 250, die een aantal bakken heeft t.b.v. het biologische filter. In één van de bakken zit iets, dat op K1 lijkt. Ik vermoed, dat het om K1 micro gaat. Wat is het verschil in grootte tussen de gewone K1 "wieltjes" en de micro exemplaren?
In de oase zit Hel-X bio medium.
 
ik heb in het verleden een keer een youtube video link geplaatst over een interview van george farmer met de ontwikkelaars van de hell-x media
 
Dank voor de reacties. Ik had ondertussen wel het officiële Oase product gevonden, maar aangezien ik nooit K1 in mijn handen heb gehad, vroeg ik me af waar Hel-x mee te vergelijken was, K1 of K1 micro. Zoals ik al vermoedde komt het qua afmeting aardig overeen met K1 micro.

@ropje ik heb gezocht op Youtube en kwam daar wel veel video's tegen over Hel-x, maar niet van George Farmer.

De wervelbedfilters, die ik in de video's heb gezien, zijn allemaal open bakken, waar over het algemeen lucht wordt gebruikt om de K1 te laten bewegen. Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om een gesloten wervelbedfilter te maken, dat in de retourleiding van een potfilter wordt geplaatst.

Volgende week ga ik op vakantie, heb ik mooi de tijd om eens over een ontwerp na te denken. Als ik denk, dat het de moeite waard is, zal ik het hier wel posten.
 
Dank voor de reacties. Ik had ondertussen wel het officiële Oase product gevonden, maar aangezien ik nooit K1 in mijn handen heb gehad, vroeg ik me af waar Hel-x mee te vergelijken was, K1 of K1 micro. Zoals ik al vermoedde komt het qua afmeting aardig overeen met K1 micro.

@ropje ik heb gezocht op Youtube en kwam daar wel veel video's tegen over Hel-x, maar niet van George Farmer.

De wervelbedfilters, die ik in de video's heb gezien, zijn allemaal open bakken, waar over het algemeen lucht wordt gebruikt om de K1 te laten bewegen. Het zou toch ook mogelijk moeten zijn om een gesloten wervelbedfilter te maken, dat in de retourleiding van een potfilter wordt geplaatst.

Volgende week ga ik op vakantie, heb ik mooi de tijd om eens over een ontwerp na te denken. Als ik denk, dat het de moeite waard is, zal ik het hier wel posten.
De simpelste oplossing die ik bedacht heb is een klein extra pomp in bijv een potfilter of losse reactor. Zodat die extra stroming het materiaal in beweging houd.
een realtief kleine krachtige waterstraal die in een reactor blaast zou ook wel kunnen werken. maar in serie met een potfilter lijkt me dat lastiger.

ik heb nog een oude eheim 2213 die ik aan zo'n experiment kan wagen.... alleen nog wat k1 opsnorren dan.
 
De simpelste oplossing die ik bedacht heb is een klein extra pomp in bijv een potfilter of losse reactor. Zodat die extra stroming het materiaal in beweging houd.
een realtief kleine krachtige waterstraal die in een reactor blaast zou ook wel kunnen werken. maar in serie met een potfilter lijkt me dat lastiger.

ik heb nog een oude eheim 2213 die ik aan zo'n experiment kan wagen.... alleen nog wat k1 opsnorren dan.

Aan zo'n soort oplossing zat ik ook te denken. Ik vraag me wel af of je op die oude eheim een circulatiepomp kunt zetten en die tegelijkertijd in serie met de retourleiding van de andere potfilter kunt zetten. Ik heb ook nog het één en ander liggen aan pompjes. Na de vakantie maar eens een experiment opzetten.
 
helaas ben ik vaker in net buitenland, en dan mis ik wel eens vragen en of opmerkingen.

in de loop der jaren zijn heel wat klonen van de K1 gekomen, een te eenvoudig patent zorgde voor de nodige namaak.
Niet erg, behalve....toen men massaal gebruik ging maken van recycle plastic met oa vlamvertragers....en die starten heeel slecht op, tot soms helemaal niet.
Destijds waren die zwart gekleurd....die dus liggen laten.
De beste plastic is gemaakt van foodgrade HDPE of LDPE....kaldnes voegde daar nog iets aan toe waardoor deze mooi in het water zweefden als er biofilm op zat.
 
Na alle positieve reacties over K1 ben ik benieuwd of ik ook 1L mag overnemen :) Even verder via persoonlijke berichtjes voor verzendkosten en adresgegevens? (+extra? Vind ik niet erg hoor, jij hebt er aanvankelijk ook voor betaald!)
PB beantwoord, zal je morgen ff meer details geven.
 
