Festal vs Aquariumbemesting.nl


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Ik sta op het punt om van plantenvoeding te moeten veranderen, omdat de huidige voeding via lid Backplay niet meer beschikbaar is op dit moment.

Nu ben ik mij wat aan het oriënteren naar wat er te koop is.

In het verleden heb ik gebruik gemaakt van AIO van Plantedbox, maar ondanks dat ik daar geen negatieve ervaringen mee heb gehad heb ik hier ook geen echt goede ervaring mee opgedaan.

Nu ben ik een beetje aan het twijfelen, ga ik voor gemak, of ga ik voor alles "los"?

Als ik voor Festal zou gaan, dan heb ik nodig:

Festal Compleet 500 ml
2,5 ml per week nodig verdeeld over 5 dagen

Festal Spoorelementen + magnesium 500 ml
15 ml per week nodig verdeeld over 5 dagen

evt. als extra
Festal IJzer 500 ml
geen dosering gespecificeerd

Verder schrijft men nog over Calcium++ in de "handleiding" maar zie ik dit niet op hun site te koop staan. Dus lekkere onduidelijke en niet kloppende info/verkoop in mijn persoonlijke beleving.

Bij Aquariumbemesting.nl kom ik uit op

Weekdag
Te ondernemen actie
Maandag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag
Rustdag
Woensdag
Rustdag
Donderdag
Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Vrijdag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Zaterdag
Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Zondag
Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.

Recept voor de Makro oplossing:
  1. Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
  2. Voeg 73,36 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
  3. Voeg 5,72 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
  4. Voeg 33,44 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
  5. Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
  6. Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
  1. Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
  2. Voeg 12,24 gram sporenelementen (CSM+B) toe
  3. Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
  4. Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.


Al zal het aanmaken van de voeding niet zo heel lastig zijn, er gaat per week wel veel meer in milliliters het water in in vergelijk met de dosering/concentratie van Festal.

Echter inhoudelijke informatie en vragen worden niet correct door Festal beantwoord, dus wat voor "bedrijf" zit hierachter?

Al met al ben ik dus een beetje aan het twijfelen welke stap ik nu moet zetten.

Ik ben benieuwd of jullie mij nog tips, ervaring en/of resultaat kunnen geven, wat mij kan helpen bij het maken van deze keuze.

Alvast op voorhand mijn gewaardeerde dank voor iedere vorm van input.
 
Ik gebruik al jaren Festal.

Zelf gebruik ik maar de helft. Wil fosfaat op max 1 houden.

De sporen gebruik ik niet meer. Compleet is al compleet.

Ijzer heb je echt niet nodig als je ook al sporen geeft. In sporen zit ook veel ijzer.
Calcium niet echt nodig. Is daarom ook van de site verdwenen.

Festal is een bedrijf wat zich vnl bezig houd met prof. bemesting voor kwekers. De aqua zit er beetje bij.
Daar gaan ze mee met aqua hypes. Dus daarom hebben ze ook Fe, en EI bemesting.

Maar compleet is compleet. En heb je echt moeilijke planten, kun je sporen erbij nemen.

Maar je kunt evt de halve dosering sporen naast de compleet geven.

Ik doseer dagelijks 30 druppels compleet op 300 liter water.

Ik moet ook weer 2 compleet bestellen zie ik net.
 
Ik gebruik al jaren Festal.

Zelf gebruik ik maar de helft. Wil fosfaat op max 1 houden.

De sporen gebruik ik niet meer. Compleet is al compleet.

Ijzer heb je echt niet nodig als je ook al sporen geeft. In sporen zit ook veel ijzer.
Calcium niet echt nodig. Is daarom ook van de site verdwenen.

Festal is een bedrijf wat zich vnl bezig houd met prof. bemesting voor kwekers. De aqua zit er beetje bij.
Daar gaan ze mee met aqua hypes. Dus daarom hebben ze ook Fe, en EI bemesting.

Maar compleet is compleet. En heb je echt moeilijke planten, kun je sporen erbij nemen.

