Fijn stof in het aquarium en filterwatten in je filters


C

Chewie

Guest
Goede dag

Mijn aquarium draait nu een 6 maandjes. In het begin had ik een heel nevelig zicht. Na het plaatsen van filter matten ipv een fijne mat in de 2 filters (jbl 1501e) klaarde het op. Nou prima... niet dus.
Vergat ik bv eens bij de wekelijkse water wissel de watten te vervangen, dan kon je er donder op zeggen dat ergens halverwege de week het filter bijna geen uitstroom had, omdat het wat bijna de pomp kop in gezogen was.
Indelen is onder naar boven: grove matte, 2 bakken biologisch, bovenste bakje fijne mat en daar boven op filterwatten.
Doe ik nou wat fout met die filterwatten? Moet dat wel bovenop ?

Ik heb nu bij 1 pomp de watten vervangen voor een filtermat en de stroming is 10x beter:


Rechts zonder watten, llnks met.

Maar nu 3dgn terug een 40% wissel gedaan, met de bodem afgezogen en kijk hoeveel fijn stof er weer in de planten hangt. Mogelijk doordat de filtermat niet fijn genoeg is en ik dus een pomp zonder watten heb.
Hoe dit op te lossen?
 
Ik zou het probleem niet in de filtrage zoeken maar naar de oorzaak waar dit vandaan komt, mogelijk afkomstig van je hout?
 
je kan de watten toch ook onder dat matje in het bovenste mandje doen ipv erboven op? kan die ook niet tegen de pompkop komen.
 
Ik zou het probleem niet in de filtrage zoeken maar naar de oorzaak waar dit vandaan komt, mogelijk afkomstig van je hout?


Dat is de enige oorzaak, maar hoe dan op te lossen? Al het hout eruit en dan weer afspoelen ofzo?
Denk niet dat de maandjes het heel chill vinden als ik de bak compleet leeg trek met hun erin :p
 
Dat is de enige oorzaak, maar hoe dan op te lossen? Al het hout eruit en dan weer afspoelen ofzo?
Denk niet dat de maandjes het heel chill vinden als ik de bak compleet leeg trek met hun erin :p
Ik heb daar ook last van, en haal regelmatig één voor één een stuk hout eruit en maak deze schoon.
Op de Vivariumbeurs ga ik kijken of ik andere stukken harder hout kan krijgen om het te vervangen.
 
je kan de watten toch ook onder dat matje in het bovenste mandje doen ipv erboven op? kan die ook niet tegen de pompkop komen.

Zo heb ik het inderdaad ook en dat werkt prima. Onderste laag spons eruit en daar wat watten voor terugplaatsen.
 
Ik had altijd watten onder de grove spons direct na de inlaat, werkte pittig goed bij mij.
Iedere 2 weken vervangen en klaar
Ik had ook 2 filters en deed het onderhoud om en om iedere week 1
 
Ik spoel de watten niet vaker uit dan eens in de maand en merk weinig verschil in de uitstroom maar dat zal per bak ook verschillen en er draait nog een Eheim mee.
 
Ja dat meen ik serieus hoor. Dan zijn ze redelijk donker moet ik zeggen maar ik heb ze net even gedaan maar merk niet meer uitstroom als ik naar de planten kijk. Die bewegen altijd behoorlijk hier.
 
Ik spoel watten nooit uit, ik gooi ze gewoon weg en prop er verse in.
 
Wat ben zegt...
Voor die €8 per jaar ga ik ze echt niet spoelen..

Matten/sponzen is een heel ander verhaal natuurlijk
 
Ja het ligt er net aan en de ene keer spoel ik ze even uit en de andere keer gaan er nieuwe in. Voor die 8 euro heb ik wel een koraaltje in de aanbieding:Dk;)
 
Ik gooi filterwatten ook gewoon weg... Al heb ik momenteel geen filterwatten en blijft het schoon. Maar dat is zonder planten/hout. En toen ik hout had, was dit oud, 2 jaar gedroogd hout.

Ik zou ook kijken waar het weg komt. Als er geen bron (meer) is zou het over enkele weken weg moeten zijn als je steeds de filterwatten weggooid als ze verstopt raken.
En voor de volgorde: Ik dacht dat het van grof naar fijn moest. dus:
Biologische media (is vaak vrij grof)
Grove filterspons
Fijne filterspons
Filterwat bovenop onder het "handvat".
 