Heb in 1 van mijn potfilters nu 1 ltr K1 micro zitten als "bewegend" bed filter in 2 mandtjes. Als voorfilter blauw filtermat en een laagje filterwatten. Laatste mandtje gevuld met Eheim substrat pro. Flow is verbeterd en na wat geduld zal mijn filter ook met 5-15% zijn verbeterd. Over een aantal maanden pas ik mijn 2de potfilter ook aan is mijn idee.

Gr. Ed
 
Na veel gedoe, rekenen en soms improviseren (je kan een aflevering van GTST vullen met alle drama en geklooi) is m'n filtertestje van start gegaan. :DD

Komende maanden goed op blijven letten om het netjes te laten verlopen. 🤞


20210508_174323.jpg


20210514_183001.jpg
 
Heel tof! Hou ons op de hoogte! Welke filtermedia zitten er uiteindelijk in?
 
Will do. :) De geteste media zijn: Biohome Ultimate, K+, Matrix, Siporax en 30 ppi spons.

Eerste observatie is alvast dat die spons veel sneller dan de andere media de bruine drab (= bacteriewater uit ouder filter) uit het water heeft gehaald. Puur het mechanische filteren. Ik schrok eerst even van het heldere water, ik dacht dat ik die bak vergeten was te doseren of zo...
 
Will do. :) De geteste media zijn: Biohome Ultimate, K+, Matrix, Siporax en 30 ppi spons.

Eerste observatie is alvast dat die spons veel sneller dan de andere media de bruine drab (= bacteriewater uit ouder filter) uit het water heeft gehaald. Puur het mechanische filteren. Ik schrok eerst even van het heldere water, ik dacht dat ik die bak vergeten was te doseren of zo...
Ben erg benieuwd! Misschien een aparte topic starten voor het experiment?
 
Laatst bewerkt:
Ben erg benieuwd! Misschien een aparte topic starten voor het experiment?
Oh maar ik heb al een topic! Ik heb deze gekaapt. :deal:

Nee, is wel een goed idee van je. Maar ik zal er nog even mee wachten tot ik iets verder ben met het testen. Dan zijn er tenminste al wat resultaten. En het scheelt me misschien weer een aantal weken bekvechten met mensen die het allemaal maar niks vinden. :p
 
Oh maar ik heb al een topic! Ik heb deze gekaapt. :deal:

Nee, is wel een goed idee van je. Maar ik zal er nog even mee wachten tot ik iets verder ben met het testen. Dan zijn er tenminste al wat resultaten. En het scheelt me misschien weer een aantal weken bekvechten met mensen die het allemaal maar niks vinden. :p
Potver zeg, had me net helemaal gesetteld voor een online fittie, nouja dan gaat het bier maar weer de koeling in en de popcornmachine weer de kast in :ROFLMAO:
 
Oh maar ik heb al een topic! Ik heb deze gekaapt. :deal:

Nee, is wel een goed idee van je. Maar ik zal er nog even mee wachten tot ik iets verder ben met het testen. Dan zijn er tenminste al wat resultaten. En het scheelt me misschien weer een aantal weken bekvechten met mensen die het allemaal maar niks vinden. :p

Doe maar rustig aan, ben me al aan het inlezen en wetenschappelijke argumenten aan het verzamelen ;))

Maar ben stiekum wel benieuwd naar resultaten.
 
Hahaha. Des te meer hebben we om naar uit te kijken als het topic er eenmaal is. 😜 Fight fight fight
 
Na veel gedoe, rekenen en soms improviseren (je kan een aflevering van GTST vullen met alle drama en geklooi) is m'n filtertestje van start gegaan. :DD

Komende maanden goed op blijven letten om het netjes te laten verlopen. 🤞


Bekijk bijlage 325320

Bekijk bijlage 325321
En op welke mannier ga je de filters belasten?

Moet wel op praktijk gaan lijken. Dus niet alleen maar salmiak naar nitraat.
De praktijk heeft ook veel zweefvuil. Wat ook door een filter verwerkt moet worden.
 
Hahaha. Des te meer hebben we om naar uit te kijken als het topic er eenmaal is. 😜 Fight fight fight

Jij geloof toch niet dat ik me in het bactie onderwerp ga mengen he. Ben niet helemaal van Lotje getikt.