Maar je kunt evt de halve dosering sporen naast de compleet geven.

Ik doseer dagelijks 30 druppels compleet op 300 liter water.

Ik moet ook weer 2 compleet bestellen zie ik net.

Thanks voor je info
 
Festal was een knoeier met zijn plantenvoeding. Planten gingen er geheid van dood. I het water en op de kant.

Hoe het nu is, ik zou er nooit kopen.
 
Ik gebruik al jaren de poeders van aquariumbemesting.nl en dat scheelt in elk geval in je knip.
 
Ik gebruik al jaren de poeders van aquariumbemesting.nl en dat scheelt in elk geval in je knip.
Ik ook maar het schema als hierboven beschreven is nodeloos ingewikkeld.

Ik doseer elke morgen micro en elke avond macro.
Dat is veel simpeler.

Je deelt wat je wekelijks wil doseren gewoon door 7.
De macro kun je zo aanmaken dat je op een mooie even hoeveelheid als 5 of 10 ml per dosering uitkomt.
 
En als je nog geen weegschaal hebt die die geschikt is voor hoeveelheden als b.v. 10,4 gram bestel die dan gelijk mee.
 
Dat doe ik ook Dirk zoals je weet en ik los alle csm op in 500 of 1000 ml en dan kun je simpel dat dagelijks doseren. Dat gedoe met grammen vindt ik ook onnodig moeilijk.
 
Dat doe ik ook Dirk zoals je weet en ik los alle csm op in 500 of 1000 ml en dan kun je simpel dat dagelijks doseren. Dat gedoe met grammen vindt ik ook onnodig moeilijk.
Valt mee hoor 1 x uitrekenen hoeveel je op moet lossen om 5 of 10 ml per dag te kunnen doseren en datum dat recept kun je blijven gebruiken.

CMS+B los ik op in 600 ml flessen.
En doe daar dan 30 gram in. Dat is gelijk aan 25 gram op 500 ml.
Op deze manier krijg ik geen onopgeloste brokken.

Wel dubbel doseren.
 
Ja ik doelde meer op elke dag een x aantal gram toevoegen en moeten afwegen. Het maken van een stockoplossing is eenmalig en op zich weinig werk.
Ik doe alles in de fles en los dat op en reken dan uit hoeveel ik telkens moet toedienen. Zo kan ik maanden met een flesje doen.
 
Zelf gebruik ik nu ook de bemesting van Aquabemesting.nl. Ik hou me gemakshalve aan de door hun opgegeven mengverhoudingen. Dat blijkt uitstekend te voldoen voor mij. Dat rekenen is maar eenmalig omdat ik een zelfgebouwd doseer systeem gebruik is dit een kwestie van een keer instellen en alles wordt per dag gedoseerd.
 
Hoe je het doet maakt denk ik niet zoveel uit zolang je maar voldoende doseert zodat er geen tekorten ontstaan. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden;)
 
Ik gebruik ook de losse poeders en bevalt me aardig goed.

Voordeel is dat je zelf een beetje kan bijsturen als je merkt dat een waarde uit de pas loopt.

Doseren gaat bij mij ook automagisch op meerdere momenten verspreid over de dag
 
Na mail contact met beide partijen is de keuze gevallen op aquariumbemesting.nl

De slechte info op de site, het niet kunnen aanmaken van een account en de verschrikkelijke communicatie zijn voor mij hierbij een belangrijke factor geweest bij het maken van de keuze.

De reactie van aquariumbemesting.nl was snel, inhoudelijk en leuk.

Ik heb de "standaard" conform de site calculator genomen en ga ook met deze dosis straks beginnen.
Verder heb ik wel extra en los ijzer besteld, omdat ik wil kijken wat het effect hiervan op de planten is, als ik dit nog wat extra toevoeg in een vorm die naar het schijnt nog wat makkelijker is op te nemen.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen die ik over een poosje ga opdoen, zodra de oude voeding helemaal op is.
 

Terug
Bovenaan