Ik gooi filterwatten ook gewoon weg... Al heb ik momenteel geen filterwatten en blijft het schoon. Maar dat is zonder planten/hout. En toen ik hout had, was dit oud, 2 jaar gedroogd hout.

Ik zou ook kijken waar het weg komt. Als er geen bron (meer) is zou het over enkele weken weg moeten zijn als je steeds de filterwatten weggooid als ze verstopt raken.
En voor de volgorde: Ik dacht dat het van grof naar fijn moest. dus:
Biologische media (is vaak vrij grof)
Grove filterspons
Fijne filterspons
Filterwat bovenop onder het "handvat".
Zo heb ik het ook zitten in mijn JBL ja.
 
Ik heb daar ook last van, en haal regelmatig één voor één een stuk hout eruit en maak deze schoon.
Op de Vivariumbeurs ga ik kijken of ik andere stukken harder hout kan krijgen om het te vervangen.
Daarom gebruik ik Mopani hout. Een harde dichte structuur is een van de eigenschappen van dit hout. Rotting heeft er nauwelijks vat op wat kienhout wel als nadeel heeft. Het heeft aanvankelijk een lichte en donkere kant maar na verloop van tijd wordt het hout donker. Het is, door genoemde structuur, zwaar en zinkt dus meteen. Bovendien spreken mij de aparte "kronkels" aan. Je moet het eigenlijk wel voorwateren want er zit tannin in. Dit is een natuurlijke stof, onschadelijk voor je bak, die een gelige kleuring aan je water kan geven. Sommige mensen zoeken die kleur zelfs voor hun water.
 
Klopt Ben ik heb deze in mijn garnalenbak en "kleine" stukken ook in de maantjes bak, helaas is dit redelijk prijzig hout.
 
Ik gooi filterwatten ook gewoon weg... Al heb ik momenteel geen filterwatten en blijft het schoon. Maar dat is zonder planten/hout. En toen ik hout had, was dit oud, 2 jaar gedroogd hout.

Ik zou ook kijken waar het weg komt. Als er geen bron (meer) is zou het over enkele weken weg moeten zijn als je steeds de filterwatten weggooid als ze verstopt raken.
En voor de volgorde: Ik dacht dat het van grof naar fijn moest. dus:
Biologische media (is vaak vrij grof)
Grove filterspons
Fijne filterspons
Filterwat bovenop onder het "handvat".
Filterwat onder handvat gaf dus het probleem dat hij de filterkop ingezogen word.

Het hout komt bij de hirnbach vandaag en is kienhout. Het zonk wel meteen dat viel me mee :p
 
Echt kienhout zinkt niet meteen dus betwijfel of dat het is.

hornbach verkoopt wel hout onder de noemen "driftwood", wat voor soort hout dit is durf ik niet te zeggen.
 
Er is een upgrade Kit voor de JBL om hem te upgraden naar de nieuwe versie. Is enkel een nieuwe bovenste filtermand, en daar zit een gat bij de rotor. Waarschijnlijk om wat jij beschrijft te voorkomen ?
 
Ik heb de oude 901 hier draaien en dat bevalt me prima en de upgrade zal wel niet erg goedkoop zijn dus ik laat het zelf bij het oude;)
 
Ik zal eens kijken of er iets de filterkop ingezogen wordt, ik heb de watten nog niet hoeven vervangen eigenlijk.
De enige reden dat ik tot nu toe de filter open gemaakt heb is om turf te vervangen, en toen heb ik een matje vervangen voor watten.
Over een week of 3 ga ik weer turf vervangen, dan zal ik het wel zien.
 
Ja dat valt inderdaad nog mee hoor. Zelf merk ik met de 901 niet snel dat de flow minder wordt.
 
Mijn virig kleine bak had ik de 901jbl en daar heb ik 1.5 jr niks aan hoeven doen, maar geen watten erin.
Nu dus onder het handvat watten en das drama. Heb gister avond de watten onder de spons mat gedaan en we gaan het zien
 
Ik til het handvat op en neem de bovenste laag spons eruit en leg daar dan watten onder en dat geeft geen problemen verder volgens mij.
 
Ik heb inderdaad de watten ook onder de bovenste laag sponzen. Ik gebruik van die pluizige watten (type kussenvulling zeg maar) en als je deze direct onder het handvat stopt worden ze inderdaad meteen de rotor ingezogen. Witte filtermatten zoals van bijvoorbeeld eheim kunnen wel onder het handvat zonder erin gezogen te worden, maar zijn wel iets duurder.
 

Terug
Bovenaan