Vind het er professioneel uitzien de opstelling dus ik wacht gewoon je resultaten af.

Jammer dat @DanielHoogland niet meer online is. Dit zou hij heel leuk onderwerp hebben gevonden.
 
En op welke mannier ga je de filters belasten?

Moet wel op praktijk gaan lijken. Dus niet alleen maar salmiak naar nitraat.
De praktijk heeft ook veel zweefvuil. Wat ook door een filter verwerkt moet worden.
Deze test, of in ieder geval het eerste deel van 3 maanden, wordt alleen met ammoniumchloride gedaan (en enkele ondersteunende stoffen).

Dit is anders dan de praktijksituatie, dat klopt.

Maar als je je filtering goed inricht (d.w.z. grof-mechanisch en biologisch filteren gescheiden houdt) is er m.i. geen wezenlijk verschil. De manier van organismen in het filter voeden is bij de salmiakmethode verschillend, maar het eindresultaat is hetzelfde als in de echte wereld: vorming van biofilm. Het maakt uiteindelijk niet uit welke stoffen er moeten worden afgebroken. Het is voornamelijk de biofilm die filtermedia kan doen dichtslibben, en zo de filterwerking op de lange termijn beïnvloedt. Met name als er een groot voedselaanbod is t.o.v. het filteroppervlak.

Ik weet verder niet wat je verstaat onder zweefvuil. Kleine dingetjes die een voorfilter passeren, zullen al gauw worden afgebroken in een filter, ongeacht het filtermedium, en vormen geen probleem. In de echte wereld willen er ook nog wel eens grotere dingen in het filter terechtkomen zoals blaadjes, slakkenhuisjes, of per ongeluk wat vissenvoer. Dát kan er langer over doen om af te breken en ondertussen de filterwerking verminderen. Maar als je puur kijkt naar wat is efficiënte filtratie, is het simpelweg niet de bedoeling dat dat allemaal in een biologisch filter terechtkomt. Dus wederom: mechanisch filteren als eerste stap. Wie niet voorfiltert, zal denk ik ook niet malen om een hoog-efficiënt filtermedium...

Technisch gezien zul je heus wat verschillen zien in de opbouw van bacteriën e.d. wanneer er enkel met salmiak wordt gevoerd. Ik denk echter dat de INDICATIE die deze test geeft voor het algemeen functioneren van biologische media uitstekend is. Als medium A op de lange termijn 3 x meer ammonia kan verwerken dan medium B, is dat gewoon een heel duidelijk verschil. En dan zou het me niet verbazen als medium B relatief goed doorgankelijk bleef in een bak die vergaat van de mechanische vervuiling..... alles stroomt erlangs....

Jij geloof toch niet dat ik me in het bactie onderwerp ga mengen he. Ben niet helemaal van Lotje getikt.

Vind het er professioneel uitzien de opstelling dus ik wacht gewoon je resultaten af.

Jammer dat @DanielHoogland niet meer online is. Dit zou hij heel leuk onderwerp hebben gevonden.
:DD Toch niet?

Daniël had dit wel leuk gevonden ja... waar zou hij uithangen.
 
Laatst bewerkt:
somige aqponic systemen hebben een jaar nodig om in te draaien en zo hoor je dat meer dus meschien eerst je filters in draaie bij je vissen zou ik zeggen ook al keer megemaakt dat een klant garnalen had gekocht 3 zelfde bakken en setup etc toen was er tog een bak waar de garnalen het niet goed deden
 
Als mijn (beproefde) methode van indraaien een jaar nodig zou hebben voor een goede opbouw van bacteriën, eet ik mijn schoenen op! En dan doneer ik al mijn aquariumspullen aan jou en betaal ik je vakantie. :DD
 
Als mijn (beproefde) methode van indraaien een jaar nodig zou hebben voor een goede opbouw van bacteriën, eet ik mijn schoenen op! En dan doneer ik al mijn aquariumspullen aan jou en betaal ik je vakantie. :DD
leuk aan bod :) die edje kwam daar laats mee maar dat ging over een dike bodem volgens mij ik denk gewoon nie zo makelij is om te testen maar wel heel leuk gino dat je dit doet gaan we zeker van leren
 
Dikke bodem voor nitraatreductie denk ik dan hè? Dat is al helemaal lastig aangezien nitraat ook kan worden vastgelegd in organisch materiaal. Moeilijk vast te stellen wat er dan gebeurt. Zelf ga ik in de test überhaupt niet naar nitraat kijken. Alleen naar hoeveel ammonia ik telkens moet toevoegen om weer op een bepaald niveau te komen. (Meer toevoegen = er is meer opgemaakt in een bak.)

