Filter 1.50m omhoog pompen


Little

Well-known member
Lid geworden
23 april 2012
Berichten
4,756
Locatie
Littlebigworld
Vraagje,

Heb 2 aquariums boven elkaar, de hoogste is 1.50m, elk 120 liter
Maar nu ben ik filter aan het zoeken welke filter het 1.50m omhoog kan pompen
Tevens heb ik maar ruimte voor een filter niet hoger dan 38 cm.

Nu heb ik gelezen dat eheim pro 3 250 en pro 4 250 dat wel kunnen, max 1.50m
Handleiding gelezen, stond een leuke plaatje op max 1.80m vanaf de grond.

Vraag is, hoeveel pomp capaciteit verlies ik op die hoogte?
Iemand ervaring mee?

Bedankt
 
Ow kan niet meer bewerken...
Wat bedoelen ze met opvoerhoogte?
Is dat slang lengte?
Is dat afstand vanaf de grond tot aan aquarium?
 
Bij normale opvoerpompen, die dus in een sump oid staan.
Daarbij geld dat de max doorstroom snelheid op hoogte 0 cm boven water wordt gemeten. Bij de max hoogte boven het water, heb je dus 0 doorstroom.

Maar een buitenfilter is een gesloten systeem. De hoogte van het wateroppervlak is in de aanvoer en afvoer gelijk. Het water in de pompaanvoer hevelt vanzelf naar de pomp. Als je de pomp uitzet zal het water in de aanvoer en afvoer even hoog staan. Dus de netto opvoerhoogte blijft 0. Dus dan zou alleen de lengte en diameter van de slangen een beperking in de circulatie geven.
In mijn optiek komt die max waterhoogte bij een buitenfilter niet zo nauw.

Maar wie weet hebben anderen een andere ervaring.
 
Eheim professional 3 filter - Aquarium-vissen.nl

De nieuwste elektronisch aangestuurde filters: Eheim professional 3! ... aquarium vissen forum aquariumplanten aquariumbodem basicintroductie tropische aquariumvissen houden jouw ... Maximale opvoerhoogte: Max. hoogte, 2,2, 2,4, 2 ,6.
www.aquarium-vissen.nl/eheim_professional_3_filter.html -
 
Bertus zei:
Eheim professional 3 filter - Aquarium-vissen.nl

De nieuwste elektronisch aangestuurde filters: Eheim professional 3! ... aquarium vissen forum aquariumplanten aquariumbodem basicintroductie tropische aquariumvissen houden jouw ... Maximale opvoerhoogte: Max. hoogte, 2,2, 2,4, 2 ,6.
www.aquarium-vissen.nl/eheim_professional_3_filter.html -

Super pompje :thumbs:, heb ik zelf ook.
 
Marcel, dus jij zegt dat het wel gewoon werkt,
Maar is er dan verlies aan stromings capaciteit? Stroom het langzamer op die hoogte?
 
Tuurlijk. Hoe hoger hij moet pompen hoe minder het word
 
Het verlies wordt pas merkbaar, als de pomp het water hoger moet pompen dan de aanvoer uit het aquarium. Maar aanvoer en terugvoer bij externe filters zijn op gelijke hoogte. Dus je zult dit niet merken. De invloed van de slangen en koppelingen heeft veel meer invloed op de doorstroming.

Ik heb de spec van de pro3 250 nog eens nagezien. Die 150m pumping head. Is de max opvoerhoogte wat het pomphuis kan geven. Dus als je de retour 150 cm hoger houd als de aanvoer, kan die het water tot die hoogte oppompen, maar de circulatie is dan 0.
Maar de praktijk is dat aanvoer en retour op dezelfde hoogte zitten.
 
Max. hoogte, 2,2, 2,4, 2 ,6.
Moet dan toch kunnen?
 
Bertus zei:
Max. hoogte, 2,2, 2,4, 2 ,6.
Moet dan toch kunnen?

Bertus, dat zijn toch de prof3e modellen? Hij/Zij gaf als voorbeeld de gewone prof3.
 
Bertus, het gaat om de 250 filter.

Marcel, buitenfilters zijn gesloten systemen, dus in de praktijk zou ik geen problemen moet krijgen met 1.50m slang omhoog pompen als ik het goed begrijp? Toch?
 
Little zei:
Bertus, het gaat om de 250 filter.

Marcel, buitenfilters zijn gesloten systemen, dus in de praktijk zou ik geen problemen moet krijgen met 1.50m slang omhoog pompen als ik het goed begrijp? Toch?

Daar ga je geen problemen mee krijgen.

Trouwens er zijn maar weinig 150 liter aquariums (plus meubel) die lager dan 150 cm zijn. Dus dan zou Eheim veel klachten krijgen.
 
Marcel heeft gelijk : wet van de communicerende vaten !
 
Ok top, bedankt,
Dan ga ik de pro 3 250 bestellen,
Aangezien er bijna geen verschil zit tussen de pro 4,
 
IK heb de 2026 en de 2028.
Staan ook laag, moet ook naar de 1,50.
Met gemak.
 

Terug
Bovenaan