Sowieso leerzame taferelen inderdaad. ^^
 
Dikke bodem voor nitraatreductie denk ik dan hè? Dat is al helemaal lastig aangezien nitraat ook kan worden vastgelegd in organisch materiaal. Moeilijk vast te stellen wat er dan gebeurt. Zelf ga ik in de test überhaupt niet naar nitraat kijken. Alleen naar hoeveel ammonia ik telkens moet toevoegen om weer op een bepaald niveau te komen. (Meer toevoegen = er is meer opgemaakt in een bak.)

Sowieso leerzame taferelen inderdaad. ^^
was iets met anaerobic ik heb zelf geen ervaring met dikken bodem weet dus niks daar over. mijn drijf planten en nu me munt planten nemen de amonia op dus dat probleem is eigelijk nie aanwezig dus het is ook maar wat je zoekt in een filter.
ga binne kort bij een poolse webschop voer bestelen en filtermatrial dat wij nog niet kennen wie weet stuur je wel wat voor de test als der wat van komt
 
was iets met anaerobic ik heb zelf geen ervaring met dikken bodem weet dus niks daar over. mijn drijf planten en nu me munt planten nemen de amonia op dus dat probleem is eigelijk nie aanwezig dus het is ook maar wat je zoekt in een filter.
ga binne kort bij een poolse webschop voer bestelen en filtermatrial dat wij nog niet kennen wie weet stuur je wel wat voor de test als der wat van komt
O leuk! :) Een Poolse webshop.... spannend.

Specifiek die ammonia, is eigenlijk ook niet het kernpunt van de test. Ammonia heb je zo weggefilterd met een paar weken indraaien. Wat je met die test (indirect dus) probeert vast te stellen is hoeveel capaciteit voor bacteriën de filtermedia hebben. :) Hoe meer er van voedsel voorzien kunnen worden, hoe beter.

Welkom bij de muntplantenclub trouwens! Je bent lid nummer twee.
 
ja ik volg een poolse kweker die de aler moeilijkste sulawesi garnalen kweekt (sulawesi harlequin) en die gebuikt die zooie van daar
ga je later die bakken gebruiken voor je goud vissen kweek?
 
Laatst bewerkt:
wat je dus probeert proefondervindelijk vast te stellen, is welk materiaal de grootste hoeveelheid ammonia kan verwerken, en daaruit voortvloeiend dus ws de grootste biofilm kan huisvesten?
 
ja ik volg een poolse kweker die de aler moeilijkste sulawesi garnalen kweekt (sulawesi harlequin) en die gebuikt die zooie van daar
ga je laten die bakken gebruiken voor je goud vissen kweek?
Ben benieuwd. Heb je daar toevallig een linkje van?

Goed onthouden van die goudvissen. :D Uhmmm ik weet het niet eigenlijk. Als je gaat kweken wil je je vissen ook goed kunnen bekijken, en van bovenaf in een bak turen lijkt me dan een beetje onhandig. Maar die bakken komen vast ooit nog van pas.

wat je dus probeert proefondervindelijk vast te stellen, is welk materiaal de grootste hoeveelheid ammonia kan verwerken, en daaruit voortvloeiend dus ws de grootste biofilm kan huisvesten?
Zo ongeveer dat ja, naar het voorbeeld van aquariumscience.org. Het is niet bedoeld om in één keer te bewijzen dat het ene medium super is en het andere megaslecht. Ook omdat het ondanks mijn zorgvuldigheid nou eenmaal niet professioneel is aangepakt. Maar hele duidelijke verschillen zouden toch wel "opmerkelijk" zijn. :book: En wanneer ze de resultaten van die website zouden bevestigen, zou dat weer een aanwijzing kunnen zijn voor de mate waarin we met z'n allen in de marketingtrucjes van fabrikanten zijn getrapt....

Maar ik weet het niet. Misschien word ik wel verrast en scoort siporax straks heel goed of biohome....
 
Thanks. Heb het even opgezocht. Lijkt mij als ik eerlijk ben geen revolutie in filtercapaciteit. De pokdalige buitenkant is gunstig; het is zeker beter dan vlakke steen. Maar de blokjes zelf zijn best wel lomp: 2 bij 2,5 cm. En zo te zien kan het water daar niet direct (zoals bij spons, K1 of siporax) doorheen stromen. Daarmee is dit medium eigenlijk al kansloos in de race om beschikbaar oppervlak per volume... Niet oordelend bedoeld maar puur als je logisch kijkt naar de interactie met stromend water.
 
Weer een hele Discussie over biomedia hahaha..

Er zijn toch al genoeg testen te vinden op Youtube, zoals Sachem Matrix in bollen of blokken tegen over een 30-40ppi sponsfilter... rara welk filter zet ammonia het snelste om ?
Biomedia siporax vs sponsfilter 30-40ppi rara welk filter zet ammonia sneller om ?
Eheim substrate pro vs sponsfilter 30-40ppi, ra ra welk filter zet ammonia het snelste om ?
Test opstelling was zonder planten en Sachem werd getest in lege bakken met zeewater en daar werd elke dag een mix van voedsel in gegooid als war de gemiddeld voerd aan zijn vissen in een zee aquarium.

Je hoeft niet te raden 30-40ppi sponsfilter zet ammonia veel sneller om naar nitriet en dan nitraat.

Lange termijn met deze filter over zo gezegd Nitraat reductie, geen van alle filter lieten na een looptijd van 1 jaar nitraat reductie zien met de zelfde belasting.

Filter gebruik in Plantenbakken,

Gebruik van de zelfde filters..
Nitraat waardes lopen minder snel op maar planten zijn met een normaal visbestand en filter ook niet echt in staat om zoveel nitraat op te snoepen dat water verversen niet meer nodig is met uitzondering hele lage bezetting aan vis is het mogelijk om nitraat erg laag te houden zonder water verversingen dan aanvullen van de KH of de PH in de zoveel maanden.

Conclusie, het is niet simpel maar over het algemeen, Elk soort biomedia dat van gesinterd glas en zand is gemaakt o.a siporax,biohome,sachem matrix noem ze maar op werken allemaal het zelfde in potfilters,hang on the back filter, of lucht aangedreven filters etc etc.
Lavasteentjes die je zo kan kopen voor de BBQ/Grill zullen net zo goed werken als de dure biomedia om ammonia>nitriet>nitraat om te zetten.
Goedkoopste en effectiefste filters blijf 30-40ppi spons in potfilters en zijn het meest efficient in kosten en omzetting van ammonia, echter het nadeel is ze vervuilen snel en na maanden of enkele jaren moeten ze vervangen worden.

Werfelbed,trickel,moving bedfilter, allemaal er goed en efficient maar voor de meeste in huiskamer gebruik erg onpraktische opstelling tenzij je wil gaan kweken in een aparte kamer/schuur/kelder of een Sump/bioloog kwijt kan onder je aquarium.

Verhaal dik substraat in een beplant aquarium en reductie van Nitraat op lange termijn.
Ja dat gaat werken mits de bodem goed is opgebouwd zodat er geen rotting gaat plaats vinden en planten hun wortels daar door niet gaan rotten kriig je veel mircro leven in de bodem die het afval naar dieper lagen in de bodem werken waar een zuurstof loze zone na 5cm diepte de anarobe bacterien ontstaan na lange tijd als het afval in die lagen terecht komt als voeding en daarbij werken ze wat nitraat weg maar het is een traag proces dus een hoog belast aquarium met vissen zal je er ook denk ik niet mee weg komen om toch zo nodig water te verversen om van je overtollige nitraat af te komen.

Zo werkt de natuur ook afbraak van nitraat in de bodems van sloten meren plassen en de oceanen en komt daar gas bij vrij dat vrijkomt uit de bodem en naar de oppervlakte gaat en verdwijnt in de atmosfeer.
Vissen gaan er niet van dood wat een grote mhynte is in deze hobby als dat in een aquarium gebeurt en er belletjes soms opstijgen uit de bodem, en dan liggen vissen in een oude vijver dan ook het loodje of een modderslootje vol bellen die opstijgen ?
Maar in een aquarium zit je met een gesloten eco-systeem hier wordt niet zoals in de natuur vers water aangevoerd door regen of mineralen die dan meekomen vanaf de grond als het water via de grond in de sloot of plas terecht komt.
Dus gezien het mooie verhaal dik substraat heb je ook de nodige mineralen nodig om je planten op gang te houden en de PH en KH op orde te houden, en helaas dat gaat echt niet zonder water verversen na x zoveel tijd dus een aquarium waar je nooit geen water meer hoeft te verversen bestaat dan ook niet.
 

Terug
Bovenaan